Shock!

november 15.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Ektomorf: Black Flag

A „csak-úgy-megcsináltuk-és-kész" nekifutásból összepakolt akusztikus album után (amelyet a legtöbben „csak-úgy-meghallgattuk-és-kész" bólintással vettek tudomásul) idén már a második Farkas-művek produktumot élvezhetjük, már ha élvezzük persze – kinek a pap, kinek valami durvább.

A The Acoustic kapcsán írt minivesézésre elsőként egy minden részletre alaposan odafigyelő, széles látókörről tanúskodó, igen gazdag mondanivalóval bíró komment érkezett, amelyet még bő terjedelme ellenére is érdemes betű szerint idemásolni: „Az Ektomorf szar." Nem tisztem vitatkozni az olvasó egyéni véleményével, de – vizuális beállítottságúak kedvéért – ezt azért illene bővebb lére ereszteni, ha már elmondatott. A megállapítás, mellyel így, ebben a csavaros formájában egyébként sokan egyetértenek, valószínűleg Farkas Zoli inspirációinak – mondjuk így – formába öntésére vonatkozik. Megkockáztatom, az Ektomorf név hallatán senkinek nem az eredetiség ugrik be először, lefordítva és egyszerűsítve: sokak szerint a mai napig egy olcsó Sepultura és Soulfly, azaz Cavalera kópiáról van szó. A megfogalmazás nyers mivoltával igenis vitatkoznék, a Cavalerával nem érdemes. Farkas sem teszi, legfeljebb finomabban fejezi ki magát. Szó szerint a Gyökerekből táplálkozik, úgy „igazándiból". (A címadó nótára például maga MegaMax is könnyes szemmel kezdene nosztalgiázni két szippantás között.)

megjelenés:
2012
kiadó:
AFM
pontszám:
5 /10

Szerinted hány pont?
( 49 Szavazat )

A Black Flag egy hangyapénisznyit talán eltér a Redemption és a What Doesn't Kill Me vonalától, vokalitást és néhány ötletes riffet adva az egyébként évek óta békésen, ugyanúgy rotyogó groovegulyásba, ám ez még önmagában kevés a gyomor megtöltéséhez. A változatlanság zsírrétege lassan elveszi a farkasétvágyat. Zenei összetettségében nincs értelme analizálni az albumot, úgyis ugyanoda lyukadnánk ki mondatról-mondatra. Felbukkan – mint halk répadarab – néhány igen jó téma, például rögtön az album elején az Unscarred, a Private Hell, vagy a véletlenszerűen sepulturás (nahát!) Cut It Out, odapörköl minden, ahogy kell, Tue Madsen kipipálva, dühfaktor csúcsra pörgetve, morcos üvöltés oké, mégis azon tűnődik önkéntelenül az ember, hogy az Ektomorf miért képtelen kitörni a saját, ezerszeresen letaposott, fekete macskajajos babonaköréből. Tehetség van, zenei tudás van, mondanivaló (bizonyos szinten) van, böhömkiadó van, akarat van, de valami frissítés, valami szokatlan, amire felkaphatnánk a fejünket, na, az nincs. Nem kísérletezős zsákutcákra gondolok, abba még a legnagyobbak is belebuknak olykor, de hogy ennyire biztonsági sportot űzzön valaki, az már elgondolkodtató.

Mint ahogyan Farkas éneklési vágya is az. Az Acoustic kapcsán már elhangzott: nincs az a Tue Madsen, aki a hamisságnak ezt a tartományát képes lenne maradéktalanul lefedni valami hókuszpókusszal, de a torok minősége önmagában még nem lenne gond, a probléma ott merül fel, amikor nem érthető a dallamosság indoka. Az Enemyben például semmi funkcióját nem érzem a szó három hangból álló ismételgetésének – kontrasztnak nagyon kevés, refréndallamnak még kevesebb. Hogy a ló másik oldalát is megkukkantsuk: a zeneileg egyik legjobban odaverő nótát viszont (Private Hell) gyakorlatilag az énekelni akarás csapja agyon, de nagyon.

