Az istengyilkosságot nevében propagáló amerikai Deicide mindig is azon csapatok sorát erősítette, amelyeknél nem igazán érdemes a mondanivalóval törődni: zenéje alapján a banda nyugodt szívvel nevezhető kiválónak, ám az ideológia, dalszövegek és úgy általában véve a tematika terén inkább érdemel egy legyintést a zenerajongóktól, mintsem elmélyült tanulmányozást. Glen Benton kompániája esetében persze nem lehet említés nélkül hagyni a sátánizmust, amely olyannyira szerves részét képezi a Deicide-nak, mint márkanévnek, ám ez csak a csomagolás, a marketing. Szerencsére a csapat első három lemezét, így a harmadik, a napokban húsz éve kiadott Once Upon The Crosst nem emiatt tekintjük ma a death metal klasszikusainak.
megjelenés:
1995. április 18. |
kiadó:
Roadrunner |
producer: Scott Burns & Deicide
zenészek:
Glen Benton - ének, basszusgitár
Brian Hoffman - gitár Eric Hoffman - gitár
Steve Asheim - dobok
játékidő: 28:10 1. Once Upon The Cross
2. Christ Denied
3. When Satan Rules His World
4. Kill The Christian
5. Trick Or Betrayed
6. They Are The Children Of The Underworld
7. Behind The Light Thou Shall Rise
8. To Be Dead
9. Confessional Rape
Szerinted hány pont?
|
A Deicide fogantatása a napfényes Floridában esett meg 1987-ben, a világnak egy olyan pontján, ahol a zenélgetni tanuló kamaszok magasról tettek az ország túloldalán burjánzó cicanacis, kokainporos sleaze életvitelre. Errefelé a keményebb, pózolásoktól mentes vonulat szökkent szárba. A térség metalosaira a legnagyobb hatást a legendás Savatage tette, tehát nem épp a Mötley Crüe-től tanulták a metalkodást: Florida termelte ki magából többek között a Morbid Angelt, az Atheistet, az Obituaryt és a Nocturnust is. Nem csoda hát, hogy amikor a húszéves Glen Benton hirdetésére jelentkező Brian és Eric Hoffman, kiegészülve a dobos Steve Asheimmel először csörömpölni kezdett, a közös pontot inkább a Celtic Frost jelentette, mintsem a Ratt. Benton vonzódása a népi hiedelmekhez egyébként nem újkeletű: „Azért alapítottam meg a Deicide-ot, mert szükségem volt egy csatornára. Történetesen ikrek vagyok. A személyiségemnek van egy olyan része, ami megrémít másokat. Azért választottam a sötét oldalt, mert sokat kíván meg az embertől, és ez szimpatikus."
Amon néven indult be a demózás, koncertezés, majd a legenda szerint Benton egy nap becsörtetett a Roadrunner Records A&R-főnöke, Monte Conner irodájába, és egy demójukat a döbbent fickó orra alá tolva, nem épp arisztokratikus eleganciával megkérte, hogy szerződtesse le őket. Hogy ebből mi mese, és mi igaz, nem tudni, mindenesetre Connernek megtetszett a banda, és leszerződtette a fiatalokat. A kiadó részéről a leglényegesebb kérés a banda felé a névváltoztatás volt. Így lett 1989-ben Amonból Deicide, istenből istengyilkos. A névváltoztatás már csak azért sem lehetett a tagok ellenére, mivel nem Benton volt az egyetlen sátánista a csapatban. Eric Hoffman ezt nem is tagadja: „Mindannyian sátánisták vagyunk. Mi a mindennapi életben is ezzel foglalkozunk, nem csak a színpadon. A testvérem, Brian már többször megégette a karját, mint ahogy Steve és én is. Mi nem csak megjátsszuk ezt, mint a Slayer." A képmutatás hiánya egyébként megkérdőjelezhető a csapat esetében: ismeretes, hogy Benton fordított keresztet égetett a homlokára, és a '90-es évek során több interjújában is elismételte, hogy 2000-ben, vagyis a 33. születésnapján öngyilkos lesz, de mindannyian jól tudjuk, mi is lett ebből. Szenzációhajhászásnak azonban kiválónak bizonyultak ezek a húzások, a banda hírnevét tovább öregbítették Benton forrófejű kijelentései, és nem utolsósorban fényesen rávilágítottak a tagok hiedelmeinek badarságaira.
