Valószínűnek tartom, hogy – irányultságukból és átlagéletkorukból fakadóan – ez a zenekar nincs túlságosan olvasóink érdeklődésének homlokterében. Ez persze nem baj, ezért álljon előbb itt néhány, a mai zenekészítési és -fogyasztási szokások tükrében kimondottan érdekes előzmény. Azt is feltételezem, hogy a Shockmagazin tábora előtt ez a csapat határozott hátrányból indul. Egyrészt alapból gyanús, ami trendi, amit a fiatalok hallgatnak, sőt, szeretnek, régen úgyis minden jobb volt, ráadásul a rádióban is játsszák a dalaikat – valószínűleg egyre kevésbé, de erről kicsit később –, hülyén öltöznek és viccesen néznek ki, ráadásul mindig jókedvűek. Vastagon Z-generációs mindegyikük, így a zenekar se túl régi, de ami a legsúlyosabb: fennállásuk öt éve alatt négy nagylemezt adtak ki.
Még durvább: szinte szó szerint négy nagylemezt, ugyanis a második és harmadik album vinylen is megjelent, a mostani pedig szeptemberben érkezik a 300 mm átmérőjű korongon. Oké, ez eddig semmit nem kéne, hogy jelentsen, ha a '60-as, '70-es években írnám ezeket a sorokat, ugyanakkor az ő korosztályuk már régóta arra van (be)áll(ít)va, hogy egy előadó szinte karrierjének új fejezeteként ünnepelje, ha kijön egy új daluk. De hogy albumban, esetleg albumokban gondolkodjanak, az utópia. Namármost a Carson Comát jellemezve egyaránt erősen vissza kell gondolni a '60-as évek popzenéjére, a '70-es évek füstösségére és a '80-as évek könnyed optimizmusára. Sok a zengető, sűrűn felbukkan a villanyorgona, markánsan jelen van a tompított megszólalású, sokszor szivacsozott basszusgitár, vagy épp a finoman majdhogynem gerjedő énekmikrofon. Ez eleve nem közkeletű megközelítés manapság, csakhogy az egész nevetséges természetességgel jön elő a srácokból, mintha ebbe nőttek volna bele, vagy ebben fel. Mindegy is.
Ha ezen felül azt gondolnád, hogy a dalszövegek kivétel nélkül, csupa bugyuta témát ölelnek fel, ostobán megfogalmazva, akkor tévedésban vagy. A tavalyi lemez egyik csúcspontja, a Pók egy nagyon találóan megfogalmazott kiállás az egyéni identitás vállalása mellett, illetve a kirekesztés ellen, legyen az homofóbia, elnyomás vagy akár bullying, de a Peti és én gyerekesnek tűnő sorai is erősen áthallásosak. De ami személyesen megfogott néhány dalban, az a nagyon erősen filmszerű történetmesélés, illetve ezen keresztül létrejövő emlékidézés, ami borzasztó masszív anakronizmusra épül: a szövegekben úgy sorakoznak a Camping bringák, a Jawa Babetták, balatoni naplementék, hogy akkor is beugranak húsz-harmincéves emlékképek, ha nem akarod, és ami ebben az anakronizmus, hogy ezek a tárgyak és fogalmak a maguk hőskorában fizikailag nem érinthették egyikőjüket sem, lévén a legidősebb Kun Bálint is csak most 26 éves, '97-ben pedig már rég letűnt az említett közlekedési eszközök mindennapos használata. De mondhatjuk az Osztálytalálkozót: megvan az, amikor bemégy a volt tantermedbe, ahol már ott vannak a húsz éve nem látott arcok, fazonok, és rácsodálkozol, hogy kik ezek a helyenként meghízott, ritkuló hajú vagy kopasz ürgék, de felidézve a sulis éveket, mennyire jó volt minden, miközben te már túlvagy öt-tíz-húsz kapcsolaton, házasságon és váláson...
