This is not a drill! – azaz ez nem gyakorlat. Önironikus módon így nevezte el első búcsúturnéját Roger Waters, akit szokás kattant vénembernek tartani évtizedek óta ismert és egyre erősödő szélsőséges(ebb) politikai- és világnézete miatt, amiért sokan ferde szemmel néznek rá, botrányból is rendesen kijut neki manapság. Utoljára öt évvel ezelőtt járt nálunk, és akkor sem rejtette véka alá a véleményét (illetve hát sohasem), eszközei azóta tán csak finomodtak, legalábbis ami a szédületesen megkomponált látványvilágot illeti. Az MVM Dome-ban közel tizenhétezer szempár figyelte az ősz legendát.
A még mindig kicsit új illatú helyszín tavaly év vége felé, a Volbeaten már debütált számomra, így nem ért meglepetésként az épület, a benne megépített színpad annál inkább, pedig előzetesen felkészültem rá az internet világháló segítségével, hogy mi várhat rám. A négyzet alakú színpadot középre helyezték és oldalait egy-egy rövidebb, illetve hosszabb kifutóval toldották meg, ami fölé pont ugyanilyen formában ledfalat is építettek, így tényleg totálisan mindegy, hol álltál-ültél, lélegzetelállító látványt kaptál. Az előző két alkalommal is lenyűgözött a vizuális körítés, de most minderre rátettek egy lapáttal, noha pirotechnika és füstölő erőmű most nem volt. A ledfalon megállás nélkül gomolygó, áramló, a dalokhoz szervesen kapcsolódó, olykor kimondottan sokkoló képsorok tökéletesen kimerítették a hatásvadászat fogalmát, ám ott és akkor a bőröd alá kúszott a látvány, még úgy is, ha tisztában vagy vele: a show minden másodperce tűpontosan kicentizett.
időpont:
2023. április 23. |
helyszín:
Budapest, MVM Dome |
Neked hogy tetszett?
|
Roger Waters idén tölti a nyolcvanat, amit csak azért érdemes megjegyezni, mert ebben a korban nem éppen turnézni szokás, legalábbis nem ilyen vehemenciával és erőteljes színpadi jelenléttel. Persze mindig akadnak kivételek, és ha valakinek az egészsége engedi, miért is ne tehetné, hiszen a nyolcvan az új hatvan, mi meg örüljünk csendben, hogy a rockzene igazi nagyágyúi még mindig köztünk járnak és szinte karnyújtásnyira láthatók. A szinte ez esetben tényleg szinte, hiszen a színpadot speciális formája miatt sok helyről meg lehetett közelíteni, olyannyira, hogy amikor konkrétan az orrom előtt sétáltak ki-be a zenészek, rájöttem, hogy tök véletlenül, de jó helyre sikerült állnom az elején. A ledfalon felbukkant családi kisgyerekkori fotó, saját életút és zenekari történet, gondosan kihagyva David Gilmourt vizuálisan és audioformában is, hiszen már a nyitó Comfortably Numb ikonikus gitárszólója helyén is űr tátongott, és persze mondhatod, hogy szentségtörés, mert valahol tényleg az, de ha két öregember ennyire rosszban van egymással, azzal nem lehet mit tenni. Azt meg csak zárójelben teszem hozzá, hogy Jonathan Wilson gitáros még mindig hasonlít a fiatal Gilmourra.
A koncert után a gondolataimat összeszedve próbáltam arra koncentrálni, hogy inkább a zenéről essen szó, és csak nyomokban a mindent átitató gondolatfolyamról, de Roger Waters esetében annyira szervesen összefonódik mindez, hogy nehéz kettéválasztani. De mivel ha ott voltál, tisztában vagy, miképp vélekedik a világról Waters, így nagy meglepetések nem érhettek. Érzésem szerint bizonyos szempontból árnyalódott néhány üzenete, legalábbis a „világbéke”, a „gazdagok és szegények” és a „mindenki egyenlő” témakörök jóval befogadhatóbbnak tűntek ezúttal. Persze emellett megmaradt a gonosz amerikai elnökök, gonosz amerikai katonák, meg hát eleve a csúnya, gonosz, mumus-szerű Egyesült Államok-toposz, ezek mellé rengeteg, kissé zavaros ideológia társult, és ugye bármilyen vizuális témát elő lehet húzni ebből a világ barátságtalanabb arcát mutató kalapból, ami köré felfűzhető néhány klasszikus dal. Mert nyilván Pink Floydból akadt a legtöbb (tizenhét szám szerint), de ez sem érhette meglepetésként az ott lévőket, az viszont talán igen, hogy a The Bar című friss (még stúdiófelvételen sem szereplő) szerzemény is előkerült, ezzel erősítve a főhős, „kommunikáljatok egymással, mindenki legyen jóbarát” gondolatfonalát.
