Sokszor és sokaktól hallottuk már temetni a műfajt olyan megállapítások alapján, hogy kevés a fiatal a koncerteken, amúgy sincs senki, aki a leköszönő nagy öregek helyébe lépjen, a mai tiniket pedig sokkal inkább hozza lázba a hip-hop, mint a rock and roll. Mindebben persze van igazság, de a helyzet talán mégsem olyan rossz, épp csak nem mindig a jó irányban keresgélünk. A Poets Of The Fall esete például meglehetősen reménykeltő, mert bár ők is csaknem húsz éve alakultak, azaz a tagok is 40 körül vannak már, valamiért mégis kifejezetten népszerűek a fiatalabb korosztály körében. Így amellett, hogy a Barba Negra kisebbik helyszínére elővételben elment a jegyek háromnegyede, az is üdvözítő volt, hogy a küzdőteret tízen- és huszonévesek – köztük rengeteg lány – töltötték meg.
időpont:
2022. október 9. |
helyszín:
Budapest, Barba Negra |
Neked hogy tetszett?
|
A közönség pedig fiatalos lelkesedéssel fogadta már Tom Lumley-t és kísérőzenekarát, a The Brave Liaisont is, akik természetesen britek (ezzel a névvel mások nem is lehetnének), és 2021-es Everything Affected lemezüket mutatják be a turnén. A csapat nem csak nevében, de fizimiskájában és zenéjében is meglehetősen angol, és ez a popos, punkos rockzene élőben is tök jól működött. Fiatal koruk ellenére ráadásul kifejezetten rutinosan mozogtak a színpadon, és élőben az is kiderült, hogy nem véletlenül a Fake Friends és a Crawling a legnépszerűbb dalaik a különböző zenemegosztó és közösségimédia-oldalakon. Bár a zenekar nem hangsúlyozta ezt különösebben, de a hazai volt a turné első körének utolsó állomása (kábé egy hónap múlva azért a Poets Of The Fallnak jön a folytatás, de arra Lumley-ék már nem kísérik el őket), és biztos vagyok benne, hogy ennél forróbb hangulatú búcsút nem is kívánhattak volna, a közönség ugyanis az első pillanatoktól kezdődően a zenekarok minden egyes rezdülésére azonnali és heves lelkesedéssel reagált. Sokat elárul a hangulatról az is, hogy Lumley-ék még fellépésük vége után két órával is bőszen dedikáltak és osztogatták szórólapjaikat a bejáratnál.
Tulajdonképpen semmi meglepő sincs abban, hogy a Poets Of The Fall zenéje ennyire működik, hiszen ők is azt a módszert alkalmazzák, ami másfajta zenei környezetben a The Night Flight Orchestrának is bejött, azaz különböző műfaji elemeket gyúrnak össze jó érzéssel úgy, hogy a végeredmény azonnal ható, slágeres, és jó értelemben véve ragadós legyen. Zenéjükben van egy jó adag pop, kis elektronika meg persze egy csomó skandináv melankólia (naná, hisz finnek), a végeredmény meg tényleg maximálisan szórakoztató.
A csapat nem vitte túlzásba a vizuális oldalt – az egyenfekete szerelésbe öltözött brigádból csak az extravagánsabb megjelenésű basszusgitáros Jani Snellmann lógott ki –, ennek ellenére mindig akadt látnivaló, folyamatosan történt valami a színpadon. A másfél órás előadás pedig kifejezetten energikus volt, még úgy is, hogy zenéjükben elég gyakori elem a fentebb említett melankólia. Ezeknél a részeknél sokszor beugrott a kései Sentenced is, de az is tény, hogy Marko Saaresto dallamaiból csomó klasszikus AOR-párhuzam is kihallható, és a gitárosoktól sem áll távol némi klasszikus hard rock-gitárhős hajlam. Mindez pedig olyan hatásos mixet eredményez, amit szerencsére a fiatalok is kajálnak.
A tömör, üresjáratoktól mentes koncert első felvonása nagyjából egy órán át tartott, ekkor ugyanis tíz nóta után levonultak, hogy a közönséget végül újabb négy tétellel örvendeztessék meg. A játékidő így gyakorlatilag majd' 90 percre hízott, és alapos merítést adott a zenekar pályafutásából. A maga négy tételével természetesen az aktuális Ghostlight vitte a prímet, de a Revolution Roulette és a Clearview kivételével minden lemezüket megidézték, és elhangzott az a My Dark Disquit is, ami a geekek között külön kedvenc, hiszen easter eggként bekerült anno a Control című, kifejezetten népszerű játékba is.
Világosan látszott, hogy a közönség lelkesedése átragadt a zenekarra is: a színpadon egymást érték a fülig érő vigyorral elővezetett hatalmas pózok, illetve szinkronmozgások, Marko pedig még a közönségből feldobott plüss kisördögöt is felültette a vállára az egyik dalban. Kifejezetten fesztelen, végtelenül pozitív hangulatú buli volt ez tehát, minek végén mindenki abszolút feltöltődve indulhatott haza. Az élő zenének pedig pontosan ez is a lényege, nem igaz?
Fotó: Barba Negra
Hozzászólások
Ez a trend manapság. Az ember gyanútlanul betér egy popkoncertre és lezúzzák az agyát a brutális gitárokkal. Aznap Evil Spell-en bezzeg csak a prüntyögés ment.
Esetleg egy beszámoló a Voyager/Vola-ról?
Ez megvan, hogy lesz egy ilyen újrakiadás?
https://bravewords.com/news/ayreon-s-universal-migrator-part-i-ii-remixed-and-remastered-lyric-video-released-for-into-the-black-hole-feat-iron-maiden-s-bruce-dickinson
Nagyon várós. Ugyanez az Electric Castle albummal valami csodát tett. Ez tényleg nem csak egy gagyi remaster, hanem új életet lehet az albumba. Az EC hangzása eleve az egyik legjobb volt gyárilag az Ayron lemezek közül, de még így is hatalmasat javult. Az Universal Migrator-ra pedig eleve ráfért, kíváncsi vagyok... talán most, sok-sok évvel később lesz tényleg teljes értékű a lemez.
ON