Shock!

december 22.
vasárnap
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

„Ha valaki gyűlöli a kapuőr zenekarokat, azzal gyakorlatilag saját magát lövi lábon”

A vártnál is nagyobb érdeklődés miatt ismét az Arénában koncertezik július 9-én a Five Finger Death Punch. Zoltan Bathory gitáros egy friss interjúban a metálszíntéren a szélesebb körben is népszerű zenekarokat, így őket is gyakran sújtó negatív előítéletekről beszélt.

five_finger_death_punch_k2022_02

Nemrég deluxe újrakiadásban hozta ki a legutóbbi AfterLife albumot a Five Finger Death Punch, amelyen egy This Is The Way című, eddig ismeretlen tétel is helyet kapott. Utóbbi érdekessége, hogy a 2021-ben elhunyt rapper, DMX vendégeskedésével rögzítették. Ennek kapcsán merült fel egy friss interjúban Zoltan Bathoryval, mennyire fogadja el a rocktábor az efféle kollaborációkat. „Kétségtelenül jellemző egyfajta zárt gondolkodás – mondta a Summa Infernónak Zoli az ezt firtató kérdésre. – Majdnem vicces, de minél extrémebb dolgokat hallgat valaki, annál inkább jellemző rá a kapuőr-mentalitás: azt mondja, ez a mi zenénk, és ha más, az extrém metálban kevésbé járatos arcok szeretnek egy zenekart, ez a zárt kör egyből elfordul ettől a zenekartól. Rendszerint ezt látjuk, amikor egy metálzenekar elkezd népszerűvé válni: az eredeti, keményvonalas rajongók vagy ez a zárt gondolkodású kör lekopik róluk, hiszen úgy érzik, nem szerethetnek egy olyan bandát, akiket a szüleik is hallgatnak, vagy olyan emberek is kedvelnek, akik nem egyértelmű metálrajongók. Szerintem ugyanakkor az efféle együttműködések azért jók, mert szélesre tárják az ajtót. Metált nem hallgató emberek is felfigyelnek erre a dalra, meghallgatják, és egy bizonyos százalékuk utánanéz, mi a franc az a Five Finger Death Punch. Megismernek pár további dalt, és talán egy részüknek tetszeni is fog, amit hallanak.”

Zoli szerint hibás hozzáállás a metálközönség részéről a sikeres zenekarok kárhoztatása. „Ha szeretsz egy csapatot, különösen egy underground zenekart, ennek a csapatnak életben is kell maradnia ahhoz, hogy továbbra is neked tetsző zenét alkothasson. Ha pedig azt akarod, hogy életben maradjanak, ahhoz bizony lemezeket, koncertjegyeket kell eladniuk. Mivel rétegzenéről beszélünk, ez nem feltétlenül sikerül: gyakran elképesztően jó zenekarok tagjai sem keresnek elég pénzt, így aztán két-három mellékállást is vállalnak, és néha emiatt nem is tudnak turnéra indulni. Erre csak akkor lesz módjuk, ha szélesedik a közönségbázisuk. Nincs más út. Ehhez pedig általánosságban véve a metálnak is népszerűbbnek kell lennie, több rajongóval, hogy ezáltal több figyelem vetüljön a színtérre. Ez a népszerűség ugyanis mindig lejjebb szivárog, ilyenkor az alzsánerek is népszerűbbek lesznek, és a te kedvenced is életben tud maradni. A Disturbed, az Avenged Sevenfold, a Five Finger Death Punch és társaik a kapuőr zenekarok, mindenképpen szükség van rájuk. Nélkülünk ugyanis egyszerűen nem tudsz több rajongót toborozni a stílusnak. Mi is azon bandák sorát gyarapítjuk, akiket ugyan hallgat a metálos közönség, de olyanok is találkoznak velünk, akik nincsenek feltétlenül benne ebben az egészben. Amikor például efféle kollaborációkat csinálunk, olyan rádióállomásokra vagy Spotify-listákra is felkerülünk, ahová normális esetben amúgy nem. Ezzel a dallal is pontosan így történt. Ezáltal pedig további emberek figyelnek fel a hard rockra, a heavy metalra, ez pedig a teljes színtérnek jó. Ha ugyanis maga a stílus népszerű, az alzsánerek is népszerűbbek. Ha valaki gyűlöli a szélesebb közönség elé kilépett, kapuőrnek nevezett zenekarokat, azzal gyakorlatilag saját magát lövi lábon.”

