Már az első Inglorious-album is nagyon tetszett, a májusban megjelent második lemez ismeretében azonban tényleg azt kell mondanom: Nathan James és zenekara igazi kincs a mai felhozatalban. Alkalmi AOR-projektekkel, underground melodikus rockcsapatokkal ma is Dunát lehet rekeszteni, e zenekarok többsége azonban a '80-as évek második felének hangulatát, zenei fogásait eleveníti fel. Nathanék ezzel szemben azt a fajta ízes, old school brit hard rockot nyomatják, amiből kis túlzással harminc-harmincöt éve ínség van, ennyire jól pedig gyakorlatilag senki sem játssza a mai mezőnyben. Még az énekes és társainak példaképei sem...
Az Ingloriousben az a szép, hogy semmit sem kell rajtuk túlelemezni. Amennyiben szereted a klasszikus – tehát elsősorban még az amerikanizálódás előtti – Whitesnake-et, a Deep Purple-t, a Uriah Heepet, a Rainbow-t és társaikat, netán Glenn Hughes szólólemezeit, és szívesen hallanál egy hasonló felfogásban zenélő, fiatal bandát állati jó dalokkal, teljesen naprakész, modern módon megdörrenő hangzással, ne is keress tovább: Nathanék neked készítették ezt a lemezt (meg az elődjét is). És tényleg nem mondanám ezt, ha kizárólag egy átlagos stílusgyakorlatról beszélnénk, ez a lemez ugyanis éppúgy tele van kiváló, karakteres nótákkal, mint a debüt. Tekintve, hogy a két anyag megjelenése között mindössze bő egy év telt el, nyugodtan kijelenthetjük: az Ingloriousnél bőven van patron, komoly tehetséggel és ígérettel állunk szemben.
Az persze relatív, mire vonatkozólag jelenthet 2017-ben ígéretet egy efféle csapat, hiszen ez a muzsika abból a szempontból a múlté, hogy nyilvánvalóan sosem fogják többet sokmilliós tömegek hallgatni az ilyen stílusú lemezeket. Arénabanda tehát aligha lesz Nathanékből, viszont ha tartják ezt a szintet, és szorgalmasan koncerteznek, pár éves távlatban szerintem simán sanszos nekik, hogy legalább Európában – és az efféle muzsikákat ma is nagykanállal zabáló Távol-Keleten – erős klubbandává fejlődhetnek. Ez pedig máris jóval több a semminél.
Mint említettem, nem szeretném agyonvesézgetni az albumot. Annyi a lényeg, hogy a II ismét egy állati jó, élő és dögös hangzású anyag egy Plant, Gillan és Coverdale klasszikus dallamain edződött, ám jellegzetes és felismerhető hangú énekessel, ahol vastagon megdörrenő gitárok nyomatják a bluesosan tökös, csikorgó-tekergő riffeket a heroikus dallamok alá, van a háttérben bőven Hammond is, ahogy azt a nagykönyvben megírták, meg persze rengeteg dallam, ami egész nap elkísér majd, ha melóba menet benyomatod az albumot a kocsiban vagy a fülesben. (Persze az első verzió azért hatásosabb, hiszen ez a fajta zene tipikusan csont hangerőn bömböltetve a legjobb.) A Taking The Blame, a Read All About It, a Change Is Coming, a Black Magic, a Faraway vagy a High Class Woman hallatán elgondolkodnék David Coverdale helyében, hogy kérek pár nótát Nathantől a következő Whitesnake-lemezre, de a Making Me Payt szerintem például Hughes mester is büszkén vállalná. Hard rockban az év egyik legjobb albuma ez, nem is kérdés.
Hozzászólások
Nem tudom, mekkora túlzás most kijelenteni, de ez eddig az év rockalbuma nálam.
Koncertet a népnek!