A szövegek egyszerűsége is a szokásos (nem mintha Max Cavalerának Dosztojevszkij lenne a beceneve), nem is akarnék belekötni. Zotyához mindig közel állt a moralizálás, minden albumon felbukkannak társadalmi morbiditások, itt sem marad el, a nóták kapcsán azonban gondosan megfogalmazott szociológiai problémákat emlegetni enyhe túlzás lenne. A Kill It vagy az Unscarred nagyon is valós dolgokat feszeget, más kérdés, hogy mennyire állja meg ez a helyét a „Fuck Yourself, You Motherfucking Loser" szintjén. (Ha már az Unscarred szóba jött: erre forgattak videót, amelynek a végére erősnek szánt tanmondatok lettek jól odaillesztve, hogy az olyan alulképzett is, mint én, értse, mit szeretettek volna mondani az alkotók, mi a mélyebb értelme a számnak és a videónak. Köszönöm, már értem. Nem a mondatok tartalmával van problémám, hanem azzal, hogy kiírták. Szájbarágó, ujjat felemelő, nullpedagógiás érzékkel, amelynek segítségével végre megvilágosodunk, s elmerenghetünk, hogy mit is akart a költő ezzel a fákkjorszelfes dologgal nekünk üzenni. Ez így sajnálatosan egyszerű, a szónak az „igazándiból" egyszerű értelmében.) És akkor még meg sem említettem a Fuck Your God című himnuszt, amelynek már a címe hallatán is sírva fakad az ember a meghatottságtól és attól, hogy 2012-ben egyáltalán még rá lehet bukkanni ilyen gyöngyszemekre.

Titkon reménykedtem, hogy a The Acoustic valamiféle határjelzés lesz a zenekarnál, de a Black Flag rendkívül gyorsan rácáfolt erre. Ha ez lenne az első Ektomorf lemez, valószínűleg sokan megtapsolnák (némi óvatos sepulturázás kíséretében). Így azonban marad minden a régiben. Szépen dörgő, dühös album, a megszokott agresszióval, valós és műfelháborodással, néhány jól elcsípett témával, zsibbasztó monotonitással. Mindazonáltal igény, az van rá, s amíg igény van rá, létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen. Így kell elfogadni, így lehet (vagy nem lehet) szeretni. Éppen ezért, Drága Feleim, visszautalva a kiindulópontra: ha már egyetlen rövid hurkába tömörítjük véleményünket, legalább próbáljunk meg valami színes dolgot is felfedezni benne. Nem biztos, hogy sikerül, de egy próbát megér. A feketének is van ezerféle árnyalata.

Elméletileg.

 

Hozzászólások 

 
#32 Cseh 2014-01-31 11:16
...Zotyának hatalmas kisugárzása van...ez igy igaz
Idézet
 
 
+3 #31 jancsi 2012-11-07 12:12
Lehet fikázni jobba-balra, de a csapat az A38 hajón istencsászár bulit csinált.
Zotyának hatalmas kisugárzása van.
Idézet
 
 
+5 #30 Soo85 2012-10-27 14:49
A baj az hogy rengeteg angol nyelvű album után a faszinak nem fejlődött a kiejtése semmit! Zeneileg is meg van rekedve már jó ideje! Szövegileg is! Mindenki azt mondja hogy a Slayer is mindig ugyanazt a lemezt adja ki! Pedig ha megfigyeled észre lehet venni hogy ők is megmaradtak Slayer-nek, de mindig hozzá tudták magukat igazítani a kor követelményeihe z! Szóval fejlődtek! Vagy ott van a Sepultura! Gondoljatok bele mekkora különbségek vannak a Beneath the Remains az Arise a Chaos A.D. és a Roots között! Ezekre azt mondják ma már hogy Klasszikusok! De ha meghallgatod őket, mind tipikus Sepultura, de mégis mind másképp Sepultura! És a fejlődés alatt sokan ezt értik! És azt már sokan megmutatták hogy lehet ezeket az extrém zenéket, albumonként változatosan művelni! És a nem muszáj meghallgatni véleményűeknek, azt tudnám mondani hogy: Nem muszáj meghallgatni, így van! De kiadni se muszáj ezeket! Sőt felvenni sem! Lehet hogy pont egy egyedibb zenét játszó bandát szorít ki ezzel! De az is lehet hogy komplett hülyeség amit írok! Mindegy! Ez a véleményem! Nem a sikereik, a származásuk, hanem az egyediség hiánya, és az arra való törekedés teljes hiánya a zavaró! Ez eladható, ezt kajálják, miért változtatna?!?!? Ez nem zene, ez pusztán üzlet!
Az ő szintjükön ez igen kifizetődő! A lényeg ennyi!
Idézet
 