Tehát így érkeztünk el 2023-ba, amikor a zenekar iránt érezhetően folyamatosan növekszik az igény. Ez abban a tekintetben veszélyes, hogy az alkotóknak könnyen adhat tippeket a népszerűség, hogy milyen irányba fordítsák szekerüket. Carsonék okosak maradtak. A(z) IV egy vaskosabb, karcosabb, hogy ne mondjam, izmosabb lemez lett. Meghagyták maguknak az első tetszés jogát, nem adtak teret a népszerűség hajkurászásának. Az olyan számok, mint a Nehéz dal, a Nagykabát vagy a Lecsúszásveszély (szevasz, Erdős Péter!) már-már a stoner rock kategóriájába esnek, súlyos, hömpölygő blues-alapokra nehezednek a témáik, akár úgy is fogalmazhatunk, hogy a hatvanasokból átcsúsztunk a hetvenesekbe. Persze vannak eléggé táncolható darabok is, a Dr. Doktor vagy a Pokol képviselik a könnyed dallamokat. Ha valaki most kezdene ismerkedni a csapattal, és pont ezzel az anyaggal, annak tökéletes nyitás a Vigyázz, kész, rajt. Lendületes, retrósan zajos, sok vokállal operál, a széttorzított gitár mellett hangsúlyosan szörcsög az elektromos orgona, Fekete Giorgio és Héra Barna felváltva énekel, ideális kezdőnóta.
És aztán rögtön jön az akár nemzedéki himnusszá is transzformálódni képes Feldobom a követ. Ez eredetileg egy ki- és elvándorlás ihlette tétel, de az utóbbi idők társadalmi feszültsége és vitái erős lenyomatot képeztek a szövegen, annyira, hogy a Carson Comát a politikának is sikerült célkeresztbe vennie. A zenei alap meglehetősen monoton, Jónás Attila ujjai alól ugyanaz a séma búg bő öt percen át (1-3-5-6-3-2-1), de a szövegbeli markáns képek, a fanyar humor és a folyamatosan gyorsuló tempó, az egész dal zaklatottsága – különösen az ominózus, belereszelt rész – hamar emlékezetessé teszi a számot. Ha a bandát eddig netán tinikedvencként könyvelték el, ezzel a darabbal nyugodtan lehámozható róluk ez a jelmez. Mindazonáltal az erre készült klip is egészen pazar, a menő munkáiról ismert Horváth Viktor rendezte, elég különleges körülmények közt, távmunkában Los Angelesből. A sajátosan színezett látvány védjegy, olyasmi, mint Viktor korábbi rendezései a Böiler punkzenekar klipjeinek esetében, és a kapcsolódás, hogy a Feldobom a követ kisfilmjében is szerephez jut a Böiler jellegzetes fizimiskájú énekese, Riger János.
A fajsúlyos tételek közt emlegetett Nagykabát a műmájerséget és az azzal járó képmutatást járja körül. Ez Barni szerzeménye, és kijelenthető, hogy a Carson Coma legvaracskosabb száma. Az ezt megelőző Nehéz dallal rokonságot mutat, csak az hoz némi könnyedséget a bluesos lüktetésével, bár a szöveg hasonló módon dolgozza fel a korrupciót, csalást, lopást, stb-t. Az ősrock jelen van a Szóljatok rám című darabban is. Ez Bálinthoz köthető leginkább, ő énekel, valamint helyet kap benne némi szintiszóló egy kis tréfa kíséretében. Az ilyen billentyűs megnyilvánulásoknak szerintem bővebben is lehetne teret engedni a jövőben, teljesen jól áll az összképnek is. De ha már szólók, akkor azt is meg kell említenem, hogy míg Bóna Zsoma roppant kellemes, szörfösen zengő hangzást és klassz kísérő harmóniákat rak a dalokba, a szólók gyanánt odagyömöszölt masszákat nehezen tudom értelmezni, és simán el tudok képzelni rendes kompozíciókat, „még akkor is, ha nem olyan tiszta a gitárszóló". Gaál Peti is hozott egy saját szerzeményt, a Bankrablás Atival címúűt. Bulis tétel, kicsi boogie, kicsi pop, és eszembe jut róla – fogalmam sincs, hogy emlékszem ilyenekre – egy Blues Magoos nevű formáció a '60-as évek második feléből. Házi feladat: a We Ain't Got Nothin' Yet melyik korabeli slágerre emlékeztet?
Az album hangzása bár nem polírozott, nagyon kellemes, ahol kell, bársonyos, például a Dr. Doktor táncdalos lüktetésénél vagy a Pokol tiszta részeinél, ahol pedig a karcosságon van a hangsúly, ott is hallani minden hangszert, a kongát is. A lemezt egyébként a pusztazámori Öreg Tölgy Kastélyban vették fel, teljesen saját erőből, zenekari munkában. Az album arculata is valós alkotás, a tagok arcát vették le gipszmintára, ez látható a lemezborítón.
