Sokszor felmerült már a kérdés, hogy sokadvonalbeli bandákról miért nem pörögnek sűrűbben a cikkek ezen a médiafelületen, ezért most hallgassuk is meg, hogy ezeknek a csapatoknak például hogyan sikerült megbirkózni egy olyan korszakalkotó zenekar örök érvényű dalaival, mint amilyen a Black Sabbath. Persze a feldolgozásokkal manapság már tényleg Amazonasokat meg Nílusokat lehetne rekeszteni, de ettől függetlenül én még a mai napig is tudok lelkesedni értük, főleg, ha az egyik legnagyobb kedvenceim tételeit hallhatom különböző verziókban. Ráadásul ezen a válogatáson szinte mindegyik korszak nótái terítékre kerültek, az ős-Sabbath-tól kezdődően egészen a Tony Martin-éráig, ami nyilván még vonzóbbá tette az anyagot. Még abban az esetben is, hogy ezeket most kivétel nélkül görög metalbandák tolmácsolják.
Sajnos a lelkesedésem nem tartott ki túl sokáig, ugyanis az itt hallható feldolgozások nagy része tökéletesen szemlélteti, hogy miképpen lehet meggyalázni és elcseszerinteni a mindenki által ismert és favorizált klasszikusokat. Arról nincs infóm, hogy mikor készültek a felvételek, de a megszólalás alapján tuti, hogy nem mostanában rögzítették őket, vagy pedig tényleg ennyire nincs már pénz rendes stúdióra sem az ezen a szinten működő zenekaroknak, sem pedig a döglődő kiadóknak. Volt idő, amikor még tökéletesen sikerült egy-egy ilyesfajta megemlékezés (Nativity In Black I és II), és persze azért még manapság is akad néhány felettébb érdekes formáció, akik nem lebutítják, hanem inkább gazdagítják az örökérvényű szerzeményeket (Brownout Presents – Brown Sabbath). Azonban ahogyan például a Nightstalker Sweet Leafjével elindul ez a korong, az semmi jót nem vetít előre. Ennél még a legdurvábban betépett/seggrészeg Ozzy is jobban elnyomta volna annak idején a dalt, és ezzel azt hiszem, el is mondtam mindent.
megjelenés:
2017 |
kiadó:
Metal Hammer & Heavy Metal |
pontszám:
3 /10 Szerinted hány pont?
|
A gyönyörű dallamokat rejtő Changesszel hallhatóan valami nagyon különlegeset akart alkotni a Hail Spirit Noir is, de hát ezzel a kritikán aluli, hörgésnek sem nevezhető okádással inkább csak hányingert idéznek elő. Ezzel szemben a Rock 'n' Roll Children (azta, micsoda zenekarnév!) Falling Off The Edge Of the Worldje eleinte Diót is megidézően indul, aztán a fos pergő, a mixelés nélküli, demós hangzás és a túláriázott ének ezt is rendre tönkrebassza. A Naya, zongorára átírt Laguna Sunrise-a sem tesz hozzá semmit az eredetihez, ahogyan az Illusory vinnyogós The Mob Rules-a sem, ettől még szegény Dio hologramja is vibrálni kezdene. A Black Juju Who Are You-ját is a gyilkosan hömpölygő, minimalista, elronthatatlan riff menti meg, viszont egy olyan nótát, mint amilyen a The Sign Of The Southern Cross, egyszerűen tilos ennyi slájmmal a mikrofonba köpködni. A Zemial „énekese" alighanem egy doboz Marlborót is elfogyaszt a reggelije előtt, ami ugye ezek után csakis mustárba tunkolható virslit helyettesítő kubai szivar lehet, Paul Di'Anno társaságában. Az Endomain lélektelen Die Youngja említést sem érdemel, és a Kerry King-gyilkoló névvel megáldott The Slayerking War Pigséből is elszáll minden erő fél perc után, hiába van benne erőltetett hörgés, meg mondóka. Aztán jön a Naxatras fölöttébb gány Planet Caravanja, amit Phil Anselmo a maga legpocsékabb formájában is különben előad. Amit pedig a görög Metal Hammer szerkesztők a hidden trackként feltüntetett N.I.B.-ban művelnek, az pontosan olyan, mintha csak a kilences asztal részeg vendégeit hívták volna fel a színpadra dajdarászni. Egyszóval, gyalázatos.
Amiért viszont mégis érdemes egy próbát tenni ezzel az egésszel, az elsősorban a Wardrum Headless Crossa, ami ugye nem csak a Martinos időszak, de talán a teljes Sabbath-életmű egyik legbriliánsabb tétele. Nem biztos, hogy egy teljes lemezen keresztül el tudnám hallgatni a csapat énekesét, azonban itt meglepően jól hozza Martin védjegyszerű frazírjait, torokból kipréselt magasait, és az is hallatszik, hogy sokat dolgozhattak az ének- és gitártémákon. Cozy Powell húzása persze azért nagyon hiányzik. A Mother Of Millions Children of the Grave-je is korrekt, valamint a Rotting Christ izzó lávaként fortyogó Black Sabbathja sem sikerült rosszul, de hát ez a dal még Enrique Iglesias szájából is vérfagyasztó, éjfekete masszaként görögne (keresve sem találni ennél jobb szót ide) elő, ugye...
Jóhiszeműségemben általában úgy vagyok vele, hogy ezeket a félelmetes dalcsodákat egyszerűen lehetetlen elrontani, annyira jók, azonban a görög metal valóság erre most azért elég drasztikusan rácáfolt. Az említett kivételektől eltekintve gyakorlatilag senkinek sem ajánlom ezeket az át/feldolgozásokat, hiszen aki hozzám hasonlóan nagy Sabbath-fan, alighanem velem fog egyetérteni, aki pedig most akar ismerkedni, annak meg úgy is a negyvenhét éves múltba ásás a házi feladata. Sajnos azt kell mondanom, hogy noname jútyúb koverek reggelire zabálják meg ezeket a produkciókat, s a kiadók szűrőjén is úgy tűnik, hogy egyre tágabbak azok a fránya lyukak. No, de ne aggódjunk annyit, mert hát végtére is Cakk Wájld barátunk nemsoká' megmutassa nekünk, hogyan is köll eztet...
Hozzászólások
Azért, hogy ne mindig csak jó lemezekről írjunk szép költeményeket.:) Egyébként a Brown Sabbath valóban 10/10!
Azok mindig jól átgyúrták a dalt, meg hozzá is tudtak tenni valamit , nem csak elsíkálták.
Lásd a Judas Priest számmal mit műveltek : Nevermore - Love bites .
Melyik az a két banda?
Hááát igen... ezzel nagyjából egyet is értek, sőt még önismétlő meg ötlettelen is vagyok. Egyedül a hallásommal meg a türelmemmel nincs gond.:) Bocs az érintettektől az alpáriságért.
A Stoned Meadow youtube oldalán (ahol bődületes mennyiségű lemez van feltéve, mondhatni kincsesbánya) ugyanez megy. Nem hallgatom napi szinten, de nem egy dögunalmas darabhoz volt szerencsém, amitől persze el voltak ájulva. Két bandát tudnék mondani, akik teljességgel meggyőztek a kínálatból. De úgy veszem észre, rohadtmód klisésedik ez a műfaj is.