A holland Within Temptation borzasztó nagy utat tett meg bemutatkozó lemeze, az Enter óta. A '90-es évek közepén még csak egy voltak az akkoriban igen komolyan dübörgő gótikus színtér csapatai közül, manapság pedig lassan már-már a Nightwish trónját ostromolva érnek el egyre komolyabb sikereket. Megmondom őszintén, amikor indultak, nem jósoltam volna ekkora jövőt nekik, az 1997-es lemez ugyanis pusztán egy átlagos zenekart mutatott, mely semmivel sem volt több, mint egy a több tucatnyi „szépség és a szörnyeteg" koncepciójú brigád közül. Ha már a hörgést szoprán énekkel, gótikus alapon kombináló formációk közül kellett volna kiemelnem egyet, százszor inkább a Theatre Of Tragedyt választom, Liv Kristine-ék első két albuma ugyanis sokkal karakteresebb volt, mint a Sharon den Adel vezette holland szextett. A sors fintora, hogy a TOT már évek óta inkatív, a Within Temptation azonban virágkorát éli.
megjelenés:
2014 |
kiadó:
Nuclear Blast |
pontszám:
7 /10 Szerinted hány pont?
|
A kezdeti évek kevésbé meggyőző szárnypróbálgatásai miatt nem követtem túlzott figyelemmel Sharonék pályafutását, de az a hype, amely a friss Hydrát övezi (olyan embereket is hallottam hivatkozni rájuk, akiknek tényleg semmi köze a rockzenéhez), kíváncsivá tett. Főleg annak fényében, hogy három éve a Szigeten végtelenül profi és szórakoztató koncertet adtak, amely bár végletekig kicentizett, atomprecíz megközelítésével szöges ellentétben állt az utánuk fellépő Motörhead nyers és zsigeri rock'n'rolljával, de ettől függetlenül maradéktalanul meggyőzött.
Azt a bulit látva és a Hydra lemezt meghallgatva tulajdonképpen értem is, miért lett a Within Temptationből sztárzenekar. Ahogy fentebb említett koncertjük, úgy a hatodik stúdiókorong is egy teljes egészében megtervezett, patikamérlegen kimért, spontaneitástól mentes termék, ahol minden összetevő pusztán egy célt szolgál, nevezetesen, hogy a hallgató akár első hallásra is belecsavarodjon a számokba: énekelje, dúdolja a dallamokat, és ne bírja őket kiverni a fejéből. Ebből a szempontból a lemezanyag tökéletesen párhuzamba állítható akár a Linkin Park vagy az Evanescence dolgaival is: kő egyszerű sablonriffek, azonnal ragadó, mézédes dallamok és epikus szintiszőnyeg. Mindössze ennyi a recept, de ahogy a mellékelt ábra is mutatja, működik.
Igazából kár is lenne ezért kárhoztatni a csapatot, de nem tudok szó nélkül elmenni amellett, hogy egy kis lazaság, spontaneitás vagy hogy azt ne mondjam, némi kosz, dög nagyon hiányzik innen. Egyszerűen nem kapom fel a fejem semmire, a dalok ugyanis rendkívül sablonosak, amin az sem változtat, hogy négy vendég is feltűnik a lemezen. Xzibit, az amerikai gettórapper csatasorba állítása elöljáróban valami igazán izgalmasat sejtetett, de a végeredmény mindössze annyi, hogy egy tipikus Witihin szerzeménybe ezúttal némi rappelés is került. Sajnos bántóan kiszámítható, és semmivel sem érdekesebb, mint a Music FM-en hallható popdalok némelyike. A Killswitch Engage-ből ismert Howard Jonest felvonultató Dangerous sem rejt magában semmi veszélyeset, ráadásul mindezek mellé még néhány egyértelmű töltelék is felkerült a lemezre. Az Edge Of The World például tipikusan ilyen, de a záró, Dave Pirnerrel, a Soul Asylum énekesével megerősített Whole World Is Watching sem lett kiemelkedő annak ellenére sem, hogy az énektémákat ebben is rendesen odatették.