A Carson Coma okos zenekar. Megmaradtak ugyanolyan bohémnak, mint ahogy indultak, miközben a zenébe okosan építették bele mindazt, ami személyiségüket formálja, vagy életükre hatással van. Továbbra is maguk kedvére alkotnak, és ez az elégedettség süt a játékukból.
Hozzászólások
Van baj, nem is kevés...
Tételenként nem akarom boncolni a felvetéseidet, legyen elég annyi, hogy nagyon mellément az értelmezésed, és ettől még nem lesz kevésbé érvényes mindaz, amit a cikkben leírtam. Légyszi, ne vedd támadásnak, nem annak szánom, és alapvetően nem nagyon szoktam reagálni a hozzászólásokra , mert az onlájn (bocs, boomer vagyok, tehát online) karakterkarate nem szokott sehova se vezetni.
És csak egyetlen megállapítást emelek ki: az, hogy zenekarok évente adnak ki teljes albumokat, színvonalasan, önismétlés nélkül, na, az tényleg nem jellemző ma már.
Idézet - torta:
Ezek közül egyik sem ebben a formában szerepelt a cikkben, szóval a szövegértési és -értelmezési képességről eszerint már tudjuk, hogy bizonyítottan nem "boomerség vagy nem boomerség" kérdése.
OK boomer.
Ha szerinted a boomer az eletkorra valo celzas akkor kar volt hozzaszolnod, haha
- az orszag legsikeresebb popzenekarara kb ugy hivatkozni, mint a “new what next”
- arra celozgatni hogy az alul farmer/felul bor olvasotabor ilyesmit igyse hallgat, ez a tinik zeneje
- racsodalkozni a 60-70es evek revivalra, mint uj jelenseg
- racsodalkozni hogy egy zenekar termekeny... mintha a kult black drone zenekarok 2 dal/12 ev tempoja lenne a normalis
Ez idevág (remélem, az admin szerint is :) )
Kislányok jönnek be a boltba. 14 év körül vannak. Festett haj, műköröm, műszempilla, minden játszik. Teló a kezükbe, a füles a fülükben. Rágóznak. Válogatnak, közben beszélgetnek.
- Este Pinkbe'?
- Adom.
- Ú, nekem nagyon adja amúgy...
- Nagyon swag, bejövős.
- De ha Marci megint arcoskodni próbál...
- Ne má', offoljuk a gecibe. Nagyon fake a csávó.
- Banoljuk, nem téma. Mindig rajoskodik. Uncsi nagyon.
- Nem baj, mi toljuk a szokott IHB-t és annyi!
- LOL. Ikszdé. Jaja, fain lesz nagyon.
- Előtte valami?
- Majd valami random. Kis pláza, vásika, ez-az. Utána jöhet a mulatási.
- Vágom. Jó lesz! Csóri Móni... Szegény nem tud jönni.
- WTF? Miért nem?
- Apja épp akkor ért haza, amikor ő és Kristi...
- Napasztmek! És rajtakapta őket? Amikor épp gerincre vágták?
- Aham. Nagyon cinkes volt. Apja fosott, hogy Kristi felkoppintja a csajt.
- Csóri! Cinkes szitu. Sajnálom nagyon. Amúgy meg... Túl fikázós a gádzsi, nekem nem adja, ahogy ő tolja.
- Amúgy, ja. Kajak. Vágom amúgy. Gyász a csaj.
- Kajak, amúgy. Én offolnám őt is. Totál amőba. Gréta is jön?
- Yepp! Ő ne jönne?
- Fain. Fullos amúgy a gádzsi. Bazmeg, kinyílt a csöcsfékem!
- Kiégtem! Nem bííírom! Hol?
- Elől.
Én úgy vettem észre, hogy a mai, önerőből részben életképtelen generáció nagyjából azért boomerezi az idősebbeket, hogy magukat ezzel is többnek érezzék. Ez egyszerre szánnivaló és szomorú jelenség.
Valaki biztos jobban eltudja magyarázni de kb "vén szamár". Egyaránt utal egy generációra (akik régebb óta fiatalok mint a mai fiatalok) és arra hogy az illető nem érti a mai világot. Mondjuk azt nem tudom hogy mitől boomer ez a cikk. Lehet, hogy azért mert nem a tiktokon jelent meg.
Mit jelent egyáltalán? Én már az "adnám"-nál lemaradtam...
Ez a boomerezés miért jó? Ettől többnek érzi magát a mai generáció, vagy mi az értelme?