Olaszországban a prog metal népszerűsége a Dream Theater berobbanása óta mindig is számottevő volt, még a 97-98 körüli nagy metal hullám előtt is. Jómagam például irigykedve hallgattam az Awake turnét Milánóban elcsípett diákcserés arcok beszámolóját egy paviai kocsmában, valamikor 1995 tavaszán.
megjelenés:
2009 |
kiadó:
Frontiers / HMP |
pontszám:
8 /10 Szerinted hány pont?
|
Ez azért fontos, mert ha nem is konkrétan az ott iszogató fiatalok, de sok-sok kortársuk határozott akkoriban úgy, hogy Petrucciék miatt hangszert ragad, vagy ha már megragadta azt, akkor irányt módosít zenekarával (ha volt). Marco Sandron énekes tuti ebbe a csoportba tartozott és amit az egy generációval fiatalabb társaival együtt (ő maga 77-es) Pathosray néven 2009-ben letett az asztalra, az mindenképp figyelemre méltó. Nekem legalábbis nagyon megtetszett, pedig nem kevés fenntartással rendelkezem az olasz csapatok irányában. De mivel a Sunless Skies legalább akkora elánnal indul, mint pár éve a Circus Maximus debütje, sürgősen félre kellett tennem minden jogos és jogtalan előítéletet.
Persze Marco hangjában felismerhetőek a tipikus olasz metal éneklés vonásai, de a fickó hangjában kellő erő és karc is van, nemcsak a magasakat hozza királyul, de afféle Russell Allen-es szőrösebb dallamokat is ki tud csikarni magából, ha úgy gondolja – a mi Dreyelands-ünk Nikolája ugrott be róla szinte rögtön és ezt mindkét banda nyugodtan veheti akár bóknak is. Nem meglepő módon a zene is emlékeztet Horváth Andrásék világára, de hát ez ennyire közös gyökereknél szinte természetes.
Mindenképpen ki kell emelnem a brutális hangzást (tényleg valami eget rengetően szólal meg az anyag, komolyan megfájdulhat az ember feje a héthúrosoktól), a dalközpontúságra törekvést (a leghosszabb nóta 5:55 és mindben van emlékezetes refrén, fogós énektéma) és azt a célkitűzést, hogy a srácok (megismétlem, az énekesen kívül átlagosan 25 évesek!) mindenképpen szeretnének valami pluszt hozzátenni a dalokhoz.
Persze ez utóbbi egyáltalán nem könnyű egy, ha nem is szűkös, de igen markáns eszköztárral rendelkező stílusnál, de azért egy kis női énekkel, jazzes témázgatással fel-fel lehet dobni. Ezenkívül viszont csak a jó dalok segíthetnek, azokkal viszont egyáltalán nincs gond – a szokásos, semmitmondó „egységesen magas színvonal" közhelyet teljes lelki nyugalommal süthetjük el immáron százezredszer. A promószövegekkel ellentétben én Evergreyt nem nagyon hallok a muzsikában, Fatest, Eldritch-et, Circust (és persze Dreyelandset, yeah!) annál inkább, ettől függetlenül az összes említett csapat híveinek melegen ajánlott – én pedig talán a jövőben kevésbé leszek szkeptikus az olasz bandákat illetően.