Shock!

november 22.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

U.D.O.: Touchdown

udo_cUdo papa ugyan áprilisban már a 71-et töltötte be, de lassításnak egyelőre nyoma sincs. Rendületlenül járják a nyári fesztiválokat, sorra érkeznek az újabb és újabb anyagok is. A Steelfactory 2018-as megjelenése után ugyan eltelt három év a Game Over lemezig, ám közben azért kijött egy monstre élő anyag meg egy spéci kollaborációs cucc a német katonazenekarral, aztán tavaly, Udo Dirkschneider néven egy My Way című valós szólóalbum is, a pandémiás zárást leszámítva pedig közben turné turnét is követett. Most pedig itt a friss U.D.O.-album is, immár a tizennyolcadik (!) a sorban.

Pár dolog időközben azért formálódott a házuk tájékán. Sok év után például átalakult a kiadói háttér, és szintén markáns változásnak mondható, hogy basszusgitárosi fronton mostanra teljes jogú tagként van jelen az Acceptből cirka négy évtized után – számomra legalábbis – meglepő módon távozott Peter Baltes basszer. Nyilván a kapocs Udóval ősrégi, a távozását követően elég gyorsan felbukkant a Game Over turnén is, bár akkor hivatalosan még csak vendégstátuszban, utóbb pedig a Dirkschneider néven kijött My Way című szólóalbum munkálatai körül is sertepertélt, így végül őszintén szólva nem is különösebben lepett meg, hogy végül ott is ragadt Smirgli Úr mellett. Összeszokniuk aligha kellett, zeneileg meg mindig is egyívásúak voltak (már az Accept- meg az U.D.O.-lemezek), ráadásul az U.D.O. legalább olyan sokat mozgó gépezet, mint az anyazenekar, talán azzal a különbséggel, hogy a sok turné között itt gyakrabban készülnek albumok is, így kreatív értelemben is megadhatja azt, ami egy sokat pörgő zenészhez illik. Mindemellett az ifjabb Dirkschneider, Sven is stabil ponttá vált a dobok mögött, így vélhetőleg (remélhetőleg) most végre megszilárdul egy hosszabb távon is fix tagság.

megjelenés:
2023
kiadó:
Atomic Fire
pontszám:
8,5 /10

Szerinted hány pont?
( 22 Szavazat )

A megjelenés körül adott promóinterjúkban az öreg egyébként azt emlegette, hogy a jelenkori modern világ helyzete ihlette őt egy dühös, súlyos album megírására, és ezzel nagyjából valóban irányba is állította az anyag lelkületét. Persze, mókás vagy épp szomorú módon, csak ez alapján akár már évtizedek óta szállíthatná futószalagon a keményebb kötésű anyagokat, de tény, hogy az utóbbi néhány év világszintű történései különösképp nem sok vidámságra adnak táptalajt. Zenei értelemben egyébként önmagában attól, hogy Baltes itt van, túl nagy vargabetűket nem érdemes várni. Valahol még azt is mondhatnám, hogy az általam amúgy karakteres tényezőnek tartott basszer szerzőként nem igazán írta felül a dolgokat. Az utóbbi évek U.D.O.-lemezei nélküle is késői felívelést hoztak, tényleg kompakt, végig élvezhető, lényegében töltelékmentes anyagokkal, amiknél egy-egy esetben még kiemelkedő slágertémák is születtek. Már persze, ha valaki eredendően szereti az efféle német precizitással elővezetett, szögletes, merev riffelésre épülő régisulis metált.

