Csak olvasom egymás után mindenfelé a lelkendezőbbnél lelkendezőbb, elragadtatottabbnál elragadtatottabb, kilences-tízes külföldi értékeléseket az új Cavalera Conspiracy-lemezről, és már esküszöm, az is megfordult a fejemben, hogy én valami mást pörgetek, mint a többiek. Egyszerűen nem létezik ugyanis, hogy ennyire másképp halljak, mint egyes kinti és hazai ítészek, akik közül többen is az Arise meg a Chaos A.D. óta született legjobb Max-és-vagy-Sepultura-műként fogadták a Psychosist. Ehhez képest ez az anyag szerintem összességében nagyjából megint ugyanarra szolgáltat példát, mint az idősebb Cavalera gyakorlatilag összes albuma az utóbbi időszakban: hogy büntetlenül egyszerűen nem lehet tíz nagylemezt kiadni tíz év leforgása alatt, hiába történt mindez három különböző bandanév alatt.
Ha azt vizsgáljuk, helyükön vannak-e a stíluselemek a negyedik Cavalera Conspiracy-albumon, a válasz természetesen igen. Jellegzetes Max-féle thrash/groove-cucc ez a lemez, annak is az a változata, amit főhősünk Marc Rizzóval gyárt nagyipari mennyiségben nagyjából a Soulfly Dark Ages albuma óta. A hangsúlyok, nüanszok itt-ott kicsit talán eltérnek (a néhol death metalt, grindcore-t emlegető promórizsák meg aztán főleg), de a lényeg gyakorlatilag ugyanaz az akkori paradigmaváltás óta, ezen nincs is értelme vitázni. Sietek megjegyezni: ez az irány eleinte nekem is a szívem csücske volt, mert némi dzsungeles-numetalos kitérő után az idősebbik Cavalera végre visszatalált ahhoz a vonalhoz, amiben a legjobb. Csak aztán ugye beindult az a fránya, egészségtelen és erőltetett túltermelés, ami egy ideig akár még működhet is, hosszabb távon azonban egyszerűen nem lehet jól kijönni belőle – Maxnek sem sikerült. És nem kell visszamenni az Arise-ig ahhoz, hogy problémásnak minősítse az ember, amit művel, mivel a Soulfly 2005 és 2010 közötti időszakára a mai napig igazi fénykorként emlékszem vissza. Babylon, Carved Inside, Innerspirit, Unleash, Fall Of The Sycophants, Rise Of The Fallen, Kingdom és társaik – ezek a nóták nálam ott vannak a régi Sepu-cuccok tőszomszédságában, pedig azokon nőttem fel. Na, hát ezekhez képest teljesen egyértelmű a visszaesés az Omen utáni albumokon.
Ja, hogy ez nem a Soulfly, hanem a Cavalera Conspiracy? Igen, tényleg más a nevük, de tegyük a szívünkre a kezünket, jelen projekt sosem tért el igazán a fő csapásiránytól, hiszen eleve ugyanúgy Max és Marc keze nyomát viseli magán, mint a másik. Viszont azzal szemben sosem volt felső kategóriás eresztés. Szó se róla, akadt néhány nagy villanás a dupla C-s márkanév alatt is, de összességében egyik eddigi albumot sem érzem nélkülözhetetlennek a boldog földi léthez. Szóval kis túlzással akár azt is mondhatom, hogy az utolsó három, a korábbiaknál már gyengébb formát mutató Soulfly-lemez, illetve a négy Cavalera Conspiracy-anyag számainak többsége majdhogynem szabadon felcserélhető egymással.
Persze ha valakinek nincs más igénye azon túlmenően, hogy zúzzanak a jellegzetes riffek, Max pedig üvöltsön rájuk mára kissé megkopott hangján, annak bejöhet az új mű is. Igort szándékosan nem említettem eddig, ő ugyanis hiába talált vissza a tesóhoz, igazából nem mutat túl sok extrát ezeken az albumokon. Megbízhatóan hozza a kötelező figurákat, de sokkal kevésbé ízes és markáns a dobolása, mint a '90-es évek klasszikus lemezein vagy akár az utolsó vele készült Sepu-anyagokon. A mostani dalok többségétől pedig sajnos ugyanúgy nem mentem a falnak, mint ahogyan Max és Marc utóbbi x számú lemezétől sem. Igen, első blikkre akár még olyannak is tűnhetnek ezek a nóták, mintha. De mégsem olyanok. Az ismerkedés kezdeti fázisában elég rendesen ki is akadtam a lemeztől, aztán miután anyánk győzködött, hogy azért annyira nem szar, mint mondom, végül nekiduráltam magam, és elég sokszor végigpörgettem az utóbbi napokban. Elismerem, Szilvinek végső soron igaza volt: a Savages-hez vagy az Archangelhez képest valóban erősebb dalokat rejt a Psychosis, sőt, a legutóbbi CC-nél, a Pandemoniumnál is jobb. De hogy 1991 meg 1993 óta a legmasszívabb Cavalera-cucc lenne, mint ahogyan több oldalon is írják? Komolyan, legalább kicsit törekedjünk már valami minimális objektivitásra, vagy legalább annak a látszatára... Még akkor is, ha a zene alapvetően egyéni ízlés kérdése, és amúgy simán el tudom fogadni, ha valakinek más tetszik, mint nekem.