Persze a barátkozás mellett megvolt a szokásos fuckozás, és már a startnál leszögezte, hogy „ha te is azok közé tartozol, akik szeretik a Pink Floydot, de ki nem állhatják Roger politikáját, akkor jól tennéd, ha húznál kifelé a bárba”, amit nyilván senki sem vett komolyan. Emellett a telefonok elrakására is célzott, de hát nyilvánvalóan a füle botját se mozdította erre senki, amit meg is értek, egyszerűen meg KELLETT örökíteni ezt a látványvilágot valahogy. Mert abból volt bőven, a drónokkal körbereptetett malacon és birkán kívül a folyamatos kisfilmek a ledfalon, az olykor az egész csarnokot átszelő fények, és a The Dark Side Of The Moont 3D-ben megidéző, valóban lélegzetelállító lézerprizmával. Ne feledjük azonban a zenészek (azok a szaxofonszólók!) és persze a két vokalista hölgy munkáját sem, akik az este mozaikkirakósának tökéletes darabjai voltak.
Lehet, hogy Roger Waters kicsit beleőrült saját magába, de amíg ilyen pazar koncertekkel kényeztet el bennünket, addig igazából egyáltalán nem érdekelnek a konteói. És hogy összességében és összhatásában milyen volt ez az este? Pazar, mindamellett végtelenül nyomasztó és felemelő egyaránt. Ráadásul ahol én álltam, ott jól is szólt minden, szavam nem lehet semmire. Lehetne még oldalakat írni a részletekről, és most tényleg arra biztatok mindenkit, bátran keresgéljen a YouTube-on, én is elmerülök még a részletekben egy darabig. Tömény élményadagot kaptunk aznap este. De megérte minden másodperce.
Hozzászólások
Eljöhet még az az idő is! :D
Egyetértek, de ez más szemszögből is igaz. Úgy értem, f@szért nem tudnak a kaptafánál maradni? Mi a fenéért kell az arcunkba tolni? Épp az a lényeg, amit te is írsz, hogy a zene miatt szeretjük őket, nem a politikai véleményük miatt, ha viszont részt veszel a koncerten, kénytelen vagy az utóbbit is elviselni. Ezek az emberek meg el is hitetik magukkal, hogy a közönségük a politikai éleslátásuk miatt is rajong értük, pedig a valóságban ezt a részét ki nem sz@arja le, ugye...
A Metallicát se azért hagytam ki legutóbb, mert James vadászik, ami szerintem egy ritka beteg és undorító szokás, hanem azért, mert a Hardwired olyan szinten untatott, hogy egy fillért se adtam volna azért élőben is halljam. De ha jobban sikerült volna az album, akkor kicsit sem érdekelt volna hogy melyik tag mit művel a szabadidejében.
Elszaladt vele a ló, de megvannak az okai ("daddy flew across the ocean" az egyik szerintem).
Az előttem szólót meg "ugyan nem érdekli", hogy mit gondol, de aki politizál koncerten, azt többet nem hallgatja. Értettem :)
Roger Waters egy ember, ugyanúgy lehet véleménye mint bárki másnak. Ha ő éppenséggel telibe szarja ukrajnát az had legyen már az ő dolga. Érdekes hogy amikor Eddie Vedder budapesten ukrán zászlót lengentett és fikázta a ruszkikat valahogy senkit sem zavart...Na, ez a gond inkább. Hogy amíg az egyiknek szabad véleményt nyilvánítani, addig a másiknak nem. Én a magam részéről egyébként biztos hogy sohasem mennék el olyan zenész koncertjére aki az oroszokat pártolja, de épp ugyanígy nem mennék soha olyanéra sem aki ukrán zászlót lobogtat. (Például az RHCP-t is ezért húztam ki a listámról.)
