Áprilisban jelenik meg a The 69 Eyes új nagylemeze, a Death Of Darkness, a finn vámpírok pedig kissé szokatlan módon még ezt megelőzően indultak útnak, és az aktuális turné keretében – már sokadszorra – eljutottak hozzánk is. Jó időszakot él tehát a hazai goth-színtér, hiszen másfél héttel Ville Valo teltházas koncertje után másik ikonikus alakulatot köszönthettünk itthon.
időpont:
2023. március 15. |
helyszín:
Budapest, Barba Negra Blue Stage |
Neked hogy tetszett?
|
Az estét a hivatalosan horrormetálban utazó, fiatal svéd csapat, a Mister Misery nyitotta, akik számomra tipikus belépőzenekarnak tűnnek: azonnal ható, kellően zúzós, de mégis roppant fogós dallamvilágú, slágeres metálzene ez, rendkívül intenzív színpadi jelenléttel, és egy részletekig kidolgozott, markáns koncepcióval, ami mind a zenét, mind pedig a csapat látványvilágát is maximálisan áthatja. Az arcfestés, a színpadon megjelenő lámpások, tökök, denevérek, pókok és csontvázak mind-mind Tim Burtont és A halott menyasszonyt meg a Karácsonyi lidércnyomást juttatják az ember eszébe, és természetesen a dalokban is felfedezhető nem egy utalás erre a világra. Horror helyett én leginkább a halloween-cirkuszi-timburtonmetál skatulyába raknám őket, persze ha létezne egyáltalán ilyen vagy lenne bármi értelme a címkézgetésnek. A lényeg ugyanis az, hogy a 2018-ban alakult brigádban bőven van potenciál, és ezt ezen az estén meg is mutatták. Hatalmas bulit csaptak, amire a The 69 Eyes közönsége lelkesen is reagált, engem pedig abszolút meggyőztek róla, hogy érdemes odafigyelni rájuk a jövőben.
2019 óta nem jártak nálunk Helsinki feketébe öltözött rockerei, így már igencsak ideje volt, hogy a hazai rajongók végre újra tanúi lehessenek egy igazi goth-glamster szeánsznak. A The 69 Eyes nagyon szeret minket, ami nem véletlen, hiszen többször is játszottak például a Szigeten is, és ahogy Jyrki meg is jegyezte, ezek közt volt az addigi legnagyobb tömeg előtti koncertjük is, amiért örökre hálásak lesznek a magyar publikumnak. Nem derült ki, hogy pontosan melyik szigetes bulijukra gondolt, de egyértelműen lejött, hogy a csapat tényleg rendkívül örül a viszontlátásnak – repkedett is folyamatosan a sok „koszönöm" és „gulás" a koncert alatt – és apait-anyait beleadnak a színpadon.
Aki volt már koncertjükön, tudja, hogy a banda gyakorlatilag két frontemberrel dolgozik, Jyrki mellett ugyanis a dobos, Jussi is igencsak kiveszi a részét a show-ból. A félmeztelen ütős most is hihetetlen energiával, iszonyú feelingesen játszott, közben meg persze hozta az összes kötelező rocksztár-pózt, a nyitott szájjal rágózástól a közönség hergelésén át a dobcuccra való felmászásig. A többiek kicsit visszafogottabbak Jyrkihez és Jussihoz képest, de nincs is szükség öt dudásra a csárdában, elég, ha ők „csak" a feszes játékra és a remek vokálokra koncentrálnak. Utóbbira extra szükség is volt, hiszen az egyik dal alatt Jyrki lemászott a közönséghez, és míg visszakecmergett a színpadra, Bazie és Archzie hozták helyette a refréneket, igencsak magabiztosan.
