Shock!

december 22.
vasárnap
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

Meshuggah: másképp intenzív

MeshuggahElőször arra gondoltam, bevezetőnek elég lenne csupán ennyi: Isten felhívott telefonon. De hát annyiféle istenség van. Ugye. Akkor helyesbítek. A páratlan ritmusok - hmmm - egyik istene felhívott telefonon. Aki akár egy jó haver is lehetne, ha nem lakna innen pár ezer km-re. Merthogy jelen csapat teljesen hétköznapi arcokból áll, akiknek persze van egy kis löketük. De kinek nincs, aki egy kicsit is komolyabban foglalkozik ezzel a rock-dologgal?
No. Látom nem megy, hogy normális bevezetőt írjak, legyen elég annyi, hogy Tomas Haake felhívott, én meg ott idegeskedtem a vonal másik végén. Mert hát ugye azért mégiscsak.

Hello, Tomas vagyok a Meshuggah-ból.

Nagyon örülök ennek az interjúnak, mert te vagy az egyik kedvenc dobosom!

Oké (nevet), wow, ennek örülök!

Úgy másfél éve már készítettem veled egy e-mailes interjút.

Igen, emlékszem rá.

Tényleg? Ez remek! (nohát, ezt nem gondoltam volna, de jólesik - V.Sz.) No, akkor kezdjük. Milyen volt az amerikai turné?

Természetesen óriási volt. Nagy volt az egész turné, úgy értem nagy arénákban játszottunk. Ha jól emlékszem a legkisebb helyre olyan tízezer ember jött el. A legnagyobb helyen meg 24ezer körül. Szóval a termek tényleg hatalmasak voltak, amolyan csúcsturnénak lehet nevezni, minden simán ment és semmivel nem akadt problémánk. Óriási élményt nyújtott számunkra!

Ért titeket bármiféle rossz élmény ezen a turnén?

Igen, persze. Pont akkor ment a turné, mikor a terroristák megtámadták a World Trade Centert New Yorkban. Úgy a turné közepe táján történt. Ez elég pocsék egy élmény volt.

Milyen változásokat tapasztaltatok a támadás miatt?

A legtöbb ember aki ezen a turnén a Toolnak dolgozott amerikai volt. Természetesen a legtöbb embert eléggé befolyásolták a történtek, ők hanyagolták is a munkát legalább pár napig, sokat aggódtak. A crew-ból néhány embernek a családja vagy a barátai dolgoztak az ikertornyokban. Néhány napunk elég bizonytalan volt!

Hogy jöttetek ki a Tool tagjaival?

Problémamentesen. Nagyon jó fejek, teljesen normális, hétköznapi arcok. Nem is lehet nem szeretni őket, olyan jó arcok!

A zenéjüket egyébként szereted?

Igen, persze.

Játszott más zenekar is a turnén vagy csak ti és a Tool?

Csak mi és a Tool.

Ha jól emlékszem, először mintha arról lett volna szó, hogy a Rare Trax dupla album lesz... (gőzöm sincs már hol olvastam annak idején, de elég szépen megragadt a fejemben, de úgy látszik sajnos csak rémhír volt)

Oh...

Igaz ez?

Nem hinném. Nem tudom mi volt a Nuclear Blast álláspontja ebben az ügyben. Én nem emlékszem, hogy dupla CD-ről lett volna szó.

Miért tartott ilyen sokáig, hogy kijöhessen ez az album? A kiadó hátráltatta?

Nem, nem igazán. Igazából nem is lehet úgy beszélni erről, mint egy rendes albumról, ez csak egy lemez amin régi cuccok, demók meg hasonló dolgok vannak. Nem is éreztünk semmi nyomást, hogy előbb kihozzuk az egészet. Nem más, mint egy olyan dalokból álló lemez a rajongóinknak, amelyek már elkészültek valamikor. Nem várjuk el, hogy iszonyatos mennyiséget eladjunk a Rare Trax-ből. Egyébként már írjuk a következő teljes hosszúságú anyagot, ami jelen pillanatban a legfontosabb dolog számunkra.

Miért használtatok dobgépet a War című számban?