Ezúttal valóban a szigorúbb vonal dominál, amibe első blikkre talán csak a dallamosabb szólók által csempésztek könnyedebb hangulatot. Több hallgatás után ez némiképp enyhül azért, de lírázás például abszolút nincs (pedig a Give As Good As I Get népszerűsége szerintem adta volna, hogy ezen a fronton atóta is ütögessék kicsit a vasat), és még azt sem feltétlen írnám Baltes számlájára, hogy egy-egy dalnál valóban erősebbnek tűnnek az Accept-ízek, mint korábban. A The Flood például elég markánsan Accept-világ (a váltott szólót leszámítva, ami abszolút nem), rádásul a Tornillo-érából, a slágertémák frontján meg, ha adhat ilyet ez a lemez, talán a Forever Free emelhető ki. Utóbbi amúgy a legkönnyedebb pont, a bridge és a refrén táján is vastag kórusokkal, és nyilvánvaló módon a legszebb Accept-hagyományok szerint.

A háborúellenes indíttatású Fight For Your Right esetében a klasszikus zene világából átemelt gitárszólót érdemes kiemelni, ami nyilván rögtön a Metal Heart felé ad némi kényszeres visszacsatolást. Itt amúgy – a Moby Dick Prométeusz dala után szabadon – Mozart Török indulóját illesztették a dalba szólóként, ráadásul nemcsak a vezérdallamot, de úgy en bloc kábé az egész jól ismert témát. A Heroes Of Freedom is a könnyebben ragadós, fogósabb vonalat képviseli, talán ezért is ingerlőbb ebben a közegben. A Betrayer az album legsúlyosabb témájaként kiemelendő, nyers megközelítésével, ridegebb hangulatával, meg az elhúzott, vijjogós gitárangokkal hoz még némi modernebb, „iparibb" ízt is. A címadó Touchdown pedig olyan lendülettel zárja az albumot, amivel valójában indítani szokás, ez tulajdonképp patent nyitónóta is lehetne. Az én olvasatomban valódi töltelékek ezúttal sem csúsztak át a szűrőn, átlagosabb dalok akadnak csak talán, amik miatt a pontszám sem maximális, a Punchline, vagy a Sad Man's Show ilyen nálam, de ásítozós, odébbugrasztós pillanat ezzel együtt sincs az albumon.

Ahogy mondani szoktuk, tömegével most sem fognak új rajongókat avatni, de ez aligha valós cél, a saját, egyébként jellemzően stabil táboruk viszont bizonyosan simogatva érzi majd magát.

 

Hozzászólások 

 
#7 Horváth György 2023-10-25 22:50
Idézet - Kluttyogó Metálpempő:
Idézet - Horváth György:
Korrekt kritika,minden okoskodás, rosszindulat,le nézés,fikázás nélkül...a lemez nem világmegváltó,d e becsületes megírt es feljátszott heavy metal...ennyi..pont mint a KK's Priest..8/10...


Ez meg egy pontosan ugyanolyan sértődött, cinikus, fafejű és valóban rosszindulatú ideböfögésed, mint amilyent a SZERINTED rosszindulatú, okoskodó és lenéző KK-cikk alatt is elpottyantottál . A KK's Priest továbbra is szar. Ez jó.


A stílus maga az ember...te szerencsétlen idióta...
Idézet
 
 
#6 Kluttyogó Metálpempő 2023-10-25 18:05
Idézet - Scarecrow:
Idézet - Kluttyogó Metálpempő:
Idézet - Horváth György:
Korrekt kritika,minden okoskodás, rosszindulat,le nézés,fikázás nélkül...a lemez nem világmegváltó,d e becsületes megírt es feljátszott heavy metal...ennyi..pont mint a KK's Priest..8/10...


Ez meg egy pontosan ugyanolyan sértődött, cinikus, fafejű és valóban rosszindulatú ideböfögésed, mint amilyent a SZERINTED rosszindulatú, okoskodó és lenéző KK-cikk alatt is elpottyantottál . A KK's Priest továbbra is szar. Ez jó.


Magyarázd el nekem a KK miért olyan shit ez meg húú de jó? (vagy csak egy szimpla troll vagy?) UDO hangja már rendesen megkopott az utóbbi években és szinte minden lemeze egy kaptafára épül teljesen. Tisztelet persze az öregnek, hogy még kiszolgálja a rajongóit, de ez egy erősen közepes lemez már tőle. Persze mint mindig, ez is saját vélemény.


