És Te? Te mit vártál Ákostól 2012-ben? Volt ő már ő katona, depeche-es dakota… de már ez a paródia is ősrégi! Elmondatott, azután andante. Hogy méltósággal kiöregedni? Van benne logika. Ellenben az életmű mélypontjára (a Főleg Régen dalra gondolok a legutóbbi albumról) építkezve kihozni egy múlton rágódó sorlemezt, az bizony tipikusan kétesélyes, avagy a kapuzárási pánik jellemző esete. Do we get it? No! Do we want it? Yeah!!! This is the new shit, stand up and admit – mondta erre az utóbbi esetre valaha a jó Marilyn.
Nomármost a huszonhatodik Ákos szólóalbummal nincsen semmi baj azon túl, hogy életidegen. Márminthogy idelenn. Elgondolkodtat, szembesít, kiforgatja az áramlatokat, és ez kellemetlen. Vagy legalábbis viszket. Jellemző, hogy a második nekifutásra kihozott, szándékoltan rágógumi Tipikus Sztereó is értelmet kap a nagy egészben. És ez az egész most sokkal természetesebben jön Kovács bácsiból, mint az utóbbi évtizedben szinte bármi. Öröm van ebben a lemezben, alkotói és hallgatói egyaránt. Mondom ezt úgy, hogy az orwelli utalással pozícionált 2084 bennem nem kavarja, nem kavarhatja fel a nosztalgia sötét vizeit, lévén a megidézett áramlathoz sosem kapcsolódtam. Egyszerűen jól esik hallgatni, ahogy jól esett sok év után a népakarat(?) útján már számtalanszor ledöntött, de önmagát mindig újra felépítő ikont újra eredetiben a polcra helyezni is. Szintipop, hölgyeim és uraim, szégyentelenül, pőrén, szórakoztatóan. Egyben bizonyíték, hogy a könnyű műfaj is lehet súlyos és mély. Kapásból tud bárki tíz olyan, úgymond mainstream metal előadót mondani, melynél Ákos még ebben a formában is bitangabb pöröly.
megjelenés:
2012 |
kiadó:
FalconMedia / Magneoton |
pontszám:
- /10 Szerinted hány pont?
|
A 2084 nem lett egy Bonanza Banzai 2.0 sem, bármennyire is úgy tűnik messziről, és bármennyire is ekként szeretnék elbagatellizálni egyesek. Technikailag és tartalmilag is több annál, ez egy, az opciókban lelkesen tobzódó, felnőtt férfi lemeze. Kiváló szinte minden adódó élethelyzetre, a magam eszközeivel egy Kolozsvár-Budapest úton mértem a hatás mélységét, és legnagyobb örömömre nem engedett el. Egy gigantikus monológ is ez, hiszen itt tényleg az utolsó bevert szögig minden egy ember keze munkája, és – ne felejtsük – felelőssége is. A dalszövegek éppen annyira elvontak most, hogy ne érezzem a szájbarágást, és megmaradjon a saját, komfortos szabadságom, ám a főhős alapvetően most is ugyanarról beszél, mint mindenkor: a saját nézőpontjáról. A hangtervezés megfejtése nehezebb falat, kellő irónia és háttérismeret nélkül megtenni azt talán nem is lehet. Bőven van mire rácsodálkozni, szűkölni és bólogatni, a korszerűtlenség és a formalinbűzös retro-aroma produkcióba erőltetése a legkevésbé sem jellemző, és ez nagy dolog. Ha netán nem is következik belőle semmi, akkor is divatot teremt. Bár utóbbiban talán csak reménykedem.
Tisztában vagyok vele, hogy jelen kritika tárgyának vajmi kevés a létjogosultsága e portálon, ugyanakkor elnézést sem kell kérni érte, hiszen vitaképes, értékes anyagról van szó, ami megteremti magának a helyet arrafelé is, ahol a legkevésbé várjuk felbukkanni. Talán éppen az általa kiváltott extrém reakciók adják a teljesítmény valódi fokmérőjét. Az én év végi listámon helye van, ennek ellenére pontozni – jelen közegben – értelmetlennek érzem.
Hozzászólások
Két őszinte mondat. :-D
El kéne dönteni, hogy a portál arculata rockzene, vagy inkább bulvár. Az idézet alapján inkább az utóbbi.
"Ákos túl van értékelve" - nem tudom, te mennyire ismered az életművét, én az összes dala ismeretében tudok csak bátran nyilatkozni. Ha valamit nem teljes egészében ismersz, akkor természetes, hogy nem érted, hogy másoknak mért jelent olyan sokat, mért vannak "elájulva" tőle, és úgy érzed, hogy az illető túl van értékelve. NEM azt mondom ezzel, hogy ha mindenki ismerné az összes dalát, akkor rögtön mindenki Ákos-rajongóvá válna, csak igen sokszor tapasztaltam már, hogy félinformációkb ól, X dalból megítélik az ember több évtizedes munkáját, sőt az egész személyiségét is. (Nem csak Ákosra gondolok itt.)
Vannak neki jó számai, nem is egy. De sok kegyetlen szar is. Például a Tipikus Sztereó. Értem, hogy akinek tetszik, annak mi tetszik benne, de aki szerint az egy jó dal, az nem ért a zenéhez.
Szóval Eszti, a véleményem az, hogy Ákos túl van értékelve. Nem arról van szó, hogy mennyire nem szeretem vagy ilyesmi, hanem egyszerűen csak nem akkora hatalmas zenei géniusz, ahogy sokan előszeretettel beállítják. Persze, hogyha a többi magyar popelőadóhoz hasonlítod, akkor igen, bőven kiemelkedik közülük. De engem ez különösképpen nem hat meg, mert a magyar könnyűzene sehol sincs.
Veled aztán egyáltalán nem lehet vitázni. :D Egyből személyeskedsz és seggfejezel, mintha a te véleményed lenne az etalon, ha Ákosról van szó.
És légyszíves gondolkozz mielőtt olyat írsz, hogy elhanyagolhatóa k azok akik nem szeretik Ákost. Ez egyrészt nagyon szűklátókörű és szánalmas kijelentés, másrészt meg hidd el, nagyon sokan nem szeretik a zenéjét.
Ugye milyen szellemes? :-D
(Csak zárójelben: az külön aranyos, hogy szerinted "egy nem elhanyagolható réteg" véleményét képviseled. Rosszul tudod: ez a réteg teljes mértékben elhanyagolható. Ha Ákos annyira jelentéktelen lenne, mint te szeretnéd, akkor nem habosítanád itt a szádat hosszú körmondatokban. Biztos érzed az ellentmondást, géniusz.)
:-D
a lemez valószínűleg pont olyan, mint ez a kritika. komolyan. ez vagy egy zseniális ákos-stílusparódia (tippem szerint igen), vagy a szerző az ideális ákos-rajongó. vagy ákos álnéven.
Semmi bajom az ellenvéleménnye l, ha van mögötte tartalom. Megkértelek rá, hogy támaszd alá valami konkrétummal a véleményedet. Miért nem alázatos? Miért öntömjénező? Miért nem képes az öniróniára?
Amíg ezekkel a szavakkal csak dobálózol, addig ez kőkemény fikázás marad, akárhogy is nézzük.