Első lemezük, az 1990-ben megjelent Deicide a death metal legizgalmasabb időszakában érkezett, és kiválóságát szinte azonnal felismerte a szakma és a rajongók. A második lemez két évre rá, Legion címmel robbant, de még milyet! Ekkorra a Deicide neve egyet jelentett mindennel, amit az álságos cenzorok és jogvédők megvetettek, és a vakon minden ellen lázadozó tinédzserek bálványoztak. Mindehhez a zene és a nyilvánvaló sátánizmus mellett sokat hozzátettek Benton direkt botrányosnak szánt kijelentései. Több ízben beszélt például arról, hogyan lő halomra rágcsálókat a saját kertjében, és hogy mennyire élvezi a dolgot. Sokak szerint Benton megbotránkoztató nyilatkozataira volt válasz az a robbantásos merényletkísérlet is, amely a csapat '92-es, stockholmi klubbuliján történt. Áldozatok mindenesetre szerencsére nem voltak, és a zenekar hírnevének bizony ismét nem ártott az esemény.
A '90-es évek közepére tehát a Deicide egyike lett a legismertebb és legelismertebb extrém zenekaroknak. A második lemez után azonban három évet kellett várniuk a banda rajongóinak, hogy kézbe vehessék az új mesterművet, és ennyi idő elég is volt ahhoz, hogy a színtér egészen megváltozzon. 1995-re a kiadók felfedezték a szélsőségesebb muzsikákban rejlő anyagi potenciált, így vérszemet kapva szerződtettek le bárkit, aki inkább vért hányt és borotvapengékkel gargalizált, mintsem énekelt, és képes volt elég mélyre hangolni a gitárját. Persze nem mindig a minőséggel voltak a bajok, de a Deicide-hoz hasonló death metal-alapbandák eddigre több tucat követőt, vagy sok esetben kópiát ihlettek meg. Monte Conner így emlékszik vissza az akkori állapotokra: „Abban az időben én is könnyen túlzásokba estem. Leszerződtettem néhány olyan zenekart, akiket talán nem kellett volna. De aztán hamar eldöntöttük, hogy megszabadulunk azoktól a csapatoktól, amelyekben nem láttunk jövőt: olyanoktól, mint a Gorguts vagy a Sorrow, akiket eleve le se kellett volna szerződtetnünk, vagy az Immolation, akiknek négy évbe tellett megírniuk egy lemezt. Ezekkel a zenekarokkal felbontottuk a szerződést, de a Deicide-ot vagy az Obituaryt megtartottuk, mert ők fontosak voltak a kiadó számára, segítettek a cég áttörésében. Megértettük, hogy bár ezek a zenekarok soha nem lesznek ennél nagyobbak, de mindig is megbízható igáslovak maradtak, amelyek még profitot is termeltek a kiadónak, szóval hogyan is dobhattuk volna ki őket? És amiatt is fontosak voltak számunkra ezek a bandák, mert ha mindegyik death metal csapatunkat kirúgjuk, az egyfajta személyiségzavarral lett volna egyenlő."
Noha a Deicide-ot a mai napig mindenki Bentonnal azonosítja, a csapat fő dalszerzője valójában a kezdetektől fogva a dobos Steve Asheim volt: „A dalszerzés nálunk eléggé egyszerűen megy: én írom az összes zenét, Glen pedig a dalszövegeket. Elég régóta így csináljuk, és tökéletesen működik is a dolog. Számomra egyáltalán nem okoz gondolt a riffek és a dalok kiagyalása, ami azt illeti, elég könnyen jönnek." A csapat első három lemezén érezni is ezt a könnyedséget: sem a debütálón, sem a Legionon nincs nyoma izzadságszagnak vagy darabosságnak, és nincs ez másként a Once Upon The Cross-szal sem. Hiába, nem árt, ha egy bandán belül a tagok hasonló zenei és ideológiai ízléssel rendelkeznek...
