Shock!

december 22.
vasárnap
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Textures: Phenotype

0204texturescIgencsak kedvelem a holland Textures előző két albumát, ám még ennek fényében is kozmikus erejű gyomrosként ért az új lemezt berobbantó Oceans Collide, a maga hatperces, mérnöki alapossággal megszerkesztett hangorkánjával. Persze már előre lehetett tudni, hogy az új anyag is izmosnak ígérkezik, mivel mind a két, előzetesen bemutatásra került dal, a New Horizons és az Illuminate The Trail is kimagasló formájában mutatta a bandát. A teljes lemez többszöri végigfülelése után azonban nagyon úgy fest, hogy a hollandok minden eddigi teljesítményüket túlszárnyalták.

A legutóbbi korong óta egyetlen változás történt zenekari fronton: Jochem Jacobs gitáros távozott, helyére pedig Joe Tal érkezett, aki jazzes háttérrel éppúgy rendelkezik, mint technikás death metalossal, vagyis tökéletesen illik a Textures világába. Sőt, nem tudom, vajon neki köszönhető-e, vagy az ötéves kihagyásnak, de a zene minden eddiginél sűrűbb, komplexebb, és bizony, némileg progresszívebb is. A zenekart sokszor metalcore-ként jelölik meg, de ez ne tévesszen meg senkit, a Textures már rég maga mögött hagyta a szűkössé merevedett 'core-os sablonokat, illetve azok közül többet is megcsavart, és beépített a saját ötletei közé. Az így kapott végeredmény egy rendkívül összetett, sokrétű és főként egyedi alkotás.

megjelenés:
2016
kiadó:
Nuclear Blast
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 7 Szavazat )

A már említett Oceans Collide szélsebesebben száguld, mint a Sinkanszen szuperexpresszei, és olyan sűrűn szőtt, váltásokkal tarkított dal, hogy az ember tényleg úgy is érzi magát tőle, mintha a japánok csodavonata dörgött volna át a testén. A New Horizonsban a csapat megcsillogtatja másik erősségét, a dallamérzéket. Eleve egy irtózatosan fogós dallammal indul a szerzemény, ahol Daniël de Jongh valami hatalmasat énekel, társai pedig visszafojtottan kísérik, egyfajta lebegős, tágas érzetet keltve. Aztán elszabadul a zúzda, a nyakizmok pedig sorban pattannak el. Maga a darab egyébként szépen leképezi a teljes lemezt, és ha ez a dal bejön, akkor nem lesz csalódás a Phenotype sem, ez szinte biztos.

Reszelős, nyers riffeléssel rúgja be az ajtót a Shaping A Single Grain Of Sand, ahol felbukkan némi hardcore-ihlette csordavokál is, máskülönben ez a korong egyik legtisztább metalcore-darabja, óriási de Jongh-dallamokkal és mániákus témázgatásokkal a Bart Hennephof-Joe Tal gitárduótól. Az Illuminate The Trailben fajsúlyosabban is előkerül Uri Dijk szintetizátora, amitől még gazdagabb lesz az így sem unalmas muzsika, de azért a billentyűkből többet is elviseltem volna a dalokban. Érdemes egyébként itt is figyelni az arányokra, a jól elhelyezett főváltásra, amivel úgy változik a hangulat, hogy közben nem bicsaklik meg a zene íve. Hiába na, Hollandia még mindig képes az igényes zenék kitermelésére. Meglepő húzás a Meander: semmi ének, semmi gitár, csak Stef Broks és a dobfelszerelése, kiegészítve némi háttéreffekttel. Dobszólónak azonban mégsem nevezném, annál valahogy filmzeneszerűbb, mintha Hans Zimmer írta volna a Man Of Steelhez.

Poliritmikus döngölés vezeti be az Erosiont, ami az előzőekhez képest talán némivel szokványosabb, s a csapat korábbi pőrébb korát idézi fel, némi Meshuggah-ízzel. Érdekes módon a The Fourth Prime is inkább csalódás, bár még mindig a korrekt kategóriába esik, csak épp nem tud már felmutatni semmi újat. Nem úgy, mint az album másik nagy szólista dobása, a Zman, ahol teljes egészében Dijké a terep. A billentyűs zongoradarabja egyszerre melankolikus és magával ragadó, szépségében pedig leginkább az olasz Ludovico Einaudi szerzeményeire emlékeztet, bár minden erénye ellenére valószínűleg nem lesz belőle nagy koncertfavorit. A Zman ezen felül kiváló felvezetés is az albumot záró Timeless-hez, amely egy egészen letisztult, a korong többi részéhez képest nyugodtabb tétel, amolyan csúcspont utáni nyugalom, ahol a képzeletbeli kirakós minden apró darabja a helyére kerül, s amelyet legvégül Dijk hipnotikus zongorafutamai vezetnek le.

A lemez igényességéhez sokat hozzátesz a koncepció is. A Phenotype többek között olyan témákat jár körbe, mint a genetika, biológia, egyedfejlődés vagy az evolúció, amely örvendetes tény, s remélhetőleg egyre több zenekar fog a jövőben hasonlóan érdekes és inspiráló témákhoz nyúlni (halld még legutóbbi Nightwish). A csapat nem aprózta el a visszatérést, a Phenotype-ot jövőre tematikus testvére, a Genotype követi majd, vagyis a külső egyedi jegyek feltérképezése után 2016-ban leásunk egészen a génállományig, ami már most izgalmasnak ígérkezik.

A helyzet az, hogy a Textures nagyon mai zenét játszik, és teszi mindezt görcsmentesen és természetesen. S habár az új album nem teljesen tökéletes, azért pofátlanul közel áll hozzá, a mai silány felhozatalt tekintve pedig igazi kincs.

 

Hozzászólások 

 
+1 #3 mrataxi 2016-02-15 16:49
Nekem személy szerint az előző album (három nagy kedvenc alkotás után) csalódás volt, de most megint magukra találtak!
Idézet
 
 
+2 #2 valarmorgulisz 2016-02-14 12:31
Vártam mint egy falat kenyeret és bár nem csalódtam, picit többet vártam. 9 szám, abból 2 szinte átvezető. New Horizons viszont egyszerűen lenyűgöző tétel. Tudnak ezek az arcok valamit, annyi szent. 8-8,5 körül adnék rá.
Idézet
 
 
+4 #1 Igor Igorovics 2016-02-13 15:53
Aki szerint nincs valódi előrelépés (valódi progresszió) a metalban, az mindenképpen hallgassa meg ezt az albumot! Csalódás kizárt!
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Anneke Van Giersbergen - Budapest, Club 202, 2014. április 4.

 

Cloudscape - Budapest, A38, 2014. március 13.

 

Fates Warning - Budapest, A38, 2013. október 16.

 

Suicidal Tendencies - Budapest, Zöld Pardon, 2012. július 11.

 

Die Hard - Budapest, Diesel Klub, 2011. február 13.

 

ZZ Top - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2009. október 15.