Végérvényesen véget ért a nyár, eljött az őszi beltéri minifesztiválok ideje, így az Ultima Ratio Fest 2023 néven futó zenekarcsomag a Barba Negra nagyobbik sátrába is elért. Tavaly ugyanezen a néven futó estén eggyel többen voltak a fellépők (Moonspell, Insomnium, Borknagar, Wolfheart, Hinayana), idén ki tudja, miért maradtak „csak" négyen, az viszont egységes, hogy e szűkebb műfajon belül viszont változatos volt mindkét program. Azzal lehet vitatkozni, hogy játszhatott volna-e többet bármelyik főbanda, vagy sem, csak nem érdemes, az ilyen többcsapatos esték inkább a barátságos esélyegyenlőségről szólnak, mintsem az egyéni villogásokról. (V.Sz.)
Az osztrák Harakiri For The Sky egy ideje már rajta van a radaromon, szégyellem is magam, hogy ezidáig semmilyen formában nem emlékeztem meg a sógorokról, de végre akkor ennek is eljött az ideje. Az első élő találkozásunkra készülve tehát elmondhatom, hogy őket vártam a legizgatottabban ezen az estén, ami furcsán hathat a harmadik számú előzenekarra vonatkoztatva, mégis így van. Azt mondják az okosok, hogy a társulat poszt-blacket játszik, annak is a szuicid hatásoktól szenvedő válfaját, legyen hát akkor így, a lényeg, hogy nem nagyon lehet unatkozni a zenéjük hallgatása közben, és most végre az is kiderült, hogy a kiállásukra sem lehet panasz. A hegynyi méretű főnök/gitáros Matthias Sollak esetében ehhez éppen elég annyi, hogy előrevonul a frontvonalba, és felteszi a lábát a kontroll-ládára, miközben Michael Kogler a nem kifejezetten változatos orgánumának minden cseppjét a színpadra köpi. A többiek itt mellékszereplők, katonák a vérrel-könnyel folyó kánaán megteremtésében. A Harakiri sokra, ennél a pozíciónál legalábbis lényegesen többre hivatott, remélem, lesz még alkalmam hosszabban is szemrevételezni őket.
időpont:
2023. október 8. |
helyszín:
Budapest, Barba Negra Red Stage |
Neked hogy tetszett?
|
Az Omnium Gatherum képében ezután a negyed évszázados rutin penderült a színpadra, az elvárt felkészültségükkel egy perc alatt az ujjuk köré csavarták a rájuk fogékonyakat, és ezek után már „csak" szinten kellett tartani ezt a fordulatszámot. A finnek pontosan tisztában vannak vele, hogyan kell lezavarni egy fesztiválprogramot, mert ez, bár már két lábbal járunk az őszben, nagyjából megfelelt annak, amit egy napsütötte nyári fesztiválon tőlük kaphatunk. Nem vagyok a diszkográfiájuk beható ismerője, a program nagy része ismeretlen volt nekem, az új EP-jükről is csak a címadó Slashert kapták elő, pedig a Maniac coverjénél nagyobb közönségetető egészen biztosan nincs a tarsolyukban, ám ezt a kártyát a Paradise Lost közönsége előtt nem merték (?) kijátszani. Összességében is azt mondhatom, idegenként hatottak ebben a közegben, jobban illettek volna mondjuk egy olyan headliner elé, mint például az Arch Enemy, ők játszanak hasonlóan hipóval kilúgozott, aztán folyékony szupermetállal színültig töltött muzsikát. Természetesen láttam, hogy sokaknál nagyon betalált a produkció, én viszont rettenetesen unatkoztam.
