Ha esetleg névről nem lenne meg, Kane Roberts annak idején Alice Cooper gitárosaként vált ismertté, és dalszerzői tehetségével, szikrázó játékával a Constrictor és Raise Your Fist And Yell lemezeken főszerepet játszott abban, hogy a megtépázott hírnevű mester visszakerült a köztudatba. Szanaszét gyúrt, direkt rambósra vett, töltényöves-géppisztolygitáros megjelenése mondjuk még a kor viszonyaihoz képest is nevetséges így utólag, ám a figura szólóban is óriási lemezeket készített akkoriban, az 1987-es debüt, illetve az 1991-es, Desmond Childdal összerakott Saints And Sinners egyaránt orbitális slágergyűjtemények. Utóbbi konkrétan akkora, hogy nem is értem, miért nem kelt el belőle legalább 2-3 millió példány a hajmetal nagy MTV-s korszakában, pláne a Geffennél.
Kane utóbbi album után eléggé háttérbe vonult, tudomásom szerint az elmúlt két évtizedben már elsősorban stúdiós vállakozásaiból, illetve programozói melókból él. Amennyiben a 2012-es, kiadatlan dalokkal teli Unsung Radiót nem számítjuk, Phoenix Down néven elkészített ezredfordulós albumai óta nem is jelentetett meg friss anyagot, szóval baromira itt volt már az ideje a The New Normalnak. És jó is, hogy itt van, de a lelkesedésem azért nem maradéktalan. Roberts fentebb említett munkái óriási kedvenceim, és a dalok, a dallamok ezen az anyagon is tetszenek: Kane sokakkal ellentétben ma is képes valódi refréneket írni, még mindig zseniálisan gitározik, ráadásul nem is a múltban él. Tehát szó sincs arról, hogy ez itt valami 1989-re visszakacsingató, tipikus Frontiers-nosztalgiaműsor lenne Alessandro Del Vecchióval a rendezői székben. Ugyanakkor azt kell mondanom, egy szempontból biztosan jobban jártunk volna, ha a mélynövésű talján a producer, ebben az esetben ugyanis aligha szólna ilyen furcsán az album.
Mindez persze nem meglepő, hiszen a Phoenix Down kapcsán lassan húsz évvel ezelőtt egészen hasonló problémáim akadtak, mint most a The New Normallal: a sound nem ért fel a zene színvonalához. Én Kane Robertsszel a hard rock hőskorának csillió dolláros megaprodukcióin ismerkedtem meg, és meggyőződésem, hogy dalai a mai napig azt a típusú megszólalást kívánnák meg. Tisztában vagyok vele, hogy ma már nem áll a zenészek rendelkezésére annyi anyagi forrás, mint akkoriban, de 2019-et írunk, és ma már hálistennek egyensúlyban van a mérleg, vagyis nincs szükség kisebb vagyonokra egy normális megszólalású album elkészítéséhez. Na, hát ehhez képest a The New Normal néhol valami bántóan olcsó, toldozott-foldozott, természetellenes módon szól. Ráadásul nem is egységes a lemez megszólalása, nagyon hallatszik, hogy különböző sessionök alkalmával készültek a dalok.
A bajok már a nyitó King Of The Worldnél is ordítók. Pedig maga a dal nagyon jó: vérbeli Kane-dallamorgia nagyívű kórussal, szépen felépített Nita Strauss-szólóval, egyből a fülbe is ragad, ezt a kopogós, béna dobgépet viszont egyszerűen nem tudom mire vélni alatta, és sokat is ront az összbenyomáson. Nincsenek illúzióim, hogyan dolgoznak manapság a stúdiókban a zenekarok, és nem is érdekel különösebben a trükközés, ha a végeredmény kielégítően szól. Ez a dobsound viszont erőtlen, természetellenes, béna és kétfilléres, egyszerűen szar. Ezt nem tudom és igazából nem is akarom másképp mondani. Ráadásul hiába dörrennek meg szinte mindig kicsit másképp a nóták, a plasztik dobalapok sajnos pár kivétellel mindenütt jellemzők ilyen vagy olyan formában. Az Above And Beyond hallatán ugyanakkor megfordult a fejemben, hogy alighanem koncepció lehet ez az egész. Itt ugyanis Kane ismét összehozta a '80-as évek derekának Cooper-zenészeit, vagyis a két további nótában is felbukkanó Kip Winger mellett Paul Taylor és Ken Mary is jelen van, mégsem mentes a dal a digitális ritmusoktól.
