A Sanctuaryvel meg mindig úgy voltam, hogy meghallgattam párszor, hiszen becsületből ismernem kellett, hol kezdte két kedvencem, de ha nagyon a szívemre teszem a kezem, teljesen tökéletes lenne az életem akkor is, ha nem ismernék egy árva hangot sem a két egykori lemezről. A korai Warrel-féle sikolyokon meg leginkább mindig is asztalra borulva röhögtem. Szóval nem mondanám, hogy valóban tűkön ülve vártam volna az új Sanctuary-lemezt, sőt, igazából kicsit rettegtem is, hogy vállalható lesz-e. Ez a szkeptikus hozzáállásom egészen addig tartott, amíg végig nem hallgattam az elkészült albumot, utána pedig kénytelen voltam Ádámunknak megírni, hogy te... ez jó.
megjelenés:
2014 |
kiadó:
Century Media |
pontszám:
9 /10 Szerinted hány pont?
|
Mert tényleg az. Hála az égnek nem egyenes folytatása az 1992-ben vége szakadt vonalnak, nem akartak ránkerőltetni valamiféle '80-as évekbe burkolt, de ma már igazából kellemetlennek ható heavy-power csodát. Tény, hogy a korai időszakban is akadt már néhány súlyosabb pillanatuk, és szerencsére ezt a világot fejlesztették tovább, így a Sanctuary mai értelemben is kimondottan thrash/powernek mondható (van még ilyen kategória?), méghozzá emlékezetes riffekkel, remek gitárszólókkal. Warrel pedig annak ellenére, hogy teljesen nem tudott kibújni a bőréből (és minek is tenné), és énekdallamilag tagadhatatlanul ott a párhuzam az utolsó Nevermore énektémáival, mégis képes volt újat hozni, és hála a magasságosnak nem sikoltozik felelőtlenül. Szégyellem ezt is leírni, de sajnos muszáj: néhány téma kifejezetten „ökölrázós", ellenben nem kínos módon, meg így legalább Warrel is markolászhatja koncerteken a képzeletbeli narancsát.
Az első két tempós, thrashes jellegű bevezető dal után az Exitium (Anthem Of The Living) címet kapott szerzeményt melankolikus, vészterhes hangulatot keltő metalként lehetne aposztrofálni, és ha már a lágyabb ízeknél tartunk, kicsivel később a drámai I Am Low az egyik igazi nagyágyú. Az ezt követő Frozen ismét gyors és testamentesen thrashes fülbemászó refrénnel, nem lehet véletlen, hogy ezt választották első klipes számnak. A The Worlds Is Wiredben is váltakozik a thrashes riff a fülbemászó énektémákkal és az ízléses, nem túljátszott, de technikás, dallamos gitárszólókkal, amelyeket sokadszorra kell magamban megdicsérnem, igazán kitettek magukért szólók terén is. A végén pedig maradt még két kedvencem, a sejtelmes, címéből adódóan roppant vidám The Dying Age Warrel lidérces többszólamú vokáljaival, majd a záró címadó, ami az átlagban is erős számok közül is világítótoronyként emelkedik ki hömpölygős, nyomorúságosan depressziós hangulatával. A The Year The Sun Diedban érzékletesen idézik meg azt az apokaliptikus víziót, amit a dalcím vetít elénk, sőt, a „What if there is nothing more, what if there is only emptiness" sorokat annyira reménytelenül hozza Warrel, hogy máris teljes erőmből viszolygok a közelgő végeláthatatlan téltől, ami bizonyára „Hideg lesz, kurva nagy. Baromi szürke lesz. Soha véget nem érő, életfogytig tartó.".
Az a helyzet, hogy első hallgatás után rögtön kedvem támadt újraindítani a lemezt, majd még egyszer, és ez a késztetésem azóta sem csökkent, tehát megkönnyebbülve mondhatom, hogy a Sanctuary valóban kiemelkedő albumot készített. Ha korábban berzenkedtél Warrel orgánumától, nem feltétlenül lesz ez sem a kedvenced, de ha esetleg a Nevermore-t zeneileg túl soknak érezted, a Sanctuary simán bejöhet, és ne csodálkozz, ha pár hallgatás után óhatatlanul dúdolni kezded valamelyik refrént. Lenny Rutledge-nek pedig előnyére vált az elmúlt huszonpár év, igazán izgalmas és nagyszerű dalokat írt, soha rosszabb következő nekifutást, bár szép feladat lesz megugrani ezt a lécet. Én pedig ezek után kimondottan kíváncsi lettem egy Sanctuary-koncertre, és titkon remélem, hogy egy jövőbeli európai körbe Budapest is bele fog esni.