A harmadik Deicide-album elődeihez hasonlóan szintén a death metal tiszteletbeli otthonának is nevezhető Morrisound stúdióban öltött végső formát, a szakmában akkortájt hivatkozási alapként tekintett Scott Burns értő kezei alatt. A hangzás így magán hordozza a kor jellegzetes death metalos jegyeit: nyers, dinamikus, szikár. A borító az előző két lemezéhez mérve merészebb, nem sokat hagy rá az ember fantáziájára, a korongon feszülő huszonnyolc percnyi zene pedig egyértelműen a banda egyik legerősebb alkotása, tömény death metal-esszencia.
Ha az első lemez a Zsigeri, a második a Gyors, akkor ez a harmadik a Megfontolt. A Once... a Deicide addigi legkiérleltebb munkája volt, ahol talán először lehetett érezni azt, hogy a zenekar erőteljesen fejlődik, mint egy egység. A nyitó címadó tömör Deicide-mestermű, ahol a klasszikus, többek között a Cannibal Corpse által is a korai időkben sokat használt gonoszkás felvezető után parádés stílusleckét kapunk a pofánkba. A szerzemény az előző Deicide-darabokhoz képest lassabb, de ez az egész lemezrők elmondható. Persze ne doomra számítsunk, de aki a Legiont a gyilkos sebességéért kedveli, az itt elsőre talán csalódni fog. Steve Asheim a lemez általános tempójáról egyébként évekkel később elég prózai magyarázattal szolgált: „Ma hallgatva ezt a lemezt, elég lassúnak tűnik. Élőben ezeket a dalokat sokkal gyorsabban játsszuk. Az igazat megvallva mindig is gyorsabban játszottuk őket, mint ahogy a lemezen hallhatóak. Amikor '94-ben, a stúdióban felvettem a dobsávokat azon a sebességen, amelyen a próbán is elnyomtuk, az összjátékidő csak 22 perc volt. Ennyi nem elég egy teljes albumhoz, ezért újravettem a dalokat valamivel lassabb tempóban, de még így is csak 30 percnyi anyagunk volt. De végül ez lett belőle."
Elég konkrétan ront be a házba a Christ Denied, amely jól eltalált témáival, letisztult szerkezetével már első hallgatásra berágja magát az ember agyába. Érdekes azzal a tudattal meghallgatni a When Satan Rules His Worldöt, hogy Asheim ezt a darabot is jóval sebesebb tempóval álmodta meg eredetileg, a dal ugyanis a lemez egyik leglomhábbja, szinte lazának nevezhető, bár a sötét utcán megvillanó késpenge váratlanságával lecsapó rövid begyorsulások hamar szétszakítják ezt a képzetet. A szeretetet és toleranciát éltető Kill The Christianben a Hoffman testvérek riffjeinél morózusabb, gyilkos indulatokat tökéletesebben hangokba öntő témákat nehezen találni a fémzene palettáján.
Az igazi szélvihar a Trick Or Betrayeddel érkezik meg, habár a leleményes váltások miatt itt is sikerül többet kihozni a szerzeményből egy nyúlfarknyi szélvészgyors aprításnál. Slágeres felhangokat üt meg a They Are The Children Of The Underworld, bár ez persze szigorúan a Deicide zenei keretein belül értendő, és erős a gyanúm is, hogy ennél a dalnál épp a lassabb tempó hozta elő az igazi ízeket a szerzeményből. Benton egészen mély hörgését is meg kell említenem, főként, mivel a banda egyik védjegyének számít. Elsőre az ember azt hinné, a vokálnál némi elektronikus csalást használ Glen, ám az igazság nem egészen ez: „Amit hallasz a lemezeinken, az két énekrész egymásra helyezve: van egy mélyebb vokális rész, meg egy másik a középtartományban. Ez utóbbi okozza az egész furcsaságát. Olyan ez, mint egy természetes hangkiegyenlítő. Nem kell elektronikát használni hozzá, mivel ettől a megoldástól a hang olyan, mintha megbütykölték volna."