Ja igen, és pár szó akkor a hangzásról. A két előzenekar legelöl kifejezetten remekül szólt, legalábbis ami fontos volt, az kellő súllyal érvényesült. Aztán amikor hátramentem a büféhez, megdöbbenve tapasztaltam, mindebből milyen dobozban kavargatott massza jut el a hátsóbb régiókba. Bárhol álltam, folyton változott a hangkép, annyian azonban nem voltunk, hogy a helyváltoztatás komolyabb kínokat okozott volna. Szóval távolról sem volt szó tragédiáról e tekintetben, de tény, hogy alaposan meg kellett válogatni az állóhelyedet, ha valóban élvezni akartad az előadást. A Primordial van már akkora név, hogy esetükben talán túlzás azt mondani: harmadik előzenekarként feleltek a hangulatfokozásért, ugyanakkor ők sem játszottak rendes hosszúságú programot, és ez azért nekem nem esett jól. Hatalmas terjedelmű kompozícióikból mindössze hét tétel fért be aznap a Barba sátrába, a nagyon friss How It Ends albumot még javában emészti a tábor, de a címadó és a Victory Has 1000 Fathers... elhangzott azért. A maradék öt dal (amelyek közül az egyik természetesen az elmaradhatatlan The Coffin Ships volt) legfeljebb csak enyhíteni tudta a rajongók éhségét.
Nemtheangáék esetében is veterán alakulatról beszélünk, láttam pár őket rengetegszer, és hoztak is mindent, amit korábban tőlük megszoktunk. Színpadi történések tekintetében persze leginkább a frontemberről érdemes beszélni, a többiek szokás szerint színpadhoz szegezett lábakkal hajlítgatták a zengő fát. Bár a lemezeik már régóta nem hoznak izgalomba, élőben továbbra is az egyik leghatásosabban üzemelő gépezet az övék, most is gyönyörűen építgették a saját világukat, melyben nagyszerűen érvényesültek a jellegzetes MacUiliam-témák, miközben Alan Averill igyekezett a lehető legtöbb bámuló arcot letépni a helyéről.
Engem minden alkalommal meggyőznek, még akkor is, ha kívülről fújom a bevett mozdulatokat, gesztusokat, mégis, egyszerűen nincs még egy ilyen banda, akik ennyire hatásosan tudnák megidézni mindazt, amit az írekről gondolok. Gondolom, nem vagyok egyedül azzal, hogy elhallgattam volna még őket, sőt, igazság szerint a komplett Elveszett Paradicsomot is szívesen hanyagoltam volna a kedvükért, de ez az este nyilvánvalóan nem a hozzám hasonlók végtelen kényeztetéséről szólt. (K.B.)
Nagyon vártam a Paradise Lostot, és nem csupán azért, mert utoljára augusztus elsején voltam egyáltalán koncerten, és az utóbbi időben lemerült tartalékaim energiafeltöltésre vágytak. Egy Paradise Lost-este persze mindig lutri, épp milyen formában, hangulatban vannak, de kit érdekel, ha megmártózhatunk a bánatmetál klasszikus slágereiben. Igazából nem bántam volna, ha a két főzenekar helyet cserél, a Primordial lemezen sem szólt hozzám sosem, élőben meg egyenesen pusztító volt, mintha egy végtelenített hangot tartottak volna ki fülsiketítő mélyekkel megtámogatva. Nem az én zeném – maradjunk ennyiben és váljunk el barátságban.
A fények a Paradise Losttal sem akartak megérkezni, addig is sziluetteket láthattunk a zenekarokból, nem csak hátulról, egész közelről sem lehetett kivenni egy darab arcvonást sem, ami hosszú távon elég hervasztó, bár a YouTube-on rákeresve máshol is szűken bántak a fényekkel. Kár. A másik a hangzás. Ha nem muszáj, nem szeretek ezen rugózni, de most muszáj megemlítenem, mert ennyire rossz keverést sosem tapasztaltam még a Barbában. Persze a kommenteket olvasva volt, ahol aránylag okés volt (a keverő környéke, hol máshol), de minden más négyzetméteren gyötrelmesen éles, kásás és túl hangos volt (és mióta a Töfi-interjúból megtudtuk, hogy a hangerő túltolása széttöri a hangképet, akkor vélhetően megvan hiba oka). Hát ez van, mondhatnánk, de akkor tegye oda magát a zenekar.
