megjelenés:
2011 |
kiadó:
Nuclear Blast |
pontszám:
8 /10 Szerinted hány pont?
|
A svéd Graveyard a trojka legkevésbé fémes tagja, nyilván nem kell hozzá túl sok ész, hogy a cím alapján rájöjjünk, itt bizony míves blues rockot fogunk hallani, kábé a Led Zeppelin (leginkább ők), a Cream, a Yardbirds és a Ten Years After-féle hatalmasságok által már kitaposott ösvényen (mit ösvényen, nyolcsávos autósztrádán) haladva. De hogy ne csak ősrégi csapatokat említsek, a Black Mountain korongok, vagy a Black Crowes újkori dolgai, élükön a Warpaint lemezzel egészen hasonlóak, emellett pedig a tempósabb szerzemények, mint pl. a lemezt lendületesen kezdő Ain't Fit To Live Here, vagy a slágernek való RSS kapásból az underground szupergrup The Company Bandet juttatta eszembe, ami nálam abszolút jó pont. Meg nyilván a honfitárs Witchcraftet is, akikkel a srácok ősidők óta jóban is vannak, ahogy az már retro rockereknél szokás.
Már az első számnál hallani amúgy, hogy a lemez pont azzal a lélegző, tiszta, óriási térrel rendelkező hangzással bír, ami egy ilyen jellegű albumtól elvárható. A blúzolás erősödik az igen érdekes című, és még furcsábban kezdődő (visszafelé játszott ének lenne?) No Good, Mr. Holdenben, amiben mindkét gitáros/énekes: Joakim Nilsson és Jonatan Ramm szépen teljesít, egyikőjük sem kezd ugyan virgatépésbe, de amit eljátszanak, az totál feelinges. Még inkább a soron következő címadóban, ami lazán tízpontos darab, remekbe szabott refrénnel, ráadásul a címével ellentétben pont, hogy egy energikusabb tétel, amiben még maga Lucifer is megidéződik. Ja igen, ez még egy fontos dolog: a Graveyard az újonnan felbukkant retro csapatok lényegében teljes mezőnyétől eltérően totálisan mellőzi az okkult szövegeket és ezzel összefüggésben a sejtelmes-misztikus hangulatot is.
Egy szép hosszú merengő jön, valljuk be, kicsit tán unalmas is, viszont Rikard Edlund basszusfutamai azért szépen ott vannak a helyükön, ellenben a szám címe elég megtévesztő: Uncomfortably Numb, pedig a Pink Floydhoz sok közük nincs. Azért ne szomorkodjunk soká, hiszen érkezik a Buying Truth (Tack & Förlåt) vidámabb témája, és amikor nekem szögezi a kérdést, miszerint „When was the last time that you felt alive?", kapásból vágom rá: hát éppen most. A hatos Longing kilóg a sorból, merthogy ez egy fütyülős country nóta, és ezek a kedves fiatalemberek ott a messzi vadészakon annyira érzik ám ezt is, hogy csak azért nem rohanok ki a parkolóba, hogy hűséges hátasom nyergében nekivágjak a végtelen alföldi vidéknek, mert hallani szeretném a lemez még hátralévő részét. Jól is teszem, mert a remek Ungrateful Are The Dead jön, ami nem csak az orgona miatt annyira Deep Purple-ös, majd a már említett RSS boogieja után a The Siren zárja a műsort. Ismét egy epikusabb, borongós darab, szirénekkel, démonokkal, a végtelen tengeren hánykódó hajótöröttekkel (lásd a borítót) zeneileg az Uncomfortably Numb ikertestvére, bár ez azért egy pöttyet jobb. Mégis, úgy érzem, az ilyen nagyívű-kifejtős nóták nem állnak annyira jól a csapatnak, de ettől eltekintve azért igencsak jó munkát végeztek.
Amit ráadásul - a Graveyard szerencséjére – nem csak én gondolok ám így, hanem szülőhazájuk is, mivel jelen hónap elején nem más vezette a svéd eladási listát, mint a Hisingen Blues. Hát, ez azért nem semmi, mondhatjuk erre hümmögve, és kívánjunk is nekik szépen még jó hosszú utat az általuk választott ösvényen (ami simán összejöhet, hiszen ez még csak a csapat második lemeze), és adjunk nekik egy erős nyolcast.
Hozzászólások