five_finger_death_punch_k2022_04

„Mondhatnám, hogy leszarom ezt – tette hozzá Zoli. – Mi végül is remekül elvagyunk, a rajongóinkkal együtt. Igazából nem kellene foglalkoznom ezzel a témával. Ugyanakkor mégis érdekel, mert én is rengeteg underground bandát szeretek, sokakat el is viszünk magunkkal turnézni. Ott van például a Fire From The Gods, akiket egy ideig még menedzseltem is, vagy a Slaughter To Prevail… Számos efféle csapatnak biztosítottunk platformot, amikor elvittük magunkkal őket koncertezni, mert úgy gondoltuk, megérdemlik a figyelmet. Vagyis megtesszük, ami tőlünk telik. És szerintem kontraproduktív, amikor a metálközönség egy része gyakorlatilag harcokat folytat a színtéren belül. Nevetségesnek tartom ezt, mert tényleg magukat lövik vele lábon. Szerintem az ilyesmi komoly félreértés, vagy nem is feltétlenül ez a jó szó: akinek problémája van a műfajt az átlagos zenehallgatók elé kivivő vagy más stílusok képviselőivel kollaboráló bandákkal, valójában totálisan nem érti a dolgok működését.”

A Five Finger Death Punch július 9-én ismét Budapesten játszik, a Papp László Sportarénában adnak koncertet az Ice Nine Kills és a Malevolence vendégeskedése mellett. A jegyértékesítés a www.livenation.hu, a www.funcode.hu és a www.rock1.hu oldalakon keresztül történik, részletek itt. A zenekar legutóbb tavaly lépett fel hazánkban.

 

Hozzászólások 

 
#11 Draveczki-Ury Ádám 2024-07-04 18:16
Idézet - torta:
Idézet - Draveczki-Ury Ádám:
Idézet - torta:
Gitaros ur annyira hulye, hogy a gateway es a gatekeeper szavak jelenteset nem talalta el, ezek szerint.

Portás, kapuőr, belépő zenekar, akárhogy mondhatjuk és fordíthatjuk, a lényeg ugyanaz. Teljesen értelmes kifejezés a gatekeeper rá.


Nem, bazzeg, nem belepo zenekart jelent hanem pont az ellenkezojet, a nemvagyelegmeta los menjelinnen truskodast.

Szerinted a portas az, akinek az a dolga, hogy minden erdeklodot beinvitaljon valahova?

A portás beenged, ha minden adott hozzá, vagy elküld/elriaszt, ha nem. De a kontextusból teljesen egyértelmű volt, hogy miről beszél és kikről beszél Zoli. Mivel az elitista rajongókra is ugyanígy használta a gatekeeper szót ugyanitt, feltételezem, utána ez maradt a fejében, ahogy vitte tovább a gondolatmenetet a podcast lendületében. Ez meg, amit te csinálsz, a klasszikus lovaglás a szavakon a lényeg helyett. Ha belépő zenekarnak fordítom, az értelmének megfelelően (hiszen teljesen nyilvánvalóan és jól érthetően ezekről beszélt, példákkal alátámasztva), most jó eséllyel te sem rugóznál ezen. Vagy épp ellenkezőleg: akkor meg az lenne a téma, hogy gatekeepert mondott, miért nem az szerepel a hírben, ne hamisítsunk, ne kendőzzük el, hogy nem a metálrendőrség szerint szabványosan és kizárólag használható kifejezést merte használni. :)

(BTW, áttételesen pontosan valami ilyesmiről szól a nyilatkozat.)
Idézet
 
 
#10 torta 2024-07-04 16:54
Idézet - Draveczki-Ury Ádám:
Idézet - torta:
Gitaros ur annyira hulye, hogy a gateway es a gatekeeper szavak jelenteset nem talalta el, ezek szerint.

Portás, kapuőr, belépő zenekar, akárhogy mondhatjuk és fordíthatjuk, a lényeg ugyanaz. Teljesen értelmes kifejezés a gatekeeper rá.


Nem, bazzeg, nem belepo zenekart jelent hanem pont az ellenkezojet, a nemvagyelegmeta los menjelinnen truskodast.

