Az évvégi listák összeállításakor törvényszerű, hogy mindig lemarad 1-2 fontos dolog. Amikor már megjelentek a mi összesítőink, eszembe jutott, hogy 2010 egyik legfontosabb reménységének nem írtam be az Ark zenekar várható mozgolódását, ismét Jornnal.
megjelenés:
2009 |
kiadó:
Rock-a-holics Records |
pontszám:
8 /10 Szerinted hány pont?
|
Miért is írom ezt pont ide? Hát azért, mert egy olyan lemez került utamba, amely addig is, amíg Tore Ostbyék ténylegesen összekapják magukat, szinte tökéletes Ark-pótlékként szolgálhat mind a 39 ember számára, akik Magyarországon lélegzetvisszafojtva várják a Burn The Sun folytatását. Persze másolásról, klónozásról szó sincs, de a szellemiség azért hasonló a Darkology esetében is.
És mégis ki az ördög hozta össze a hellyel-közzel még jól is csengő nevű zenekart? Nos, az egyik fő arc az a bizonyos Kelly Sundown Carpenter, aki a kettes Beyond Twilight lemezt tette felejthetetlenné elmebeteg énekstílusával, amely természetesen itt is remekül érvényesül. Bár a faszi nem énekelt lemezek tucatjain (lényegében ez a harmadik, ahol hallható), ennek ellenére jellegzetes stílusa ezer közül is azonnal felismerhetővé teszi. Gitáros társa, a zenei agytröszt a shreddelős gitárhősök talán utolsó hullámával a 90-es években feltűnt Michael Harris pedig a 2007-ben nagyon jó kis old school progmetallal jelentkezett, az Enchant-énekes Ted Leonardot is soraiban tudó Thought Chamber gitárosaként brilirozott legutóbb – számos szólóalbuma mellett természetesen. Két ilyen fazontól és szintén veterán ritmusszekciójuktól mi mást is lehet várni, mint prog powert, ahol Kelly felelős a sötét, szinte king diamondi atmoszféráért; Michael pedig a hagyományosabb prog metal megközelítésért és természetesen az eszelős tekerésért.
Ez az elegy aztán kap egy modernebb köntöst, amely miatt bizony tényleg gyakran eszünkbe juthat az Ark: a totálisan széttördelt ritmusokba, az időnként belopózó jazz-hatásokba és az ezekre érkező klasszikus énektémákba (Kelly ha visszafogja magát, finom dallamokkal is elő tud állni) alaposan beleborulhat a kellően kattant hallgató. És persze a markáns énekhang miatt a Beyond Twilight és az Outworld is ott kísért a dalokban. Ami miatt talán mégsem annyira nehéz hallgatnivaló, mint az említettek, az a két lazább, könnyebben emészthető tétel, az intrót követő Violent Vertigo és a Revitalize: előbbi hagyományosabb, fogósabb progmetal; utóbbi viszont „csak" sima power, egy Vicious Rumors-féle gyors zúzás, ami akármilyen súlyos is, a lemez végefelé felüdülésként szolgálhat az addigra már kellően felzaklatott lelkületű hallgató számára. Ugyan Kellynek vannak azért emészthetőbb témái ezeken kívül is (pl. Aura Of Xhad, Trance Of The Gorgons), a többi szám annyira sűrű, hogy bizony csak felkészült, rutinos hallgatók bírják majd fejfájás nélkül végigzúzni a lemezt. Ezek az arcok viszont oda-vissza hallgatják majd – ezért is jó az Ark-párhuzam: ha Ostbyék debütje a kedvenceid között van, nagy baj nem lehet. Egy Zero Hour diszkográfia után meg aztán végképp nem érhet meglepetés, annál azért „barátságosabb" muzsika a Darkology.
Ezen sorok írásának pillanatában semmiképp nem jelenteném ki, hogy az Altered Reflections eléri a Beyond Twilight, a két Ark vagy az Outworld lemez szintjét, ugyanakkor nem is tűnik úgy, hogy fel akarná venni a versenyt ezekkel. Mégis, ugyanazt a hangulatot, zenei világot képviseli-adja vissza és mint ilyen, érdemes odafigyelni rá. És nem mellesleg, Kellyre biztosan lehetne számítani Ark-ügyben, ha Jorn esetleg mégsem tudná hosszútávon vállalni a dolgot.