A kedd estém az energikus, cicomamentes thrash metal jegyében telt el a Rockmaraton második napján, a szerda azonban egész másfajta szórakozást kínált. Mivel a Hegyalja Fesztivál (pontosabban Kingdom Of Hegyalja) sajnos idén is földbe állt, a szervezők átmentették a Nightwish fellépését a Petőfi Csarnokba, így néhány kompromisszum árán ugyan, de az érdeklődők megnézhették a 2000-es évek heavy metaljának manapság tán legnépszerűbb csapatát.
Mivel várható volt a teltház, előre figyelmeztettek mindenkit, hogy érdemes időben érkezni a koncertre, a PeCsa szabadterének bejárata ugyanis alkalmatlan arra, hogy rövid idő alatt több ezer embert passzírozzanak át rajta. Mindez abszolút a Sorronia malmára hajtotta a vizet, hiszen gyakorlatilag csurig telt nézőtér előtt kezdhették meg műsorukat nem sokkal negyed nyolc után. A jelenleg új lemezén dolgozó ötösfogat maximálisan illett is a Nightwish elé, mivel teljes mértékben azt az iskolát követik, mint finn mestereik, azaz női énekkel operáló, dallamos, szimfonikus heavy metal a játék neve. A színpadi rutintalanság látszott ugyan rajtuk, de a kiállásukkal semmi probléma nincs, ugyanakkor egyértelműen karakteresebb dalokra lenne szükségük. Ettől függetlenül sikert arattak, a Nightwish zenéjére kiéhezett embertömeg láthatóan szívesen vette a minőségi előételt.
időpont:
2015. július 15. |
helyszín:
Budapest, PeCsa Music Garden |
Neked hogy tetszett?
|
Ha őszinték akarunk lenni, a Hegyalja elmaradásával a budapesti rajongókon kívül mindenki csak szívott. Kapásból ott indul a dolog, hogy a Nightwish produkciója nem fér el egy akkora színpadon, mint ami a Petőfi Csarnokban található, így csak kompromisszumok árán lehetett megvalósítani a bulit. A szervezőkről talán fölösleges is bármit írnom, ugyanis nyilvánvaló, mennyi idegeskedéssel, melóval járhatott a koncert utolsó pillanatban történő átpozícionálása, de meggyőződésem, hogy mi, rajongók sem jártunk jól: egyrészt a fővárosi csendrendelet miatt tízkor be kellett fejezni a koncertet, ami akár még a játékidőt is behatárolhatta, másrészről pedig így arra kényszerült a zenekar, hogy még bőven világosban csapjon a húrok közé, ami valljuk meg, igencsak rombolja a hangulatot és a látványelemek hatásosságát. Márpedig a látvány, a cirkusz rendkívül fontos része a Nightwish fellépéseinek, ez a zenekar ugyanis már hosszú évek óta nem – pontosabban nem csak – a dalokról szól. Mivel így is lobbantak a lángnyelvek, villogtak a fények és robbantak a pirók, el sem tudom képzelni, miről maradhattunk le a helyszínváltozás miatt, az viszont tény, hogy a vizuális körítés mostanra a finnek fellépéseinek csaknem a zenével egyenértékű elemévé vált.
Sok zenekarról (köztük Tuomasékról) is leírtuk már, hogy precíziós gépezetként működnek, de a Nightwish esetében ez tényleg száz százalékosan igaz is. Mivel a Tarja utáni éra dalai, különösen az idei Endless Forms Most Beautiful tételei rengeteg szimfonikus, billentyűs témát tartalmaznak, ezeket koncerten csakis gépről lehet elővarázsolni, így ne legyenek illúzióink: a háttérben folyamatosan húzó szimfonikus zenekar, a háttérvokálok és az ezekre játszott billentyűtémák egy jó része nem élőben szólalt meg, ehhez ugyanis legalább négy billentyű és hat kéz szükségeltetett volna. Ha pedig samplerről érkezik a zenei alap egy része, az azzal jár, hogy nincs hibázási lehetőség, nem lehetnek néhol kicsit gyorsabbak, máshol lassabbak, mindennek a helyén kell lennie, különben atomjaira hullik a produkció. Ez a koncert pedig természetesen atompontos is volt: végtelenül precíz, hiba nélkül összerakott, az élő koncertek nyersességét, dinamizmusát ugyanakkor kicsit nélkülöző fellépés. Persze ez nem is feltétlenül gond, hiszen a PeCsa szabadterét csurig megtöltő publikum azért jött ide, hogy lemezminőségű Nightwisht halljon, ezt pedig meg is kapták.