Szerintem a zenészeknek (meg úgy átlagban a közszereplőknek ) sohasem lenne szabad beleállniuk egy ilyenbe, egyik oldalról sem, de ha mégis megteszik akkor sem kell a kurva anyjukat szidni meg jönni az eladta magát ennek, meg annak dumával hanem szimplán le kell őket szarni. Nem kell hallgatni a zenéjüket és a koncertjükre sem kell elmenni és kész. Nem bonyolult ez.
Azért mondjuk abba vicces belegondolni hogy a legtöbb embernek csak addig tetszik valaki munkássága amíg vele azonos üzenetet képvisel, mihelyt másképp vélekedik valamiről egyből a kurva anyját neki.
Hát hogy merészel ilyesmit? Hogy meri kinyilvánítani a saját gondolatait bizonyos témáról? A rohadt szemétláda.
Hát nehogymár...És ismétlem, én sem szeretem ha a zenészek elkezdenek politizálni vagy állást foglalni olyan dolgokban mint mondjuk a háború, az lmbtq vagy a blm, de elfogadom. Mindössze annyi hogy engem azontúl max. nem fog érdekelni az adott előadó munkássága de az meg legyen az én bajom.
Szomorú egyébként hogy ebben a hiper PC szuperérzékeny világban ahol mindenkinek átkozottul demokratikusnak és liberálisnak vagy szélsőségesen nácinak és jobboldalinak kell lenni, szinte már-már meghorculnak valakit akinek a véleménye szemben áll a többségével, vagy az épp aktuálisan ,,elfogadottal". Sok ember megtanulhatná már hogy attól hogy valakivel valamiben nem értünk egyet az az ember még nem lesz az ellenségünk. Attól hogy Roger Waters Putinnal ért egyet, én pedig amazzal - nem jut eszembe a neve - attól még nem lesz az ellenségem hisz nekem nem árt a véleményével.
És még így a végére egy pillanatra gondoljatok bele hogy mi lett volna ha mondjuk a zenekarok annak idején behódolnak a politikai elitnek és fejet hajtanak a PMRC vagy a lemezeket égető egyházi vénasszonyoknak . Talán ma már nem is létezne a rockzene semmilyen fajátja. Vagyis létezne csak éppenséggel minden legálisan hozzáférhető rockzene olyan kemény lenne mint a Backstreet Boys. :D
Én aztán biztos nem fogom bevédeni, meg osztani a véleményét, viszont a vele ellentétes véleménytömb is sokszor aligha különbözik az ő demagóg és egysejtű világától, mind a kettő röhejes, ő viszont kicsit szimpibb attól, hogy most szándékosan, távolról sem a kánon része. Ettől nem lett birkább egyik vagy a másik, és senki vérét nem kívánom. Mi meg itt, az egykori barakkban aztán főleg jobban tudjuk merre hány óra, mint Waters.
A volt zenésztársai meg nem érdekelnek, magánügy.
Gilmour-t láttam élőben, és egy életre szóló élmény lesz az a lengyel koncert, annyira jó volt és 0 politikát vitt bele, csak a zene volt. Waters-t többször láthattam volna, mint Gilmour-t, de, ahogy Ádám is irta lent, ez a too much kategória, amit a koncertjein művel.
Nem azt kérem számon rajta h beáll-e az ukránok mögé, hanem a következetlensé gét. Megjegyzem csúnya általánosítás is amit írsz, mert pl. egy Slaughter to Prevail esetében minden csak nem kamu, és nem birka dolog amikor meg találják jegyezni h szar dolog ez a háború.
A jegyek kapcsán meg nem látom ettől még miért lenne kevésbé megmosolyogtató ez a nagy resist capitalism bullshit. :D
Szerencsére a közönség javához hasonlóan én sem tudok annyira angolul,hogy számomra ez a koncert a nézeteiről szólt volna.
A szimpatikus vasgerincű szabadságharcos hős, aki nem áll be a birkák közé a sorba és ki meri mondani az Igazságot az "erkölcsös" nyugati emberek között!
Kár, hogy a volt zenésztársaival szemben egy féreg benyomását kelti.
Én is láttam korábban. Szép volt, jó volt, de bőven elég volt.