Súly, gyűlölet, harag: a Black Sabbath hatodik nagylemeze, az 1975-ös Sabotage szó szerint egy szörnyeteg, amelynek csak óvatosan szabad nekiállni. Az apokalipszis negyvennégy perces himnusza ez, a külső és belső világvége cinikusan nyers ábrázolása. Ez a lemez nem a zene öröméről szól, nem találni benne semmi fennköltet vagy dicsőségeset: a Sabotage nem más, mint háromnegyed órányi arcul köpése mindannak, ami hamis és hazug. Zabolázatlan dühkitörés, vagyis pontosan az, amiről a metal mindig is szólt.
A '70-es évek első fele valóságos diadalmenet volt a Black Sabbath számára: 1975-re öt olyan lemezt tudtak a hátuk mögött, amelyekkel nemcsak saját hírnevüket sikerült megalapozni és bebetonozni, de minimum egy tucatnyi új stílusirányzat számára is előkészítették a terepet. A birminghami munkásvilágból érkező négy fiatal számára a siker szinte a semmiből jött, s a világ látszólag egyik pillanatról a másikra fordult velük egy nagyot, felfedve előttük csillogó, aranyszínű arcát. A féktelen bulizások korszaka volt ez, a klasszikus rocksztárkodás nonpluszultrája. De a népszerűséggel járó hirtelen jólétnek árnyoldalai is vannak, s ezt a zenekar hamarosan a saját bőrén tapasztalhatta meg. Ozzy: „A '70-es évek közepére minden megváltozott a Black Sabbath háza táján. A kezdeti időkben örökké együtt mulattunk: ha megérkeztünk egy új helyre koncertezni, akkor mint egy kis galeri, bejártuk a várost, kipróbáltuk a kocsmákat és a klubokat, berúgtunk és csajoztunk. De ahogy telt az idő, egyre kevesebbet találkoztunk. Annyi időt voltunk együtt, hogy egyszerűen elegünk lett a többiek társaságából. És akkor is csak zsörtölődtünk, ha nem töltöttünk együtt egy percet sem, így idővel oda jutottunk, hogy már nem is beszéltünk egymással."
megjelenés:
1975. július 28. |
kiadó:
Vertigo / Warner |
producer: Black Sabbath & Mike Butcher
zenészek:
Ozzy Osbourne - ének
Tony Iommi - gitár, billentyűk Geezer Butler - basszusgitár, billentyűk
Bill Ward - dobok játékidő: 43:44 1. Hole In The Sky
2. Don't Start (Too Late) 3. Symptom Of The Universe
4. Megalomania
5. The Thrill Of It All 6. Supertzar
7. Am I Going Insane (Radio)
8. The Writ Szerinted hány pont?
|
A személyes problémák mellett azonban egyéb kellemetlenségek is bekopogtattak a Sabbath ajtaján. Kijózanító élmény lehet minden alkotóművész számára, amikor rádöbben a valóságra, hogy ő maga csupán bohóc, mutatványos a porondon, akit elölről a közönség, hátulról pedig az ügynökök és menedzserek próbálnak megerőszakolni. Az első esetben a végeredmény rendszerint a siker, majd a kiégettség, a másodikban pedig a fájdalmas megalázottság. A Sabbath évekig élvezte a közönség rajongását, ám nem vették észre, hogy a hátuk mögött a jogászokból és ügynököből álló kifinomult gépezet nem értük, hanem éppenséggel ellenük dolgozik. Geezer Butler így emlékszik vissza a felismerésre: „A Sabbath Bloody Sabbath készítése alatt jöttünk rá, hogy az ügynökségünk és a lemezkiadónk együttes erővel, módszeresen nyúl le minket. Annyira komoly volt a helyzet, hogy amikor épp nem a stúdióban vagy a színpadon voltunk, valamelyik ügyvéd irodájában ücsörögtünk, hogy megpróbáljunk megszabadulni a sok mocskosságtól."
Kemény pofon volt ez a négy húszas éveik közepén járó zenész számára. A frusztráció és a harag végül mélyen rányomta pecsétjét a soron következő Sabbath anyagra: már a lemez címével is arra utalt a csapat, hogy ügynökségük milyen alantas módon próbálta szabotálni a zenészek munkáját és életét. A Sabotage felvételei sem mentek zökkenőmentesen, hiszen a zenekar éjjel dolgozott a lemezen, nappal pedig a bíróságra járkált. Az új lemez megszületésének legfőbb oka éppen ezért igen prózai volt: valamiből fizetni kellett az ügyvédeket. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a Sabbath muzsikosokból állt, akik a zenén kívül máshoz nem is értettek. Ahhoz viszont nagyon is.
A Sabotage felvételeihez a csapat bevonult az angliai Morgan Studiosba, ahol egyes információk szerint hat, mások szerint tizenkét hónapig dolgoztak a dalokon és magukon a felvételeken. A Sabbath Bloody Sabbath sikere után elvileg adott volt az irányvonal, ám az akkoriban történtek hatására végül egészen más úton indultak el. Tony Iommi: „Folytathattuk volna ott, ahol a Sabbath Bloody Sabbath-tal abbahagytuk, vagyis lehettünk volna még technikásabbak, használhattunk volna még több nagyzenekari betétet, de nem volt sok kedvünk mindehhez. Egymásra néztünk, és azonnal tudtuk, hogy egy igazi rocklemezt akarunk csinálni – a Sabbath Bloody Sabbath pedig nem ilyen volt." A jogi hercehurca azonban egyáltalán nem hozta közelebb egymáshoz a tagokat, s a régi bajtársiasság már csak nyomokban létezett közöttük. Az album legfőbb zenei agytrösztje Iommi volt, aki nem vette túl jó néven, hogy társai gyakorlatilag magára hagyták a stúdióban: „Egyedül kellett megkevernem a lemezt, ami nagyon nehéz volt. A többiek mindig hazasiettek, ott sem voltak. Nem volt könnyű, de nem hagyhattam abba, csinálni kellett. Persze, az igazsághoz hozzátartozik, hogy akkoriban eléggé el voltunk látva drogokkal – kokain, pia meg mindenféle más..." A lemezt meghallgatva elmondható: a düh és a drog pokoli elegy.
