Shock!

április 30.
szerda
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Vain: Disintegrate Together

vain_cA „ki milyen hordozón/platformon hallgat zenét, és vajon ő a hülye-e emiatt, vagy épp ellenkezőleg, a többiek?" téma bármikor képes nehéz kőként landolni a kommentszekciók állóvizében. Bennem semmilyen indulatot nem kavar a kérdéskör, mivel igyekszem funkcionális szempontból nézni a dolgot: a CD-gyűjteményemhez ragaszkodom, de lejátszóm már nincs, zenét meg legtöbbször a kocsiban vagy a gépnél hallgatok, így ma már gyakorlatilag kizárólag az online felületeket részesítem előnyben. A vinyl-dolog mindig elkerült, de értem, mitől nagy szám, a kazetták feltámadására viszont minősített WTF-jelenségként tekintek. De épp az a szép a mostani érában, hogy mindenki választhat a felsoroltak, illetve akár további lehetőségek közül is.

Kivéve persze, amikor nem kap erre lehetőséget. És nyilván nem véletlenül az új Vain kapcsán indítottam kicsit messzebbről, ugyanis egyszerűen nem fér a fejembe, milyen indítattásból ítéli valaki halálra a lemezét 2024-ben azzal, hogy pár online felületről megrendelheted CD-n, de ezt leszámítva szó szerint sehol sem érhető el hivatalosan. A Disintegrate Togetherrel ugyanis ez a helyzet, és az album meg a zenekar körüli általános csend alapján még csak azt sem merem biztosra venni, hogy Davy Vain mindenáron CD-vásárlásra akarja biztatni a híveket. Sajnos simán lehet, hogy puszta menedzseletlenségről, amatőrizmusról van szó, láttunk már erre példát a kultikus San Franciscó-i sleaze/glamstereknél. A nulla felé konvergáló közösségi- és egyéb médiaaktivitás is utóbbi verziót erősíti.

megjelenés:
2024
kiadó:
szerzői kiadás
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 14 Szavazat )

Senki se mondja nekem, hogy „de igenis neki van igaza, ő még kitart az elvei mellett, bezzeg régen satöbbi-satöbbi", mert ez kábé olyan, mintha a No Respect 1989-ben nem vinylen, CD-n és kazettán, hanem kizárólag viaszhengeren vagy gramofonlemezen jelent volna meg, aki meg másképp hallgatná, az így járt. Oké, tételezzük fel, hogy Davy nem akarta centekre váltani az új dalait a Spotin meg a YouTube Musicon – nem mintha a lemezei többsége ne lenne fent... –, de akkor is abszurd, hogy sem a zenekari honlapon, sem a Bandcampen nem érhető el a cucc streamként vagy fizetős letöltésként... Márpedig lehet elvhűségből vagy akár szimpla hülyeségből, beleszarásból is árral szemben úszni, de az eredmény nyilvánvaló. A maroknyi tábor, akinek érdekes ma a Vain, így sem fog CD-t rendelni (komolyan, mi a francnak rendelném meg, ha már lejátszani sem tudom?), hanem leillegálja, vagy elkunyerálja mástól, aki megrendelte vagy leillegálta (én is így tettem, miután hónapokig hiába vártam, hogy hivatalosan is felbukkanjon az album valamelyik felületen, szóval köszönet érte annak, akit illet). Ami ugyebár konkrétan nulla cent bevételt jelent – ennél pedig a spotis nulla egész akármennyi pont nulla egész akármennyivel több.

