Tíz éve jelent meg a Mezarkabul (vagy ahogy otthon hívják őket: Pentagram) ezt megelőző lemeze, az MMXII, amit anno én is méltattam az oldalon. Bár szülőhazájukon kívül csak a kemény mag ismeri őket, a csapat otthon, Törökországban egész más ligában mozog, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a Makina Elektrika is a Sony Music Turkeynél, azaz egy nagykiadónál jött ki szeptemberben, viszont elméletileg csakis digitálisan. Szóval hiába vagy gyűjtő, a Mezarkabul hetedik nagylemeze után jelen állás szerint hiába fogod végigtúrni a Media Markt kínálatát az anatóliai buszos kiránduláson.
A magam részéről – megrögzött lemezvásárlóként – kifejezetten sajnálom, hogy ez a cucc így csak képletesen tehető fel a polcra, hiszen egyrészt a török csapat mindig magas minőséget hozott, másrészt pedig ez az anyag igazi csemege, kuriózum. A Makina Elektrikán ugyanis valamennyi énekest csatasorba állították, aki a zenekarban valaha a mikrofon mögött állt, a végeredmény pedig egy igazi ünnepi cucc, ami méltóképpen ünnepli meg fennállásuk harmincötödik jubileumát. A Pentagramként indult csapat ugyanis még 1987-ben kezdte pályafutását, és a Bobby Liebling-féle kultikus alakulattal való névazonosság miatt futnak Mezarkabul néven Törökországon kívül. Az első tíz év útkeresése után az 1997-es Anatolia lemezzel találták meg saját hangjukat, amit kisebb-nagyobb rendszerességgel azóta is hallatnak. Mostanában ők sem kapkodnak túlzottan, hiszen ha a koncertlemezeket és akusztikus anyagokat nem számítjuk, az utóbbi húsz évben – ezt is beleszámítva – mindösszesen két nagylemezre futotta tőlük. Jó munkához persze idő kell, a Makina Elektrika pedig meg is érte a várakozást.
megjelenés:
2022 |
kiadó:
Sony Music Turkey |
pontszám:
8 /10 Szerinted hány pont?
|
Az új anyag abszolút párhuzamba állítható a tíz ével ezelőtti, így szintén jubileumi MMXII-vel, úgy zeneileg, mind koncepcióját tekintve is. Már az előző cucc is a csapat történelmének egyfajta összefoglalását hozta, ahogy a mostani is, épp csak a különböző énekesek jelenléte miatt még egyértelműbb, hangsúlyosabb olykor a múltidézés. A Revenant kezdése például konkrétan a Pentagram/Trail Blazer-időkbe repít vissza minket, a Sensiz pedig szintén a korábbi anyagokat idéző, súlyosabb, középtempón menetelő Mezarkabul-metál. Itt vannak azért persze a későbbi nagylemezek szuperdallamos világát idéző, jobbhíján talán slágerdoomként aposztrofálható dalok, mint például a nyitó Bu Düzen Yikilsin vagy az azt követő Sur, melyek ismét csak előtérbe helyezik a törökök páratlan dallamérzékét. Hiába nincsenek klasszikus értelemben vett hangszálakrobaták a fedélzeten, a Mezarkabul mindig tudott pofátlanul jó és ragadós énekdallamokat írni nekik, és ez most sincs másként.
Nagyon jó a népzenés hatásokat előtérbe helyező Pride, de kifejezetten érdekes a thrashelést szintén törökös folkdolgokkal keverő Maymunlar Gezegeni és a Damn The War is, amik után a full folk Ödenmez vezeti le szépen a lemezt. Egyedül az instrumentális Dünyát, illetve a Metallica Seek & Destroyának feldolgozását érzem kicsit feleslegesnek. Ezek miatt a Makina Elektrika kevéssel ugyan, de azért elmarad elődjétől, viszont így is olyan csemege, amit kár lenne kihagynia az ilyesmire fogékonyaknak.
Hozzászólások
Azzal nem feltétlenül értek egyet, hogy "a nincsenek klasszikus értelemben vett hangszálakrobat ák a fedélzeten", mert az Anatolia / Unspoken pároson éneklő Murat Ilkan kifejezetten felső ligás dalnok (volt).
Egyedien keverik a stílusokat és eléggé egzotikus a török ének meg a folkos részek, mégsem elcsépelt.