Ha visszatekintünk a metal világának utóbbi bő egy évtizedére, túl sok fordulópontot vagy meghatározóbb eseményt nem találunk. Volt ugyan nu metal, annak is inkább a lecsengése, a nagykiadós marketingeseknek köszönhetően gazdagabbak lettünk a metalcore szószörnyeteggel is, csakúgy, mint a deathcore-ral, de nagy forradalmakban nem volt részünk az ezredforduló óta. Azért felbukkant néhány ígéretes zenekar, akik két lemez után vagy elvesztek, vagy még harcolnak ugyan, de egyre kevesebb lelkesedéssel.
A francia Gojiráról is régóta zengedeznek dicshimnuszokat a rajongóik, sőt, egyre több olyan hangot hallani, miszerint ez a négyes a következő mérföldkő a rockban. Sokáig nem törődtem ezekkel a nagy szavakkal, a túlzó jelzőket pedig betudtam a rajongók túlzó lelkesedésének. A kíváncsiság persze folyton ott motoszkált bennem, hiszen nem túl gyakori, hogy egy zenekart ennyire egyöntetűen magasztaljanak. Leültem hát, s nekigyürkőztem a Gojira diszkográfiának, szépen sorjában. Mondanom sem kell, két lemez után fejvakargatva tettem le a fülest, s kezdtem azt hinni, hogy velem van a baj. De aztán telt múlt az idő, s egy cimbora hatására, nem sok reménnyel ugyan, de ismét próbát tettem... és lám, valami megváltozott. Talán nekem kellett megérnem zeneileg, vagy az is lehet, hogy csak rossz hangulatban próbáltam elcsípni a lényegét, mindenesetre ezúttal elsőre megértettem, miről is beszél az a sok metalos.
E fenti bő lére eresztett memoár-töredék talán jól mutatja, mennyire nehéz is a Gojira zenéje. Súlyos, persze, annyira súlyos, amennyire metal zenekar csak lehet. De ezek a franciák nem csupán a hangzás vagy a témák terén súlyosak. A mondanivaló, a pőre megjelenés mind egy-egy dimenziója a zenének, ami más zenekarnál sok esetben elsikkad. A Gojira viszont a zene minden aspektusára aprólékosan odafigyel, s a hallgató teljes figyelmét követeleik. Nem adják könnyen magukat, s hogy ennek ellenére mégis képesek folyamatosan növelni táborukat, az bizony több mint lenyűgöző.
Négy karakteres lemez után itt van a következő fejezet, amit nem csak az előző, roppant erős The Way Of All Flesh album miatt vártunk már annyira. Az idei lemez ugyanis az első, amelyen már a Roadrunner logója díszlik, s ez sokakban okoz törést, de legalábbis kétkedést. Nagyobb kiadó = kompromisszum – az egyenlet boncolgatása egy több száz oldalas könyvet tenne ki, szóval itt én csak annyit jegyeznék meg, hogy 1. minden éremnek legalább három oldala van, 2. tessék meghallgatni a végeredményt. A L'Enfant Sauvage pedig még mindig túl jó ahhoz, hogy a rádióból is az szóljon.
Vad gyermek, mondja a lemez címe, s ahogy a borítóra pillantunk, rögtön láthatjuk, kiről is szól az album. A téma újfent az ember, ám az előző albumtól eltérően ezúttal Joe Duplantier és társai spirituálisabb, vagy ha úgy tetszik, kevésbé fizikális megközelítésben boncolgatják ezt az érthetetlen fajt. Középtempós agymasszírozással nyitja a lemezt az Explosia, és azonnal feltűnik, mennyire szellősre, organikusra keverték az anyagot. Úgy, miként a Terra Incognita nyomasztó ziláltságához a nyersesség, vagy a The Link precíziós gyilkolásához a letisztultság, úgy illik a L'Enfant Sauvage-hoz ez a szinte tapintható, lélegző hangkép.
