Életünk egyik leghátborzongatóbb élményére, az álomparalízisre a mai napig nem képes még a tudomány sem racionális magyarázatot adni. Évezredek óta kérdés, minek is „köszönhető″ az ébredés utáni, illetve elalvás előtti tehetetlen, bénult lidércnyomás, valamint a rémálmokba illő alakok közeledése. Persze léteznek különböző teóriák: mindez csupán lelki trauma, vagy tudatalattink különleges játékának következménye, de vannak, akik nem ragaszkodnak ennyire a biológiai magyarázatokhoz, és sokkal inkább paranormális, illetve testen kívüli élményekkel azonosítják a dolgot. Szepes Mária után szabadon Amalie Bruun is inkább a transzcendentális oldalról keresgéli a válaszokat legfrissebb lemezén.
Főszereplőnk a hűvös, szeles Koppenhágában látta meg először a napvilágot eltakaró felhőket, és robbanásszerű karrierje is itt, a nordikus világban indult útjára egy olyan zenei stílus képviseletében, amellyel bizony sok embert ki lehet űzni a paradicsomból. Elég, ha csak idebiggyesztem az atmoszférikus, női énekkel előadott pagan-folk vagy black metal stílusmegnevezéseket, és az olvasók kilencvenhét százaléka bizonyosan kézbe temetett arccal húzza az egér mutatót a képernyő bal felső sarka felé, a böngésző balra mutató „Vissza" gombjáig. Pedig hát a zenei skatulyának többnyire másodlagos szerep jut abban az esetben, ha a dalokban akkora potenciál rejlik, ami minden mást zárójelbe tesz, és Amalie Bruun – illetve az általa alapított Myrkur projekt – ezt most szépen be is bizonyítja nekünk a Mareridt több mint rokonszenves szerzeményeivel. Már a bemutatkozó EP-n és a két esztendővel ezelőtti, Mayhem és Ulver zenészekkel közösen rögzített M albumon is érezhető volt, hogy Bruun kisasszony valami roppant egyedi vállalkozásba fogott. Minden kockázatot vállalva vegyítette úgy össze a különböző zenei stílusokat, amiből csakis valami különleges születhetett.
Persze a black metal-mentalitás a friss korongon is alap, mégis olyannyira vegyes az összhatás, hogy ezt a muzsikát ugyanúgy tudná szeretni egy Enya-rajongó is, mint az, aki inkább az Immortalra vagy a Bathoryra esküszik. A nyitó címadó is teljes egészében kelta népzene, amelyet akár Loreena McKennitt is előadhatna, és a folytatásban hallható őskáoszból kirobbanó károgást is képes úgy ellenpontozni az éteri, ködből előbukkanó nyughatatlan lelkek huhogó kórusaival, valamint a hasonló melódiákat húzó hegedűkkel Amalie (multi-instrumentalista a hölgy – csak úgy mellékesen), hogy azt egyszerűen muszáj újra és újra lepörgetni. Aztán a The Serpent egy olyan őselemeket megidéző, misztikus rituáléba ránt be, hogy abból megint csak lehetetlenség kiszabadulni. A vánszorgó, hipnotikus ritmusok és legfőképpen a második verzénél megjelenő csörgődobok (netán emberi csontok?), valamint a sokszor brutális keretek között megszólaltatott különleges, népi hangszerek teremtik meg azt a fajta mágikus atmoszférát, ami ellenállhatatlanná teszi ezeket a szerzeményeket, és amelyekhez képest a hasonló szellemben alkotó jelenlegi Blackmore's Night például csak egy hatalmas giccs. Az egyik legnagyobb kedvenc Elleskudtben is szó szerint tombolnak az elemek, hömpölyög az ár, miközben Amalie a magasakban még valahol Tori Amost is megidézi, csak ez a dal mérföldekkel izgalmasabb, mint Tori utóbbi, teljesen egyforma lemezeiről bármi.
A Crown csodás melódiáit – és legfőképpen a végén hallható angyali kórust – pedig talán még Kate Bush is irigykedve hallgatná, hiszen ilyen jellegű dalokkal szórta ő is tele annak idején a ma már klasszikusnak számító lemezeit. Ez utóbbi nóta is simán kiemelt szerepet kaphatna az angol énekesnő bármelyik albumán. Üresjáratról nem is igazán tudok említést tenni, hiszen minden tételnek megvan a sajátos légköre, legyen szó Dead Can Dance-szel rokon, sírontúli, nyomasztóan vánszorgó temetői hangulatról (Funeral, Gladiatrix), hagyományőrző ünnepi momentumokról (De Tre Piker, Kaetteren), de az átszellemülten előadott, csodás klippel felvezetett Ulvinde is baromi szuggesztív tud lenni a maga módján. A leggonoszabb atmoszférát mégis inkább az utolsónak érkező Bornehjem váltja ki, amelynek kórusai mintha katedrálisok óriási falai között visszhangoznának, s gyermekhangra torzított, bosszúvágytól fűtött mondókája is vérfagyasztóbb bármilyen keménykedős üvöltözésnél. Nem beszélve a dán, svéd, izlandi és angol nyelv együttes használatáról is, ami szintén csak egy újabb réteg hab a tortán.