A tizenkét dalos szett, akárhogy is nézzük, NAGYON karcsú, lemezenként egy-két dal, egy totálisan enervált, fejben máshol lévő Nick Holmesszal (a One Seconddal mi a fene történt például?), egy magát rendesen odatévő Greg Mackintossal, a derékból vidáman rugózó Aaron Aedyvel, és a basszusgitárossal, aki... aki TALÁN tényleg Steven Edmondson volt. Az állpamacsa helyett rendes szakálla lett, ki tudja, abban a sötétben nem lehetett kivenni a fizimiskáját. Kis túlzással nem tudtam eldönteni, hogy ennyire megöregedett ő is, vagy beugrott valaki a helyére, aki valamennyire hasonló fazon.
A halifaxiak zenéje nálam valahogy fordítva működik: annak ellenére, hogy tanítanivalóan búskomor és borongós a muzsikájuk, engem mégis feltölt energiával és jobb kedvem lesz egy ideig. Nos, ezen az estén ez a kapcsoló sem működött, és még a „belső magnóm" sem segített semmin, szóval bánatosan néztem a sziluetteket, ahogy küzdenek az elemekkel, én meg küzdöttem a rám telepedő borús gondolatokkal. A közönséget pásztázva sem éreztem azt az őrületes energiapingpongozást, persze voltak feltartott kezek, bólogatások, rövid ováció, de ennyi.
Ennek megfelelően sok izgalmas dologról nem is lehet beszámolni, mire ráhangolódtunk volna, már vége is lett: rövid volt, nem lehetett őket látni, és fülfájdítóan szóltak. Ritka alkalom, ha nem feltölt, hanem kivesz belőlem egy koncert, de ez pont egy ilyen este volt. Kár, mert persze a dalok elvileg azért jók voltak. (V.Sz.)
Hozzászólások
Ne haragudj, de egyszerűen kikerülöd a kérdéseimre a választ és ugyanazt a sódert nyomod más szavakkal. Folyamatosan túlzó kijelentéseket használsz.
Értem, hogy neked fájt az Archaic hangzása, de akkor most idézem, hogy mit írt a Shock erről: " Nem szóltak túl jól, de nem is volt vészes a sound," Most akkor mi van? Kiss Gábor a magazintól is egy Barbás troll?
Részemről befejeztem. További jó fröcsögést, de a végére egy Einstein (nek tulajdonított) idézet!"A legnagyobb butaság folyamatosan ugyanazt csinálni és más eredményt várni tőle."
Szóval, ha a koncertek 90%-ban szarul szólnak, akkor szerintem nincs már szükséged további tapasztalatra és ne menj oda!
Alapvetően sztem is túlzás az a szintű szarvihar amit a Barba kap, de te valóban szerencsés voltál, ha még nem szaladtál bele trágya hangzásba itt. Nekem kb. most fele-fele az arány az idén látogatott koncertek alapján. Csodát nem lehet tenni, egy kibaszott nagy sörsátorról beszélünk, csörögni, zörögni fog, főleg ha mondjuk félházzal-harmadházzal kell hangosítani. Ha ügyes és hozzáértő vagy, persze nem lehetetlen feladat.
Ha a rossztól haladunk a jóig, az Ignite valami vállalhatatlanu l fos volt, hiába csak egy órát játszottak, kb. becsületből nem hagytuk ott a koncertet. Ami vicces, h elvileg rendszeresen ugyanaz a magyar srác hangosít nekik, és ő pl. ballisztikus ívben szarta le, h mennyire rosszul szólt végig a buli. Aztán elég rossz volt még a Behemoth is az Amon Amarth előtt, itt kb az utolsó 3 számra alakult ki vmi artikulált dolog a zajmasszából.
