Képtelen vagyok értelmezni, mit akar elérni a T&N-nel a klasszikus Dokken felállás hangszeres szekciója, azaz George Lynch gitáros, Jeff Pilson basszer és Mick Brown dobos, valamint a hard rock dobosok egyik titkos fegyvere, Brian Tichy (jelenleg Whitesnake, korábban Pride & Glory, Foreigner és még hosszasan sorolhatnám), aki szintén részt vett az album elkészítésében, és a zenekari fotókon is szerepel. Egyrészt adott négy óriási zenész, akik összeraktak hét új saját dalt, hozzácsaptak öt régi Dokken klasszikust, aztán hadd szóljon, turnézni viszont egyelőre nem akarnak a bandával, tehát gyakorlatilag a kiadást követően annak rendje és módja szerint magára is hagyták a lemezt, viszont már agyalnak a folytatáson.
Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a név eleinte Tooth And Nail volt az örökbecsű 1984-es Dokken lemez után, és ezt csak jogi okokból rövidítették betűszóvá, még zavarosabb a kép. Meglovagoljuk a régi nosztalgiát, de mégsem, beindítunk egy új bandát, de mégsem… Szóval kicsit olyan se hal, se hús dolognak tűnik nekem ez az egész, tényleg nem értem, mi Lynchék célja.
megjelenés:
2012 |
kiadó:
Rat Pak Records |
pontszám:
7 /10 Szerinted hány pont?
|
Tovább árnyalja a képet, hogy maga a Slave To The Empire album is csak félig-meddig épít a Dokken nosztalgiára. Lehetetlen nem észrevenni, zeneileg mennyire egy helyen jár fejben a Lynch – Pilson tengely, illetve egykori kollégájuk, Don Dokken, aki nagyjából velük párhuzamosan hozta ki a Dokken hattyúdalnak ígérkező új lemezét, a Broken Bonest. És ez a hely bizony távolról sem az 1985-ös Los Angeles… Magyarán szólva Lynchék a saját friss szerzeményekben ugyanúgy nem akarnak retrózni, ahogy a rajongóknak kedvező Lightning Strikes Again után idén Don is visszatért ahhoz a világhoz, ami manapság izgatja a fantáziáját. Igen, jól sejted: a T&N-ben ugyan vastagon benne vannak a ’80-as évek Dokkenjének ízei, de a banda újjáalakulása után kiadott lemezek ködösebb, elszálltabb, ősrockos és poszt-grunge-os hangulatai is végig kísértik az embert. Nekem ez abszolút rokonszenves, mert azt mutatja, George-ék nem patikamérlegen számították ki, milyen legyen az album, hanem ösztönösen, szívből jövően írták a dalokat. Azon hívek többsége azonban borítékolhatóan csalódott lesz, akik a nevek miatt hallgatják meg a lemezt, hiszen ők elsősorban a régi világ felelevenítését várják a zenészektől.
Eleinte nem volt egyértelmű, ki is énekel majd a dalokban, de aztán a várható forgatókönyv jött be, és Pilson ragadta magához a mikrofont. Mindez azért vicces, mert Jeff hangja ugyan messze nem olyan karakteres, mint mondjuk Dokkené, viszont technikailag elég egyértelműen jobb énekes Donnál (főleg a mai Donnál): igazi amerikai hard rock orgánuma van komoly hangterjedelemmel. Röhejes, hogy miközben Magyarországon még mindig lasszóval kell vadászni az igazán jó énekeseket, addig odaát a hajmetalos színtéren a hangszeres topmuzsikusok között is hemzsegnek azok az arcok, akik csak úgy mellékesen még baromi jó torokkal is rendelkeznek… A fentiek eredőjeként leginkább úgy tudnám jellemezni a Slave To The Empire-t, mintha a ’90-es években íródott, soha meg nem jelent Dokken dalokat hallgatna az ember Pilson énekével, még azelőttről, hogy odaadták volna őket Donnak. Jeff hangja más típusú, ám az ember itt-ott szinte még a melódiák, hajlítások nyomán is látja a lelki szemei előtt Dokkent, annyira komolyak az áthallások.