Ja igen, csak azért, mert nem akartunk stúdióba menni, nem volt rá elég pénzünk. Ez csak egy afféle korai felvétel, ami abból állt, hogy rögzítettünk egy pár gitártémát az otthoni stúdiónkban. A dobokat is így oldottuk meg. Nem igazán volt rá idő és pénz, hogy ezeket felvegyük egy rendes stúdióban. De a legtöbb régi dalban - és általában a legtöbb dalban - igazi dob hallható. Csak két számban nem élő a dob. A Concatenation remixében is dobgép szól. Mondjuk ha remixet csinál az ember akkor majdnem mindig dobgépet használ, nem igazi dobot. Az első szám, a War egyébként egy amolyan vicces szösszenet, mert túlságosan gyors és azt hiszem elég lehetetlen feladat lenne egy emberi dobosnak, hogy lejátssza ezeket a témákat!

Viszont a dobok hangzása nagyon jó lett, az egyik ismerősöm alig akarta elhinni, hogy ez nem élő dob...

Na igen. Besamplereztük az egész dobcuccomat amit a Chaosphere felvételénél használtam. Mindent az égvilágon besamplereztünk amit használni tudtunk a sequenserekhez és dobgépekhez, hogy a saját dobhangzásomat meg tudjuk szólaltatni. Szóval ezért hangzik úgy, mintha valami igazi élő cucc lenne.

És ezt a dalt Fredrik (Fredrik Thordendal - gitáros) születésnapjára gyártottátok.

Igen, így van.

Kinek az ötlete volt, hogy csináljatok egy ilyen dalt?

Nem mondhatom azt, hogy az enyém, Jensé vagy Martené volt. Évek óta csinálunk már ilyen buta kis dalokat egymás születésnapjaira, különösen ha nagyobb születésnapot ünnepelhetünk, mint a 30, ami tavaly volt Fredriknek. Felvettünk már egy rakás ilyen számot és ez csak az egyik közülük. Csak persze megváltoztattuk a szövegét és új dobtémákat raktunk bele, ezeket a samplerezett dobokat. Abban a verzióban amit Fredrik kapott, svédül van az ének és a szöveg. Egy kis metal jelleget akartunk a dalnak adni, azért változtattunk rajta.

A videoklipjeitek nem éppen mindennapiak, mint például ez a turnébuszos darab a CD-n. Miért nem csináltok egy kicsit komolyabb, minőségibb klipet? Nincs rá elég pénz?

Igazából azt a klipet egyáltalán nem terveztük be, csak azért vettük fel, hogy elüssük valamivel az időt. A Slayer turnén készült, amikor már marhára elegünk volt az állandó ücsörgésből és a hosszútávú vezetésből, mert mi magunk vezettünk és a technikusok is mi voltunk. Az egész turnén mi vezettünk, ezért egy kissé belefáradtunk már az egészbe. Csak poénból vettük fel, hogy ne unatkozzunk. Egyáltalán nem arra szántuk, hogy egyszer majd rajta legyen egy CD-n vagy normális videóként hozzuk ki. Többé-kevésbé véletlen, hogy egyáltalán létrejött, egy idétlen pillanatunkban találtuk ki. De nem szánjuk az MTV-be vagy metal műsorokba. Ez már csak ennek a lemeznek egy szelete marad.

Még mindig sokat buliztok?

Néha előfordul, ha van rá időnk. Most éppen az új lemezt írjuk és otthon vagyunk, így nem bulizunk túl sokat. Próbálunk az új dalokra koncentrálni, de ez mindig változik, hogy mennyire van kedvünk ilyesmire. Persze ha turnén vagyunk akkor a bulizáson kívül nem sok mindent tudunk csinálni!

Mai fejjel hogy tetszenek a régi dalaitok? A korai darabok szerintem egy kicsit hasonlítanak a régi Metallicához és Anthraxhez...