Szerinted a portas az, akinek az a dolga, hogy minden erdeklodot beinvitaljon valahova?
Idézet
 
 
#9 nikfisz 2024-07-03 21:40
Az a probléma,hogy ezek a "kollaborációk" ritkán sikerülnek jól. (lásd Csapda + bsw. he-he) Értem én hogy más közönséget is meg akarnak szólítani,de szerintem ez az igazi saját lábon lövés.Vagy szereted a Rockzenét vagy nem. Ennyi....
Idézet
 
 
#8 Equinox 2024-07-03 18:53
Szerintem ami kapuőr, az a mentalitás. "te nem vagy elég metalos, ha". a Korn, a Poison, a nem tudom melyik hardcore-os kiabálós banda nem elég metal, stb stb. Ez a gatekeeperkedés , nem az amikor belépő szintű bandák stadionokat töltenek meg.
Idézet
 
 
#7 nemmondommeg 2024-07-03 16:37
Idézet - Draveczki-Ury Ádám:
Idézet - torta:
Gitaros ur annyira hulye, hogy a gateway es a gatekeeper szavak jelenteset nem talalta el, ezek szerint.

Portás, kapuőr, belépő zenekar, akárhogy mondhatjuk és fordíthatjuk, a lényeg ugyanaz. Teljesen értelmes kifejezés a gatekeeper rá.


Lehet, hogy értelmes, de nem erre szokás használni.
Gatekeeper = elitista, soroljfel3számot, utálja az összes népszerű zenekart. Gatewayre gondolhatott ő is.
Idézet
 
 
#6 virgacs 2024-07-03 15:17
A kapuőr ugyanaz mint a "lakossági"?
Idézet
 
 
#5 Draveczki-Ury Ádám 2024-07-03 15:10
Idézet - torta:
Gitaros ur annyira hulye, hogy a gateway es a gatekeeper szavak jelenteset nem talalta el, ezek szerint.

Portás, kapuőr, belépő zenekar, akárhogy mondhatjuk és fordíthatjuk, a lényeg ugyanaz. Teljesen értelmes kifejezés a gatekeeper rá.
Idézet
 
 
#4 torta 2024-07-03 14:41
Gitaros ur annyira hulye, hogy a gateway es a gatekeeper szavak jelenteset nem talalta el, ezek szerint.
Idézet
 
 
#3 Mesterséges unintelligencia 2024-07-03 09:29
Akikről beszél, azok valójában nem is szeretik a zenét, csak divat hallgatók. Nem a produkciót nézik/értékelik, hanem a körítést. Nem azért hallgatják, mert tetszik nekik, hanem mert meg akarnak felelni valamilyen vélt vagy valós közösségnek/elvárásnak. Ilyenekkel mindenféle stílusban lehet találkozni. Viszont jó esetben idővel egy részük felnő, és benő a feje lágya... persze sokaknak sohasem. :P
Idézet
 
 
#2 bjorn 2024-07-03 08:57
Gondolom a "gatekeeper" szó fordítása. Mindig azt szokták használni az ilyen bandákra. A témában amúgy szerintem igaza van.
Idézet - Montsegur:
Én eddig a ezekre a bevonzó zenekarokra eddig a "kapudrog" kifejezést ismertem, de megértem, hogy a szalonképesebb "kapuőr" kifejezést használja, bár arról nekem inkább a kidobóemberek ugranak be, sok esetben az sem egy pozitív kontextus...

De ettől függetlenül teljesen igaza van, mindig kell egy KISS, egy Scorpions, egy Def Leppard, egy Bon Jovi, hogy a rájuk felfigyelő tömegek egy része eljusson az extrémebb zenékhez is.
Idézet
 
 
#1 Montsegur 2024-07-03 07:28
Én eddig a ezekre a bevonzó zenekarokra eddig a "kapudrog" kifejezést ismertem, de megértem, hogy a szalonképesebb "kapuőr" kifejezést használja, bár arról nekem inkább a kidobóemberek ugranak be, sok esetben az sem egy pozitív kontextus...

De ettől függetlenül teljesen igaza van, mindig kell egy KISS, egy Scorpions, egy Def Leppard, egy Bon Jovi, hogy a rájuk felfigyelő tömegek egy része eljusson az extrémebb zenékhez is.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

The Winery Dogs - Budapest, Barba Negra Music Club, 2016. február 17.

 

Slipknot - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2015. február 5.

 

Anthrax - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2014. június 3.

 

Volbeat - Budapest, PeCsa Music Hall, 2013. június 18.

 

Depeche Mode - Budapest, Puskás Ferenc Stadion, 2013. május 21.

 

Wackor - Budapest, A38, 2004. szeptember 29.