Nekünk eléggé tetszik a Cradle Of Filth új albuma, de a zenekar bizonyos körökben mindig is megosztó marad majd. Dani Filth egy friss interjúban ugyanakkor azt is megkérdőjelezte, hogy egyáltalán létezett-e valaha is egységes black metalos mozgalom.
A finn Metalliluola készített interjút Dani Filth mesterrel a Cradle Of Filth pár hete megjelent új nagylemeze, a Cryptoriana: The Seductiveness Of Decay kapcsán. A beszélgetésben a friss zenék kapcsán felmerült a zenekart az ortodox black metalos körökben máig övező közutálat témaköre, konkrétan az, hogy egyes facebookos rajongói oldalakon kifejezetten tilos szóbahozni a Cradle-t vagy a Dimmu Borgirt. „Az ebben az ironikus, hogy mindkét zenekar nagyban kivette a részét a színtér felépítéséből, hogy aztán más zenekarok ilyen kibaszott kommenteknek adhassanak helyet”, mondta Dani. „Ez tényleg vicces… Micsoda szarság… Tégy, amit jónak látsz, ez az egyetlen törvény. Az önkifejezés szabadsága, ilyenek… Ezek az arcok szó szerint olyanok, mint a kibaszott neonácik, ha zenéről van szó. És ez szánalmas.”
Dani még tovább ment, amikor a blackmetal-mozgalom került szóba. „Miféle mozgalom? Soha nem értettem ezt. Benne voltam, ismerem a legtöbb meghatározó zenészt a színtéren, és soha az életben, egyszer sem, pár idiótát leszámítva… na, szóval egyszerűen nem értem, hogy őszinte legyek. Igen, tudom, ment ez a lengyel neonáci vonal, de hát mondom, ez az egész kibaszott nevetséges. A zene az zene, kétségtelenül erős fegyver, amit az ember igyekszik is használni. De mi sosem voltunk a részesei ennek, még akkor sem, amikor a Dissectionnel meg az Emperorral turnéztunk. Játszottunk az Impaled Nazarene-nel, a Rotting Christtal meg az összes eredeti bandával, és szó nem volt konkrét színtérről, sokkal inkább egy teljesen általános dolog volt ez. Angliában hozzánk kötötték a black metalt a Venom meg a Black Widow meg a Witchfinder General meg a többi zenekar után, és magától értetődően ott volt a kezdetektől fogva a Black Sabbath is. Sosem éreztük úgy, hogy bárkihez is kapcsolódnánk, inkább úgy gondoltuk, azon kevés zenekar közé tartozunk, akik a saját fejük után mennek. Ezzel együtt is jó barátságban voltunk az Emperorral, sokat turnéztunk a Dissectionnel, a Dimmuval… És volt egy bandám is King Ov Hell-lel is a Gorgorothból meg a God Seedből, a Temple Of The Black Moon. Rengeteg embert ismerek sok minden kapcsán, de soha nem volt szó semmiféle kibaszottul a háttérből irányított blackmetal-mozgalomról…”
A Cradle Of Filth január 21-én Budapesten koncertezik a Moonspell társaságában. Részletek itt.
Hozzászólások
A Mardukos pólón (és az azonos című EP borítón) egy kereszttel önkielégítő meztelen nő volt (nem apáca) "F*ck Me Jesus".
Értem én, hogy polgárpukkasztá s, meg minden, de ezt azért pólómintának...
Egyébként pont ezek a 'véresen komoly' külsőségek teszik nevetségessé és/vagy komolytalanná az egészet.
Elég kontrasztos volt, mikor Marci 15-ös hozzászólásában szereplő srácok egy vendéglátóipari egységben, hasonló überkemény pólóban szégyenlősen, vihogva kérték ki a boroskólájukat.
De én is ilyen voltam, fennen hirdettem gyerekkoromban az István a király - láz idején, hogy én bizony Koppány vezért választom István fejedelem ellenében! Ha ez valakinek nem tetszett, hát megmutattam, milyen gyorsan tudok futni.
A black metal amúgy sosem tetszett, úgy vagyok vele, mint a punkkal, sok külsőség, kevés zene.
De, hogy ne jussak a pincebéli hörcsögök sorsára ,elárulom, hogy van két Venom bakelitem. Tényleg!
Igaz, nem voltam egyértelmű (és próbáltam visszafogottan fogalmazni). A Cradle-nek volt egy pólója, amin egy önkielégítő apáca volt és egy mondat, ami Jézust a női nemi szervhez hasonlította.
