A Rage szétrobbanása a tavalyi év egyik legváratlanabb és legkellemetlenebb meglepetése volt, de olyan nagy gond azért nincs, hiszen várható volt, hogy mindkét agy, Peavy Wagner, illetve Victor Smolski is folytatja a zenélést. És azt is borítékolni lehetett, hogy miközben a smolskitlanodott Rage kissé földközelibbre veszi a figurát, addig a belorusz gitármágus a német trió utóbbi bő másfél évtizedét is olyannyira átformáló, meghatározó komolyzenei hatású vonalon halad majd tovább. Na, hát kábé így legyen ötösöm a lottón, ahogy ezek a tippek bejöttek, bár ugye biztosra úriember állítólag eleve nem fogad.
Victor nem aprózta el az Almanac (csak szerintem borzalmasan béna ez a név?) bemutatkozását, helyből egy szövevényes konceptalbumot tett le az asztalra Rettegett Ivánról, vagyis a ruszisztika-szakos vonal is a helyén van – a téma érdekes és hálás, tőle meg még ráadásul autentikus is. Ami a társakat illeti, Victor mellett találjuk a korábban a Lingua Mortis Orchestrában megismert Jeanette Marchewka énekesnőt, Armin Alić basszusgitárost, Michael Kolar dobost és Enric Garcia billentyűst, a felállást pedig két kiváló énekes, Andy B. Franck (Brainstorm) és David Readman (Pink Cream 69, Voodoo Circle) teszi teljessé. És mivel Smolski egyik védjegye a komolyzenével kevert hangszerelés, természetesen igénybe vették az Orquestra Barcelona Filharmonia és a Fehérorosz Szimfonikus Zenekar szolgálatait is.
megjelenés:
2016 |
kiadó:
Nuclear Blast |
pontszám:
8 /10 Szerinted hány pont?
|
Mint ebből bárki kitalálhatja, az Almanac nagyjából azt a vonalat viszi tovább, amit Victor a Rage-ben vagy még inkább az említett Lingua Mortis Orchestrában képviselt. Mivel itt mindent ő határozott meg, a szimfo-oldal jobban kidomborul, mint a Rage-ben, de zúzós, power metalos, sőt, néhol egyenesen thrashesen súlyos riffekből sincs hiány. Smolskinak ráadásul ténylegesen megvan a képzettsége és az affinitása a komolyzenei betétek fémzenébe applikálásához – szemben azon metalzenészekkel, akik csak ezt hiszik magukról –, így sem vásári, Disney-filmzenés giccsről, sem ezerszer elkoptatott klisékről nincs szó, a két oldal organikusan forr egybe a dalokban, ez itt tényleg szimfo-metal, ráadásul mindenféle erőltetettség nélkül. Különösebben eredetinek persze így sem nevezném a dolgot 2016-ban, de zenei és professzionális a végeredmény, és végső soron alighanem ez a lényeg. Abból a szempontból pedig még sikerült is előbbre lépni a Rage-hez képest, hogy Peavyvel ellentétben Franck és Readman tényleg tud énekelni. Jeanette szintén, bár ő velük összehasonlítva inkább csak epizódszereplő, legközelebb jobban is kihasználhatnák az adottságait.
A lemez 52 perces, és kilenc dalt rejt, vagyis Victor nem popformátumú slágerekben gondolkodott, de emellett a ló túlsó oldalára sem bukott át, teljesen jól eltalálta az 5-6 perces témák és a pár terebélyesebb eposz egyensúlyát. Különösebben nem akarom részletekre bontani az anyagot, hiszen konceptlemezként leginkább egyben hallgatva működik, de a kiváló refrénű Hands Are Tied és a monumentálisra húzott, gyilkos szólóval ellátott Children Of The Future azért mindenképpen kiemelkedik, a grandiózusabb darabok közül pedig a szláv dallamokkal, gegekkel is ékesített No More Shadows az, amely már elsőre is mellbevágja az embert.
Nem mondanám, hogy a továbbra is boszorkányosan gitározó Smolski bármi olyat is hoz a Tsar dalaiban, amit korábban még nem hallottunk tőle, őszintén szólva én is valami bátrabbra, radikálisabbra számítottam, de a dolog igényességével, kidolgozottságával nem lehet vitatkozni. Ráadásul összességében abszolút hangulatos is a lemez, és gyönyörűen is szól, tehát tényleg jó hallgatni. Ha most mondjuk 2002-t írnánk, gondolkodás nélkül behúznám rá a magasabb pontszámot, de ennél kevesebbet így sincs pofám adni az albumra. Ez egy kifejezetten jó anyag.
Hozzászólások
Slágeres témákból nincs hiány,Victor olyan szinten gitározik,hogy az ember az állát keresi.Valóban bátrabbnak kellett volna lenni,vagy kihasználni a nagy zenekar adta lehetőségeket jobban.
Még egy gondolat.Bár ezt régóta így érzem,itt is kötelező megjegyeznem,ho gy Michael Romeon és Victor Smolskin kívül senki nem érzi jobban ezt a brutális,kemény ,fejszaggató;eg yből fülbe ragadós riffelést...a szólózás már csak ráadás.Dimebag groovejának örökségét ők viszik számomra tovább.