Mindezt csak azért sajnálom, mert a Disintegrate Together baromi jó lemez. Kábé olyan szinten baromi jó, mint a 2011-es Enough Rope meg a 2017-es Rolling With The Punches, vagyis ezen a dallamos vonalon lazán az év, sőt, az utóbbi évek megjelenéseinek felsőházába kívánkozik. Számos kortársával ellentétben Davy nem ontja magából a lemezeket, és csak akkor szólal meg, ha épp akad mondanivalója, ám ebből fakadóan friss megnyilvánulásai tényleg értékkel, súllyal bírnak. Ráadásul itt hangzás terén sincs nyoma frontierses low budget bénázásnak, épp olyan gyönyörűen szól a cucc, mint a fénykor nagy művei, például az első pár Vain-album. De hát aki tud, az tud. Nem véletlen vették igénybe akkoriban nyafogós hangú barátunk stúdiós szolgálatait még a Bay Area thrashbandái is...

Ezen túlmenően nincs nagyon mit ragozni itt: hamisítatlan, százszázalékos Vain-lemezt kaptunk a csapatra jellemző dögös, húzós hangvételben, ám azzal a szintén összekeverhetetlen, lebegős-szexes-pszichedelikus melankóliával, amit soha senki nem tudott náluk organikusabban összevegyíteni a '80-as évekbeli hajmetállal. Mindehhez a továbbra is zseniálisan éneklő Davy mellett itt van az alapfelállásból Ashley Mitchell basszer, a ma már Dylana Nova Scottként futó Jamie Scott gitáros (aki Joel Protóval vállvetve gyönyörű szólókkal pakolta tele az anyagot) és Tom Rickard dobos is, vagyis minden tök autentikus. Ez az érzésvilág pedig olyan nagyszerű himnuszokban ölt testet, mint a nyitó Cold Like Snow, a zeppelines groove-ok hátán ringatózó Don't You Think, a No Respect és az All Those Strangers atmoszféráját maradéktalanul hozó You Better Keep An Eye On That Girl, Holding On For Love vagy Pictures Of You In Red, netán a fülledt-mocskos, óriási bontogatós bridge-dzsel ellátott K.C. Swinger. És persze akadnak elszállósabb, kevésbé direkt témák is, mint a címéhez méltóan hippis The Flowers, a briliáns szólókkal ellátott Back In '89, az álmodozós-lusta Can't You See Me Floating vagy a záró címadó ballada. És mind állati jó.

Száz szónak is egy a vége, Davy Vain ma is óriási dalszerző, csak erről sajnos még az említett maroknyi fanatikus jelentős része sem fog értesülni, új hívek meg aztán a fenti okokból tényleg teljesen kizárt, hogy érkezzenek a Disintegrate Togetherrel. Davy már a világra hozatalnál annak rendje és módja szerint kinyírta ezt az albumot. Tök mindegy, mi a háttér, ilyen világra szóló ostobaságot egyszerűen nem szabadna csinálni!

 

Hozzászólások 

 
#16 DéeL 2024-12-26 19:48
Kurva nagy szerencsém volt, hogy valamilyen csoda folytán, május végén le tudtam tölteni. Csak egy hangyafasznyiva l marad el a No Respecttől, én már június környékén írtam róla. Az évvégi listám nyolcadik helyezettje lett.
Idézet
 
 
#15 Kocsis Béla 2024-12-19 19:11
A Jackie Rainbow Record kiadta CD-n és vinylen is a discogs szerint.
Idézet
 
 
#14 bjorn 2024-12-19 08:55
Idézet - Martin:
A youtube music nem tudom mennyit fizethet ellenben a videókért elvileg elég sokat fizet a youtube. )

Ezt az információt nem tudom honnan szerezted. Eleve kell hozzá, 500 sub, 3000 public watch hour, vagy 3 millió shorts view, hogy egyáltalán fizetni kezdjenek. A Vainnek még YouTube csatornája sincs. Ezek után 0.002 - 0.012 USD per view a fizetség... Spotifyn 0.003-0.005 USD ezer lejátszás után.
Idézet
 
 
#13 Lacc 2024-12-18 23:31
Down to earth tipusú arc, ezért nem hatja meg az internetes világ... Cserébe minden koncert után elvegyül a közönséggel mindenféle sztárallűr nélkül és nem siet sehová. Mi 7-ből 7szer elcsíptük és a bandát is. A szervezett/fizetős Meet n Greet-ekről is tuti megvan a véleménye. A CD pedig a vitrinbe került. http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=702Ke_769_pernyo_779_foto.png
Idézet
 