Persze nem mindenütt zavaró ez az egész, hiszen ahogy mondtam, Kane nem a nosztalgiavonatra pattant fel. A Who We Are finom balladája, netán az elszállósabb The Lion's Share simán rendben van japán ütőssel is: ezek a nóták nem feltétlenül igénylik az élő dobot, ebben a formában is működőképesek, hallhatóan nem is akarták bennük mindenáron közelíteni a végeredményt a valóshoz. A rockos-metalos dinamikájú számokban viszont tényleg nem hiszem el, hogy ne lehetett volna ennél többre jutni. Mert ahogy írtam, a zene tényleg jó. A King Of The World után következő Wonderful úgy őrzi a pop metal éra minden szépségét, hogy közben kimondottan súlyosan, 21. századi módon dörren meg, állat a kórusa, és Kane hangja is a régi. Vagyis üt a dolog, csak sajnos mindvégig hallom odabent, milyen lenne Maryvel vagy Rod Morgensteinnel... Még szerencse, hogy a Beginning Of The Endben nemcsak Alice Cooper és Alissa White-Gluz erősíti Robertset vokálfronton, hanem végre hús-vér dobosnak is örülhetünk Aoyama Hideki, a Babymetal ütőse személyében. Egyszerre hajmetal, modern rock és üvöltős fémzene, amit hallunk, viszont totálisan működőképes. Ugyanezt a korszerű, kissé pszichós vonalat villantja fel a záró Wrong is, ahol hagyományos rockdallamok és szikrázó gitárszólók csapnak össze enyhén indusztriális beütésű elemekkel. Ez is érdekes ebben a formában, viszont cseppet sem rossz.
Tulajdonképpen az összes dal tetszik a lemezen, viszont a produkciós munka elég messze áll az ideálistól, és a zenéhez sem mindenütt passzol. Ezért aztán hiába örülök annak, hogy ismét itt van Roberts, nem tudok maximális mértékben lelkesedni, és egy pontot le is vonok tőle abból, amit maguk a számok megérdemelnének.
Hozzászólások
Nekem az Overkill Taking Over lemezének borítója jutott erről az eszembe, azért a 80-as évek végén szerintem ez nem számított annyira extrém megjelenésnek :)
bammeg, ez nagyon állat :)
Ilyennek kéne lennie egy rocksztárnak
„A színpadon a jóképű, izmos és lóhajú power rockerek látványos mozgással kötötték le a muzsikátol ittasult nagyérdemű figyelmét.”
Nyilvánvalóan nem arra céloztam, hogy a kigyúrtsága volt gáz, abban ugyanis veled értek egyet, hanem úgy összességében. Ne mondd már nekem, hogy ez a megjelenés nem túlzó:
https://uncletnuc.files.wordpress.com/2015/12/kane-2.jpg?w=639
:D
Nem tudom, honnan jött ez a marhaság, hogy a rockerek nem gyúrnak, a Hammertől is mindig utáltam, hogy rendszeridegenn ek tekintették az izmos megjelenést (jó, elnézve a két Lászlót, nem meglepő)
Szerintem igenis metal, ha valaki ki van pattintva
Kane meg ma is jól néz ki, 57 évesen
Ma már rég másféle zenéket hallgatok, de így is rohadtul nagy feelingje van a Saints and Sinnersnek!
Köszi a tippet, Ádám!
Sajnos az új anyag hangzása viszont tényleg agyonvágja az egyébként jó zenét :(