Shock!

november 24.
vasárnap
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

13 okom volt

0821r1Chris Cornell és Chester Bennington halála igen komoly érzelmeket korbácsolt szerte a világon, így természetesen nálunk is. A Shock! hasábjain és más oldalakon olvasható kommentekből pedig az is kiderült, az emberek egy igen jelentős része még mindig nincs tisztában a pszichés megbetegedéseknek, a depressziónak vagy a személyiségzavarnak nem hogy a jellemzőivel és tüneteivel, de még a létezésével sem. Sokan egyfajta divatos úri hóbortként tekintenek ezekre az igen komoly mentális és lelki problémákra, és hajlamosak annyival elintézni, hogy a sok hülye jó dolgában nem tud mit kezdeni magával, ezért inkább öngyilkos lesz. Ahelyett, hogy meginna egy kupica pálinkát, amitől rögtön jobban érezné magát. Ha azonban akár csak futólag is ismertél már valakit, aki hasonló problémákkal küzdött, tudhatod, hogy ezek a praktikák kábé annyira hatásosak, mint az égett bagoly köszvényre vagy a kormoránvér epilepszia ellen.

És ugyan ezeket az ősi „gyógymódokat", hála a fejlődő orvostudománynak, mára sikerült magunk mögött hagyni, a modern kor egyik legpusztítóbb kórjáról, azaz a mentális megbetegedésekről valamiért sokan nem hajlandóak tudomást venni még ma sem. Legalábbis Magyarországon, ahol még mindig ciki, ha az ember pszichológushoz jár, a depressziósnak meg sokan leginkább vicceket mesélnének gyógyírként. A 13 okom volt (eredeti címe: 13 Reasons Why) című sorozatot a hasonló véleményen lévőknek kötelezővé tenném, hiszen pontosan arról szól, hogyan jut el egy fiatal, tehetséges és szép lány odáig, hogy 17 évesen véget vessen az életének. Jay Asher 2007-es regényének és a Netflix idén leadott sorozatának főszereplőjére, Hannah Bakerre ugyanis mindezek jellemzőek, ráadásul nem is Brooklynban vagy valamelyik másik gettóban, hanem egy csendes kisvárosban él szüleivel, akik a világon mindennél jobban szeretik. Hannah végül mégis arra az elhatározásra jut, hogy eldobja magától életét, a sorozat pedig ezt követően, azaz a halála után indul.

gyártó:
Netflix, 2017
13 okom volt
tizenhárom rész

alapötlet és történet:
Jay Asher, Brian Yorkey

főszereplők: Dylan Minnette, Katherine Langford, Christian Navarro, Alisha Boe, Brandon Flynn, Justin Prentice, Miles Heizer, Ross Butler, Devin Druid, Amy Hargreaves, Derek Luke, Kate Walsh
 
Neked hogy tetszett?
( 13 Szavazat )

Hannah egyik osztálytársa, Clay Jensen ugyanis egyik nap egy dobozt talál az ajtaja előtt, amelyben a lány által öngyilkossága előtt felmondott hét darab kazetta lapul; a hét kazetta tizenhárom oldalán pedig ott van minden, ami végül elvezetett a tragédiához. Valamennyi oldal egy-egy külön epizód, amelyből megtudhatjuk, az azokon említett szereplők hogyan és miért felelősek a történtekért, a cselekmény során pedig Hannah és Clay személyisége is egyre mélyebben tárul fel előttünk. A történet felépítése pedig zseniális, hiszen a néző egyre jobban megismeri és megszereti azt a lányt, akiről pontosan tudja, hogy már rég halott, azaz a happy end jelen esetben teljesen kizárt. Ráadásul a főhősökön kívül a kazetták kapcsán megismert emberek életéről is egyre többet tudhatunk meg, és sokuk esetében a kép ennek köszönhetően egyre árnyaltabb is lesz. Akit az elején a legnagyobb gyökérnek mutatnak be, később az is olyan tulajdonságokat és életutat kap, amiknek ismeretében, ha nem is szimpatizálunk vele, mégis kapunk egyfajta magyarázatot a tetteire.