A nyitó Hole In The Sky klasszikus Iommi riffel indít, ami egyszerre fenyegető és ragadós. Ozzy úgy énekel, mintha ő maga lenne az a lyuk az égen, amely dühödten szív magába mindent, hogy aztán félig megemésztve visszaöklendezze a maradékot. A rövid átvezető Don't Start (Too Late) után bereccsen a Symptom Of The Universe, amely mára szintén Sabbath-slágerré érett. Iommi gonoszan dohogó riffelése alá Bill Ward feszes iramot diktál, a Geezer Butler basszusával megvastagított hangzás pedig ontja magából a gyilkos indulatokat. A pusztítás ódája ez, ahogy azt a Black Sabbath-on kívül más nem igen tudja előadni.
Az album legsötétebb tétele talán egyben a zenekar történetének legnyomasztóbb darabja is. A Megalomania a maga kilenc és fél percével még ma sem könnyű szerzemény, hát még milyen nehéz falatnak tűnhetett 1975-ben! Ebben a doom-gyöngyszemben benne van mindaz, amiről a későbbi sötét zenék is szólnak: az emberek utálata, világvége-hangulat, izoláció és ellenszenv mindennel és mindenkivel szemben. Ozzy itt is maga a megtestesült gyűlölet, Iommi pedig emlékezetesebbnél emlékezetesebb témákat vonultat fel. Mindehhez remek terepet nyújt a szerzemény hossza és szerkezete: a közepe táján a depresszív hangulatú részt egy tempósabb váltja fel, amely úgy fortyog, mint egy vulkán belseje. A Thrill Of It All talán némileg képes fellazítani az albumot uraló mérhetetlen borút, bár ezt a dalt is belengi valamiféle ironikus keserűség, mintha a zenekar önmagát nevetné ki naivságáért.
A lemez legérdekesebb tételére, a Supertzarra Ozzy így emlékszik vissza: „Emlékszem a napra, amikor felvettük: besétáltam a Morgan stúdióba, és ott volt egy negyvenfős kórus, egy 86 éves hárfással. Olyan zajt csináltak, mintha Isten vezényelné le a világvége zenéjét. Meg sem kíséreltem rávokálozni." Ezt a furcsa, Sabbath-mércével mérve kísérletező darabot egy olyan követi, amely már egyenes visszautalás az előző lemezre. Az Am I Going Insane (Radio) szintetizátorral megdobott, felszabadultabb dal, persze csak Sabbath mércével mérve. A radio szó a címben sokáig engem is zavarba ejtett, mert bár slágeres dalról van szó, mégsem fért a fejembe, hogyan írhatott a Sabbath direkt a rádiókra valamit. Mint aztán kiderült, a radio ez esetben vicces utalás akar lenni az elmebetegségre, vagyis a dal témájára. A záró The Writ szövegét Ozzy írta, ami ritkaságnak számít, lévén a zenekar fő dalszövegírója mindig is Butler volt. Itt Ozzy kiadta minden dühét, amit korábbi menedzserük, Patrick Meehan iránt táplált, de társai sem fogták vissza magukat. Ward olyan erővel püföli a bőröket, mintha a pergő helyén valamelyik lemezcéges nagykutya feje volna, Iommi pedig Butlerrel tökéletes ellenpontja Ozzynak, sőt, még egy akusztikus betétet is volt képük beépíteni a dalba, csak hogy megmutassák: azért nekik is van humorérzékük.
A lemez nyomasztóan sötét hangulatának dacára igen pozitív fogadtatásban részesült, ekkorra azonban valami eltörött a csapat háza táján. Ahogy Ozzy fogalmazott: „Nem voltunk már többé egyszerű birminghami kölykök, akik csak bulizni akarnak egy jót – keményen melóztunk, méghozzá azért, hogy kifizethessük az ügyvédeinket." Jóllehet, a klasszikus felállás a Sabotage után még két nagylemezt élt meg, a kezdeti időkre jellemző lelazult zsenialitás helyét azonban addigra az illúzióvesztés szülte görcsösség vette át, ami végül a rockzene egyik legnagyszerűbb formációjának a szétszakadásához vezetett.
Hozzászólások
Szerintem már az Into the Void is thrash :)
Jó lemez, de ritkábban hallgatom mint az első 5-öt. A Symptom szerintem is a thrash metal alapját szolgáltatta, de a furcsább számok nem mind annyira erősek. A Supertzar dallamai zseniáklisak egyébként, Megalomania is egy bivalyerős refrén, Hole meg egy klasszikus RIFF. Az A oldal sokkal erősebb
Tudom sokak szerint ez az album tele van töltelékszámokk l, de szerintem ez az utolsó igazi sabbath lemez, amit egyben is jó meghallgatni mindig
Szeretem, de nálam ez már nem klasszikus, nem éri el az első 4-5 szintjét. Ritkán veszem elő.
A Megalomania Ozzy egy visszaemlékezés e szerint gyak. egy drog(os)himnusz ... :)