Mivel előzetesen sosem nézek utána a várható koncertprogramnak eléggé meglepett, hogy a zenekar mennyire a jelenre koncentrál. Természetes, hogy egy lemezbemutató turnén a műsor jelentős részét adják az aktuális album tételei, de kissé úgy tűnt, Tuomasék tudatosan igyekeznek szakítani a Tarja-érával, ami egyértelműen nem jó húzás. Bár Anette Olzonnal ellentétben Floor Jansent szinte azonnal elfogadta a közönség, nem lenne szabad elfelejteniük, hogy a rajongók döntő többsége nem az új anyaggal szerette meg a zenekart, azaz számukra még mindig Tarja a nagybetűs Énekesnő. Így viszont finoman szólva sem túl szerencsés egy olyan setlist, amelyben mindössze négy tétel fémjelzi a többség kedvence által felénekelt lemezeket.
Anette esetében még megérteném ezen dalok mellőzését, de Floor egyértelműen képes a Tarja-témák interpretálására is, így végképp indokolhatatlan és értelmetlen a mellőzésük. Mert bár összességében tetszik az Endless Forms Most Beautiful, nem azért jöttem (és szerintem mások sem), hogy szinte kizárólag az ezen, illetve az Anette Olzon által felénekelt két albumon szereplő dalokat hallgassam... A nyitó kettős Shudder Before The Beautiful és Yours Is An Empty Hope jó dalok, és a monumentális The Greatest Show On Eartnek is egyértelműen helye van a programban, de a borzalmas My Waldent például rémálmaimban sem gondoltam volna, hogy végig kell majd szenvednem. Számomra Troy Donockley testesít meg mindent, ami manapság rossz ebben a zenekarban, játékának köszönhetően ugyanis néha tényleg a vásári giccs kategóriába csúsznak át, ennek pedig eklatáns példája ez a dal. Helyette és a további Endless Forms-tételek helyett lehetett volna például Wishmaster, The Kinslayer, Bless The Child, Dark Chest Of Wanders vagy Wish I Had An Angel, a sor tetszés szerint folytatható. Ráadásul a jégkirálynő Tarja helyett kifejezetten szimpatikus, belevaló frontcsaj-attitűdöt mutató Floor végig szépen és jól énekelte, tehát valószínűleg ezekkel a dalokkal sem lett volna különösebb problémája.
Így viszont amikor tizet ütött az óra, és ráadás nélkül leléptek, maradt bennem némi hiányérzet: tetszett ugyan, amit láttam, jól is éreztem magam, de mégis kissé csalódott vagyok a soványka set miatt. Tudjátok, a Nightwish Wishmaster nélkül olyan, mint a Dallas Bobby nélkül.
Fotók: CSLP Rocks
Hozzászólások
Ami mondjuk megérne egy misét, ha amúgy Iced Earth(Days of Purgatory) módra kiadnának egy "Greatest Hits" albumot, amit Floor énekelne fel... aztán megint lenne ok elővenni őket koncerten...
Vagy ott, hogy az egykori fiatal rockerek felnőttek... végül is jövőre lesz 20 éves a zenekar!
Remélem kitalálnak valamit az évfordulóra...
Szerintem a NW pont most tart ott, hogy nem csak a fiatal rockerek érdeklődnek utánuk.
Ne felejtsük el - új album ide vagy oda, - hogy Troy jelenléte nagyban befolyásolhatta a setlist-et. Ha egyszer bevették a bandába, úgy muszáj a szokottnál több dudás/folkos dalt játszani, puszta formaságból, ha egyszer nem akarja a játékidő több mint 2/3-át a kispadon tölteni.
Mindazonáltal meglepett, hogy a Century Child albumról egy árva dal nem szerepelt. Persze, jöjjön a Wishmaster és a Once klasszikusai, de csak nekem hiányzott ennyire a CC album? Igen, +1 Oceanborn is belefért volna.
Ellenben Amaranth az a szám, amit hagyni kéne pihenni...
