Robert Plant hiába fogja idén belekarcolni a hetedik x-et saját szőrös mellkasába, csak nem akar leállni, és fáradt nyugdíjasként a groupie-kkal és drogokkal teli múlton merengeni. Egyre csak írja lemezeit, a koncertezést sem veti meg, és elnézve manapság az öreget, aligha fog egyhamar lefékezni. És ez a mi szerencsénk, mert amellett, hogy Plant az igen kevés még élő rocklegenda egyike, szinte egyedülálló módon nem a múltjából próbál megélni: ahelyett, hogy Led Zep-slágerekkel haknizna, gyakorlatilag 1982 óta járja a saját útját, ami ugyan az évtizedek során némileg változott, de a zenei ötletmag változatlanul a szabadság, és érdekes módon, bizonyos szempontból a keresés. Mármint azért, mert ugyan mi a csodát kereshet még egy olyan zenei karrierrel rendelkező fickó, mint Plant?
megjelenés:
2017 |
kiadó:
Nonesuch Records |
pontszám:
9 /10 Szerinted hány pont?
|
Valószínűleg azt, amit a Zeppelin is erőteljesen kutatni kezdett úgy a Houses Of The Holyval kezdődően: olyan zenét, amelynek nem a határok adnak formát, hanem a kötetlenség. Valószínűleg az anyabanda nem sokáig élte volna túl ezt a kísérletezgetést akkor sem, ha John Bonham nem hal meg idejekorán, Plant azonban ügyesen megtartotta a nyitottságot, és kiegészítette azt saját zenei hatásaival, amit kiüresedett szóval világzenének is nevezhetnénk. Ennél persze összetettebb és érdekesebb is az öreg zenei munkássága, vagyis jóval több mélység és élettapasztalat szorul egy-egy lemezébe annál, hogy világ- vagy etnozenének nevezhetnénk. A Carry Fire, a tizenegyedik korong pedig egy újabb kellemes fejezet ebben a kalandozásban.
Az előző, Lullaby And... The Ceaseless Roar című lemez sötétebb, némileg borúsabb hangulata után a Carry Fire visszatérés Plant felszabadultabb és könnyedebben befogadható oldalához. Ez persze nem azt jelenti, hogy az itt sorakozó tizenegy dal közül bármelyikkel is összefuthatunk majd a rádióban, de például a nyitó The May Queen olyan határtalan szabadságot áraszt, amiről az embernek önkéntelenül is tavaszba forduló hegyoldal képe jut az eszébe. Ez a fajta csendes életöröm jellemzi végig az albumot, ami miatt még annak ellenére is kellemes elhallgatni a Carry Fire-t, hogy voltaképpen egy 69 éves, sokat megélt ex-rockbálvány sokadik lemezével van dolgunk. Ezt azonban óriási pozitívumként mondom, ritka ugyanis, hogy egy Plant-kaliberű zenész képes méltósággal és ilyen páratlan természetességgel megöregedni. Mert a Season's Songot aligha írhatta volna egy huszon- vagy akár harmincvalahány éves, sikerekre és imádatra éhes zenész, de ez így is van jól. Én sem vagyok oda azért, amikor egy vén szivar fogja a gitárját, ami pont olyan öreg, mint ő maga, és fáradtan végigdörmög egy teljes lemezt arról, hogy milyen szar megvénülni és behódolni a Kaszásnak. Plant azonban nem ilyen, lélekben a fickó még nagyon is huszonnyolc, és a zenéjéből is letagadhatna jónéhány évet. Arról, hogy még mindig tud énekelni, és ha akarja, meg is tudja ereszteni jellegzetes hangját, már a 2007-es Led Zeppelin-buliról készült felvételt látva is meggyőződhettünk. Friss lemezén is meg-megcsillan az a bizonyos plantes hang, hallgassuk csak meg a lüktető Carving Up The World Again... A Wall And Not A Fence-t, vagy a rockos Bones Of Saintset, ahol Plant hangja néhol mintha csak a '70-es évekbe tenne egy kis időutazást.
Jobbára azonban inkább a nyugodtabb hangvételű dalok dominálják a lemezt, de ezek sem unalmasak, sőt, ha a kellő hangulatban kapja el az embert a zene, szinte tökéletes is. Plant munkáira annyira nem jellemző a meglepetés, mert hát mégis csak egy fél évszázados muzsikusi karrierrel rendelkező előadóról beszélünk, azért a Bluebirds Over The Mountainben hallható erőteljes elektronikai effekteket hallva még én is felhúztam a szemöldökömet. Mintha Trent Reznor ugrott volna be Plant mellé jammelni egy kicsit. Ha már jammelés: a címadót hallgatva meglódult a képzeletem, és azon kezdtem morfondírozni, milyen is lehetne egy Robert Plant feat. Orphaned Land kollaboráció. Nagyon remélem, hogy erre egyszer azért még sor kerülhet, manapság soha nem lehet tudni... Ami pedig magát a lemezt illeti, a Carry Fire mindenképp a jobban sikerült Plant-anyagok közé tartozik, amit számomra az is bizonyít, hogy jobban feldob és feltölt energiával, mint sok fiatal csapat friss alkotása.
Hozzászólások
Kedvet csinált hozzá, hogy megpróbálkozzak vele én is, alig várom, hogy hallhassak "olyan zenét, amelynek nem a határok adnak formát, hanem a kötetlenség".
Yodához képest csak egy taknyos kölyök! :D
(azért az a Plant/Orphaned Land kooperáció érdekes felvetés. Vevő lennék rá)
lassan 700 éves lesz, de alig néz ki 70-nek :)