Tim Skold nevét sajnos jóval kevesebben ismerik a kelleténél, pedig a svéd muzsikus az indusztriális hatású rockvonal egyik legtehetségesebb dalszerzőjének számít. Tim első ismert bandája a glam/sleaze színtérről elstartolt Shotgun Messiah volt, amely 1993-as harmadik lemezével, a Violent New Breeddel évekkel előzte meg korát, és azóta sem nagyon akadt párja a hagyományos szerkezetű rockdalokat sampleres megfejtésekkel vegyítő vonalon.
A multitalentum ezután szólópályára lépett, majd kisegített a KMFDM-ben, és a Marilyn Manson is átesett a segítségével némi vérátömlesztésen, amikor megfáradt az eredeti recept. Skold ma elsősorban ismét szólóművész, nemrég jelent meg Anomie című albuma, de érdekelt a Doctor Midnight & The Mercy Cult nevű majdnem-szupergroupban is. Vele beszélgettünk.Tim, az új lemezed címe "normanélküliség", ami azt gondolom, valahol nagyon találó a teljes eddigi életművedre nézve. Egy korábbi interjúban elárultad, hogy egyfolytában írsz, így mindig nagyon sok félig vagy teljesen kész dalod van. Mennyire volt nehéz kiválogatni, melyek kerüljenek az új lemezre?
Ha munkáról van szó, elég fegyelmezett vagyok, így nem volt annyira nehéz feladat, mint amilyen lehetett volna. Úgy vagyok vele, hogy mindig csak akkor dolgozom, amikor akarok, és azon, amihez van kedvem. Szerencsésnek tartom magam, hogy ezt megtehetem, és elég butaság lenne részemről, ha ezek után panaszkodnék a sorsomra. A lemezre szánt dalok kiválasztása kizárólag azért lehet kemény dió, mert előfordulhat, hogy olyasmi okból ragaszkodnék egy konkrét számhoz, aminek igazából nincs annyira jelentősége: lehet, hogy különösen kedvelek egy dalt a hangzása, vagy a felvétel módjának sajátosságai miatt, holott a zenehallgatót az ilyen dolgok egyáltalán nem érdeklik. És ez, persze, így is van jól.
Ha ilyen sok dalod van, számíthatunk egy hamarosan következő újabb szólólemezre is?
Ez a lemez eladhatóságától függ: ha az Anomie sikeres lesz, az esélyt adhat egy újabb lemezre. Hisz tudod, ez mégiscsak üzlet valahol. Lehet, hogy sokszor jólesett volna eltekintenem az üzleti aspektustól, és művészként csak simán belemerülnöm a kreatív, alkotói folyamatokba, de nem vagyok bolond, tudom, hogy üzletről beszélünk. Azt pedig nem engedhetem meg, hogy ingyen osszam meg a zeném. Vagyis ha a lemezem nem fogy eléggé, aligha indokolható a folytatása.
Az Anomie jelentős részét lassabb dalok adják, amelyek a korábbi számaid közül inkább a Hail Maryt, a Voidot vagy a Remembert idézik. Nekem ugyan nagyon tetszenek az effajta sötét tételek, mint például a Miserable Never Ever vagy a Becoming, de lehet, hogy azok, akik egy újabb Chaost vagy P. A. M. F.-t vártak, kissé csalódottak lesznek. Jól látom, hogy az Anomie egy érettebb zenész alkotása, mint az első szólóalbumod volt?
Így van, bár azt gondolom, hogy az Angel Of Noise elnyerheti azok tetszését is, akik egy új Chaost vártak. Mindig is szerettem a metalt, és ma is a zeném fontos része, így a metalosoknak is bejöhet az új lemezem. Egyébként ha az „érettebbet” úgy érted, hogy fifikásabb és komolyabb, akkor teljesen igazad van.
Az első kislemez, a Suck számomra picit kilóg a lemezről. Igazság szerint a Manson utalások miatt elsőre azt hittem, őt akarod parodizálni. Kire utalsz pontosan a dal szövegében?
Sosem írok olyan szövegeket, amelyek ezen a szinten mozognának: szóba sem jöhet konkrét személy- vagy helynevek használata, hiszen a célom az, hogy mindenki saját maga értelmezze a dalaimat. Épp ezért nem fogom neked sem elárulni, kiről szól igazából a Suck. Jobb szeretem, ha a zeném befogadói használják a fantáziájukat.