Jó dalok természetesen mindig akadnak az összecsapottabb Max & Co.-anyagokon is, szerencsére most sincs ez másképp. A csúcspont nálam ezúttal egyértelműen a Spectral War, egy kimértebb, gonoszul őrlő, ám roppant fogós súlyosság fasza szólóval, ahol végre Igor is olyan bika módon dolgozza meg a tamokat, mint annak idején megszoktuk tőle. Hangulatos a finomabb, elszállósabb címadó instrumentális is, de hát ilyenekben mindig is jó volt Max és Marc. A Godflesh-agytröszt Justin Broadrickkel megerősített, mechanikusan kalapáló Hellfire-t meg azért érdemes megemlíteni, mert hideg-rideg, barátságtalan indusztriális zajaival legalább egy kicsit más megközelítést hoz, mint a többi szám. Kár, hogy dalként ez sem valami különleges... Ugyanezt tudnám elmondani a Judas Pariah-ról is, amely érdekes teljesen elvetemült, vadállati brutalitásával, de a második rész tufa betonozása sokkal ütősebb a kezdés csapkodós deathrash-őrjöngésénél, szóval szintén nem fogunk rá évek múlva klasszikus darabként emlékezni. A menetrendszerű zúzdák közül a nyitó kettős eléggé rendben van az Insane-nel meg a Terror Tacticsszel, mint ahogy a záró Excruciating is, csak ezt meg baromira elhúzzák az atmo-instru zárással. Máshol is akadnak jó riffek, ütős témák, de a többi dal inkább csak amolyan átlagos Max-dara. Szó se róla, meg lehet őket hallgatni, csak éppen minek? Tucatjával akadnak náluk izmosabb szerzemények a régebbi albumokon... Viszont legalább nem esnek túlzásba a 41 perces játékidővel.
Mint említettem, eleinte kifejezetten ellenszenvesnek, rettenetesen fantáziátlannak és unalmasnak találtam a lemezt, de az alaposabb ismerkedés hatására rájöttem, hogy ennyire azért nem vészes a helyzet. Szóval mára valószínűleg alapból is előítéletes lettem az újabb és újabb Soulfly- meg Cavalera Conspiracy-cuccokkal szemben, ennek viszont oka van, így nem kérek bocsánatot miatta. Annak fényében pedig, hogy elvileg még 2018 közepéig kapunk egy új Soulfly-albumot is, tényleg csak csóválni tudom a fejemet az eszetlen rohamtempón. Komolyan, kinek jó ez? Tudom, hogy manapság még a régi nagyoknak is kell a friss kiadvány a turnézáshoz, de egyszerűen nem hiszem el, hogy Max ezzel a múlttal meg repertoárral ne tudna koncertezni ritkásabb lemezgyártás mellett is. Vagy a Cavalera családban tényleg ennyire nem látja senki a különbséget az igazi meg a fénymásolat, illetve a fénymásolat fénymásolata között? Száz szónak is egy a vége, a közönség bizonyosan jobban járna négyévente egy valóban odabaszós anyaggal, mint minden évben egy efféle „oké, hát végül is meg lehet szokni, szódával elmegy" kategóriájúval. Hogy mást ne mondjak, a nyilatkozatokban hol gőgösen, hol gúnyosan lesajnált egykori zenésztársak aktuális műve például röhögve kettéhugyozza ezt az albumot. De ugyanígy a Killer Be Killed is, az egyetlen 2010 után született Cavalera-mű, amit igazán erősnek tartok. Viszont triviális a magyarázat, miért pont az tetszik egyedüliként a frissebb termésből, hiszen ott Max csupán egy volt a készítők közül, nem mindent eldöntő, teljhatalmú éceszgéber, Rizzo pedig eleve részt sem vett a projektben.
