Shock!

december 22.
vasárnap
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Demonlord: Only The Dead Are Safe

Demonlord: Only The Dead Are SafeA győri zenekar negyedik albuma ékes példája annak, hogy napjainkban már tökéletesen felesleges nyugati stúdiókra, illetve hangmérnökökre, producerekre ácsingózni ahhoz, hogy eurokonform módon szólaljon meg egy magyar album.

megjelenés:
2011
kiadó:
Nail/HMP
pontszám:
7,5 /10

Szerinted hány pont?
( 34 Szavazat )
A 2006-os Hellforged lemezt ugyanis hiába keverte és masterelte az At Vance gitáros Olaf Lenk (ráadásul külön regénybe illik, mi minden történt, mire a zenekar – az előzetes megállapodáshoz képest hónapokkal később – végre megkapta a végeredményt), az a CD messze nem szólt úgy, mint ez a korong, amit saját berkeikben, illetve Cserfalvi Töfi és még néhány baráti arc segítségével rántottak fel.

Az albumot indító, menetelős középtempóban fogant Locked In ugyanis kapásból jobban szól, mint az első három anyag együttvéve; engem Andy Sneap dolgaira emlékeztet a dal mélyre hangolt, egyszerre tiszta, fémes és dinamikus soundja, és ez nagyjából megáll a többi szerzemény esetében is.

Változás azonban nem csak a megszólalás, hanem a muzsika frontján is történt, még ha nem is világrengető léptékekben. Míg az első két album egyértelműen a Gamma Ray-féle speedelős-germános eurometal irányvonal mellett tört lándzsát, addig a Hellforged esetében már érezhető volt a törekvés egyfajta szikárabb, riffelősebb power vonulat beemelésére is.

Az új korong tulajdonképpen ezt az irányt fejlesztette tovább, az eddigi legváltozatosabb Demonlord művet eredményezve. Ha a korai munkák milyenségének ecsetelésében a Gamma Ray lehet a sorvezető, addig az Only The Dead Are Safe esetén talán a power metalosabb, szikárabb oldalát mutató Rage lehetne a megfelelő összehasonlítási alap. Egyrészt a bőgős/vokalista Jurásek Balázs dallamformálása is sok helyen idézi Peavy mestert, másrészt meg jó pár riffesebb power szerzemény is a Rage-re hajaz, a megközelítés szempontjából legalábbis. Van azért finoman Priestes húzású darab is (Bastard's Song), vagy éppen – bevallottan – Motörhead ihletésű pörgés (Get Out Of The Rock), meg persze a korábban megismert speedes eurometal is képviselteti magát.

A képet tovább színesíti néhány érdekes hangszerelési megoldás (állat hegedűszóló a Buffet Rockban, vagy helyenként felcsendülő csembaló), és a tempók is kellőképpen változatosak, tulajdonképpen a korong egészén. Mindenképpen említést érdemel Világi Zoli húzós, fifikás, de nem túlpörgetett dobolása, valamint a Nagy András/Kovács Gábor gitárduó ízes szólómunkája (a magam részéről jól is esett volna, ha több hosszabb, kifejtősebb szólót eresztenek el). Balázs a korai időkhöz képest némileg lejjebb transzportálta a hangját, érezhetően figyelembe vette a saját korlátait, és ez jól is van így.

Ezzel együtt az ő énekteljesítménye az, ami még csiszolásra szorulna: vannak klasszul elkapott dolgai (Let The Demon Out, Don't Care például), de több helyen is valahogy túl fojtott, vagy éppen túlzottan rekesztett a hangja. Ez leginkább a Kill Your Memory című power balladában ütközik ki, ide mindenképpen tisztább, szárnyalóbb vokalizálás passzolt volna. Nem valami hőstenori teljesítményre gondolok persze, inkább valami olyasmire, mint ahogy az alapból szintén nem egy világrengető orgánummal rendelkező Kai Hansen használja az adottságait. Ezen azért még dolgozni kellene.

A bő háromnegyed órás, 12 dalos lemez mindenesetre van annyira erős és változatos zeneileg, valamint produkció tekintetében, hogy jó szívvel ajánljam – és nem csak azoknak, akik eddig is a csapat barátai voltak. Február 25-én a Sonata Arctica és a Labyrinth vendégeiként játszanak Nagy Andrisék, és lesznek további koncertek is, úgyhogy érdemes résen lenni az efféle zenék híveinek. Igazság szerint napok óta ingadozom a hét és a nyolc pont között – legyen tehát a végeredmény a kettő átlaga.

 

Hozzászólások 

 
+1 #3 kaffer 2016-09-06 15:02
Fasza kis lemez !
Idézet
 
 
+2 #2 Guest 2011-02-23 21:51
ugyan már hmAndrew, Lemmy bácsi nem tud elég jól angolul? :)

Amúgy viccet félretéve már négy kritikát is olvastam az albumról, de azt a megfejtést senki sem dobta fel, hogy itt bizony erős rockosodás ment végbe - ami nekem nagyon tetszik! A nyitó nóta messze nem Rage, hanem stoner hatásokat mutat, bármelyik Stonedirt vagy Magma Rise lemezen büszkén feszítene. Pár nyilvánvaló speed téma mellé nagyon koszos kő riffeket hoztak össze a srácok. A She Lies és a 10 years ... nóták meg 90es évekbeli Megadeth (She wolf és This was my life) fellinget árasztanak, nagyon bírom őket!

Nálam 9 pont (a kiejtés tényleg gáz.....)
Idézet
 
 
#1 Guest 2011-02-22 18:03
Én inkább a Motörhead-hez hasonlítanám az albumot! Sajnos nem csak az énekhangon van mit csiszolni, hanem a kiejtésen is ami szerintem eléggé sérti a fület. Legalábbis az enyémet! Nekem jobban bejöttek a régi dalok, bár az tény, hogy ezek sokkal jobban szólnak! Azért csak így tovább srácok!
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Alter Bridge - Budapest, Petőfi Csarnok, 2014. június 11.

 

Fates Warning - Budapest, A38, 2013. október 16.

 

Helstar - Budapest, Club 202, 2012. szeptember 12.

 

Accept - Budapest, Club 202, 2011. február 2.

 

Stuck Mojo - Budapest, Dürer Kert, 2010. november 2.

 

30 Seconds To Mars - Budapest, Sziget fesztivál, 2010. augusztus 13.