A való élethez hasonlóan itt is többféle jellemmel találkozhatunk: vannak kifejezetten összetett személyiségek, akiknek képe folyamatosan árnyalódik és alakul, de satu egyszerűek is, akik pontosan olyanok, amilyeneknek az első képkockák alapján tűnnek. Mindez azonban csak mellékszál: a lényeg az út, amelyet végigjárva Hannah eljut az öngyilkosságig. Kezdetben még nem igazán érdekli néhány seggfej szemétkedése, végül azonban reményvesztetten, a realitásoktól totálisan elszakadva kialakul benne az a meggyőződés, hogy Clay (aki természetesen fülig szerelmes belé) is gyűlöli és mindenkinek csak gondot és terhet jelent, így pedig nem tud tovább élni.

Anélkül, hogy túl sok mindent elárulnék a történetből, legyen elég annyi, hogy pár igazán durva dolgot leszámítva, Hannah csupa olyasmin megy keresztül, amelyek ugyanúgy jelen vannak a magyar iskolákban is, ahogy jelen voltak tíz, húsz vagy akár ötven évvel ezelőtt is: lelki- és fizikai bántalmazás, kiközösítés és gonoszság, amelyekkel itthon is sokan szembesülnek egyébként is labilis tinédzser-éveikben. Gyengébb lelkivilágú gyerekek esetében azonban, vagy ha ezek hatása egymást erősítve hatványozódik, könnyen lehetnek olyan következmények, amelyekre az adott cselekményt véghezvivő nem is gondolt. „Nem nagy ügy!" – hangzik el többször is a kazettákon megszólított szereplők szájából, a végén azonban kiderül, hogy minden apróság igen komoly jelentőséggel bírt. A néző pedig, bár végig tudja, hogy Hannah halott, mégis szurkol az életben maradásáért, természetesen hiába. A sorozat azonban eléggé kiszámíthatóan mégis kvázi happy enddel zárul, ezzel pedig ad némi megnyugvást, hogy a lány halála mégsem volt teljesen hiábavaló.

0821r2

A kiszámíthatóság valamilyen szinten jellemző az alkotás egészére is, hiszen itt a hangsúly nem a fordulatos, meglepő cselekménysorozaton, hanem a Hannah és a többiek lelkében lejátszódó folyamatokon van. Így tehát nagyjából a második rész végére leesik, kik lesznek azok a szereplők, akik megszólíttatnak a kazettákon, az viszont, hogy kivel mi és miért siklott félre, sok esetben kifejezetten meghökkentő és durva. Az igen komoly téma ellenére a sorozat mégsem nyomja agyon a nézőt, így pedig alkalmas lehet arra, hogy üzenete széles tömegekhez is eljusson, hiszen senki sem fogja kikapcsolni csak azért, mert túl nyomasztó vagy lehangoló. Ráadásul a színészi játék is első osztályú: Hannah szerepében Katherine Langford és a Clayt alakító Dylan Minette is remek, de Brandon Flynn is zseniális.

A magam részéről minden középiskolásnak ajánlom a sorozatot, sőt, bárkinek, akinek van, volt vagy lesz tinédzserkorú gyereke. Rengeteg dolog átjön ugyanis belőle, amikbe korábban én magam sem gondoltam bele.

 

Hozzászólások 

 
#8 Vox 2017-08-22 20:13
Idézet:
Idézet - Vox:
Folyt.
SPOILER!
A lezárás pedig messze nem happy end, még csak nem is tűnik úgy. Az eset kiderül, a szereplőknek szembe kell nézniük önmagukkal, egy karakter élet és halál között lebeg, egy másik feltehetően fegyveres bosszúra készül, az igazi negatív karakter meg feltehetően a gazdag családi háttérnek köszönhetően megúszhatja az egészet.

