Mindennek eljön az ideje – mondják a nagyok, így annak is eljött, hogy a legendás bradfordi (khm) duó újra Budapesten játsszon, nyáron, szabadtéren, ráadásul egy kiváló szettel. Tényleg minden adott volt egy kiváló estéhez, az esőfelhők kegyesen arrébb vándoroltak, a laza cirka háromezer fős közönség sem tömítette el túlságosan a Budapest Parkot, így bárhol kényelmesen és lazán elfért bárki, és nem kellett arra panaszkodni, hogy nem látni sehonnan semmit. Nyilván a szervezők jobban örültek volna még párezer főnek, de a The Cult renoméja megkopni látszik, amihez talán az utolsó, felemásra sikerült VOLT fesztiválos koncertjük is hozzájárult.
Lili Refrain számomra úgy volt ismeretlen, hogy épphogy kicsit ismerős volt, értsd ezalatt, hogy egy fotós kolléga hívta fel a figyelmemet a hölgyre, és bizony azonnal rabul ejtett a hangulatzenéje. Manapság neofolknak illik hívni ezt a fajta zenei világot: az olasz leány is az ősi ritmusok, hangok segítségével, tökegyedül hozza létre produkcióját, tűpontosan kiszámolva, mikor, mivel, mennyit adagol loopokra épülő, csodaszépen kibontakozó zenéjéhez. Persze azonnal kiviláglik, hogy a Dead Can Dance nélkül ő sem létezne ebben a formában, nagyon erősen érződik Lisa Gerrardék jelenléte, de nem zavaróan, csak hát felsejlik a dallamokban a DCD néhány íze.
időpont:
2023. június 27. |
helyszín:
Budapest, Budapest Park |
Neked hogy tetszett?
|
Kétféle döbbenetet lehetett látni az arcokon ezen az estén: az egyik a te jó ég, mi ez a hülyeség, és mit keres itt egyáltalán, a másik a te jó ég, mi ez, és miért itt van ez a hangulatos zene, nem valami kisebb klubban, vagy netán a Fekete Zajon. (Volt már ott, jelzem.). Komoly érzéseket váltott ki Lili Refrain muzsikálása, és ha fogékony vagy erre a zsigerekre ható hangulatzenére, elkapott a gépszíj, ha nem, akkor lapoztál egyet és vártad a főzenekart. Engem elvarázsolt a hangfolyam, azonnal éreztem az energiaáramlást, a nappali fény és kicsit tán túl nagy színpad ellenére átjött a mondanivaló. Dob, csengettyű, gitár, billentyűs aláfestés és a saját, sokszínű hang – egyedül elvinni egy ilyen produkciót komoly tehetségre vall, Lili Refrain rétegzenéje pedig meg fogja találni az utat az erre érzékenyekhez.
Ha minden igaz, a Mana című albumról hallottunk öt tételt, aminek a nagy része összefolyt egyfajta pszichedelikus hanghalmazzá. Nem állítom, hogy bármikor hallgatnám itthon, mert ha épp kicsit rosszabb kedvem van, simán áthúz depresszióba, az meg kinek használ, de ha jönne errefelé újra, azonnal megnézném. Ismétlem: nem való mindenkinek, de ha mondjuk a Heilung vagy a Wardruna rokonszenves, tégy egy próbát Lili Refrain zenéjével is.
A The Cultot konkrétan gimis korom óta hallgatom, ami akárhogy is számolom, de inkább már nem számolom, bazi rég volt. Mindezek ellenére csupán kétszer láttam őket, egyszer 1993-ban félig-meddig, a Metallica előtt – pár emlékfoszlányon kívül nem nagyon rémlik onnan semmi –, aztán 2007-ben a PeCsában, ahol egy okés, de nem kiemelkedő estét toltak. A soproni eseményeket kihagytam, így meglehetősen nagy pauza után került sor erre a június végi estére. Koncert előtt minimálisan néztem rá YouTube-on pár friss felvételre, azok alapján bármerre billenhetett a mérleg nyelve.
Astburyék egy ideje nem szeretik, ha közelről fotózzák őket (legalábbis nem mobillal), így a fotósokat a keverőhöz száműzték, nos, ez van, minden nem lehet kerek. Kis adalék így a hangzáshoz: a keverőből arányosan szólt minden, bár nekem egy kicsit tompa volt a sound. De ez ízlés dolga. Pedig jó formában vannak perpillanat, noha Billy Duffyt nem ismertem volna meg az utcán, ez a szakállas, tetovált, hátrafésült félhosszú hajú fazon inkább egy Black Label Society-jellegű zenekart idézett. Ian Astbury ismét indiánosra vette a figurát, kétoldalt fonott copffal meg valami fura szoknyanadrág-szerű kombóban járta a körtáncot, hozta saját jellegzetes mozdulatait. Ami valahogy furán ismerős volt, és rájöttem, hogy azutóbbi években Mina Caputótól láttam pontosan ugyanezeket a színpadi mozgásformákat, de hát nyilván nem ő az, akit másoltak. Érdekes kis szösszenet mindez csupán.
A legutóbbi Under The Midnight Sun turnéjának szánt koncertsorozat olyannyira nem volt lemezbemutató, hogy a mindenki által várt slágerparádé közé konkrétan két szám ékelődött csupán: a Vendetta X nyolcadikként és a Mirror tizenharmadikként. Amúgy meg… tényleg, ki is várt mást a régi korszakos slágereken kívül? Senki, én sem. Igen, a Sun Kinget, a Sweet Soul Sistert, a Raint, a Wild Flowert és társait akartam hallani Billy végeláthatatlan, csodálatos gitározásával. Aki nagy ritkán nézett csak fel, a saját kis buborékvilágában létezett, de egyszer láttam, hogy mosolygott egyet és kiintett valakinek.
