Shock!

december 18.
szerda
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Vain: Disintegrate Together

vain_cA „ki milyen hordozón/platformon hallgat zenét, és vajon ő a hülye-e emiatt, vagy épp ellenkezőleg, a többiek?" témakör bármikor képes nehéz kőként landolni a kommentszekciók állóvizében. Bennem semmilyen indulatot nem kavar a kérdéskör, mivel igyekszem funkcionális szempontból nézni a dolgot: a CD-gyűjteményemhez ragaszkodom, de lejátszóm már nincs, zenét meg legtöbbször a kocsiban vagy a gépnél hallgatok, így ma már gyakorlatilag kizárólag az online felületeket részesítem előnyben. A vinyl-dolog mindig elkerült, de értem, mitől nagy szám, a kazetták feltámadására viszont minősített WTF-jelenségként tekintek. De épp az a szép a mostani érában, hogy mindenki választhat a felsoroltak, illetve akár további lehetőségek közül is.

Kivéve persze, amikor nem kap erre lehetőséget. És nyilván nem véletlenül az új Vain kapcsán indítottam kicsit messzebbről, ugyanis egyszerűen nem fér a fejembe, milyen indítattásból ítéli valaki szó szerint halálra a lemezét 2024-ben azzal, hogy pár online felületről megrendelheted CD-n, de ezt leszámítva szó szerint sehol sem érhető el hivatalosan. A Disintegrate Togetherrel ugyanis ez a helyzet, és az album meg a zenekar körüli általános csend alapján még csak azt sem merem biztosra venni, hogy Davy Vain mindenáron CD-vásárlásra akarja biztatni a híveket. Sajnos simán lehet, hogy puszta menedzseletlenségről, amatőrizmusról van szó, láttunk már erre példát a kultikus San Franciscó-i sleaze/glamstereknél. A nulla felé konvergáló közösségi- és egyéb médiaaktivitás is utóbbi verziót erősíti.

megjelenés:
2024
kiadó:
szerzői kiadás
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 2 Szavazat )

Senki se mondja nekem, hogy „de igenis neki van igaza, ő még kitart az elvei mellett, bezzeg régen satöbbi-satöbbi", mert ez kábé olyan, mintha a No Respect 1989-ben nem vinylen, CD-n és kazettán, hanem kizárólag viaszhengeren vagy gramofonlemezen jelent volna meg, aki meg másképp hallgatná, az így járt. Oké, tételezzük fel, hogy Davy nem akarta centekre váltani az új dalait a Spotin meg a YouTube Musicon – nem mintha a lemezei többsége nem lenne fent... –, de az azért akkor is abszurd, hogy sem a zenekari honlapon, sem a Bandcampen sem érhető el a cucc streamként vagy fizetős letöltésként... Márpedig lehet elvhűségből vagy akár szimpla hülyeségből, beleszarásból is árral szemben úszni, de az eredmény nyilvánvaló. A maroknyi tábor, akinek érdekes ma a Vain, így sem fog CD-t rendelni (komolyan, mi a francnak rendelném meg, ha már lejátszani sem tudom?), hanem leillegálja, vagy elkunyerálja mástól, aki megrendelte vagy leillegálta (én is így tettem, miután hónapokig hiába vártam, hogy hivatalosan is felbukkanjon az album valamelyik felületen, szóval köszönet érte annak, akit illet). Ami ugyebár konkrétan nulla cent bevételt jelent – ennél pedig a spotis nulla egész akármennyi pont nulla egész akármennyivel több.

Mindezt csak azért sajnálom, mert a Disintegrate Together baromi jó lemez. Kábé olyan szinten baromi jó, mint a 2011-es Enough Rope meg a 2017-es Rolling With The Punches, vagyis ezen a dallamos vonalon lazán az év, sőt, az utóbbi évek megjelenéseinek felsőházába kívánkozik. Számos kortársával ellentétben Davy nem ontja magából a lemezeket, és csak akkor szólal meg, ha épp akad mondanivalója, ám ebből fakadóan friss megnyilvánulásai tényleg értékkel, súllyal bírnak. Ráadásul itt hangzás terén sincs nyoma frontierses low budget bénázásnak, épp olyan gyönyörűen szól a cucc, mint a fénykor nagy művei, például az első pár Vain-album. De hát aki tud, az tud. Nem véletlen vették igénybe akkoriban nyafogós hangú barátunk stúdiós szolgálatait még a Bay Area thrashbandái is...