 
+4 #29 JamesSmith 2012-10-20 12:52
Igazad van Medic.
Ha a másolást nézzük akkor az Ektomorf még mindig jobb helyzetben van mint a metalcore és akármilyen core bandák. Mert esetükben két zenekart említünk.
A metalcore meg hasonló bandák azok "copy/paste halmazok". :D
Viszont nem olvastál körültekintően mert a FreshFabrik a legnagyobb sikereket elérő hazai (nu)metálbanda külföldön. Anno egy ausztrál turnén hajszálnyira voltak a világsikertől, csak helyettük a Limp Bizkitet fedezték fel mert azért ők előnyösebb helyzetben voltak amerikai származásuk miatt. Még érdekesség, hogy a FreshFabrik volt a világ legelső nu metal bandája mert pár hónappal megelőzték a KoRn-t és egy évvel a Limp Bizkitet. Szóval ez nagyon nem mindegy. OFF vége. :)

Meg azzal, hogy ki milyen származású már nem igazán foglalkozunk. Aki el akar érni dolgokat az el is tud érni származástól függetlenül és elismerésben fog részesülni. Legyen szó bármiről.
Pl.: Zorán, Mága Zoltán, Mező Misi és még sorolhatnám. Ők (is) mind elismert művészek és senki nem foglalkozik származásukkal. Ez pedig így van rendjén.

Ez Ektomorf sikerei is megkérdőjelezhe tetlenek. Mással volt/van a baj. De ezeket már leírtuk.
Idézet
 
 
+2 #28 Medic 2012-10-19 20:15
na elolvastam mindenkinek a véleményét és azért látom hogy itt mennek a harcok. Kopizás? Lehet? A metalcore bandák bezzeg nem kopizzák egymást mi? Az is már kezd unalmas lenni. A másik meg az hogy egyesek nem hajlandók beismerni hogy ők az egyetlen metál zenekar akik elértek valamit külföldön. Zotya cigány? Az. És? Kurvajó zenét nyomnak! lehet hogy Sepu-s meg már MH-es, de ezt imádom hogy elkezd az ember keresni benne valami hasonlóságot nem pedig azt mondaná hogy ez fasza és szétbassza a dobhártyámat( tapasztaltból mondom :) ). Engem teljesen lenyűgözött mert voltak benne olyan dolgok amik újdonságokra utaltak nálam. Aki pedig azt mondja hogy szarok hát én mondom rájuk hogy ők is :D!
Idézet
 
 
+8 #27 neal and jack and me 2012-10-18 20:18
már vártam, mikor fog valaki rasszistázni... kicsit csalódott vagyok; azt hittem, sokkal hamarabb fog bekövetkezni.
Idézet
 
 
+27 #26 JamesSmith 2012-10-18 18:24
TE BAROM!
Mondd már meg, hogy ki állította itt azt, hogy azért nem hallgatja az Ektomorfot vagy azért nem nem tetszik neki ez a zene mert Farkas Zotya roma származású?
Egy darab komment nem született ami a származását boncolgatta. Csak a tehetségkutatós hozzászólásban volt de ott sem negatív színben feltüntetve.
Szóval gratulálok neked, hogy csak ennyire futja.

Hogyha a Romok alatt óta neked minden Ektomorf lemez max pontos akkor biztos magas a zenei igényed és széles látókörrel rendelkezhetsz. (Remélem az irónia lejött. :D )
Hülye állat.