Innentől kezdve inkább csak szó-szó élmények maradnak a negatív spektrumon, pl. a Trivium, vagy a Clutch is bőven hagyott kívánni valót maga után, de egyiknél sem vettem észre magamon, h ne tudnám élvezni a bulit. Trivium után a HSB meg már pl. elég jól dörrent meg.
És akkor ott van még egy-kettő pozitív csalódás, az Amon Amarth és a BFMV tök jól szólt, ott egy rossz szavam se volt, és ahogy néztem-hallgattam, másnak se.
Mindent összerázva én kicsit félúton érzem az igazságot a hellyel kapcsolatban, de nekem amúgy a legnagyobb bajom még mindig az, hogy egyszerűen szar helyen van. Még úgyis, hogy a fővárosban élek, az eddig teljesen alap volt, h minden koncerte taxival megyek és azzal jövök, mert munka mellett egyszerűen máshogy nem tudod kilogisztikázni .
A kiszolgálás kapcsán nekem még nem volt kifejezett negatív tapasztalatom, egy BParkban, Akváriumban, Instantban sem kedvesebbek feltétlen. A balkáni vizesblokk mondjuk tényleg nagyon tróger, főleg majd most lesz érdekes, ha 0-5 fokban kell majd kimenned meg még esetleg sorbaállnod is.
Esetleg, feltűnt az a kis apróság, hogy a SACRED REICH azután kezdett el jobban szólni, miután a Sacredes vendégtechnikus odament a botfülű, nemtörődöm, barbás keverőshöz és kibaszottul lebaszta?!?!?
Pont ott álltam, közvetlenül a keverő mögött, néhány szintén zenész cimborámmal és már majdnem mi mentünk oda, a színpadi történéseket nagyjából leszaró, illetve kezelni nem tudó/nem akaró házi "szakemberhez", de szerencsére megelőztek minket!!!
A vérprofi, TÖBB évtizedes színpadi rutinnal (nemzetközi is!) rendelkező zenészekből álló ARCHAIC, akik pontosan ugyanolyan kiváló minőségű felszereléssel (hangszerekkel, fülmonitorok, stb.) rendelkeznek, mint akár a SACRED REICH, miért szól elviselhetetlen ül szarul, ugyanazon a napon, ugyanott, ahol a SR, nagy nehezen (igaz, némi verbális dá-dá után), de elég jól meg tudott szólalni???
Tényleg várom, az én, hozzá nem értő, elfogult sületlenségeimm el ellentétben, a roppant szakszerű, mindent megvilágító, kontextusba helyező és természetesen teljesen elfogulatlan, nem személyeskedő választ, ELEMZÉST!
Légy szíves ne gyere a "Töfis" cikkel, mert az rohadtul nem validálja Barbás trógerségeget!
Sőt, mint korábban is írtam, épp ELLENKEZŐLEG!!!
Idézet - bogar:
Direkt felvettem az Embers Fire-t elejétől a végéig és egész jól szólt visszahallgatva , nyilván volt jobban megszólaló koncert de bőven vállalható volt.(az nem vitatott, hogy sok múlik a helyezkedésen, mert a Shock! felvételen nem szólt olyan jól hátulról, mint nálam az első sorban)
A Primordial eleje az ami szerintem katasztrófa volt, de a 2. szám felénél ott is helyre állt a rend.
Hozzátéve nem védeni akarom én sem, sem a Paradise Lost-t, sem a Barba Negra-t de voltam idén is rengeteg koncerten és abszolút nem lógott kifelé. Mondjuk személy szerint én az Akváriumban rendeztem volna, mint a Katatonia-t, de így is hozta az elvárt szintet, amit a többi hazai koncert.(hozzátéve, a PL. elvileg a többi helyszínen sem remekelt és hangzás terén is voltak gondok, de ez kb. olyan, hogy tudjuk, hogy Labrie már nem tud énekelni mégis meghallgattuk a Scenes from a Memory-t, mert miért ne...)
Melyik véleményemmel vagyok egyedül? Évek óta nem vagyok jelen más oldalakon csak ezen.