Igen. Vagyis azokat a dalokat úgy kell elfogadni, amilyen időszakból származnak. Nem igazán lehet úgy meghallgatni őket, mintha új számok lennének, mert úgy szar az egész. Másrészt meg azt a három dalt a Rare Trax-ről '89-ben vettük fel, és ha visszagondolsz mi is volt azidőtájt, akkor volt, hogy egy éve jött ki a Master Of Puppets (lehet, hogy Svédországban ennyit csúszott volna a Metallica lemezek kiadása? :) - V.Sz.) ezért naná, hogy eléggé hatott ránk a Metallica. Tudod szórakoztató volt ezt akkor megcsinálni, de ne úgy nézd, hogy ez olyasmi, amit ma is érzünk.

És mi a pokol a tizedik track? Az Ayahu... Ezt hogy kell kimondani...

Ayahuasca Experience. Ez egy másik marhaság. Ártalmatlan kis zajongás. Csak felraktuk a lemezre, a Nuclear Blast nem tiltakozott ellene. Igazából azt vártuk, hogy majd felhívnak minket, hogy: "hé, ez meg micsoda?". Nekünk nem volt szívügyünk, hogy felkerüljön a CD-re. Ők viszont legyártották így, szóval így okés a dolog.

Szerintem a legkülönlegesebb és legegyedibb a zenétekben az, ahogy a dobok és a gitártémák ritmizálását egymásra építitek. Furcsa, feszült hangulatú lesz tőle a zene, de mégis megtartja a húzósságát. Mit gondolsz erről?

Igen, egyetértek veled, abszolút mértékben. Legalábbis megpróbáljuk így csinálni. Ma a legfontosabb szempont nekünk az, hogy a gitár- és a dobtémákat egyfajta excentrikus módon rakjuk össze, hogy a dalok hangulata és vibrálása egy kissé csavart legyen. Ez a lényeg számunkra, hogy így írjuk meg a dalokat... szeretnénk a szokásos dolgokhoz valami extrát, szokatlant hozzáadni, amit a gitárok és a dobok együttes játékával valósítunk meg.

Hatással van rátok ma is más csapatok zenéje?

Természetesen mindig hatnak ránk a zenék, de megpróbáljuk szándékosan elhatárolni magunkat attól, hogy más zene befolyásoljon, inkább könyvek, filmek, hangulatok, érzelmek, meg ilyenek legyenek hatással ránk. Nem akarunk azzal a céllal hallgatni más zenekarokat, hogy az inspiráljon minket. Persze néha megesik az ilyesmi, még akkor is ha nem szeretnéd. Ha egy zene tetszik, akkor az valamilyen szinten befolyásol, de mi nem szeretnénk felhasználni ilyesmit a zenénkben.

Milyen könyvek és filmek vannak rátok hatással?

Bármi ami izgalmas, sci-fi... inkább különös dolgok. Alapvetően ugyanazokról a dolgokról beszélhetek a könyvek vagy a filmek esetében. Rengetegen olvastam olyan óriási horror szerzőktől, mint Clive Barker, egészen Edgar Allan Poe-ig visszamenőleg. De azért nem túlságosan sokat. Minél furcsább egy történet, annál jobb.

Mi volt az utolsó film, amit láttál?

Az utolsó film... angolul nem tudom a címét, nálunk Svédországban mindig lefordítják a címeket valamiért. Svédül valami olyasmi volt a címe, hogy Bíbor folyók (nálunk is ezen a címen futott - V.Sz.), Jean Reno-val. Ez volt az utolsó, de nem igazán tetszett. Marha jól kezdődött, volt egyfajta fura hangulata, de a vége...

Igen, ezzel egyetértek...

Túlságosan sok filmet nem nézek meg. Van egy, amire kíváncsi vagyok, ennek sem tudom a címét angolul, svédül a Farkasok szövetsége címet adták neki. (nálunk is - V.Sz.) Ha jól emlékszem ez szintén francia film. Meg szeretem az olyan filmeket, mint a Final Fantasy, amelyek tudom, hogy inkább gyerekfilmek, de tök jók.

A sajtó általában úgy emleget titeket, mint a metal egyik legzavarbaejtőbb zenekarát. Mi erről a véleményed?

Az igazat megvallva megtisztelő, hogy így jellemeztek, de nem igazán értem. A lemezeladásokban nem vesszük észre, ha érted mire gondolok. Nem adunk el túl sok lemezt, meg ilyesmit. Az marha jó, ha a sajtó a te oldaladon áll, de nem hiszem, hogy ez olyan nagyon sokat számítana. Persze természetesen megbecsülésnek vesszük ezt a véleményt.