A 13 reasons why egy nagyon profin összerakott sorozat, ami sajnos több írói hibával rendelkezik. Jobban kellett volna árnyalni Hanna és Clay családi hátterét, több időt kellett volna szánni a többi karakterre (lásd fentebb), jobban el kellett volna simítani Hanna vesszőfutását, mert sokszor tűnik erőltetettnek (lásd pl. ahogy Bryce partijára keveredik), eléggé félreérthetően kezeli az öngyilkosság kérdését (nem véletlen, hogy azóta is minden csatornán azt nyomják, hogy az öngyilkosság nem megoldás) és persze ott van a pofátlanul nyitva hagyott történet.

Szóval engem meglep, hogy fiatalok mennyire könnyen veszik ezt a fajsúlyos sorozatot, mert szerintem egyáltalán nem egy könnyű darab, sőt, pont, hogy nagyon nyomasztó és depresszív.Sok szempontból tudom ajánlani, viszont hozzátenném, hogy erősebb lelkületű emberek üljenek neki.



SPOILER!
A kvázi happy endet arra értettem, hogy Clay viselkedése abszolút megváltozik a végére, ez az új Clay pedig már képes lenne egymaga megmenteni Hannaht. Ez pedig ad egy valamilyen szinten megnyugtató, a helyzethez képest pozitív végszót.


SPOILER!
Mivel ez teljesen az első évad vége volt, kérdés, hogy valóban történt karakterfejlődé s, vagy a helyzet miatt viselkedett úgy, ahogy. Clay az egész évadban őrlődött Hannah halála miatt, sőt egyszer ő is majdnem öngyilkos lett, plusz a széria egyik nagy hiánya, hogy az ő depresszióját se bontották ki egy egészen kicsit se. Én nem vagyok 100%-ig meggyőződve, hogy ő tényleg erősebb lett.
Idézet
 
 
+1 #7 Kiss Gábor (Shock!) 2017-08-22 18:33
Idézet - Vox:
Folyt.
SPOILER!
A lezárás pedig messze nem happy end, még csak nem is tűnik úgy. Az eset kiderül, a szereplőknek szembe kell nézniük önmagukkal, egy karakter élet és halál között lebeg, egy másik feltehetően fegyveres bosszúra készül, az igazi negatív karakter meg feltehetően a gazdag családi háttérnek köszönhetően megúszhatja az egészet.

A 13 reasons why egy nagyon profin összerakott sorozat, ami sajnos több írói hibával rendelkezik. Jobban kellett volna árnyalni Hanna és Clay családi hátterét, több időt kellett volna szánni a többi karakterre (lásd fentebb), jobban el kellett volna simítani Hanna vesszőfutását, mert sokszor tűnik erőltetettnek (lásd pl. ahogy Bryce partijára keveredik), eléggé félreérthetően kezeli az öngyilkosság kérdését (nem véletlen, hogy azóta is minden csatornán azt nyomják, hogy az öngyilkosság nem megoldás) és persze ott van a pofátlanul nyitva hagyott történet.

Szóval engem meglep, hogy fiatalok mennyire könnyen veszik ezt a fajsúlyos sorozatot, mert szerintem egyáltalán nem egy könnyű darab, sőt, pont, hogy nagyon nyomasztó és depresszív.Sok szempontból tudom ajánlani, viszont hozzátenném, hogy erősebb lelkületű emberek üljenek neki.



SPOILER!
A kvázi happy endet arra értettem, hogy Clay viselkedése abszolút megváltozik a végére, ez az új Clay pedig már képes lenne egymaga megmenteni Hannaht. Ez pedig ad egy valamilyen szinten megnyugtató, a helyzethez képest pozitív végszót.
Idézet
 
 
+2 #6 Vox 2017-08-22 16:45
Folyt.
SPOILER!
A lezárás pedig messze nem happy end, még csak nem is tűnik úgy. Az eset kiderül, a szereplőknek szembe kell nézniük önmagukkal, egy karakter élet és halál között lebeg, egy másik feltehetően fegyveres bosszúra készül, az igazi negatív karakter meg feltehetően a gazdag családi háttérnek köszönhetően megúszhatja az egészet.

