Önkéntelenül is elmorzsolok egy nosztalgiakönnycseppet, ha meghallom a Body Count nevét, mint ahogy alighanem elég sokan ugyanígy vannak ezzel, akik hozzám hasonlóan a '90-es évek első felében szerezték legalapvetőbb rockzenei tapasztalataikat. Ice-T legendás punk-crossover-rap-metal formációjának történetéről és az annak idején óriási viharokat kavart, tényleg meghatározó debütáló albumról Nagy kolléga pár hónapja már megemlékezett a Klasszikushock rovatban, így a sztoriba most még slágvortokban sem mennék bele, legyen elég annyi, hogy ezt a bizonyos bemutatkozó lemezt annak idején én is rongyosra hallgattam. A banda természetesen akkoriban még elsősorban inkább hozzáállást jelentett, mintsem komoly zenei teljesítményeket, de hát mit érdekelte ez az embert tizenhárom-tizennégy évesen? Főleg, hogy az otthon vagy az iskolai bulin a megfelelő pillanatban berakott Evil Dickkel tényleg, bármikor hangulatot lehetett robbantani.
megjelenés:
2014 |
kiadó:
Sumerian Records |
pontszám:
8 /10 Szerinted hány pont?
|
A Body Count a '90-es évek végén pont akkor széledt szét egy időre, amikor már valamennyire maguk mögött hagyták a szinte kizárólag polgár-, szülő- és tanárpukkasztásra épülő énjüket, és kezdtek a dolognak zeneileg is igazi lábai nőni. A hármas számú, 1997-es Violent Demise: The Last Days lemezen még mindig teljes valójában tündökölt a korai korszak imádnivaló tahósága, viszont a banda addigra ettől függetlenül is egész okés alakulattá fejlődött, és legyünk őszinték: már az inkább szövegcentrikus első két anyagon is akadt pár irgalmatlanul jól eltalált, zakatolós téma, ütős riff a sok bazmegezés közepette. Na, ehhez képest a visszatérésnek szánt, 2006-os Murder 4 Hire jellegtelensége nekem személy szerint csalódást okozott, és nem is adtam volna egy lyukas garast sem a valamikori folytatásért.
Most azonban mégis itt a Manslaughter, és meglepően jó. Konkrétan olyannyira, hogy ha pusztán a zenét nézzük, soha korábban nem volt ennyire meggyőző a Body Count, mint 2014-ben. Az okokat nem tudom megfejteni, de bizonyosan nem tett nekik rosszat, hogy a két őstag, Ice-T és Ernie-C szólógitáros bevett két minden túlzás nélkül marha jó muzsikust az amerikai underground színtérről: egyikük Juan Garcia gitáros – azaz Juan The Dead –, az Agent Steel (most már Masters Of Metal) riffmestere, a másik pedig Vince„nt Price" Dennis basszer, aki a kultikus progresszív power metalos Steel Prophet sorait is erősíti a mai napig (mellesleg annak idején, egy betörés során szerencsétlent kétszer mellbelőtte egy gengszter, szóval abszolút autentikus arc is a Body Countba). Nem tudom, mennyi beleszólást engedtek nekik a muzsikába, de gyanítom, hogy nem keveset: a Manslaughter szintugrást jelent a Murder 4 Hire-hoz, de akár még a Violent Demise-hoz képest is, és akkor is korrektnek találnám, ha egy totál ismeretlen, Cop Killerrel, KKK Bitchcsel és Strippersszel nem rendelkező csapat tette volna le az asztalra.
A zenekar stílusa a korai időkhöz képest némiképp persze módosult. Ice-T mondanivalója jelentősen ritkult az utóbbi huszonpár év alatt, így kevesebb a kizárólag durva odamondogatósdira alapozó, izgága téma, zene pedig több van, mint valaha. És ez a több zene is összefogottabb, céltudatosabb lett: metalosabb, zúzósabb, súlyosabb, ha úgy tetszik. A klipes Talk Shit, Get Shot például elég rendesen körvonalazza, mire lehet ma számítani Ice-éktól: szimpla, de hatásos riffelésen alapuló, fogós nótákra, amelyekben már nem kizárólag a fuck, suck, dick, bitch, shit és nigger szavakat vegyítik tetszőleges sorrendben, de éppen ezért hatásosabbak, erőszakosabbak, mint a régi vidám himnuszok. Nem állítom, hogy az összes dal olyan ütős, mint ez a téma, és két-három számmal nyugodtan lehetne rövidebb is az album, de az összkép mindenképpen kedvező: a beindulós Pray For Death (a tempókat bizony mindig is nagyon érezték, hiába volt a megboldogult Beatmaster V néha a stúdióban is full pontatlan!), a pörgős Back To Rehab, az utcaszagú, durván kalapáló címadó vagy a thrashes zúzdával startoló, tempóváltogatós, de szimpla dallamokat is felvillantó Bitch In The Pit száz százalékos Body Count himnuszok, és már elsőre is odavágnak. Az óvatosan dallamosabb vonalat ötvözi a megszokott elemekkel a záró I Will Always Love You is, de a középtájt megbúvó Enter The Dark Side sötéten gonosz riffelése is meglepően hatásos. Ha pedig mindez nem lenne elég, a groove-osan szelő Pop Bubble-ban Jamey Jasta üvöltözik egy jót Ice-szal, és még a Suicidal Tendencies örökbecsű Institutionalizedját is feldolgozták, nem is beszélve a főnök 99 Problemséről. Amennyiben kevesellnéd a mocskos, szexista dumák arányát, utóbbi bármikor gyógyírt jelenthet a sebre. És nem mellesleg tök jól is szól a lemez.
Nem számítottam rá, hogy így lesz, de zeneileg tényleg a Body Count legjobb albuma eddig a Manslaughter, és az idei Rockstar Mayhem Energy Drink fesztiválturnéval a csapat most olyan lehetőséget kapott a tengerentúlon, hogy ha kihasználják, simán visszakerülhetnek a térképre akár tartósan is. Baromira megnézném őket élőben ősszel Európában is, mert ez az élmény eddig még sajnos kimaradt az életemből.
Hozzászólások
Hú mekkorát fogok én erre gyúrni bazd!
Simán van 9 pont.
\m/
A régi Action lemezek (Terror-Összeomlás) jutottak róla eszembe, kemény, mint a bakaszar a kárpátokban \m/
Korábban úgy gondoltam, hogy 8-9 pont között ingadozik az értékelésem, most már úgy látom, hogy megérdemli a 9 pontot :-)
Talk shit, get shot!!!!!!!!!