Miért nem jelentettek meg sűrűbben lemezeket? A kiadó nem akarja?

Ó, ez nem így van! Ők azt akarják, hogy sűrűbben csináljunk lemezt. Csakhogy a dalszerzés számunkra mindig borzasztó lassú, fáradságokkal teli, és rendkívül hosszú folyamat. Lehet, hogy az jó vagy rossz munkamódszer, de mi mindent külön és hosszasan kianalizálunk. Azt szeretnénk, hogy minden egyes dal sajátos legyen, de legalábbis egy bizonyos érzése, kisugárzása legyen számunkra. De azt hiszem ez a mi problémánk és hibánk is egyben. Nem tehetünk mást, mint megírjuk a következő albumot, amin most dolgozunk. Szerettük volna, ha megjelenhetett volna már, mindig úgy három év különbséggel jöttek ki a lemezeink, de úgy érzem most egy kicsit másképp fog alakulni.

Tudnál mondani valamit az új lemezről?

Az attól függ mit szeretnél tudni.

Mesélj a dalokról, a szövegekről...

Egy kicsivel dinamikusabb lesz a Chaosphere-nél, és egy kicsivel... ezt elég nehéz kifejteni, de valamivel csavarosabb és gonoszabb hangulatú lesz. Nyolc húros gitárokat használunk és az eddigieknél mélyebbre hangoltuk őket, a basszusgitárral megegyező oktávra, ami még több gonoszságot ad a számokhoz. Nem valószínű, hogy túl gyorsak lesznek a témák, agyafúrtak viszont annál inkább, és egy rakás dobrész - ami eddig elkészült - egy kicsit gonosz, pokoli lesz, elég képtelen dolgokkal. Igazán intenzív lesz, viszont egyáltalán nem a sebesség miatt. Másképp lesz intenzív.

Már nagyon kíváncsi vagyok rá!

(nevet) Oké!

Mikor jön ki??

Remélhetőleg valamikor késő április-kora május körül. Legalábbis ahogy a dolgok most állnak.

Mennyi ideig próbáltok egy-egy dalt, mielőtt rögzítésre kerülne?

Erre nehéz válaszolni, mert van hogy agyonpróbálunk valamit, mielőtt stúdiózunk, és előfordul - a Chaosphere idején -, hogy néhány dalt felvettem magamnak, de csak én, gitár és minden egyéb nélkül, egyedül játszottam, hogy halljam és eljátszhassam a dobtémákat részletről-részletre. Mióta digitális technikával lehet rögzíteni, azóta külön darabokból lehet összerakni valamit, anélkül, hogy tudni kellene a dalokat. Máskor meg hónapokig is próbáljuk a dalokat, mielőtt felvesszük őket, szóval ez változó.

Egyedül szoktad írni a dalszövegeket?

Nem minden szöveget, a Chaosphere-en van egy, amit Marten írt, és valószínűleg a következő lemezen is lesz ilyesmi. Mindig van egy zsák szövegem, olyan 20-30 mindig akad, amiről úgy gondolom, hogy jók, de ha Marten ír egy dalt és hozzáteszi a saját szövegét, akkor az részemről teljesen rendben van. De majd meglátjuk mi lesz.

Mondtad, hogy szereted a science-fictiont.

Igen, így van.

Mit gondolsz a világ jövőjéről? Véleményed szerint az Egyesült Európa jó ötlet?

Nem tudom, nem szükségszerűen jó dolog. Nem vagyok biztos benne, hogy az. De majd a jövő eldönti, hogy mi lesz az Európai Unióval és a közös pénzzel meg mindennel, én nem tudom. Én elég nehezen tudom elképzelni, hogy fog mindez működni. Majd meglátjuk.

Mit szoktál hallgatni, amikor pihenni szeretnél?

Pink Floydot például. Chad Bakert, az ilyen régi jazz, meg hasonlókat.

Érdekelnek a mai zenék?