Ezen túlmenően nincs nagyon mit ragozni itt: hamisítatlan, százszázalékos Vain-lemezt kaptunk a csapatra jellemző dögös, húzós hangvételben, ám azzal a szintén összekeverhetetlen, lebegős-szexes-pszichedelikus melankóliával, amit soha senki nem tudott náluk organikusabban összevegyíteni a '80-as évekbeli hajmetállal. Mindehhez a továbbra is zseniálisan éneklő Davy mellett itt van az alapfelállásból Ashley Mitchell basszer, a ma már Dylana Nova Scottként futó Jamie Scott gitáros (aki Joel Protóval vállvetve gyönyörű szólókkal pakolta tele az anyagot) és Tom Rickard dobos is, vagyis minden tök autentikus. Ez az érzésvilág pedig olyan nagyszerű himnuszokban ölt testet, mint a nyitó Cold Like Snow, a zeppelines groove-ok hátán ringatózó Don't You Think, a No Respect és az All Those Strangers atmoszféráját maradéktalanul hozó You Better Keep An Eye On That Girl, Holding On For Love vagy Pictures Of You In Red, netán a fülledt-mocskos, óriási bontogatós bridge-dzsel ellátott K.C. Swinger. És persze akadnak elszállósabb, kevésbé direkt témák is, mint a címéhez méltóan hippis The Flowers, a briliáns szólókkal ellátott Back In '89, az álmodozós-lusta Can't You See Me Floating vagy a záró címadó ballada. És mind baromi jó.

Száz szónak is egy a vége, Davy Vain ma is óriási dalszerző, csak erről sajnos még az említett maroknyi fanatikus jelentős része sem fog értesülni, új hívek meg aztán a fenti okokból tényleg teljesen kizárt, hogy érkezzenek a Disintegrate Togetherrel. Davy már a világra hozatalnál annak rendje és módja szerint kinyírta ezt az albumot. Tök mindegy, mi a háttér, ilyen világra szóló ostobaságot egyszerűen nem szabadna csinálni!

 

Hozzászólások 

 
#3 imi 2024-12-18 09:10
Újra értelmet nyer a ‘neked megvan az új Vain?’ kérdés, amit mindjárt fel is teszek pár havernak.
Idézet
 
 
#2 ma 2024-12-18 09:08
Király lemez. A Vain még mindig csúcs!
Idézet
 
 
#1 Ben Nihil 2024-12-18 08:26
Megannyi zenész elmondta már, hogy a fizikai hordozók az elmúlt évtizedekben a korábbi fő bevételi forrásból puszta rajongói szuvenírré degradálódtak. Ilyen körülmények között én totálisan megértem, ha valaki tudatosan beleszarik az új lemezének a terjesztésébe/promóciójába, tűnjön ez bármily amatőrnek is. Megírta a dalokat, felvette őket - a legtöbb esetben saját stúdióban -, aztán hagyja, hallgassa meg őket, akit érdekel. Igen, ez utánajárást igényel a zenehallgató részéről, de szerintem ez egyfajta báj, ami a "hőskor szellemét" - jelentsen ez bármit is - idézi meg, amikor még nem voltunk millió ingerrel körbebombázva, hanem igenis várni és keresni kellett a minket érdeklő zenéket. A mai ellustult, kiszolgált, figyelemhiányos fogyasztó persze szóvá teheti, hogy miért nincs valami az arcába tolva, de erre meg lehet az a művésznek a válasza, hogy a kiégetett receptoraiddal úgysem tudnál figyelni az első szólóig se, azért... Én mindig kedveltem a széllel szembe ürítő attitűdöt, így ez, a lemez sorsa iránti majdnem teljes érdektelenség is tetszik az alkotó részéről. A zene adott, aki akarja, meg tudja hallgatni - így vagy úgy. Beszéljen a muzsika, és ne a marketing! A szpotika meg feldughatja - a padlásra! - a tízezred centecskéit...
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Friss

Hozzászólások

Galériák

 

Suicidal Tendencies - Budapest, Zöld Pardon, 2013. július 9.

 

Sting - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2011. június 30.

 

Magma Rise - Budapest, Club 202, 2011. május 11.

 

Apocalyptica - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. február 23.

 

Poisonblack - Budapest, Dürer Kert, 2010. november 6.

 

30 Seconds To Mars - Budapest, Sziget fesztivál, 2010. augusztus 13.