 
#12 imi 2024-12-18 21:22
Hogy a lemezről is essen szó, a Holding On For Love az nem más, mint a Fade nyitódala, a Holdin' On egy kicsit átvariált szöveggel. (hát ilyet se nagyon láttam még mástól)
Idézet
 
 
#11 Guvat Jenőné 2024-12-18 16:48
Idézet - Martin:
A youtube music nem tudom mennyit fizethet ellenben a videókért elvileg elég sokat fizet a youtube. Úgyhogy ha mindenképp keresni akarnának rajta és nem a spotify centeket számolgatni célszerűbb lenne minden dalhoz videóklippet forgatni (ha más nem, legalább egy animáltat) és úgy feltenni youtube-ra. Akkor lenne belőle rendes pénz is.
És vicces, de ezt is először ki más ha nem a Metallica csinálta meg a dupla lemezük kapcsán. (Akkor még nem értettem mi értelme volt, most már vágom.) De úgy láttam az Offspring is elsütötte ugyanezt az új lemezzel és manapság egyre több előadó csinálja.
Lehet itt pénzt kicsikarni az online szolgáltatóktól is ha az embernek van egy kis esze. Nem tudom Davynek miért nem jutott eszébe ez. Ha pedig tényleg csak amolyan lázadásból nem foglalkozik a streamingekkel és nem azért mert alulfizetik akkor minden tiszteletem.
Az albumot meg még nem hallgattam meg, de én nem vagyok elég régimódi ahhoz hogy CD-t rendeljek, ahhoz meg nem vagyok elég modern hogy megvárjam amíg felkerül egy streaming oldalra, így maradok a kettő közti kalózkodásnál.
(És ilyenkor örülök hogy olyan országban élek ahol ez nem bűncselekmény. :D )


Folyamatos többmilliós nézettség kell értelmezhető bevételhez a Youtube-on. Garantálom neked, hogy egy Vain videó az életben nem éri ezt el. Arról nem beszélve, hogy még a lyric videók is pénzbe kerülnek, a normális minőségű klipek meg brutális összegekbe. Ez biztos, hogy nem megoldás az ő szintjükön.
Idézet
 
 
#10 Angelus.H 2024-12-18 13:44
Idézet - blackmagic:
Idézet - Ben Nihil:
Megannyi zenész elmondta már, hogy a fizikai hordozók az elmúlt évtizedekben a korábbi fő bevételi forrásból puszta rajongói szuvenírré degradálódtak. Ilyen körülmények között én totálisan megértem, ha valaki tudatosan beleszarik az új lemezének a terjesztésébe/promóciójába, tűnjön ez bármily amatőrnek is. Megírta a dalokat, felvette őket - a legtöbb esetben saját stúdióban -, aztán hagyja, hallgassa meg őket, akit érdekel. Igen, ez utánajárást igényel a zenehallgató részéről, de szerintem ez egyfajta báj, ami a "hőskor szellemét" - jelentsen ez bármit is - idézi meg, amikor még nem voltunk millió ingerrel körbebombázva, hanem igenis várni és keresni kellett a minket érdeklő zenéket. A mai ellustult, kiszolgált, figyelemhiányos fogyasztó persze szóvá teheti, hogy miért nincs valami az arcába tolva, de erre meg lehet az a művésznek a válasza, hogy a kiégetett receptoraiddal úgysem tudnál figyelni az első szólóig se, azért... Én mindig kedveltem a széllel szembe ürítő attitűdöt, így ez, a lemez sorsa iránti majdnem teljes érdektelenség is tetszik az alkotó részéről. A zene adott, aki akarja, meg tudja hallgatni - így vagy úgy. Beszéljen a muzsika, és ne a marketing! A szpotika meg feldughatja - a padlásra! - a tízezred centecskéit...