Nem igazán, legalábbis nem túlságosan. Mondjuk az új Tool lemez nagyon jó. És persze mindig vannak jó csapatok, és mindig jönnek ki jó lemezek, de engem ez a nu metal meg efféle szarságok nem érdekelnek. Ami ilyesmit hallottam eddig, az mind untatott. Nem túlzottan figyelem a mai zenéket.

Mostanában rengeteg svéd zenekar nagyobb sikereket ért el. Szerinted mitől lehet ez?

Fogalmam sincs. De nem hiszem, hogy azért lenne, mert svédek vagy ilyesmi, csak jók a zenekarok. Ha olyan zenekarokat nézel, mint a Darkane vagy a Haunted, ezek a zenekarok egész egyszerűen jók, nem az számít honnan származnak, csupán kiváló csapatok. Ez a véleményem.

Beszéljünk a honlapotokról. Miért nem újult meg már elég régóta? (Még a DEI lemezt kísérő design látható a honlapon - V.Sz.)

Igen, tudom... '95 óta ilyen, ami már kib...ott fényévekre van. (nevet) Az igazat megvallva nem tudom miért alakult így. Van egy pár emberünk aki ezzel foglalkozik, de nem fizetünk nekik semmit, azért csinálják mert érdekli őket, csak nincs erre elég idejük. Azért valószínűleg az új lemez megjelenése előtt kész lesz az új oldal. Mostanában beszéltünk az egyik sráccal, aki arra vár, hogy előadjuk az ötleteinket.

Miért váltatok meg a basszusgitárosotoktól?

Egyszerűen azért, mert nem érezte jól magát. Ő a zenekar tagja volt, de nem akarunk új basszusgitárost zenekari tagnak. Egy session zenészt próbálunk keríteni, aki eljön turnézni meg ilyesmi. Nem kell új tag, mert nincs rá szükség. Ráadásul Gustafnak nem volt meg az a háttere ami nekünk, nem azzal a metal háttérrel rendelkezett, mint mi. Mindig másképp álltunk hozzá a zenéhez, mint ő.

És session zenésznek milyen bőgőst kerestek?

Nem baj, ha nem pont úgy játszik, mint Gustaf, bárhogy játszhat. Irtózatos legyen! Játszhat bármit, jazzt, fúziós zenét, csak játsszon el bármit amit kérünk. De nem hosszú távra szeretnénk, hanem csak koncertekre és turnékra. Tudjon kezdeni valamit azzal, amit mi csinálunk, hasonló zenei háttere legyen, mint nekünk, és persze szeresse a zenénket!

Miért nincs valami projektetek a Meshuggah mellett?

Egyszerűen azért, mert nincs rá időnk. Ha van akkor ötévente, az albumok között akad valamennyi. (nevet) Minden létező időmet a szöveg- és dalírásra fordítom. Most nincs is időm meg kedvem sem, hogy mással foglalkozzak.

Lesz európai turnétok?

Igen, úgy néz ki lesz a lemez megjelenése után. Elég hosszú ideje nem turnéztunk már Európában, szóval épp itt az ideje.

Esetleg Magyarországra is eljuttok?

Igen, reméljük, még sosem jártunk arra! Szeretnénk egész Európát körbeturnézni, de ez attól is függ milyen turnék mennek akkor, mennyi pénz lesz rá, bla-bla-bla, tudod... Mindennek passzolnia kell. De biztos lesz Európa turnénk és bármi lesz, valahogy elmegyünk Magyarországra és azokba az országokba ahol még nem jártunk.

Ha nem jöttök, kénytelenek leszünk elutazni Svédországba, hogy megnézzünk egy Meshuggah koncertet...

Rendben! (nevet) De itt sem játszunk túl gyakran, sőt, a következő lemez megjelenéséig egyáltalán nem játszunk Svédországban!

 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Devin Townsend Project - Budapest, Barba Negra Music Club, 2015. március 12.

 

Slayer - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2011. április 8.

 

Symphony X - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Stratovarius - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.

 

Muse - Budapest, Sziget fesztivál, 2010. augusztus 15.

 

30 Seconds To Mars - Budapest, Sziget fesztivál, 2010. augusztus 13.