(Egyébként mint említettem, a magyar nyelvű albumok jók voltak.)
Idézet
 
 
-40 #25 terkan 2012-10-18 17:46
micsoda rasszista szemetladak vagytok ti? irigylitek hogy egy roma vegre kiemelkedett es lepipalt mindent amit a szaros eletetekben elertetek?

a romok alatt ota minden ekto lemez tiz pont. ez is.
Idézet
 
 
+6 #24 torta 2012-10-18 14:14
(nem arra gondoltam, hogy anders is primitíven ír, vagy nem beszél jól angolul, hanem hogy ő meg furán értelmetlenül fejezi ki magát, és néha nagyon elmegy az erdőbe egy-két bizarr szókapcsolattal , egymáshoz jóindulattal is csak lazán kapcsolódó sorokkal...)
Idézet
 
 
+5 #23 JamesSmith 2012-10-18 13:36
Anders Fridén azért jól beszél angolul. Már csak azért is mert a hasonló nyelvi felépítés miatt a svédek gyorsabban tanulnak angolul mint a magyarok.
Idézet
 
 
+16 #22 torta 2012-10-18 13:26
azért a maximum 120-as szókincsből készülő 150-edik tökegyforma lemeznél hadd legyen már jogos a fikázás. az in flames-es anders se nagyon tud se angolul, se tisztán énekelni a mai napig se, mégis ég és föld a különbség fejlődés tekintetében.
Idézet
 
 
+4 #21 JamesSmith 2012-10-18 08:05
A FreshFabrik nagyobb sikereket ért el külföldön! Értsétek már meg!!!!

Az Ozzy-s dolgot magam sem értem. Akcentusa maximum csak brit lehet mert onnan származik. Bár ha a raklapnyi kábítószer által okozott, mentális problémákból származó beszédzavarokat nézzük akkor abból is lehet egyedi akcentusa az öreg Ozzynak. :D :D

Egyébként tegnap hallgattam Cadaverest. Abban is van sok Sepu' és Soulfly, mégis az sokkal letisztultabbna k és igényesebbnek hat.
Idézet
 
 
+12 #20 neal and jack and me 2012-10-18 07:20
ott voltam az első 'ktomorf koncertek egyikén. kisújszálláson volt, több zenekaros "fesztivál. akkor még nem volt nevük, csak azt tudtuk, hogy cigányok, és sepulturát játszanak.
emberek, ami ott volt, még a mai napig sem hiszem el: a farkas zoli gitárfeje (nemtom tuggyuk-e, mi az) csirkeszaros faládában érkezett, és abban is volt végig, a hangverseny alatt is. halál komolyan mondom. iszonyat csóró banda volt.
ha ezt nézzük, akkor tényleg ők az egyetlen magyar metál csapat, akik nemzetközi szinten is elértek valamit, mégmeg nem kicsit... úgyhogy ezért mindenképpen kijár neki(k) a tisztelet. az más kérdés, hogy az ektomorf tényleg szar :)
a cikk viszont kiváló.

ja, az ozzy-s részt fejtse már ki valaki, mert nem értem.
Idézet
 
 
+9 #19 Vanishpower 2012-10-18 07:18
Én is tisztelem őket, sőőőőőt, példaértékűnek tartom az elszántságát. Amúgy tényleg érdekes, hogy mi magyarok milyen nehezen tűrünk bármi jellegű hibát, aztán nézzük meg az országunk vezetőit... de nem politizálni akarok. Az Ektomorf igenis jó, annak aki szereti. Nekem kegyetlen jó utazáshoz meg edzéshez vagy éppen takarításhoz! :D
Idézet
 
 
+5 #18 Dead again 2012-10-18 02:09
Nem tudom, nálam beütött az album. Vannak benne persze üresjáratok, de attól nekem még tetszik. Van benne energia.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Friss

Hozzászólások

Galériák

 

The Treatment - Budapest, Petőfi Csarnok, 2014. június 11.

 

Fates Warning - Budapest, A38, 2013. október 16.

 

Mátyás Attila Band - Budapest, A38, 2011. július 2.

 

Voivod - Budapest, Club 202, 2011. május 11.

 

Wackor - Budapest, Sziget fesztivál, 2007. augusztus 8.

 

Wackor - Budapest, A38, 2004. szeptember 29.