Mondhatni, hogy 2017-ben ebben a műfajban is kockázatos bármiféle vállalkozásba kezdeni, mégis, a Myrkur magasan kiemelkedik a pagan-folk vonalon. Ez a zene alami olyasmiből fakad, ami örök, s az agresszió helyett is inkább a fák, a patakok és az erdő nyelvén beszél. Ebbe a lemezbe tényleg érdemes több energiát fektetni, beletemetkezni és hosszabb ideig ismerkedni vele, mert kiemelkedően erős, sajátos hangulatokkal teli dalokkal rakta tele Amalie. A hangzást is direkt olyan visszhangosra és koszosra lőtte be, ahogyan ennek a muzsikának szólnia kell, bár talán fülessel még jobban kijönnek az elrejtett apróságok. Ritkán szórom meggondolatlanul a tízeseket, de a Myrkur most végre felkavarta egy picit a sötét ambient zenék fekete állóvizét.
Amalie Bruun a Myrkur projekttel december 7-én Budapesten, az A38 Hajón koncertezik a Sólstafir vendégeként. Részletek itt.
Hozzászólások
Ugyanakkor inkább 9/10, néha azt érzem, hogy fokozódik a feszültség a dalokban, de nem teljesedik ki egészen.
A hangulat viszont nagyon a helyén van.
Érdekes, én szoktam hasonló zenéket hallgatni, és amikor először belehallgattam a youtube-ra tett dalokba, engem sem fogott meg. A hammeres ismertető alapján adtam neki egy esélyt, mármint az egész albumnak, és úgy fogott meg nagyon
Az ember számára azért is ilyen ijesztő, és ismeretlen, mert nincs vele olyankor senki. Még aki társaságban alszik, a párjával, másokkal, az is, amikor megéli ezt az élményt, hiába néz a másik emberre, hogy láttad? Az nem látta, mert aludt közben, míg a lidérc ült rajtad
Nekem elsőre a Malina ugrott be a Leproustól, meg Lucassen mester friss albuma, hogy az mintha max. pontosok lettek volna. Csak márciusig mentem vissza, addig ennyi 10 pontos lemez volt (elég sok 9-es, és pár 9,5-ös, de ezeket már nem gyűjtöttem ki)
- Leprous: Malina
- The Night Flight Orchestra: Amber Galactic
- Ayreon: The Source
- Pentagram: Akustik
- Ulver: The Assassination Of Julius Caesar
- KXM: Scatterbrain
Mert amikor áttért a Shock az új pontozási szisztémára ( http://www.shockmagazin.hu/kulturshock/egysegesitettuk-a-shock-pontozasi-rendszeret ), azóta új megjelenés még nem kapott 10 pontot. ("10 – hibátlan mestermunka, amire évek múlva klasszikusként fogunk visszaemlékezni ")
Valamilyen okból kinyílt a szemem az éjszaka közepén, át akartam fordulni a másik felemre, és azt vettem észre, hogy nem tudok megmozdulni :O
Iszonyatosan bepánikoltam, ráadásul úgy láttam, mintha valaki más is lenne a szobában :/
Arra gondoltam, átkiáltok a bátyámnak, hogy jöjjön és csináljon valamit, és amikor kinyitottam a számat, akkor jött a második meglepetés: Nem jött ki hang a torkomon :O
Kb fél óra után tudtam valamennyire lenyugodni, aztán nagy nehezen elaludtam.
Amikor felébredem, akkor elkezdtem azon kockázni, hogy mi a túró volt ez.... aztán később olvastam erről a dologról némi infót, de egyáltalán nem nyugodtam meg :/
Többek között például az, hogy egyeseknél 1998-ban és az első Mayhem-demóknál megállt az idő, meg, hogy még mindig léteznek olyan trve blöff-metal arcok, akik a mai napig falfehérre festve állnak a zuhany alá démonokat idézni.:D
Ezek szerint 98-ban még szűz voltál és kiverted ha valaki erdőben wicca boszorkánynak öltözve Tolkienes hangulatot akart csinálni? Vagy akkor a zene fogalma még más volt, és kevésbé számított volna blöffnek?
Ezért szeretem a Shock! komment szekciót, minden napra jut valami fontos infó.
Álomparalízisem életemben egyszer volt, rögtön elalvás után. 3 napig teljesen kész voltam utána.