Értem, hogy belém kell állni, mert nem a többséggel tartok, de többször leírtam már, hogy van a Barbának egy csomó baja, de ami nem az ő saruk azt ne verjük le rajtuk.
Láthatóan teljesen egyedül vagy ezzel a véleményeddel itt is és más fórumokon is. De biztosan igazad van.
Mire alapozod azt a kijelentésedet, hogy a koncertek 90%-a rosszul szól a Barbában? Mindegyiken ott vagy?
Én nemzetközi koncerten 08.01.-én voltam a Biohazard, Kreator bulin és tök jól szólt. Sőt! Kb. 8-10 bulin voltam a nyitás óta. Élvezhetetlen egyik sem volt. Lehet, hogy csak én választok bele a tutiba mindig, de nekem viszont ez a személyes tapasztalatom.
És mielőtt leírnád, hogy biztosan én is egy részegen csápoló igényleten ember vagyok, akinek elég, ha valami hangos, akkor elárulom, hogy zömmel autóval szoktam menni, így az italozás kizárva, És a 80-as, 90--es évek progresszív zenéiért (is) rajongva ki merem jelenteni, hogy igenis érzékeny vagyok arra, ha valami szarul szól. Továbbá több, mint 30 év koncertlátogató i rutinnal az ítélőképességem ben is bízom! ;-)
A hangzás 100%-ban a hely hibája. Semmilyen akusztikai kezelés nincs a falakon, sarkokban stb. Ezzel összhangban az összes koncert amin itt voltam szarul szólt kivéve a Pantera ami a sátron kívül jól szólt.
A téma miatt, most újra megtettem.
Roppant tartalmas és tanulságos beszélgetés!
Nagyon jó, hogy Töfi tényleg profin, alaposan, közérthető szakmaisággal megtámogatva foglalja össze a hangosítás nehézségeit.
Ám azt, ebből az interjúból sem lehet kiolvasni, még nekifutásból sem, hogy az teljesen rendben van, ha egy fix adottságokkal rendelkező koncertsátorban , nagyjából állandó brigád mellett és láthatóan, tudhatóan, profi cucc mellett, a koncertek, több mint 90 százaléka rosszul vagy egyenesen botrányosan szarul szóljon!
Ellenkezőleg!
Azt mondja, hogy tanulni, fejlődni, alkalmazkodni kell, kellene! Mindenáron profin viselkedni és törekedni a lehető legjobb hangzásra és végeredményre!
Ez nem igazán érezhető a Barbában!
Sőt, a hangosítás frontján, egyre rosszabb a helyzet!
Továbbá azt is mondta a Töfi, hogy a zenészek és a vendég technikusok baromságait sem kell végrehajtani!
Azért a Barba, nem egy Aréna vagy egy kezelhetetlen pincehelység!
Az S8 vagy a Kék Yuk/Vörös Yuk is tud brutálisan jól megszólalni! Pedig hát... azok aztán tényleg kutya helyek, a cucc meg... finoman fogalmazva sem túl profi!
quote name="bogar"]Kedves mindtower!
Elmentél egy eléggé személyeskedő irányba.
Kicsit idézek magamtól:
"Van annak helynek elég baja! Az infrastruktúra tényleg rossz. A kiszolgláson is lehetne javítani. A mellékhelységre kimenni is tré a hidegbe."
Szerinted ír ilyet egy "Barbás Troll"?
Nem védem őket. Ahogy más is írta jelenleg az a Barba előnye, hogy nincs egy másik ekkora hely, ami versenyhelyzetb e kényszerítené őket.
Ugyanakkor most már lassan ott tartunk, hogy ha egy ott fellépő zenekar nem játssza a kedvenc számomat, akkor arról is a Barba tehet. A hang és a fény igenis a zenekar felelőssége. Ha úgy látod, hogy nem megy a felpakolt világítás jelentős része, akkor az azért van, mert az adott zenakar ennyi fényt kért/használ.