A 13 reasons why egy nagyon profin összerakott sorozat, ami sajnos több írói hibával rendelkezik. Jobban kellett volna árnyalni Hanna és Clay családi hátterét, több időt kellett volna szánni a többi karakterre (lásd fentebb), jobban el kellett volna simítani Hanna vesszőfutását, mert sokszor tűnik erőltetettnek (lásd pl. ahogy Bryce partijára keveredik), eléggé félreérthetően kezeli az öngyilkosság kérdését (nem véletlen, hogy azóta is minden csatornán azt nyomják, hogy az öngyilkosság nem megoldás) és persze ott van a pofátlanul nyitva hagyott történet.

Szóval engem meglep, hogy fiatalok mennyire könnyen veszik ezt a fajsúlyos sorozatot, mert szerintem egyáltalán nem egy könnyű darab, sőt, pont, hogy nagyon nyomasztó és depresszív.Sok szempontból tudom ajánlani, viszont hozzátenném, hogy erősebb lelkületű emberek üljenek neki.
Idézet
 
 
+2 #5 Vox 2017-08-22 16:44
SPOILER!
Elolvastam már pár véleményt a sorozatról és nekem úgy tűnik, hogy sokan félreértik, sőt meglehetősen könnyen kezelik a szériát, ami viszont a mondanivalójáva l teljesen ellentétes.
A sorozat főtémája (iskolai, ill. internetes zaklatás) alapvetően a pillangóeffektu sra van felépítve; Hanna jópár részen keresztül kap "apróságokat", amik lassan összeállnak egy szörnyű teherré, a végső döfést pedig a Bryce buliján történtek jelentik. Másrészt ott van még a kimondott és ki nem mondott szavak és azok jelentősége (utóbbihoz érdemes összehasonlítan i a Jessica buliján Clay és Hanna között történteket, a Bryce partiján Hanna és Bryce között történtekkel, mert utóbbi jelenet kegyetlenül cinikusan reflektál mindarra, amit Hanna a Jessica buliján történtekkel kapcsolatban elmondott).

Ebben a világban maguk a zaklatók is zaklatottak; egy kivétellel mindenki áldozat, aki azzal próbálja magát kint tartani a vízből, hogy közben másokat igyekszik lenyomni és ebbe még maga Hanna is beletartozik (lásd ő se volt képes anélkül elutasítani Zach-et, hogy ne szégyenítse meg, de említhetjük akár magukat a szalagokat is, hisz az öngyilkosságáva l 13 (vagy 12) embert nyomorított meg). Azt sajnálom, hogy ez a téma az alkotókban sem tudatosult igazán, túlságosan is Hannára építették fel a promót, holott ennél több mindennel foglalkozik és sokkal mélyebb is lehetett volna a széria.
Amiben mesteri a sorozat, az a rendezés, a kameramunka, a vágás, a zene, a színészek (Dylan Minette és Katherine Langford között olyan szinten működik a kémia, hogy az valami elképesztő, de a gárdából igazán senkit se érhet panasz) és mindezeken keresztül a néző beemelése a világba. Nagyon eteti magát a sorozat, körbefonja a nézőt, a végén pedig irgalmatlanul lecsap.
A 13. rész öngyilkossági jelenete lényegében reflektál arra, amikor Hanna Jessica buliján szemtanúként, kvázi bénultan volt kénytelen végignézni valamit, amit nem akart. Az öngyilkossági jelenet egyszerűsége (stabil kameraszög, közeli alkalmazása, kendőzetlenség) és nyíltsága ugyanezt a passzív szerepet tolja rá a nézőre, kvázi ugyanúgy traumatizálja a nézőt, ahogy az Hannával történt (elég megnézni néhány 13. részhez készült reakcióvideót a YT-on).
Idézet
 