Régi, bejáratott gépezet tehát a The 69 Eyes, és ez látszott ezen az estén is, hiszen a másfél órás produkció minden eleme a helyén volt. Ugyan az új nagylemez csak néhány hét múlva érkezik, címadóját, a Death Of Darknesst viszont már kihozták, szóval tulajdonképpen ez a mostani akár kislemez-bemutató turnénak is beillett, főleg, hogy a tavalyi Boycott-feldolgozás Gotta Rock és a friss Drive EP címadója is terítékre került. A közönség pedig imádta mindhármat, és az is világosan kiderült a fogadtatásukból, hogy a rajongók alaposan kiéheztek már tőlük némi kis friss muzsikára, hiszen negyedik éve annak, hogy 2019-ben kijött a West End, eddigi utolsó nagylemezük.
A friss tételeket tehát kajálta mindenki, akárcsak az olyan régi és kevésbé régi klasszikusokat, mint a koncert első harmadában helyet kapott, West Endről előkapott Cheyenna, az abszolút csúcspont Gothic Girl, a rendes játékrészt záró Brandon Lee vagy a csak címében Black Sabbath-ihletésű Never Say Die. Nem ehhez a dalhoz kapcsolódóan ugyan, hanem a Two Horns up alatt Jyrki azért egy kis bohóckodás erejéig megidézte Ozzy jellegzetes színpadi mozgását is, és ha már a régi nagyok szóba kerültek, amellett sem lehet elmenni szó nélkül, hogy élőben mennyire átjön, milyen sokat tanultak az olyan ikonoktól is, mint Ian Astbury és a The Cult vagy Billy Idol.
Míg a Mister Misery sajnos kifejezetten gyengén szólt (úgy látszik, a Barba Negra esetében még mindig lutri, melyik csapat mennyire dörren meg), addig a The 69 Eyes koncertjének soundjára leginkább a hullámzó kifejezés illett: volt, amikor kifejezetten élesen, harapósan robbantak a gitárok, máskor meg kissé összegerjedt az egész, és sokszor az éneket sem ártott volna előrébb tolni. A rutinos, öreg rókákon viszont ez sem fogott ki, és ezzel a kis hendikeppel is abszolút betöltötték szerepüket: a záró gigasláger Lost Boysszal másfél órásra hizlalt, szex & rock'n'roll vonalon haladó, maximálisan szórakoztató koncertjükkel egy kis időre mindenkit kirángattak a hétköznapi gondok karmai közül.
Fotó: Barba Negra
Hozzászólások
És én ugyanezt tapasztaltam a januári Alestorm/Gloryhammer/Wind Rose/Rumahoy koncerten. Ott a Rumahoy még kevésbé volt jó hangzású, a Wind Rose teljesen jó volt, a Gloryhammer szó-szó, az Alestorm pedig szintén kiváló.
Idézet - Levus:
Ugyan nem ezekhez a zenekarokhoz, de mivel nem volt eddig beszámoló ide írom amíg friss az élmény.
Voltam pár koncerten az új Barbában és mindig elégedett voltam a hangzással..Amaranthe, UDO, Twilight Force, Alapi, stb...
De amit múlt héten a Firewind/Beast In Black koncerten hallottam az kiábrándító és elfogadhatatlan volt egyúttal. Két kifejezetten jó csapat, kitették a lelküket nem kamuztak és úgy szóltak mint a szokol rádióm gyerekkoromban. Ha bármilyen eszközöm ilyen szarul szólnak kihajítanám az ablakon. És itt nem arról van szó, hogy hallani-e az éneket, a dobot vagy nem. Itt alapvető gondok voltak, NULLA dinamika, egy élvezhető hangot nem adott egy hangszer sem. Persze jól szórakoztunk jók voltak a srácok de ez szerintem egyszerűen elfogadhatatlan egy igazságos világban a felelősök már a kereszten lennének. Megalázónak éreztem a fellépőkkel szemben. Nem tudom mi lehet ennek az oka, ki volt a felelős, lecserélődött-e a hangcucc ősz óta, vagy egyáltalán....de ne ez legyen a sztenderd. És nem kellenek a kamu dumák, hogy ne nyígjak élvezzem a zenét mert van egy szint ami alá nem kéne menni minőségben.