Shock!

november 22.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

Klasszikushock tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Pokolgép: Metal az ész

A Metal az ész sajátos záróakkord a Pokolgép karrierjében: a zenekarban ekkorra már állandósult a feszültség, aminek pontos mibenlétét akkor sem tudtuk és azóta sem tudjuk, de igazából nem is számít már ennyi év távlatából. Az mindenesetre önmagáért beszél, hogy a két fő dalszerző, Kukovecz Gábor és Nagyfi László dalait ekkoriban már állítólag külön próbálták… Mindez a végeredményen is hallatszik. A négyes lemez hangzását tekintve hozta a menetrendszerű fejlődést, zeneileg azonban már nem tudta felülmúlni elődeit. Emellett azt is fontos kiemelni, hogy a korai Gép talán leggyorsabb albuma is ez volt, ami önmagában nem baj, de feltűnő, hogy az arányok a korábbiakkal ellentétben kissé felborultak rajta.

megjelenés:
1990 / 2012. szeptember 14. (újrakiadás)
kiadó:
Hammer / Hungaroton
producer: Pokolgép

zenészek:
Kalapács József - ének
Kukovecz Gábor - gitár
Nagyfi László - gitár
Pazdera György - basszusgitár
Tarcza László - dobok


az eredeti kiadás játékideje: 42:17

1. Metal az ész
2. Gyűlölnek
3. Szabadság szárnyain
4. Egy az Isten: rock'n'roll
5. Indulj!
6. Engedj!
7. Kitaszított
8. Ne bántsd a fiút
9. Késő hősnek lenni
10. A dal érted él

Szerinted hány pont?
( 66 Szavazat )

Akárhogy is, az indítás mindenképpen meggyőző: a címadó szám fejszaggató speed témája helyből nagyot üt, még úgy is, hogy a szövegével sosem tudtam megbarátkozni. De hát 1990-ben még más korszakot írtunk, amit valószínűleg nem is érthet igazán, aki annak idején nem élte meg testközelből a dolgokat… Szintén a gyors irányt képviseli az óriási, riffelős kezdésből kibontakozó Engedj!, a Kitaszított és a Késő hősnek lenni is, ezek viszont mindent egybevetve nem olyan erősek, mint a Metal az ész, és sajnos akadnak az albumon kifejezett töltelékek is. A Szabadság szárnyain power-balladája például egyértelmű visszalépés az Ítélet helyett vagy az Itt és most után, nem rossz éppen, de elég semmilyen, és ez sajnos az Egy az Isten: rock’n’roll lazább metaljára is ugyanígy áll.

A gyengébben elsült szerzeményeket viszont szerencsére ellensúlyozza a maradék. A Gyűlölnek például igen hatásos a maga acceptes felhangjaival, még úgy is, hogy a refrén csordavokálja elég érdekesen szól, a Ne bántsd a fiútról sem fog tudni soha senki lebeszélni, pedig a szöveg hangsúlyozása, ritmizálása valahogy ebben is természetellenesen hat. A riffek viszont óriásiak, nem is beszélve az egész dal húzásáról, dinamikájáról. Az Indulj! vagy a záró A dal érted él is ugyanilyen igazi rozsdamentes, békebeli fém. Lehet, hogy a szövegek néha ma már megmosolyogtatóak, de akkor egyrészt ez volt a heavy metal, másrészt annyira hiteles az egész, hogy az ember egyszerűen mindent megbocsát. Annak azért örülök, hogy az újrakiadások címeiben már legalább nem hosszú á-val írják a metalt, bár ez annyira talán nem kardinális kérdés…

Mint a fentiekből is látható, a Metal az ész kapcsán némileg felemás a mérleg. Még villant rajta párat minden idők legklasszikusabb magyar heavy metal bandájának legklasszikusabb felállása, de utólag nézve egyáltalán nem jártunk rosszul a szétválással, hiszen mind a Rudán Joe-féle Gép első lemeze, az Adj úr erőt!, mind a Nagyfi – Kalapács páros új debütálása az Omen Feketében albumával messze túlmutatott ezen az anyagon. Ami ugyebár arra utal, hogy a klasszikus ötös zenei együttműködése tényleg kimerült négy lemez után. De mindez persze nem jelenti azt, hogy jövőre, a zenekar fennállásának harmincadik évfordulóján nem szeretném látni őket élőben együtt, és vannak még ezzel néhány ezren így ebben az országban…

 