Mert itt most erősebb dalok vannak. Ennyire egyszerű a képlet. Nem sokkal, épp csak annyival, hogy nekem most jobban tetsszen. Lehet, hogy legközelebb Ripperékre fogok szavazni. Bármi lehet.
Idézet
 
 
#5 Scarecrow 2023-10-25 16:56
Idézet - Kluttyogó Metálpempő:
Idézet - Horváth György:
Korrekt kritika,minden okoskodás, rosszindulat,le nézés,fikázás nélkül...a lemez nem világmegváltó,d e becsületes megírt es feljátszott heavy metal...ennyi..pont mint a KK's Priest..8/10...


Ez meg egy pontosan ugyanolyan sértődött, cinikus, fafejű és valóban rosszindulatú ideböfögésed, mint amilyent a SZERINTED rosszindulatú, okoskodó és lenéző KK-cikk alatt is elpottyantottál . A KK's Priest továbbra is szar. Ez jó.


Magyarázd el nekem a KK miért olyan shit ez meg húú de jó? (vagy csak egy szimpla troll vagy?) UDO hangja már rendesen megkopott az utóbbi években és szinte minden lemeze egy kaptafára épül teljesen. Tisztelet persze az öregnek, hogy még kiszolgálja a rajongóit, de ez egy erősen közepes lemez már tőle. Persze mint mindig, ez is saját vélemény.
Idézet
 
 
#4 Kluttyogó Metálpempő 2023-10-25 15:24
Idézet - Horváth György:
Korrekt kritika,minden okoskodás, rosszindulat,le nézés,fikázás nélkül...a lemez nem világmegváltó,d e becsületes megírt es feljátszott heavy metal...ennyi..pont mint a KK's Priest..8/10...


Ez meg egy pontosan ugyanolyan sértődött, cinikus, fafejű és valóban rosszindulatú ideböfögésed, mint amilyent a SZERINTED rosszindulatú, okoskodó és lenéző KK-cikk alatt is elpottyantottál . A KK's Priest továbbra is szar. Ez jó.
Idézet
 
 
#3 Füstölgő Szivacstükör 2023-10-25 13:26
Nem okozott csalódást az öreg, bár a Steelfactory jobban tetszett. Az első két dalt nem érzem túl erősnek, és itt-ott akadnak gyengébb pillanatok (még mindig nem tanultak meg angolul szöveget írni, vagy a számomra idegesítő Török induló), de izmos anyag, ami mellesleg elmenne Judas Priest-ként is. Az ember elmélázik, hogy vajon miért nem talált a Tipton's Priest két ilyen gitárost...

Az utolsó dal pedig szerintem Udo szólópályájának második legjobb címadója a Timebomb után. (Egyébként azt a lemezt is megidézik olykor.)
Idézet
 
 
#2 Masters Of Death 87 2023-10-25 13:02
Idézet - Horváth György:
Korrekt kritika,minden okoskodás, rosszindulat,le nézés,fikázás nélkül...a lemez nem világmegváltó,d e becsületes megírt es feljátszott heavy metal...ennyi..pont mint a KK's Priest..8/10...

A KK's Priest szar. Ez jó.
Idézet
 
 
#1 Horváth György 2023-10-25 12:53
Korrekt kritika,minden okoskodás, rosszindulat,le nézés,fikázás nélkül...a lemez nem világmegváltó,d e becsületes megírt es feljátszott heavy metal...ennyi..pont mint a KK's Priest..8/10...
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Red Dragon Cartel - Budapest, A38, 2014. május 5.

 

Die Krupps - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.

 

Apocalyptica - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. február 23.

 

Paul Gilbert - Budapest, Diesel Klub, 2010. november 29.

 

Orphaned Land - Budapest, Diesel Klub, 2010. november 21.

 

Watch My Dying - Budapest, Kultiplex, 2005. november 12.