Lehet, hogy adhatnék hetest a Psychosisra, de a fentiek miatt nem akarok, sőt, nem is tudok már jóindulatú lenni a főhőssel szemben, pedig tényleg kölyökkorom óta hallgatom a zenéjét. A kevesebb néha tényleg több lenne.
Hozzászólások
Én meg végighallgatni is alig bírtam......szörnyen kínlódtam alatta, mint ahogy az Against és Nation óta kb az összes Greenes albumon....nálam ők sincsenek már sehol sem a korábbi Igazi Sepu albumokhoz képest.
Abszolút egyet értek, a sokadik hallgatásra felfedezhető hogy, a szétválás előtti Sepultra minden korszakából van ebbe az anyagba. Szerintem Max legjobban összerakott anyaga a Sepultura utáni munkásságából. Minél többet hallgatom annál jobban tettszik.
Teljesen egyetértek, nagyon jól esik hallgatni, baromi jó kis lemez, tele van olyan kis finom fifikás megoldásokkal amit én mostanában nagyon hiányolok a lemezekről.
Nálam már most az :) Jelenleg a kedvenc Sepultura albumom, bár nehéz őket sorba rakni, talán így:
1. Machine Messiah
2. Arise / Beneath
3. A-lex
4. Chaos A.D.
5. Schizophrenia
Nekem totál kimaradt a teljes Soulfly és Cavalerat se hallgattam a Blunt Force Trauma óta, de ez a lemez teljesen bejön. A régi Sepu különböző korszakai köszönnek vissza, a Judas Pariah pl. egészen a Morbid Visions / Bestial korszakig megy vissza. Szerintem változatos cucc lett, kicsit suttyó mint Max általában, de van karaktere az egésznek és jól is szól. Sokkal jobb, mint 6/10...
De nem így tettek, és ez nagyon idegesítő....
Fiatalabb koromban nem értettem, hogy a kilencvenes évektől kezdve miért van annyi év szünet egy-egy Slayer album között, pont Max prezentálja, miért is van, illetve lenne szükség erre...
Az utolsó Sepulturát viszont lehet 5-10 év múlva a klasszikus albumaikkal fogjuk egyenértékűnek tekinteni!
Pont ezeket éreztem mikor hallgattam.Nálam 8/10.
Sosem távolítanánk el valamit azért, mert népharag van belőle. Másról volt szó: menet közben kiderült, hogy a szerző, aki írta, többszörösen is megvezetett bennünket, és végül - nem kis tépelődés után - úgy döntöttünk, hogy az összes írását inaktiváljuk. Nem tudom, ez volt-e a jó döntés, de így legalább nyoma sincs az oldalon. Ennél bővebben nem mennék bele, elég kellemetlen sztori, de hálistennek rég volt, elmúlt.
Na akkor nem csak nekem tűnt fel, hogy eltávolították. Már azt hittem egy idő után, hogy rosszul emlékeztem.
Szerkesztőktől kérdezem, hogy miért lett így? Népharag volt belőle? :D
Hozzászólásod első részével egyetértek.
Derrick Greent meg nem szabad Max utódjaként emlegetni. Ő egy teljesen más karakter. Egy sokkal jobb hangi adottságokkal megáldott énekes. Az utolsó pár Sepultura album hihetetlen igényes, folyamatosan megújuló, érdekes zenét tartalmaz ami nem fullad unalomba. Például a legutóbbi Machine Messiah hibátlan. Nem véletlenül kapott magas értékeléseket.
Erről az albumról meg azt gondolom, hogy milliószor jobb mint az előző Pandemonium aminek a kritikáját valami miatt nem találom az oldalon. (Emlékszem, hogy volt.) Na az egy címéhez méltó, össze-vissza, értékelhetetlen katyvasz ami még hitványul is szól.
Voltak itt-ott jobb albumok, jobb dalok, de egyik oldal sem teljesített egyenletesen. Sokat van Max fikázva, tényleg nem az eszéről híres, de én pl a 20 éve nem hallottam értelmes Sepu albumot, Green meg egyenesen vicces nekem Max utódjaként. Az utolsó 3-4 albumukat egyszer is szenvedés volt meghallgatni nekem.
A Cavalera oldal meg tényleg a tömegtermelésbe n vész el teljesen, az utolsó 3-4 lemezből lehetne kettő igazán jó, töltelékek nélkül.
Ha igazán jó Sepu féle zenét akarok akkor előveszem a klasszikus albumaikat, abban felülmúlhatatla nok voltak.