A címadó dal gyakorlatilag az album esszenciája. Benne van a Gojirára oly jellemző, rétegzett brutalitás, a súly, amely szinte agyonnyom, ugyanakkor a korábbiaknál jóval letisztultabb a szerzemény, s dallamosabb is. Ez a fogósság viszont ahhoz még kevés, hogy mainstream faszagyerekekké avanzsálja a négy franciát, arra viszont tökéletes, hogy a saját világában nagyokat lépdelő zenekar izgalmas maradjon a beavatottak számára. A Terra Incognitát felelevenítő death riffeléssel indít a The Axe, ami lassússágával, ráérős építkezésével pihentetőül szolgál, főleg, hogy a soron következő dal a korong egyik kiemelt tétele. A Liquid Fire afféle zenekari ars poetica. Joe Duplantier szövegeire külön érdemes odafigyelni, sok mindent megtudhatunk belőle a csapat és a zene viszonyáról. A robothang ismét felbukkan, természetesen némi cynices ízt kölcsönözve a szerzeménynek. Egy rövid, csillapító átvezető, a The Wild Healer után érkezik az első igazán brutális darab, ami ugyanannyira érdekes is. A Planned Obsolescence grinddal nyit, aztán egy bizarr, a spagetti westernek zenéit idéző gitártémába vált át, ami után a hangtér megnyílik, s mintha egy szélfútta fennsíkra érnénk, ott vonul a táj felett a furcsa refrén, mint egy sötét felhő.
Ismét egy sokarcú dalt kapunk a Mouth Of Kala képében. Kala, vagyis szankszritül idő, amelynek látszólagos relativitását dinamikusan mutatja be a dal. Hol megnyugtatóan halad előre, hol pedig épp csak csordogál. Itt a verze ismét gojirás, a refrén viszont megint olyasmi, amit eleddig tőlük nem hallhattunk. Valahogy szomorúságot áraszt a Gift Of Guilt, ahol a Duplantier – Christian Andreu párosra annyira jellemző tappingelés adja a dal gerincét. Alattomos szörnyeteg a Pain Is A Master: a bevezetése tökéletes, egyáltalán nem készít fel az elkövetkező rideg pusztításra, ami után viszont megint meglepő az az elmélázó rész, amely a tétel befejezését nyújtja.
A Born In A Winter akusztikus pengetéssel és Mario Duplantier lelazult dobolásával halad, szinte már-már nyugtató hatású, de persze nem a Gojiráról lenne szó, ha a vége felé nem eresztenék el a tornádót. És legvégül ott a záró The Fall, amely egy fojtottan zaklatott darab, vészjósló, tele váratlan váltásokkal, szokatlan témákkal.
A zenét mindenki kétféleképp értékeli: objektíven és szubjektíven. Objektíven nézve a Gojira még nem lépett kétszer ugyanabba a folyóba, ismét sikerült saját kereteiket szélesebbre tolniuk. Szubjektíven nézve viszont túl kevés a keményebb, örvénylőbb rész, emiatt is kedvencem a Terra Incognita és a The Way Of All Flesh. Az ugyanakkor mégis örvendetes, hogy ismét sikerült meglepniük, és ha lehet, csak még kiszámíthatatlanabbakká váltak. Valaki most már tényleg elhozhatná őket hozzánk is.
Hozzászólások
Jól kell értelmeznem a pontszám alapján,hogy egyen értékű alkotás bármelyik Ossian eposszal?
nem gáz :)
várjunk, hátha tollat ragadnak a' oraveczék.
Bocsánat. a fáradtságtól már nem is látok s rossz lett beidézve.
Az előző üzenetet ide képzeljétek el.
OFF: Írj egy levelet a szerkesztőségne k, hogy legyenek szívesek az Outcast - Awaken the Reason c. albumáról is egy kritikát írni. :)
(Impresszum menüpont lent. :) )
Nem ide tartozik de az is brutálisan jó zene. Az Franciaország másik kiválósága a Gojira mellett. :) :OFF vége
Meg régebben Fear Factory és Morbid Angel-elemek is voltak. most is vannak, de ez már a Gojira-hangzásnak része. Mostmár olyan jellegzetesen gojirásan hat, ami FF vagy MA gyökerű. nagyon egyedi, mégis kapcsolódik a klasszikusokhoz . Ezt szeretem bennük, többek között
sztem van olyan jó, mint ez itt.
Köze nincs az In Flameshez. A Gojira sokkal összetettebb zenét játszik mint a Flames.
A Meshuggah-hoz szokták őket hasonlítani ami részben igaz is volt olyan 8-10 éve.
Ez az album például jobb lett mint a Meshuggah legutóbbi műve a Koloss.
Szerintem Európában a Gojira az egyik legalul értékeltebb csapat. Ennél nagyobb hírnév járna nekik ha figyelembe veszem eddigi munkáikat.
A Gojira szerintem egy nagyon egyedi zenekar, remélem nem hódolnak be senkinek és semminek sem.
Másodjára végighallgatva megnyugvó elégedettség szállt rám.