Hozzászólások 

 
#5 laser 2024-03-14 15:13
Nem értek egyet azzal az elgondolással, hogy az a lemez nem ér fel az első három Pokolgép alkotáshoz. Az, hogy a zenekaron belül már nem volt oly jó a hangulat, más lapra tartozik, de a dalok minőségén szerintem ezt nem érezni. Össze lehet hasonlítani dalonként vagy egészben az Éjszakai bevetéssel, de egyrészt ennek nincs értelme, másrészt ezen a lemezen is - mint ahogy a második és harmadik lemezen - jól hangszerelt, pokolgépesen megalkotott dalok szerepelnek. Értem ezalatt a dallamokat mind az ének, mind a gitárok szempontjából, a díszítéseket és azokat a sok helyen felbukkanó gitártémácskáka t, amik erősen jellemzőek a Pokolgépre és ami olyan markánsan meghatározza a zenéjüket. És, hogy melyik a legjobb dal a lemezen? Természetesen a Szabadság szárnyain. Fokozatosan építkezik a dal az akusztikus kezdéstől, majd belép a basszus is, és az erős refrén után visszatér a verze, de olyan erővel, olyan csikorgó húzással, ami rettentő erővel ruházza fel a sorokat. A kín, a keserűség, a szabadság utáni vágy hajtja elemi erővel, hogy szabaduljon gúzsba kötő rabságából. A ....rock'n'roll is húz, a gitártémák az ének alatt itt is jellegzetesen pokolgépesek, húznak a refrén felé, ami itt is robban. Több dalról most nem beszélek, de simán van olyan jó ez a lemez, mint az elődei. Szerintem.
Idézet
 
 
#4 queensryche999 2021-06-12 20:02
Idézet - frajer:
Viszont Józsi és Nagyfi Laci az Omen elsö 4 lemezén még talán jobb teljesítményt nyújtanak, mint a Pokolgépes idökben.


Az Omen 1-4 kihagyhatatlan klasszikusok, magyar viszonylatban mindenképpen. Fontos megemlíteni Szekeres Tamást is, aki a gitártanszak elvégzése után nem sokkal, egy instrumentális "gitárhős-lemezzel" a tarsolyban (Guitarmania - '89) dalszerzőként-társszerzőként nagyban meghatározta az Omen első 3 lemezének dalait. Sárközi Lajos gitáros szerzőként ugyanezt tette a negyedik, 'Jelek' lemezzel, ami a zenekar életében egyfajta zenitté vált.
Idézet
 
 
#3 frajer 2021-06-12 12:20
Hasonlóképpen az elöttem lévö kommentekhez, én is nagyon szeretem ezt a lemezt, anno megvolt bakeliten, de hülye fejjel késöbb elajándékoztam. Nemrég beszereztem a 2012-es cd-s újrakiadást, és jó pár napig ki se vettem a cd lejátszóból.
Lehet, hogy nem olyan klasszikus, mint az elsö 3 lemezük, de egy két tölteléket leszámítva, a tagok egy kurva jó lemezt raktak össze, dacára annak, hogy a bandán belül 1990-re már nagy volt a széthúzás.
Nekem a Kalapács hangjával tetszett meg a Pokolgép, a Rudános Adj új eröt már nem jött be.
Viszont Józsi és Nagyfi Laci az Omen elsö 4 lemezén még talán jobb teljesítményt nyújtanak, mint a Pokolgépes idökben.
Idézet
 
 
+2 #2 pumpika666 2014-06-02 09:31
nagyon sazerettem anno ezt a lemezt, ma is szívesaen bedobom a cd-t a lejátszóba, csak a hangzása kegyetlen szar, de ez nem is jó szó rá, mert nem rossz, inkább túl élesen szól, szinte fáj a fülem néha a gitároktól, valahogy azt elszúrták nagyon, nem tudom hogy tudták elkúrni annyira, mikor mind a színjáték, mind a bevetés elég finoman szólt gitárügyileg
Idézet
 
 
+6 #1 tehasut 2012-12-17 12:50
Én nagyon szeretem ezt a lemezt is, az viszont baromi zavaró, hogy az ének furán visszhangzik, meg az egész anyag hangzása elég pocsék.
Remélem az újrakeverés ezen javított valamelyest, majd beszerzem az újra kiadiott verziót.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Peter Gabriel - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2014. május 6.

 

Marty Friedman - Budapest, Diesel Klub, 2011. május 19.

 

Nevermore - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Thaurorod - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Watch My Dying - Budapest, Süss Fel Nap, 2005. február 8.

 

Wackor - Budapest, Kultiplex, 2005. október 8.