Nekem személy szerint az volt mindig is a legfőbb gondom a legtöbb ilyesfajta próbálkozással, hogy a nemes célt – vagyis, hogy tökéletesen keverjék a két stílust –, alig pár zenekarnak sikerült csak elérnie, és bizony én nem sorolom ide a Purple-t. Viszont groteszk mód épp a metalnak is a szélsőségesebb ágaiban sikerült a leghatásosabban beolvasztani a klasszikus zenei részeket, jóllehet, idővel ezek a próbálkozások is beposhadtak és önismétlővé váltak.
megjelenés:
2011 |
kiadó:
Season Of Mist |
pontszám:
10 /10 Szerinted hány pont?
|
Nem úgy, mint a görög Septicflesh, akik albumról albumra csiszolták ezt a furcsa elegyet, hogy már a 2008-as Communion egy egészen elfogadható kísérlet volt a tökéletes szimfonikus extrém metal megalkotására. Ezt a tökéletességet, vagy legalábbis közel tökéletességet, friss művükkel sikerült elérniük, a The Great Mass ugyanis tán a legzseniálisabb szimfonikus death/black metal album, amihez eleddig szerencsém volt.
A görögországi csapat sem egy amatőr bagázs, 1990 óta vannak a színen, s idei lemezük már a nyolcadik a sorban. Már az ízléses borító sokat sejtet, mind koncepcióról, mind igényességről, de még ez se volt képes felkészíteni mindarra, amit ezen a majd háromnegyedórás anyagon hallhattam. Vegyünk egy remek témákból felépülő, érdekfeszítő csavarokkal operáló death/black anyagot, és egy gazdagon, zamatosan megkomponált, de azért kellően hatásvadász nagyzenekari darabot, amely a legklasszikusabb horrorfilmek aláfestő zenéjének is tökéletesen megfelelne, de ugyanakkor néhol szerkezetében túl is mutat a szimpla filmzenei szerepnél. Próbáljuk meg aztán összeilleszteni e két darabot, s mit látunk? A részek tökéletesen illeszkednek egymáshoz.
A zenei egység tehát rendkívüli, a nagyzenekari rész remekül emeli a metalban ott domborodó drámaiságot, miközben a szélesebb hangszeres spektrumot a kemény zene tovább gazdagítja saját nyers erejével és súlyával. A két oldal itt tehát nagyszerűen pótolja a másikból mindazt, ami addig hiányzott belőle, ám mindez egyedül a Septicflesh tagjainak az érdeme. A nagyzenekari részeket a szokott módon ezúttal is az egyik gitáros, Christos Antoniou szerezte, s a zeneszerzői fejlődése teljesen nyilvánvaló. Másfelől maga az együttes is a maximumot nyújtja. Főként a basszer/énekes Seth Siro Anton mély, öblös hörgése és Sotiris V. gitáros fülbemászó dallamai emelendőek ki, utóbbi ugyanis még a tiszta énekért is felel. Fotis Benardo dobos is csúcsformában üt, de egy ilyen változatos tempókkal operáló zenénél vétek lett volna nem kihasználni a lehetőségeket.
A színvonal magas és egységes, de még így is akadnak afféle azonnal fülbe ülő darabok. Az egyik ilyen a The Undead Keep Dreaming, vészjósló hangulata szinte a legelejétől kezdve rátelepszik az emberre. Ez az egyik legfélelmetesebb tétel a lemezről, a hipnotizáló refrén pedig mindennek tökéletes megkoronázása. A Mad Architect címéhez hűen őrült egy darab, igazi lovecrafti világával az egyik legjobb dal, amit a gótikus horror nagymestere ihletett. A Risingban is nagyokat énekel Sotiris V., a záró Therianthropy, mely az emberben bujkáló állati fenevad kiszabadulásáról szól, pedig a másik legemlékezetesebb refrénnel felvértezett dal, jól is mutat a lemez végén.
Az album hangzása is kiváló, tiszta és arányos, minden hangszer szépen hallható, viszont nagy hangerőn érdemes döngetni a cd-t, úgy érezni a lemezen feszülő hangorkán igazi erejét. Ugyan az elején 9 ponttal akartam jutalmazni a görögök friss munkáját, ám hosszú hetek elteltével is még mindig szívesen veszem elő a lemezt, hatása alól pedig hosszú napokig képtelen vagyok szabadulni. Ismét egy kellemes meglepetés az idei szezonban.
A Septicflesh november 21-én Budapesten koncertezik az Amon Amarth és az As I Lay Dying társaságában. További részletek a Concerto honlapján.
Hozzászólások
Új koncertalbumról lesz írás?