Maga a zene pedig természetesen jó. Veretes, riffcentrikus hard rock ez egy még ma is lélegzetelállítóan játszó gitárzsenivel, aki az old school megközelítésű témák közé majdnem ugyanilyen arányban vegyíti azokat a bizonyos füstösebb, szétkentebb, néhol erősen a King’s X-re hajazó riffeket is, amelyekkel oly sok hard rocker próbálkozott a borús ’90-es években, így többek között a Dokken is elég rendesen belemászott ebbe a világba a Dysfunctional és a Shadowlife lemezeken. Vagyis az anyag stílusát és színvonalát tekintve is méltó párja a Broken Bonesnak, az meg egyenesen kísérteties, hogy a kezdőnóta címében mindkét lemezen szerepel az Empire szó… Nem állítom, hogy minden dal egyformán erős lett, néhol kicsit túl is húzzák őket, de az old school címadó, a zseniálisan fogós refrénnel operáló Sweet Unknown, a szenvedélyes Rhythm Of The Soul vagy a fület gyönyörködtetően klasszikus Lynch riffelést felvillantó Access Denied nálam nagy kedvencek lettek az utóbbi hetekben. Muszáj kiemelnem Briant is, aki végig nevéhez méltó módon, roppant ízesen és izgalmasan dobol. A hangzás is atom, gyönyörűen szól a lemez.
Ami az öt újraértelmezett régi Dokken nótát illeti – Brown csak ezekben szerepel –, ezekkel kapcsolatban már jóval kevésbé győztek meg. Halálosan értelmetlennek tartom ezredszerre is megbolygatni a mindenki által szanaszét cincált örökzöldeket, sokkal szívesebben hallottam volna helyettük még ugyanennyi új sajátot, és ezen a vendégek sem segítenek. A Tooth And Nailhez még Doug Pinnick sem tudott mit hozzátenni, ahogy Robert Mason sem az It’s Not Love-hoz, és a Pilson által bevállalt Into The Fire-re is ugyanez áll. Technikailag mindhárom verzió tökéletes, de nem nyújtanak pluszt a mai füllel is hibátlan eredeti változatokhoz képest, pedig egyébként nem szolgai utánjátszásokról van szó: mindben akadnak apróbb változtatások, sőt, néhol új részek is. Utóbbiak szerencsére nem bolygatták meg a nóták karakterét, szóval elférnek, még úgy is, hogy az itt szereplő Into The Fire például két teljes perccel hosszabb a jól ismert '84-es felvételnél. Csak éppen semmivel sem több annál... Sebastian Bach nekem furcsán és természetellenesen hat az Alone Againben, bár képtelen lennék megfogalmazni, miért, Tim „Ripper” Owens pedig olyan jéghideg előadást nyújt a Kiss Of Deathben, hogy ezt a változatot garantáltan soha többé nem hallgatom meg. Igaz, hogy Ripperrel még jobban kidomborodott a Back For The Attack nyitódalának amúgy is leplezetlen heavy metalos jellege, de egy ilyen nótát egyszerűen bűn ennyire sarkosan és érzelemmentesen énekelni. Kábé annyira érdekfeszítő, mintha egy robot nyomná a halhatatlan sorokat…
Pár éve az egész szakma azért drukkolt, hogy álljon össze a klasszikus Dokken felállás, és csináljon egy amolyan istenes 1985-ös retro-hard rock lemezt, de a jelek szerint mindkét fél nagyon rég túl van már ezen a zenei világon. Aki képes ezt elfogadni, és élvezi a Broken Bonest, az szerintem élvezni fogja a Slave To The Empire-t is, ez ugyanis egy minőségi, kortalan zenét rejtő hard rock album. A régi dalok tök felesleges buherálásáért viszont ezzel együtt is levontam tőlük egy pontot.
Hozzászólások