Ha már old schoolba nyomjuk, akkor neten se lehessen rendelni. El kelljen menni érte, mint rég , a lemezboltba...ha lenne a városomban lemezbolt, ami még megmaradt a net uralma után, talán el is mennék.


Bar lehetne! Mit nem adnek erte! Ahol lakok, alig van lemezbolt. Minimalis a valasztek is.
Idézet
 
 
#9 Martin 2024-12-18 13:40
A youtube music nem tudom mennyit fizethet ellenben a videókért elvileg elég sokat fizet a youtube. Úgyhogy ha mindenképp keresni akarnának rajta és nem a spotify centeket számolgatni célszerűbb lenne minden dalhoz videóklippet forgatni (ha más nem, legalább egy animáltat) és úgy feltenni youtube-ra. Akkor lenne belőle rendes pénz is.
És vicces, de ezt is először ki más ha nem a Metallica csinálta meg a dupla lemezük kapcsán. (Akkor még nem értettem mi értelme volt, most már vágom.) De úgy láttam az Offspring is elsütötte ugyanezt az új lemezzel és manapság egyre több előadó csinálja.
Lehet itt pénzt kicsikarni az online szolgáltatóktól is ha az embernek van egy kis esze. Nem tudom Davynek miért nem jutott eszébe ez. Ha pedig tényleg csak amolyan lázadásból nem foglalkozik a streamingekkel és nem azért mert alulfizetik akkor minden tiszteletem.
Az albumot meg még nem hallgattam meg, de én nem vagyok elég régimódi ahhoz hogy CD-t rendeljek, ahhoz meg nem vagyok elég modern hogy megvárjam amíg felkerül egy streaming oldalra, így maradok a kettő közti kalózkodásnál.
(És ilyenkor örülök hogy olyan országban élek ahol ez nem bűncselekmény. :D )
Idézet
 
 
#8 Ben Nihil 2024-12-18 12:03
Mihez kéne alkalmazkodnia egy - most néztem meg - 65 éves zenésznek? Pont magasról tesz a modern kor mindenféle vívmányára, ő még emberibb léptékben szocializálódot t. Teljesen jogosan gondolhatja azt, hogy abszolút felesleges számára az online jelenlét. A fiatalok a maguk korosztályából választanak idolokat, egy nagyapjuk-lehetne ember netes vergődését elintézik egy rezignált 'okboomer'-rel, haladnak tovább. Egy Davy korabeli művésznek felesleges idő- és erőpocsékolás a világhálós önajnározás. Aki szereti a művészetét, az már régen megszerette, új rajongókat nem fog toborozni - és meggyőződésem, hogy 70 felé ballagva már nem is akar...
Nézzétek meg: ti, akik bírjátok, amit művel, tudtok a lemezről, eljutott hozzátok a híre. Hogy beszerezni nehéz? Pont, mint régen... annyival kiegészítve, hogy ha nagyon akarod, akkor leszippantod valahonnan. Igaz, ebből nem fog lóvét látni a zenész, de a terjesztési/kiadási metódust elnézve nem is ebből akar aranyberakásos bárpultot venni a medencéje mellé.
Van az a szép szavunk, hogy örömzene. Ez az, lemezkészítésse l egybekötve. Fontos volt neki megírnia, rögzítenie, kiadnia valamilyen formában, de a világot már nem akarja megváltani vele.
Öntökönrúgás? Magával való folytatólagos kibaszás? Szerintem pont nem érdekli. Ha érdekelné, nem így csinálta volna... Inkább örüljetek, hogy vannak új dalok!
Idézet
 
 
#7 imi 2024-12-18 11:06
robidog1984, a Vain lemezek ott vannak a Spotifyon, ez az új nincs még egyelőre.
Idézet
 