Hozzászólások
Én nem csaj vagyok, de szerintem is nagyágyú. Azt mondjuk nem tudom, ki az a Warren.
Muszáj lesz a korai lemezeiket is meghallgatnom, mert csak 1-2 dalt ismerek Warrelék korai munkásságából.
Ez viszont baromi jó!!!
Amúgy én az Obsidiant is szeretem a Nevermore-tól, nehezebben ért be, de remek album lett az is. Loomis nélkül kár lenne folytatniuk, de majd meglátjuk mit hoz a jövő.
Szerintem nem tragikus a The Doors-átirat, inkább maga az eredeti dal nem olyan karizmatikus, mint Morrisonék nagyobb számai. Én sem értem amúgy, miért éppen hozzájuk nyúltak ismét, amikor az utolsó Nevermore-on is egy The Doors-dalt gyúrtak át. Annyi más régi vágású darkos cucc van, szóval ehelyett valami másnak jobban örültem volna, pl. egy Rage For Order-korabeli Qryche-nak. Ha már az orgánum hasonló. :)
7 pontnál nekem lényegesen több, a 9 sem túlzó, az Obsidiannál mindenképpen erősebb szerintem, de a Mirror Blacknél már nem.
Viszont szeretnek a kritika ezen kijelentesere reagalni : " énekdallamilag tagadhatatlanul ott a párhuzam az utolsó Nevermore énektémáival, mégis képes volt újat hozni" Sajnos a központi figura, a Warrel, teljesitmenye az ami, mind szövegeiben, dallamaiban, nem hoz semmi ujat, plane kritikusan tovabb füzve, messze nem er fel a Dreaming (non plus ultra) lemezen nyujtott teljesitmenyhez ,( ugy gondolom van is rajta nem keves studios trükközes).
Optimista vagy Pesszimista legyek? A következö lemeznel, ha lesz, kiderül, maradok addig is a cikk szerzöjevel egyetemben Warrel fan, csak mar nem annyira :)
Es csak a rend kedveert jegyzem meg a vegen, hogy ezen velemeny a citromsarga bakelit verzio alapjan, (amin az a kurvaszar The Doors gyalazatfeldolg ozas nincs rajta) all fenn
Jo lemez 7/10
Az egyik legkedvencebb lemezem. örök klasszikus. Számomra egyetlen Nevermore sem ér fel vele. itt meg úgy kezelik, mintha egy kezdő demo volna. Most először érzem, hogy visszatért a régi érzés. Szerencsére az ének is inkább a Sanctuaryt idézi.
Korrekt album, hangzásra mindenképp, jó, nagyon jó dalok is vannak (a címadótól az első hallgatás óta nem szabadulok), ugyanakkor számomra nem teljesen kiemelkedő. Nálam 8 pont. Annak viszont mindenképp örülök, hogy a Sanctuary visszatért, (igaz nem most, de most már kézzelfogható formában is). Plusz, egy koncert tényleg nem lenne semmi.
Idézet - Valentin Szilvia:
Warrel nyilatkozatai alapján (én is?) többre számítottam, de most így belegondolva, csak az Arise And Purify-ban emlékszem egy kevéskére a háttérben.
Idézet - queensryche999:
Nem. Máshova kéne, de nagyon.
OK, ez vesszőparipám, de a Sanctuary-ból kiindulva semmi sem lehetetlen, (vagyis egy-két dolgot kivéve semmi).
Egyébként Jeff-el kapcsolatban még: szerintem azért normál zenekari körülmények között szab magának egy bizonyos határt, mert hát abban az esetben mégsem tiszta instrumentális dalokat kell kiszíneznie.
Jaja. Ez tényleg így volt.:) Amúgy az Into The Mirror Black szerintem is nagyon jó lemez, Anno használt kaziként vettem meg fillérekért. :) Rég volt...
A mirror zseniális szerintem
Kíváncsi vagyok, hogy a többiek hány évesek, vajon annak idején hallgatták-e a Sanctuary-t, vagy csak manapság futották át.