Ha már Troy, akkor jöjjön a 7 Days To The Wolves, én vagyok olyan elvetemült, hogy a Scaretale és Master Passion Greed dalokat is szívesen hallanám élőben :D
sajnos minden szava szinigaz; sokkal kevesebbet kaptam mint amire vartam
A Hegyalja fesztivál elmaradása tény, ha tetszik, ha nem. Kellett egy új helyszín. PeCsa valóban nem a legmegfelelőbb hely egy Nightwish szintű bandának, de ilyen rövid idő alatt már nem egyszerű jobbat találni. Inkább úgy nézzük, hogy mennyivel jobb volt ez így a rajongóknak, ahhoz viszonyítva, hogy akár törölhették is volna a Magyarországi fellépést.
A "vizuális körítés" egy nagyobb színpadon biztos még grandiózusabb lehetett volna, de ez a show még így is látványosabb volt az USA turnén látottakhoz viszonyítva.
A "jelenre koncentrálás" kérdéséről a többi hozzászóló már tényszámokkal igazolta, hogy ez elég elfogult, szubjektív vélemény.
A "tudatosan igyekeznek szakítani a Tarja-érával" kijelentéssel kapcsolatban csak annyit írnék, hogy objektivitás végett azt azért érdemes lett volna megemlíteni, hogy a régi klasszikus Stargazers tíz év után került vissza a koncertprogramb a. Szerintem ez magáért beszél.
"Ráadás nélkül leléptek ": 2012-óta a koncertjeik zárószáma Last Ride of the Day és ezután már nem adnak ráadást -- még 70 ezres közönségnek sem. Ez elég köztudott.
Hidd el én is szívesen hallgattam volna egy 4 órás koncertet, ahol végigjátszhatta k volna minden klasszikust, de erre itt (és nem csak itt) nem volt lehetőség.
A zenekar egy nagyon profi és látványos koncertet adott, ahol láthatóan nem spóroltak az energiával. A rendelkezésükre álló lehetőségeket teljes mértékben kihasználták a közel 5 ezer néző legtöbbjének megelégedésére. Én legalább is ezt láttam.
Honnan lehet tudni, hogy jönnek decemberben Budapestre? Nézem folyton a koncertlistájuk at, de semmi.
Ha jól emlékszem, akkor 14 tétel szólt este. Ebből 6 új, 4 Tarja és 4 Anette korszakos. Ez szerintem igenis arányos választás.
Természetes, hogy egy ekkora zenekar precíziós gépezetként játszik a deszkákon, de én nagyon ritkán látok ennyi összemosolygást , röhögést, poénkodást ekkora méretű zenekarok koncertjein, mint tegnap este. Láthatóan élvezték a muzsikálást. Sőt! Floor még külön meg is köszönte az Instagram oldalán az estét. Az gondolom, hogy ez sokat elárul.
Magam sem értek egyet azzal, hogy Tarja a nagybetűs énekesnő, hiszen a NW sokkal népszerűbb lett az Anette korszakban, de úgy látom, hogy most ismét sikerül előrelépniük. Én a Tarja korszakból dalokat szeretek, míg utána már az egész lemezeket is.
Mivel az írás szerzője kb. 2 méterre állt tőlem, így most nem tudom elsütni azt a poént, hogy nem ugyanazon a koncerten voltunk! :-)
Andreidos, az öregebb arcok elől csápoltak! :) baromi jó volt,ma is mennék. Csak kellene egy csontkovács,meg egy masszőr 40-e után bőven lassabban megy a rehab. Puszi!
Kár hogy kihagytad, nagyon jó volt, bár YouTube-on fent van szinte az egész, megnézheted.
Legközelebb se várj Tarja Best Of-ot, az arányok valószínűleg hasonlóak lesznek, max a dalokat variálják...
A közönség meg láthatóan nagyon lelkes volt, ami tetszett is, ellenben pár agresszív állattal, akik mindenáron el akartak lökdösni a helyemről, de nem sikerült nekik. Hahaha.
A Sorronia nekem nem tetszett és ahogy végignéztem a közönségen nagyon azt láttam, hogy senki másnak sem. Olyan volt, mintha egy számot játszottak volna 40 percen keresztül.
A Nightwish meg maga volt a tökéletesség, nem gondoltam volna, hogy az új album számai is ennyire ütni fognak élőben, de kellemeset csalódtam. Ha minden igaz, jönnek decemberben is Budapestre, azt sem fogom kihagyni az tuti.
Ja és amúgy volt ráadás, a Ghost Love Score illetve a Last Ride of the Day, de csak egy pár másodpercre mentek le a színpadról, mert akkor már majdnem 10 óra volt és sietni kellett.