A Machine Head után újabb olyan zenekart húzhatok ki a listámról, amelyet nagyon régóta hallgatok, de valamiért mégsem láttam őket soha. Pedig a Spock's Beard számtalan alkalommal járt már nálunk, de valahogy mindig úgy alakult, hogy közbejött valami, ami miatt ki kellett hagynom a fellépésüket – többnyire az utolsó pillanatban. Csodálkoztam is, hogy aznap hétfőn semmiféle váratlan akadály nem bukkant fel, és délután még egy kellemes interjút is sikerült készítenünk a rendkívül kedves Alan Morse-szal.
időpont:
2015. szeptember 21. |
helyszín:
Budapest, A38 Hajó |
Neked hogy tetszett?
|
Utánuk a ránézésre középiskolás srácokból álló Synaesthesia következett, és hirtelen akkora lett a szakadék a két előzenekar között, amit nehezen tudok pár sorban érzékeltetni. A zenéjük még határesetként elment volna kezdő zenekar első próbálkozásának (de semmiképpen sem turnészint), csakhogy az énekes srác tönkrevágta az egész produkciót, ezért inkább menekülőre fogtam két-három dal után, főleg, miután szegény dobos srác is úgy viselkedett, mint Galla Miklós a L'art pour l'art egyik klasszikus Vastyúk-szkeccsében, a Bemondó-válogatásban (jaj lámpa, jaj kamera, jaj mikrofon). A kölyök annyira végtelenül szerencsétlenül nézett ki a dobcucca mögött, hogy én éreztem magam kínosan. Lapozzunk.
Hiába közel nyugdíjaskorúak (többnyire) a Spock's Beard tagjai, a színpadon ebből semmi nem érzékelhető, sőt, színpadi ruhát öltve odafent azonnal átlényegülnek, és legalább húsz-harminc évvel korábbi énjüket hozzák. A rendezői jobbon hunyorogva, messziről a Terminator és Stephen King szerelemgyerekének is mondható Alan Morse, a másik oldalon a két feltornyozott szintetizátorok között a mindig vidám Ryo Okumoto helyezkedett el. Úgy tűnt, az első dalnál akadt némi minimális technikai galiba Morse gitárjával (koncert előtt rakta össze, szóval bármi lehetett), de felülemelkedtek a problémákon, bár a műsor vége felé megint előjött valami komolyabb zűr, ha jól láttam, akkor már a másik oldalról. Hozzátenném: Morse különleges, ujjal pengetős játéka közelről egészen szürreális élményt nyújtott, furcsa, rugózó színpadi mozgása pedig még inkább.
Sokan elmondták már előttem, hogy az Enchant-torok Ted Leonard mennyire jó választás volt, hiszen nemcsak kiváló hang, de rendkívül rokonszenves srác is, és baromi jól játszottak együtt Morse-szal. Mivel másnap ünnepelte a születésnapját, spontán szülinapi felköszöntést is kapott az este folyamán a zenekartól és a közönségtől, aminek nyilvánvalóan borzasztóan örült. Egyébként a gegekkel ő sem spórolt, többek között például „lekínaizta" Ryót, aki természetesen a maga vidám stílusában kikérte ezt magának. Okumoto a zenekar másik motorja, hihetetlenül jópofa fazon. Ha jól számolom, 59 éves, de fiatalokat meghazudtoló módon elmebeteg – bár az tény, hogy a japánokban van valami csak rájuk jellemző kettyósság, amit a jóval merevebb kelet-európai népek néha furcsának találhatnak. Ennek megfelelően a tökéletes hangszeres tudás mellett előfordult, hogy poénból, testével hidat képezve, lábával rátámaszkodott a jobb oldali billentyűire, kezével meg a másikon támasztotta magát. Az elmondások alapján a tavalyinál jóval több egybegyűlt baromira élvezte a koncertet, noha sejtelmem sincs, honnan került elő ennyi bajuszt viselő (!) idősebb arc (úgy látszik, ez általános tendencia lehet, nem brüsszeli sajátosság).
Dave Meros, a sok tengert megjárt basszusgitáros nagyrészt a háttérbe húzódva játszott, ritkán tolta előtérbe magát, de a megalázóan tökéletes vokálokba besegített olykor. Ha már vokálok, a dobok mögött (például az Over The Top című Sylvester Stallone-filmben is szereplő, egyébként teljesen rajzfilmfigura-szerű) Jimmy Keegan Alannel és Teddel együtt letaglózó minőségben hozta végig a vokáltémákat, amire rá lehet bólintani, hogy hát igen, lehet így is. Mert tényleg lehet, méghozzá láthatóan nem görcsösen, hanem játszi könnyedséggel, mondjuk úgy, mintha ad hoc alapon a zuhany alatt dalolgattak volna. Elképesztő.
Tartozom még egy vallomással, így a beszámoló végén. Sok éve hallgatom a zenekart, számos kiadványuk meg is van, ennek ellenére, ha pisztolyt tartana valaki a fejemhez, akkor sem tudok SEMMIT sem felidézni a zenéből, még akkor sem, ha előtte hallgattam meg valamelyik lemezüket. Fogalmam sincs, miért lehet ez, sok éve próbálom megfejteni, egyelőre sikertelenül. Most is csak a ráadásként eljátszott, bő huszonhárom (!!) perces prog-eposzból, a The Waterből tudnék idézni egy örökérvényű, sokféle élethelyzetben alkalmazható bölcsességet: Fuck you! (Ami a dal kontextusában értelmezve nyilván nem hatott furcsán groteszknek, annál inkább onnan kiragadva, a tajtékzó zenekari tagokat nézve.) Természetesen mindezt nem záró-összegző gondolatnak szántam, apró vidám szösszenetként említettem csupán, mert maga a koncert ezzel együtt is feledhetetlennek bizonyult, és természetesen megyek jövőre is, ha erre járnak.
Hozzászólások
Ez a "sajátosság" már az előző két koncerten is látható volt, azon is viszonylag sok idősebb arc volt jelen :)
Ez a bulijuk is nagyon jó volt, és ha jól tudom, a koncert vége után kimentek a közönség soraiba dumálni és iszogatni, de az nekem sajna már kimaradt.