Bár az Omen az utóbbi nyolc-tíz évben is létezett, és a Gubás Tibor által felénekelt Hetedik nap lemez is korrektül sikerült, igazi visszatérésre, vagy ahogy a showbusinessben mondják, „comebackre" inkább csak az elmúlt évben került sor náluk. Bár Koroknai Árpád már vagy három éve velük van, mint „új" énekes, és koncertezgettek is, a jelenlegi felállás nagyjából 2012-re csiszolódott össze igazán, és erre a remek új lemez tette fel a koronát: a Nomen Est Omen cím már csak ezért is szimbolikus és találó.
Meglehet, 2006-ban még túl élénken élt a fejekben a pár évvel korábbi, kétes hírű, némi médiafigyelmet felkeltő, de nulla hanggal rendelkező valóságshow-hőssel való kooperáció és ezért nem lett sikeresebb a Hetedik nap-éra... Elképzelhető az is, hogy Bögöly énekstílusa volt túl extrém a konzervatívabb fanoknak, de lehet, hogy Kalapács Józsi jubileumi éve miatt is megnövekedett az érdeklődés egykori zenekara iránt. Jelentősége az okoknak tulajdonképpen nincs is sok, a banda itt van, talán erősebb, mint valaha, és renoméjuk is közelít a régihez, noha nyilvánvaló, hogy Pecsa szabadteres bulit ma már egy Kalapács – Szekeres felállásos reunion koncert sem eredményezne. Mondhatjuk persze, hogy kevés az a Draveczki kolléga szemmértékét használva mondjuk 354 ember, aki itt megjelent, de három hónappal ezelőtt Moby Dicken sem voltak sokkal többen. Ezen sorok írásának pillanatában pedig a ma esti Pokolgép évzáró koncertre sem prognosztizálok tömegeket, de ha lesznek is 5-600-an, az sem számottevő különbség. Én inkább örülök annak, hogy erre a stílusát nézve kevésbé népszerű zenére eljönnek ennyien. Mert ugye az amerikai típusú power metal sosem volt annyira népszerű, mint testvérei, a hagyományos heavy és a thrash, de ez nemcsak nálunk volt, van és lesz így.
időpont:
2012. december 26. |
helyszín:
Budapest, Club 202 |
Neked hogy tetszett?
|
Az éppen elcsípett Ego Projektnél (sajnos a zseniális nevű nyitózenekarról, a MILF Magnetről lemaradtunk) is a poweresebb irány felé dől a mérleg nyelve, és ezért élőben mindig szívesen hallgatom őket. Lemezen ugyanakkor kevésbé fogott meg a csapat, talán pont azért, mert a stúdióhangzásuk nem adja vissza azt a harapósságot, ami koncertjeiket jellemzi. Ez persze egyéni ízlés kérdése, szerintem még bőven beleférne némi Nevermore-féle súly, de Belóék ennél vélhetőleg konzervatívabbak. Ettől persze még azért bőven hallhatóak a különbségek a Kalapács zenekar dalaihoz képest, és ez nemcsak Kiss Zoli teljesen más karakterű énekhangja miatt van így.
Lemezbemutatóról lévén szó, az Omen nem spórolt az új dalokkal: hetet is elővettek, nagyjából pont a legjobbakat, sőt, ha a Jó utat barátomat is beleszámoljuk, nyolc új nóta csendült fel az este folyamán. Mégsem támadt hiányérzete senkinek: semmivel nem fogadta nagyobb üdvrivalgás a Fagyott világot, mint a Világvége talponállót, sőt, a régóta nem játszott Áldozatnál sem volt nagy a kontraszt, pedig azt maga Kalapács Józsi énekelte. Ezt a dalt valamiért jó ideje nem játszották, az általunk sajnos nem tudósított (a stábból senki sem tudott résztvenni valamiért...) Kalapács életműkoncert Omen-blokkjában került elő újra. Remélem, marad is, hiszen régen a koncertek örök második, kihagyhatatlan dala volt, és tényleg alapmű.
Persze nemcsak Bivaly mester miatt volt különleges a buli: más vendégek is akadtak, kis túlzással élve egy Los Angeles-i rockklub feelingjét hozta az egy négyzetméterre jutó metal celebek száma a bárpult környékén, akik közül nem is mindenki került színpadra. Poén volt az is, amikor a „legkisebbfi" ült be nagybátyja helyére a dobok mögé egy dal erejéig. Nem sorolom fel külön, ki mit énekelt (mellékelve a setlist), de arra kíváncsi lettem volna, hogy a felépülőben lévő, de megjelenni végül mégsem tudó Billnek osztottak-e eredetileg Omen dalt, vagy ő csak a Jó utat össznépi előadásában vett volna részt. Ez egyébként nagyon jól sikerült, giccsmentesen, ízlésesen sikerült megemlékezni Daczi Zsoltról, pedig őszintén szólva lemezen nem annyira szeretem magát a számot. Itt viszont az élő megszólalás, az érzelmi többlet és az extra szólórészek - Ángyán Tamás is csatlakozott a háromgitáros Omen felálláshoz - igazi ünnepi hangulatot varázsoltak a klubba.
A setlist:
01. Könnyű szívvel
02. Pokoli évek
03. Anarchia
04. Remélem rémálom
05. Eltűnt 2007-ben
06. Padlón vagyok
07. A láthatatlan holnap
08. Késztermék
09. Fagyott világ
10. Kísértet az utcán
11. Patkányok járnak
12. Világvége talponálló
13. A hetedik nap (vendég: Gubás Tibor)
14. Szertartás (vendég: Katona László)
15. Az áldozat (vendég: Kalapács József)
16. Szólj, ha vagy! (vendég: Rudán Joe)
17. Vámpírváros (vendég: Molics Zsolt)
18. Jó utat barátom!
---
19. Várom a napot
20. Hajsza a tűzzel (vendég: Kalapács József)
Nem először láttam a koris Oment, az új dalokat is hallottuk már élőben a Metal Húsvét Feszten ugyanitt, szóval tudtam, hogy mit várhatok a koncert „sima" részétől: zúzott a feszes metal, és most, hogy Szupermen is ráért (értem én, hogy a Kárpátia hoz a konyhára, de zeneileg mit lehet ott hozzátenni a dolgokhoz?), a három gitár is nagyon megdörrent. Kori színpadi munkájából mindig süt a lelkesedés, műfaji határoktól mentesen „frontol", de szerintem az itteni közönség nem feltétlenül volt vevő a politikai töltetű konferanszokra, ha azokat mégoly rafináltan fogalmazza is meg (a Patkányok járnak előtt például). Az ilyesmit nyugodtan átadhatja Szupermennek, ő majd átviszi magával a Kárpátia bulikra. Persze lehet, hogy én vagyok túl cinikus, de ha már a dalszövegekben sikerült árnyaltan megírni a dolgokat, az értelmezést bízzuk a hallgatóra...
A lényeg viszont, hogy egy (ha nem is döglött, de) felemás év lezárásának, 2012 egy erőteljes, energiát adó fejezetének lehetett tanúja az, aki képes volt elszakadni a karácsonyi traktától aznap este – mi tagadás, jó volt kicsit kimozdulni egy kis metal wellnessre. És ahogy az elején mondtam, az Omen manapság talán erősebb, mint valaha. Ha 2013-ban még jobban rá tudnak pörögni a koncertekre, ígéretes lehet a jövő is.
Fotó: Törőcsik Zoltán
Hozzászólások
Hogy mennyire színes egyéniség egy művész, az a foglalkoztatott ságában nyilvánul meg! Ezt itt a szóban forgó művészek mindegyike rendelkezik e képességgel, így a jelen esetben ez diszkrimináció Szíjártó Zsolt részéről, nem állja meg a helyét! Zsolti, ez a nagyság átka, légy büszke rá!
Várom a Pokolgép dec. 30-i konci cikkét, hogy ugyanúgy hallottuk-e. Szerintem színvonal alatti hangzás volt, a pergőt nem lehetett hallani, a basszus vagy nem szólt, vagy túlvezérelt volt, Zalán gitárja ott sem volt, és Attila - akit nagyon szeretek, jó hang és jó ember - hangját sem lehetett sokszor hallani. Konzervhangzás volt. Az Újra megszületnék alatt volt egy pont, ahol totál szétestek, az brutális volt. Sajnos ez a Pokolgép már csak Pokolgép Emlékzenekar. Ezt őszintén sajnálom.
Persze meg kéne kérdezni a magyar koncertszervező ket is, hogy mi a véleményük...
Tudom, hogy bilibe lóg a kezem, de ha a Megadeth-et és a Metallica-t fel lehetett rúgdosni egy színpadra, akkor miért ne sikerülhetne ez is!?
Én biztos, hogy hajlandó lennék kifizetni egy kicsivel drágább jegyet azért, hogy normális fénnyel, hanggal megtámogatva, emberi méretű színpadon lássam ezt a négy zenekart. Még úgy is, hogy igazából egyiknek sem vagyok a klasszikus értelemben vett rajongója.
Az említett epizód elkerülte a figyelmemet, de a haver is mondta, hogy vicces volt.
A Jó utat barátom össznépi előadásába azért csúszott egy apró baki, szegény Katona Főnök nem tudta elénekelni a saját kis részét, mert Rudán Joe, és Molics mester megtette helyette. A videón jól látszik, ahogy Főnök kérdően néz rájuk, és mutatja, hogy nem ti jöttök. Ez egy kicsit kínos jelenet volt.
http://www.youtube.com/watch?v=R1l-GKl0KF4
Ezt leszámítva nagyon jó kis buli volt, újból bebizonyosodott , hogy Kori-val életképes a banda, és az új nóták is nagyon jól beépültek a régi nagy dalok mellé.
(Még azt is megemlíteném, hogy aki szereti a hazai rockzenét annak még ott volt Csapda és az Edda is az Arénában.)
A jegyárak kérdésébe nem akarok belemenni, de nekem személy szerint szabadidőm sincs annyi, hogy mindenkit megnézzek. Le kellene már szokni arről, hogy a téli szünetekben vannak ezek a koncertek, mert a közönségük is korosodott és már nem csak iskolásokból áll. Aztán meg február-március tájékán nem lehet egy normális koncertet találni. Májustól meg azért nem, mert itt a fesztiválszezon .