Tudom, hogy tervezel turnét az új lemezzel. Van rá esély, hogy előkapj néhány számot a Violent New Breedről?
Nem vagyok róla meggyőződve, hogy jó ötlet lenne részemről, ha megpróbálnám eljátszani Harry Cody gitártémáit. Túlságosan jó gitáros ő ehhez...
Jó néhány évig zenéltél Marilyn Manson bandájában. A Manson rajongók nagy része valószínűleg nem is tudja, hogy a frontembernek mindig szüksége van egy zenész-dalíró partnerre (például Twiggy Ramirezre, Daisy Berkowitzra, vagy éppen rád), ahhoz hogy megszülessenek a dalai. Milyen érzésekkel tudsz visszatekinteni a Mansonnal töltött éveidre?
Egészen pontosan hét évig zenéltem vele, ami rock 'n roll időszámítás szerint kész örökkévalóságnak számít. Örökké hálás leszek azért, hogy egy ilyen művésszel zenélhettem együtt, semmit nem bántam meg ezzel kapcsolatban. Egy rakás jó zenét írtunk együtt, és több száz hatalmas bulit adhattunk szerte a világon hihetetlen méretű közönségnek.
Melyik a kedvenc Marilyn Manson lemezed azok közül, amelyeken nem játszottál?
A Get Your Gunn kislemez a Trent Reznor remixszel.
Szerinted mi a leggyakoribb félreértés Marilyn Mansonnal kapcsolatban?
Az, hogy az emberek azt hiszik, van esélyük őt megérteniük.
Ha nem bánod, ássunk kicsit mélyebbre a múltadban. Mi jut eszedbe ma a Shotgun Messiah lemezekről?
Shotgun Messiah: Sikerült lelépnünk Svédországból.
Second Coming: Biztosította, hogy ne kelljen visszamennünk Svédországba.
I Want More: Ekkora már alig emlékeztünk Svédországra.
Violent New Breed: Visszatértünk Svédországba, hogy felvegyük a lemezt, de ez senkinek sem tűnt fel.
Tartod a kapcsolatot Harry Codyval? Elképzelhetőnek tartod, hogy együtt zenéljetek még valamikor?
Szoktam időnként dumálni Harryvel. Viszont ha egy esetleges Shotgun Messiah újjáalakulás esélyei érdekelnek, akkor azt hiszem, mindkettőnk nevében mondhatom, hogy ennek nagyon-nagyon kicsi a valószínűsége.
Ahogy az egyik új dalodban, a Here Comes The Thunderben mondod: „Rock'n'roll's not suicide, it's life support”, vagyis a zene nem pusztító, hanem segítő erő lehet az ember életében. Belőled mi lett volna, ha nem jön be a zenészi pálya?
Most minden bizonnyal egy gyárban melóznék, esténként berúgnék, mint állat, és egyfolytában verekedéseket provokálnék. A másik lehetséges út a pornóiparba vezetett volna.
Kedvenceid között említetted a szintén svéd ABBÁ-t, akik rengeteg jó dalt írtak annak idején. Te melyiket dolgoznád fel ezek közül?
(nevet) A Thank You For The Music-ot vagy a The Winner Takes It Allt...
Hogyan jellemeznéd a másik projekted zenéjét azoknak, akik még nem hallották a Hank von Helvetét (Turbonegro), Anders Oddent (Satyricon, Celtic Frost) Audun Stengelt (Kovenant) és David Husvikot (Extol) magába foglaló Doctor Midnight And The Mercy Cultot?
Metalt játszunk. Nem állítom, hogy szokványos, normális metalt, de az biztos, hogy ha valaki nem csípi ezt a műfajt, akkor aligha fog neki bejönni a zenénk.
Melyik öt lemezt menekítenéd ki először, ha tűz ütne ki az otthonodban?
Leszarnám a lemezeket, először tutira a kutyáimat és a puskáimat menteném.
És végül: mi az élet értelme?
Amit csak akarsz, bazmeg. Nem viccelek: az ember életét csakis a saját döntései határozzák meg.
Hozzászólások