A hanggal kapcsolatosan pedig érdemes elolvasni az itt is említett Töfi interjút.
A másik pedig ezt a megkülönbözteté st kikérem magamnak, hogy ha nem a te véleményeden vagyok, akkor védem őket. Másképp látom, de nem védem. Vagy szerinted, ha valami nem alma, akkor banán?
Lehet ezt ismételgetni, a vége mégis az, hogy a koncertek nagy része botrányosan szól ezért vagy azért, miközben például az A38-ról valahogy nem érkeznek tömegével az ilyenirányú kritikák. Vajon miért? Tudok olyan zenekarról, amelyik nem is hajlandó fellépni inkább a Barbában emiatt.
Elmentél egy eléggé személyeskedő irányba.
Kicsit idézek magamtól:
"Van annak helynek elég baja! Az infrastruktúra tényleg rossz. A kiszolgláson is lehetne javítani. A mellékhelységre kimenni is tré a hidegbe."
Szerinted ír ilyet egy "Barbás Troll"?
Nem védem őket. Ahogy más is írta jelenleg az a Barba előnye, hogy nincs egy másik ekkora hely, ami versenyhelyzetb e kényszerítené őket.
Ugyanakkor most már lassan ott tartunk, hogy ha egy ott fellépő zenekar nem játssza a kedvenc számomat, akkor arról is a Barba tehet. A hang és a fény igenis a zenekar felelőssége. Ha úgy látod, hogy nem megy a felpakolt világítás jelentős része, akkor az azért van, mert az adott zenakar ennyi fényt kért/használ.
A hanggal kapcsolatosan pedig érdemes elolvasni az itt is említett Töfi interjút.
A másik pedig ezt a megkülönbözteté st kikérem magamnak, hogy ha nem a te véleményeden vagyok, akkor védem őket. Másképp látom, de nem védem. Vagy szerinted, ha valami nem alma, akkor banán?
A fények jelentős része, sőt szerintem, a komplett világítás, logikusan, állandóan, fixen ott van a barbás sátrakban! (Fejgépek, reflektorok, stb.) Max. leengedik a cuccot!
Hacsak, Te nem látod azt, hogy koncertek előtt, minden egyes alkalommal, nulláról felépítik a színpadi világítást és a semmiből rakják fel a komplett technikát.
A Barbának, biztosan van saját fényelője (fénytechnikusa )!
Hasonlóan a hangtechnikusho z, gyanítom, Ő/Ők sem nagyon erőltetik meg magukat, hogy megmutassák a vendégeknek a helyi technikát!
Vagy nem értenek hozzá?!?
Esetleg Ők, csak a csapatós, playback, technopartykat szeretik/tudják "jól" fényelni...
Amennyiben nincs fix emberük, az egy egészen elképesztő húzás lenne részükről!
Lévén, buliról bulira, bérmunkában kellene foglalkoztatni Valakit, Valakiket. Egy ekkora helynél, ennyi bulival, ez elég életszerűtlen lenne, de ki tudja?!?
A zenekarok, az ekkora helyeket érintő turnékon, elsősorban és inkább, a kiegészítő, specifikus látványelemkét használt fényeket cipelik magukkal. Az is bőven elég!
Amennyiben cipelik és nem bérlik, akár a Barbától...
Viszont, és ez lenne a lényeg, a két vagy akár több (feltéve, ha van), fénytechnikát, fényrendszert, illene összefésülni, összetanítani. Illetve profin megoldani a fényelő feledatokat!
Valószínőleg itt lehet, a hangosításhoz hasonlóan, a szűk keresztmetszet!
Tehát igen, a szar, igénytelen világítás, 100%-ban a Barba Negra felelőssége, ahogy az is, ha a vendégtechnikus ok nem kapják meg a megfelelő támogatást!
Mivel ez egy szolgáltatás, amiért fizetnek, fizetünk!!!
Idézet - bogar: