Egy tekintetben biztosan megérdemli az elismerést a Linkin Park: a két, viszonylag kaptafa slágerbomba-anyagot követően hirtelen színvonalzuhanást hozó Minutes To Midnight után próbáltak nem a bevált formulákhoz ragaszkodni, és volt bátorságuk egészen más irányokba elindulni. Más kérdés, hogy a 2010-es A Thousand Sunson eközben sikerült olyan szinten elrugaszkodni a saját bevett fordulataiktól, hogy azóta sem értem, mit akartak csinálni akkor, a „se hal, se hús"-típusú Living Things pedig úgy ment el mellettem, mintha kábé meg sem jelent volna. A 21. század legsikeresebb rockzenekara (több mint 60 millió eladott lemez!) ezután jó előre bejelentette, hogy visszakanyarodnak a rockosabb, súlyosabb megközelítéshez, és láss csodát, igazat is beszéltek.
Ha annak idején a Hybrid Theory jelentette volna a belépődet a rockzenébe, és most arra számítasz, hogy az új albumon a kezdeti idők stílusához tértek vissza Mike Shinodáék, le kell hűtenem a lelkesedést: a The Hunting Partyn nem öt One Step Closer és három Crawling szerepel két In The End és két Breaking The Habit társaságában. A zenekar valóban zúzósabb és energikusabb, mint valaha, de ez a lemez megint valami új: nem az ezredfordulós, nu metalba oltott pop/rock kotyvalék köszön vissza róla, hanem egy zajosabb, koszosabb megszólalású, néhol határozottan punkos beütésű Linkin Park. Mindezt persze le kell fordítani az ő világukra, vagyis ha nem hozzájuk, hanem a nagy egészhez viszonyítunk, az album még így is simán emészthető, és persze a dallamok sem hiányoznak róla. Az élő lüktetésű dobok és azok domináns volta a hangzásképben viszont még ezzel együtt is kifejezetten meglepő, nem várt húzás a Linkin Parktól, és valóban elég gitárcentrikus is lett az anyag.
Kifejezetten harapósan, Chester Bennington eltorzított üvöltéseivel és kalapálós dobtémákkal indul az album a Keys To The Kingdommal, ahol máris a napnál világosabban köszön vissza az említett punkos íz, amelyre aztán törzskönyvezett Chester-dallamok és -üvöltések, illetve Shinoda-szópörgetések érkeznek. Sőt, még egy jelzésértékű gitárszóló-szerűséget is elsütnek benne... A csapathoz képest meglepően fésületlen és lélegző az összkép, elsőre nem is nagyon fogja az adást az ember, de aztán rááll a fül az újszerű megközelítésre. Nem megy csodaszámba, de összességében jól sikerült darab. Ugyanez a Helmet főnökével, Page Hamiltonnal megerősített All For Nothingról is elmondható, ahol az ütemekben, dobtémákban valahol mélyen tisztán ott van a Helmet hatása, ám még ezzel együtt is száz százalékos Linkin-szerzeményt kapunk rappelős, jellegzetesen leállós verzékkel, a refrén felé közelítve pedig még Page mester is énekel egy igen jót.
Az elsőként megismert Guilty All The Same szintén kifejezetten pörgős darab, és legalább ennyire meglepő is a csapattól: noha álcázzák a maguk módján, még színtisztán heavy metalos témák is rejlenek benne a zajozások, a modern részletek, illetve a rapper Rakim beugrása mellett. Itt már sajnos nem olyan meggyőző az összkép, mint az első két számnál, de meg lehet szokni. És ez egyébként a folytatásra is igaz: nem dobja el az ember az agyát a lemeztől, viszont simán hallgatható, és elég változatos is. A skála nagyjából a legpunkosabb Wartól (benne egy újabb, a bandától meglepően hosszú szólókezdeménnyel) a hagyományosabb húrokat pengető, elektronikus-popos-slágeres Until It's Gone-on és Final Masquerade-en át a hagyományosabb, illetve a most favorizált zajos-nyers vonal szintézisét hozó Mark The Graves-ig és A Line In The Sandig terjed. Ami pedig a Hamilton és Rakim melletti további vendégszereplőket illeti, Daron Malakian le sem tagadhatná magát a Rebellion izgága, kapkodós gitártémái hallatán, és a dal hangulatában is akadnak enyhébb System Of A Down / Scars On Broadway áthallások, de világmegváltásról azért itt sincs szó. Tom Morello meg nem is különösebben jelentőségteljes az instru, átvezető funkciójú Drawbackben, de hát maga a darab sem az. Feltűnő egyébként, hogy nincsenek elsőre kiugró, azonnal üvölthető atomslágerek az új eresztésben, inkább egységesen hallgatva hat a The Hunting Party.
Mindenképpen a lemez mellett szól az a spontán jelleg és természetesség, ami eddig ebben a formában a Linkin Park egyetlen produkciójának sem volt sajátja. Ráadásul a dolog nem is tűnik erőltetettnek, simán elhiszem a dalok hallatán, hogy élvezték megírni és felvenni ezeket, élőben játszani meg aztán pláne imádják majd őket. Különösebb csoda viszont ezzel együtt sem történik a The Hunting Partyn, még azzal együtt sem, hogy a Linkin Park ismét rebootolta magát, és közben hálistennek többnyire azért kikecmeregtek abból a langyos lábvízzel teli medencéből, amelyben 2007 óta vergődnek hol mélyebbre merülve, hol a felszínre evickélve. Ezt pedig még akkor is mindenképpen díjazni kell, ha egyébként ez az album is csak azért megkerülhetetlen, mert ők csinálták.
Hozzászólások
És megint milyen jó az utolsó szám. Ez már náluk tényleg rendszer, h a végére hagyják (szinte) mindig a csúcspontot.
Sajnos, pont egy időben jött ki az új Mastodonnal, és mivel azt nyüstölöm jó ideje, teljesen elnyomja a Hunting Partyt. Várom az once more round.. kritikát.
Élmény volt olvasni.