Astbury 61 évesen is hozta említett, még mindig dögös kígyózó mozgását, megállás nélkül hadakozott a talán kicsit rövid mikrofonzsinórral, ami beakadt olykor a kontrolládákba, így sokszor éneklés közben tologatta a ládákat ide-oda, napszemüvegét és bőrkabátját pedig csupán pillanatokra vette le. Megállás nélkül hajigálta a csörgődobokat is: nem újdonság, hogy ez fogyóeszköz egy The Cult-koncerten, hátradobta, előredobta, oldalra dobta, kidobta a közönségnek, de a végén valakinek konkrétan tán a kezébe is nyomta, ha minden igaz. De a lényeg: kimondottan jól énekelt, meg is lepett, mennyire, azt meg nagyon bírtam, hogy ennyire zabolátlan még mindig a színpadon. Néhány magasabb regiszter nem jött már ki úgy és akkora erővel, mint régen, de összességében pazarnak volt mondható, amit kaptunk tőle. A Peace Dogban pedig politikai állásfoglalásként elejtett egy „Slava Ukraine″-t, majd utána egy „fucking Zelensky″-t is...
A kísérőzenészek a szokásos magas minőséget hozták. John Tempestát nem kell bemutatni, még ha nem is őrületes thrash breakeket kell itt hoznia jó ideje, Charlie Jones basszusgitáron és vokálokkal segíti a közös munkát pár éve, Mike Mangan pedig friss arc, aki Jim Morrison szakállas alteregójaként a billentyűk mögött dolgozott. És róluk ennyit, mert az este tényleg a két főhősről szólt, még ha a nézőtérről nézve úgy tűnt, mintha épp nem lennének túl jóban, legalábbis a nulla interakció (csak a végén a bemutatás) erre utalhatott, de nyilván csak tippelgetni tudok, miért láttam köztük fagyos, láthatatlan jégfalat. Persze közös történetük összeveszéseikkel együtt legendás, nem lepne meg az sem, ha éppen jóban lennének, csak éppen unják már kicsit egymást így színpadon. Szóval érzésre nem volt számomra akkora élmény kettőjüket nézni, de külön-külön meg tízpontosak voltak, szóval kicsit skizo érzést hozott a koncert, mert egyrészt kiváló volt rengeteg szempontból, de az apró szikra, az egy százaléknyi közös mágia hiányzott. Nekem. Ezzel a meghasonlott érzéssel még annyit tennék hozzá, hogy úgy tűnt, mintha Astbury még mindig élné a dalokat, nem csak elénekelné, és ezt jó volt látni, és ennek bizony vélhetően nem csak én örültem.
Kicsit rövid volt a szett, legalábbis inkább fesztiválprogramnak tűnt ez a kis szűk másfél órácska, annak viszont velős volt, még ha MINDEN őskedvencet nem is játszottak el. Várom őket újra, ha ezt a formát tartani tudják.
Hozzászólások
Nem voltam, nem győztek meg korábban koncerten, és pár mostani videófelvétel alapján finoman szólva sem bánom, hogy kihagytam, épp olyan illúziórombolón ak tűnt, mint régebben élőben. De örülök, ha másoknak tetszett.
A felsoroltak java tervben van és le is osztottuk őket. A Ghost pedig már megjelent hetekkel ezelőtt: http://www.shockmagazin.hu/cd-kritika/ghost-phantomime
Meg még azt szeretném kérdezni, hogy az idei Last In Line, Mike Tramp, Revolution Saints, Enforcer, Tygers Of Pan Tang, Alcatrazz, Def Leppard, Ghost, Sweet & Lynch, Metal Church, Joe Perry Project, Steve Lukather, Raven, Virgin Steele, The Defiants, Fifth Angel, Joel Hoekstra's 13 lemezekről várható kritika?
Fú, kicsit sok lett a felsorolás, amiért elnézést kérek.
Kiss Gábort láttam a Clutchon, biztos ő írja majd. :-)
Lesz majd.
Korábban olvasva a beszámolót kicsit ledöbbentem, de így már helyreállt a lelki békém.
Azzal együtt, hogy mindenki azt mond, amit csak akar, szólásszabadság , stb. Ettől még számomra csalódás lett volna.
(És azt is megértem, ha másnak meg így csalódás.)
Színpad-keverő között félúton középen arányosan és nagyon jól szólt, először láttam őket, nálam év koncertje, mindenestül.
Astbury színpadi jelenléte tényleg nem tanulható, Duffy pedig óriási feelinggel gitározott, a többiek profin játszottak alájuk.
Nekem innen semmi nem hiányzott, tetszett, hogy nem volt közönséghergelé s "putyourhandsupi nthefuckingsky", ment anélkül is :) , felkonf alig, így több zene jutott, és a lendület sem tört meg.
A helyszín is meglepő, de bejött, a tavalyi Deftones óta nem jártam ott, jó irányba alakítottak pár dolgot. Csak azt a repoharas faszságot tiltaná be már valaki...
Nekem már a Rise után jött az érzés, hogy akkor és ott vagyok a világon a legjobb helyen.
Én éreztem a mágiát. (De ugye első alkalom, nem láthattam őket jobb formában soha.)
Jogos, megnéztem most yt-on, ott csak a második ütötte meg a fülemet, csodálkoztam is.
Amúgy ahol én álltam ott furcsa volt az ének. A Mirror alatt mintha hamis is lett volna egy kicsit a refrénben. De ezzel együtt jó kis buli volt.