A klasszikus progresszív rock lemezek az utóbbi időben úgy látszik, mindig engem találnak meg. Ez persze nem baj, mert szerettem-szeretem a stílust, de sajnos az újabb bandákkal kapcsolatban már nem vagyok igazán képben (sajnos a régi nagyok hallgatása is igencsak háttérbe szorult mostanában).
megjelenés:
2008 |
kiadó:
szerzői kiadás |
pontszám:
7 /10 Szerinted hány pont?
|
Mégis, úgy érzem, rendelkezem elég progrockos „műveltséggel" ahhoz, hogy értő füllel értékeljem az ilyen muzsikát is, hisz' valljuk be, az elnevezés („progresszív") dacára ebben a műfajban sem igazán jellemzőek a radikális újítások. Persze ezzel semmi probléma, jómagam ugyanis nem tartozom azon észosztók közé, akik egy-egy újonnan felbukkant zenekartól minden alkalommal a spanyolviasz feltalálását várja – tudomásul kell venni, hogy a prog rock is csak egy „sima" zenei műfaj, amelynek igen szigorú szabályai, sőt, kliséi vannak, amikhez illik ragaszkodni, ha az ember ezt akarja játszani. A keretek azonban korántsem szűkösek, ezáltal talán a létező legváltozatosabb könnyűzenei stílusról beszélhetünk, ergó: a századik csapat sem lesz unalmas, ha jól csinálja azt, amit csinál.
Felkészült zenészekből áll a budapesti Trinity legénysége is. Hogy is lehetne másképp, hiszen Emerson, Lake & Palmer nóták interpretálásával kezdték anno a pályát a még most sem túlkoros srácok. Saját nótáik is a prog rock alapbandáinak szellemében (ELP, Yes, Jethro Tull, Gentle Giant, de hogy itthonról is mondjak példát: After Crying, East...) fogantak és ha valaki csak egy kicsit is szereti az ilyesmit, biztosra vehető, hogy széles mosollyal hallgatja majd az ezerszínű, ötletes, komplex mivolta ellenére is követhető és a rengeteg szólisztikus-instrumentális résszel megtűzdelten is dalokra épülő muzsikát. És bár nem túlzottan jellemző a gitárközpontúság; a technikás, időnként kétlábgépes dobtémák miatt a keménységet, feszességet sem nélkülözi a zene – a sok fuvola, zongora pedig kellő kontraszttal szolgál, egyben simogatja is a fület. Igazán kellemes hallgatnivaló tehát a Trinity bemutatkozó lemeze.
Ki kell azonban térnem arra a negatívumra, amely igencsak gátolja az élvezetet és ami miatt sajnos pontot kellett levonnom: ez pedig nem más, mint az ének. Segesdy Márton vélhetőleg kényszerből állt a mikrofon mögé a billentyűzés mellett, ugyanis rögtön az elején nyilvánvalóvá válik, hogy sokkal jobb zenész, mint énekes. Az igényes, költői, magyar nyelvű (!) szövegekhez egyszerűen méltatlan ez a modoros és néhol bizony hamiskás, kiforratlan énekhang. Tudom én, hogy a prog rock világában külföldön sem mindenki Damian Wilson, de azért a bandák legtöbbjében szépen, tisztán éneklő frontembert találni, ami ilyen minőségi zenével párosítva maradandó élménnyel tud szolgálni. Ebben az esetben azonban csak bosszankodik a hallgató. Persze lehet, bennem van a hiba, hiszen a korai After Crying anyagokkal sem tudtam régebben megbarátkozni, éppen az ének miatt. De az is biztos, hogy csont nélkül adnék kilencest egy instrumentális verziójú, illetve egy jó torokkal felénekeltetett Harmadkorra.