Fates Warning-album ugyan nem érkezett most már egy ideje, de a főszereplőkre mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy tétlenkednének. Ráadásul érdekes, hogy mind Ray Alder, mind Jim Matheos hard rockos projekttel jelentkezett idén. A frontember a csapat régi dobosával, Mark Zonderrel beindította az A-Z zenekart, a gitáros pedig az FM énekesével, Steve Overlanddel, a szintén Fates-tag Joey Vera basszerrel és a dobmágus Simon Phillipsszel bútorozott össze a Kings Of Merciában. A két friss leágazás elég közeli rokonságban áll egymással és a Fates Warninggal is, ám megállnak a saját lábukon, vagyis itt és most tényleg minden rajongó jól járt.
A Kings Of Mercia kapcsán Jim nyilatkozatai teljesen telibe kapták a lényeget, ezek a dalok valóban lényegretörőbbek a szokásosnál, és valóban bennük vannak a gitáros korai heavy/hard rock gyökerei. Ugyanakkor Matheosnak az anyabandában sem kellett soha a szomszédba mennie néhány direkt, azonnal ragadós hard rock slágernótáért: ha a Through Different Eyes vagy az Eye To Eye túl nyilvánvaló példa, még a legutóbbi lemezekről is lazán tudom sorolni az efféle számokat a Firefly-tól az SOS-en át a Now Comes The Rainig. Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni a képletet, olyan ez a lemez, mintha kapnánk egy teljes albumot a fentiekhez hasonló megközelítésű zenével, ahol egy Raytől gyökeresen eltérő karakterű, klasszikus AOR-torok áll a mikrofonnál.
A fentiekben tulajdonképpen benne van a lényeg, szerintem aki szereti a Fates Warningot, kizárt, hogy ne rezonáljon valamennyire a Kings Of Merciára, hiába egyszerűbb, pőrébb itt a megközelítés. Matheos riffelése, szólózása, dallamvilága eleve annyira jellegzetes, hogy azonnal felismered, ha a húrokba csap, és nem is akarta meghazudtolni magát. Még csak azt sem állítanám, hogy ne tudnám ezeket a dalokat simán elképzelni egy Fates-lemezen, de Ray fátyolos-melankolikus stílusa azért némileg más arcot kölcsönözne nekik, mint Overland klasszikus, hajlékony rádiórockos torka. Összességében talán a legmorózusabb Sweet Revenge a legwarningosabb, de a melodikusabb, sodró Set The World On Fire vagy a nagyívű Your Life zárás is a fülemben van, milyen lenne Alderrel.
Ami a lényeg: nem feltétlenül adja magát elsőre minden momentum, de három-négy hallgatás után már magabiztosan eligazodik az ember a dalok között, és rájön, hogy úgy jó ez a cucc, ahogy van. Matheos amúgy összességében közelebb maradt a forrásvidékhez Raynél: miközben az A-Z albumán egy határozott '80-as évek végét idéző hi-tech-AOR-os íz vegyül a Fatesszel rokon alapokhoz, a Kings Of Mercia némileg keménykötésűbb, riffesebb, de az elsőrangú dallamok és a kiválóan megformált nóták itt is adottak. Legyél a szimplább dolgok felé is nyitott progger vagy dobbanjon meg a szíved a melodikus rockért, a Humankindba, a Liberate Me-be, a Nowhere Manbe vagy az Is It Right?-ba nehezen fogsz tudni belekötni. Ráadásul baromi elegánsan, ütősen, lélegzően szól az anyag, és persze az egyéni teljesítmények is méltók a nevekhez. Phillips dobolása például alapból zseniális, ebben az alapvetőbb muzsikában is olyanokat üt, hogy üvegesedik a szemem a gyönyörtől.
Nekem személy szerint mind az A-Z, mind ez a lemez bearanyozza a napjaimat az utóbbi hónapokban, az év csúcsteljesítményei közé sorolom mindkettőt. Ha nálad eddig kimaradtak volna, nincs mire várni.
Hozzászólások
Figure Of Speechless:
Glen McMaster - Guitars/Songwriting
Plus the below very special guests:
Ray Alder - Vocals
Derek Sherinian - Keyboards/Producer
Ron 'Bumblefoot' Thal - Guest Guitar Solos/Mixing
Brian Tichy - Drums
Tony Franklin - Bass
Idei a lemez, derekas.
Ugyanakkor ez a lemez is igen jó, Matheos tényleg egy kincs.
Összességében azért a Fates Warning az igazi, de nagyon örülök, hogy ilyen side projektjeik is vannak, egészen magas a minőség.
Egészen döbbenetes hogy a FW micsoda zsenik vannak összezsúfolva!
Ezeknek a csókáknak arénákat kéne dugig megtölteni hétről hétre!
De hát az élet szigorú és legalább igazságtalan!
Tervben van, de nem én írom.
Annyi kérdésem lenne Ádámhoz, hogy Clutch recenzió nincs tervben? Már egy ideje kijott az új album....