Legion-hívők a mennyországban fogják érezni magukat a Behind The Light Thou Shall Rise hallatán: masszív őrület ez a három perc, ennél érthetőbben senkinek nem lehetne elmagyarázni, mi is a death metal lényege. A Behind... ellenpontozásaként funkcionáló To Be Dead pedig azt bizonyítja, miért is jó egy lemezen a változatosság. Mint ahogy zombikból is unalmas, ha mindegyik hullamerevséggel vonszolja magát, kell néha olyan élőhalott is, amelyik pumaként veti rá magát az élőre. A vége persze mindig ugyanaz: kegyetlen pusztítás. A záró Confessional Rape-ben a zenekar még utoljára megtornáztatja death metalos izmait, nem is akárhogyan, aztán le is cseng ez a 28 perces extrém diszkó.
A Deicide azon death-dinoszauruszok egyike, amelyek szinte a kezdetektől itt vannak, és folyamatosan alkotnak. Az évtizedek során persze Bentonéknál is történtek tagcserék, és ha minden igaz, hamarosan érkezik a csapat tizenkettedik lemeze is. Azt tehát egyáltalán nem lehet mondani, hogy csak a sátánizmusból és a botránykeltésből fel lehet építeni egy hosszan tartó karriert. Főleg, hogy manapság már Benton is lecsillapodni látszik, s inkább a zenére összpontosít épp aktuális zenésztársaival. Újkori Once...-ra azonban nem emiatt felesleges várnunk. Ez a lemez egy kor, egy állapot megtestesülése volt, olyan zenészektől, akik fiatalok voltak és éhesek.
Hozzászólások
Szuper! Várom türelmesen!
Nem az "elhalás" a jó szó erre, hanem hogy akkor valamiért mégsem jött össze. :) Megígérni nem merem, hogy most tuti, de megfordult a fejemben már, hogy az augusztusi koncert is jó apropó lenne valamelyikre. Előbb-utóbb mindenképpen lesznek, ezt tartom.
Szia Ádám! Csak én nem találom a megemlékezést az első két lemezről, vagy elhalt valahogy a dolog? Nem reklamálni akarok, és tudom, hogy idén egyik sem kerek évfordulós, csak imádom az írásaitokat. De gondolom/remélem, ezzel nem vagyok egyedül.
De nálam pont ezért nem akkora kedvencek.
A rovat cikkei amúgy nagyon profi munkák, mint ahogyan ez a megemlékezés is. Ezt mindenképpen le kell írnom, hiszen nem lennék igazságos, ha csak erre az egy hibára szállnék rá. A cikkek minden műfajú lemez tekintetében hozzáértést, utánajárást tükröznek és szakmailag, formailag is átlag felettiek!
Lesz. :)
akarom mondani 20, elnéztem
A cikkért is köszönet jár, volt újdonságtartalm a. Néztem egyet, hogy Az Immolation, Gorguts, Sorrow hármasban nem láttak potenciált a kiadónál, ott se tudok belekötni az albumokba, 9-10 pontra taksálom mindegyiket, bár tényleg nem olyan "könnyen emészthető" albumok, mint egy Deicide, vagy CC.
Örülhetünk, hogy elkövették azt a "hibát", hogy szerződtették őket :)
Igen, lehet, hogy nem volt eléggé eladható (Sorrow szintén), de hogy pont ezeket emeli ki, az olyan furán hangzik, mintha valami szar zenekarokról lenne szó.
Valszeg az, hogy ők még a death metal-on belül is rétegzenét játszanak, elég csak az Errosion of Sanity-t vagy az Obscura-t meghallgatni.