Fentiekkel ellentétben azért néhány kifejezetten erős nóta is összejött: a nyitó Let Us Burn egy remek popdal, csakúgy, mint a Dog Days, és a Tarja és Sharon duettjét bemutató Paradise (What About Us?) is jó lett, ráadásul meglepő (vagy épp kevéssé meglepő) módon látatlanban sokkal inkább Nightwish nótának mondanám. Felvonultatják benne a lemez legzorkóbb riffjét is (nyilván azért nem kell egy agyontördelt darabra gondolni), az énekdallamok pedig kétségkívül méregerősek. A két hölgy kvalitásait és dallamérzékét tekintve nincs is ezen mit csodálkozni, és végre kapunk valami mást is a karakterükben totál egyforma többi téma mellett. A Covered By Rosesban és a Silver Moonlightban aztán Sharon minden túlzás nélkül óriásit énekel szólóban is, utóbbiban pedig a kiváló refrént csipetnyi hörgéssel is kiemelik.
Szóval félreértés ne essék, nem rossz a Hydra, épp csak kissé egysíkú és totál kiszámítható. Egy élére vasalt, csillivilli pop album, annak rendben is van, de semmi több.
A Within Temptation március 14-én Budapesten, a Petőfi Csarnokban koncertezik. További részletek itt.
Hozzászólások
ugyanazt mondjátok.
Az valóban igaz, hogy nem a gitárok használata határozza meg egy zenekarról, hogy popzenekar-e, DE...
Idézet - nihilak:
... mi az hogy értékesebb zene? Mivel méred a zene értékét? Ha neked a popzene tetszik, hallgass azt, semmivel sincs kevesebb értéke mint bármelyik metál vagy rock muzsikának. Van primitív popzene valóban, de ugyan annyi hasonlóan értéktelen rock is van.
Ez hol pop album, kérem szépen? És a Let Us Burn hol popdal? Azért, mert vannak benne poposabb elemek, még mindig 3 gitár zúzását lehet hallani a számokban. Aki ezt nem hallja, annak ajánlanék egy fülorvost. Vagy menjen el az egyik WT-koncertre/hallgasson bele valamelyikbe youtube-on, aztán utána mondja el újra a véleményét. Kíváncsi lennék a reakciókra. ;)
Elég gyenge érv, hogy a gitársávok száma határozza meg, hogy valami popzene-e, vagy sem. Az általad említett szám, akár tetszik, akár nem, dalszerkezetét tekintve és hangszerelésébe n is egy az egyben popzenei megoldásokat használ, maximum a torzított gitárok miatt gondolhatja valaki azt, hogy ez metal. Ugyanígy metalzenekarba csomagolt popzene a Nightwish is.
Ezzel önmagában nincs semmi baj. Csak azt nem értem, hogy azok az úgynevezett metalosok, akik imádják hallgatni a nagyívű refréneket, meg azt, ahogy egyszerre három gitár "zúzza" ugyanazt a kvintet, miért gondolják azt, hogy az ő kedvenceik értékesebb dolgot csinálnak bármelyik popzenénél.
Le kell írnom a véleményemet, mert szúrja 1-2 dolog a szememet.
"Ilyen tömegzenekarok mindig voltak és lesznek, akik busásan eléldegélnek a vérprofi szemétből."
A Within Temptation olyannyira tömegzenekar, hogy akik nem hallgatnak rockot, azok alig ismerik a nevüket. Ellentétben mondjuk a Nightwishsel - mielőtt nekem esnek a Nightwish rajongók, én őket is szeretem.
A WT legfeljebb mostanában kezd a rock körökön kívül is ismert lenni, de ez ezekben az időkben, amikor a népszerű zenei csatornákon alig megy rock, ez aligha a hype miatt van. Ezt az együttest nem tolják, ők saját magukat sem tolják az ember képébe, nem verik a mellüket, nem arra mennek, hogy klisések legyenek a számok, és eladják magukat Amerikának. Sőt, a számokat maguk írják, eredeti a hangzásuk, és hatalmas bulikat csinálnak. Nálam ez nagyon messze van a szeméttől. Azért népszerűek, mert nagyon jók. Hater's gonna hate.
"a nyitó Let Us Burn egy remek popdal"
"Egy élére vasalt, csillivilli pop album [a Hydra], annak rendben is van, de semmi több."
Ez hol pop album, kérem szépen? És a Let Us Burn hol popdal? Azért, mert vannak benne poposabb elemek, még mindig 3 gitár zúzását lehet hallani a számokban. Aki ezt nem hallja, annak ajánlanék egy fülorvost. Vagy menjen el az egyik WT-koncertre/hallgasson bele valamelyikbe youtube-on, aztán utána mondja el újra a véleményét. Kíváncsi lennék a reakciókra. ;)
Volt pár jó észrevétel a cikkben, és összességében is egészen korrekt lett volna, de a popozás elrontotta az egészet.
Hallgassatok sok WT-t!
Üdv: egy WT-fan.