A Mardukos pólón (és az azonos című EP borítón) egy kereszttel önkielégítő meztelen nő volt (nem apáca) "F*ck Me Jesus".
Az nem Marduk poló volt?
A fanok meg tényleg kész röhej, a zöm úgy mászkál ki ezekre a koncertekre, mintha tényleg a SÁTÁNT készülnének megidézni. Mi a f.sz?! Ez nem színtér, ez nem egy mozgalom. Ennek nincs célja, közös tudata, vagy eszmeisége, csak külsősége. SEMMI MÁS! Daninak teljesen igaza van, csak erről az egészről eddig nem beszélt senki.
Igen, azt hiszem, egy interjúról beszélünk (Metal Hammer, 1997). Maniac mondta, mennyire utálja a szintit és a kütyüket, és azt is hozzátette, ha a Mayhem zenéjébe bárki ilyesmit be akarna hozna, ő azonnal kilépne. Ami azért furcsa (így utólag), mert 3 évre rá kiadták a Grand Declaration of War c. albumot, rajta "A Bloodsword and a Colder Sun" c. dallal.
Jut eszembe, kb. 10 éve készített a tv2 egy nagyon kemény black metalossal interjút, oszt ez a kemény csávó azzal rajoskodott, hogy galambokat szokott kínozni a sátánista rituálé részeként. Kár, hogy akkor még nem olyan állatvédelmi törvények voltak, mint mostanság. Szívesen megnéztem volna a 120 kilós nehézfiúkkal is ugyanilyen kemény lett-e volna?
Szűz kissrácok ülnek a sötét pincében és hörcsögöket kínoznak mi közben szól a live in leipzig? :o)
Nevetseges volt ez a csendorkodes akkor is es most is.
Maniacnek az sem tetszett anno, hogy ha bárki is használ szintit a műfajban, s bár kivételként emlegette az Emperort, hogy ők ennek ellenére is képesek "jóféle black metalt" közvetíteni, szerintem akkor is szúrták a szemét Ihsahnék.
"pofára esett, mint a zsíroskenyér...:)"
Az Enslaved mellé egyébként odarakhatod az Immortalt, akik noha arcfestést használtak, de a sátánista vonalhoz nem tartoztak, a szövegeik a hard fantasy alapúak, a fagyos Blashyrkh királyságról szóltak. Vagyis a norvég Black Metal mozgalom annyiban tényleg létezett, hogy Euronymus körül valóban sokan csoportosultak, de akkor is voltak "kívülállók". Arról nem is beszélve, hogy a bűncselekmények ben sem vett részt mindenki (plusz: az Emperor is elég hamar elkezdte a saját útját járni, lerakva a Symphonic Black Metal alapjait).
Nonexistence: a Black Metal gitárhangzás sokkal inkább a Thorns agyához, Snorréhoz köthető, mint Euronymushoz, bár az tény, hogy kettejük színtérre gyakorolt hatása formálta és alakította ki a Black Metal gitárhangzást.
De az is tény, hogy anno, akik szakítottak a nem zenei elemekben vett körítéstől, azokkal a sajtó nem tudott mit kezdeni.
A Dimmu és a Cradle is túl gótikus és szimfónikus volt a "true" körnek, ráadásul hosszú, komplex szerkezetű számokat írtak.
De pl. amikor az Emperor elhagyta az Anthems..-en az arcfestést, hogy minden a zenéről és a szövegekről szóljon, őket is árulóként bélyegezték meg abban a bizonyos belső körben ("The Inner Circle").
Vagy ott van az Enslaved, akiknek a zseniális első 3 lemeze abszolút etalon, de nem használtak arcfestést és a szövegek is inkább történelmi, mitológiai eredetűek voltak, őket le "viking metál"-ozták rögtön. (Így járt a pályatárs Einherjer is később.)
Szóval van azért igazság abban, amit Dani mond, bár az is lehet, hogy mivel ők brit csapat, nem vettek részt (szerencsére) azokban a bizonyos norvégiai szörnyűségekben , amikről ugye azért sokat tudunk.
És igen, a Cradle pl. nem fér be semmelyik skatujába se: black-nek túl lágy, szimfónikusnak túl extrém, gótikusnak túl durva...stb. Bár ez inkább csak a sajtóknak gond. :)