 
#6 robidog1984 2024-12-18 10:54
Abszolút óriási faszság, és ön tökön rúgás amit Davy művel!
Lehet itt lamentálni a zene értékéről a digitális korban csak felesleges!
Aki nincs jelen a streaming platformokon és a social médiában az nem is létezik!
Az, hogy ez jó e?
Nem, de ez van és alkalmazkodni kell hozzá!
Az pedig, hogy nincs a lemeznek fizikai formában se normális terjesztése végképp felfoghatatlan! Valószínűleg sohasem volt a Davy egyszerű eset de az, hogy valaki saját magával akarjon folytatólagosan kibaszni végképp érthetetlen!
Idézet
 
 
#5 Edem 2024-12-18 10:32
Irigykedtem is Ádámra, amikor láttam a heti kedvenceink listáján, honnan a fenéből szerezte meg az albumot:-)Engem sem zavar különösebben, hogy egy kicsit utána kell járni egy-egy CD-nek, viszont a Vain esetében az volt a probléma, hogy december elejéig nem volt elérhető a hivatalos oldalról sem a magyarországi szállítás. Tehát. mint rajongó sem tudtam beszerezni a CD-t. És mind a mai napig nem is hallottam, mert a karácsonyi csomagdömpingbe n nem akartam megrendelni, úgyhogy várhatok januárig.
Idézet
 
 
#4 blackmagic 2024-12-18 10:21
Idézet - Ben Nihil:
Megannyi zenész elmondta már, hogy a fizikai hordozók az elmúlt évtizedekben a korábbi fő bevételi forrásból puszta rajongói szuvenírré degradálódtak. Ilyen körülmények között én totálisan megértem, ha valaki tudatosan beleszarik az új lemezének a terjesztésébe/promóciójába, tűnjön ez bármily amatőrnek is. Megírta a dalokat, felvette őket - a legtöbb esetben saját stúdióban -, aztán hagyja, hallgassa meg őket, akit érdekel. Igen, ez utánajárást igényel a zenehallgató részéről, de szerintem ez egyfajta báj, ami a "hőskor szellemét" - jelentsen ez bármit is - idézi meg, amikor még nem voltunk millió ingerrel körbebombázva, hanem igenis várni és keresni kellett a minket érdeklő zenéket. A mai ellustult, kiszolgált, figyelemhiányos fogyasztó persze szóvá teheti, hogy miért nincs valami az arcába tolva, de erre meg lehet az a művésznek a válasza, hogy a kiégetett receptoraiddal úgysem tudnál figyelni az első szólóig se, azért... Én mindig kedveltem a széllel szembe ürítő attitűdöt, így ez, a lemez sorsa iránti majdnem teljes érdektelenség is tetszik az alkotó részéről. A zene adott, aki akarja, meg tudja hallgatni - így vagy úgy. Beszéljen a muzsika, és ne a marketing! A szpotika meg feldughatja - a padlásra! - a tízezred centecskéit...


Ha már old schoolba nyomjuk, akkor neten se lehessen rendelni. El kelljen menni érte, mint rég , a lemezboltba...ha lenne a városomban lemezbolt, ami még megmaradt a net uralma után, talán el is mennék.
Idézet
 
 
#3 imi 2024-12-18 10:10
Újra értelmet nyer a ‘neked megvan az új Vain?’ kérdés, amit mindjárt fel is teszek pár havernak.
Idézet
 
 
#2 ma 2024-12-18 10:08
Király lemez. A Vain még mindig csúcs!
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Kereső

Hozzászólások

Galériák

 

Slipknot - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2015. február 5.

 

Within Temptation - Budapest, PeCsa Music Hall, 2014. március 14.

 

Anthrax - Budapest, Budapest Park, 2013. július 30.

 

Suicidal Tendencies - Budapest, Zöld Pardon, 2013. július 9.

 

Portnoy, Sheehan, MacAlpine, Sherinian - Budapest, PeCsa Music Hall, 2012. október 19.

 

Marty Friedman - Budapest, Diesel Klub, 2011. május 19.