 
+4 #4 Sanctus 2017-08-22 05:37
Elolvastam a könyvet, megnéztem a sorozatot is. Alapvetően elgondolkodató történet, nagyon sok mindennapi problémára hívja fel a figyelmet (amivel normális esetben amúgy is tisztában van mindenki), az alapötlet is jó, de sajnos látszik hogy az írónak nem igazán volt közvetlen tapasztalata két dologgal: a depresszióval, és a női léttel. A karakterek terén is rengeteg a kihagyott ziccer, amivel mélyíteni lehetett volna a történetet. Az Üvegbúrának és a Prozac-országnak a nyomába sem ér sajnos, de ha csak pár ember figylemét felhívja a problémákra, már nem volt felesleges megírni.
Idézet
 
 
+4 #3 Codename333 2017-08-21 22:21
Húha :O ez érdekes :O elkerülte a figyelmem holnap el si kezdem!
Idézet
 
 
+4 #2 Kuranes 2017-08-21 19:24
Idézet - Montsegur:
Címekbe nagyon nem akarok belemenni, nyilván mindenkinek mások a kedvencei, de azért még nem adtam fel, hogy egyszer újra egy metállemez is úgy meglepjen, mint egy True Detective 1 vagy egy Fargo...


Hmm. Próbáld ki a Myrkurt! Nekem a Bathory Hammerheartig bezárólag örök kedvenc !( '85 -óta) A Myrkur szerintem a z egyik legjobb dolog az utóbbi időben! Vagy aThy Catafalque! Ja és az Új Twin Peaks is Állat Szuper etc.( Igaz David Lynch a kedvenc filművészem!)(A True Detective 1 meg egy Robert W. Chambers parafrázis, de többek közt ezért szeretjük!:-))
Idézet
 
 
+12 #1 Montsegur 2017-08-21 15:28
Köszönöm, nem ismertem, de bele fogok nézni. (Ha bejön, úgyis végignézem.) Ha tényleg ennyire jó, akkor külön örülök, hogy ezt a szomorú és tényleg nem ritka problémát egy tévésorozatban is feldolgozták.

OFF, legalábbi nem az öngyilkosság témájához kapcsolódik, hanem a sorozatokhoz: pont tegnap gondolkoztam rajta, milyen régen találkoztam már olyan metállemezzel , ami előhozta volna a nyolcvanas-kilencvenes években igencsak gyakori "libabőr" és "WTF?!" érzéseket. Félreértés ne essék, szuper lemezek készülnek most, technikailag tökéletes zenészek játszanak igényes zenét pazar hangzású lemezeken, de egyszerűn nincsenek akkora újítások, annyira eredeti ötletek, mint akkortájt, amikor a metálzenében lezajlott egy óriási kreatív robbanás.
Aztán leesett, hogy ezek az érzések mostanában is előjönnek, de (sajnos) nem lemezhallgatást ól, hanem a sorozatok "új hullámát" nézve. Minha ez a kreatív forradalom most a sorozatokban zajlana... Címekbe nagyon nem akarok belemenni, nyilván mindenkinek mások a kedvencei, de azért még nem adtam fel, hogy egyszer újra egy metállemez is úgy meglepjen, mint egy True Detective 1 vagy egy Fargo...
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Perfect Symmetry - Budapest, Club 202, 2013. október 23.

 

Testament - Budapest, Zöld Pardon, 2013. június 24.

 

Sodom - Budapest, Diesel Klub, 2011. február 13.

 

Helloween - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.

 

Orphaned Land - Budapest, Diesel Klub, 2010. november 21.

 

Solar Scream - Budapest, Dürer Kert, 2010. november 6.