Öt évvel az Idősziget után nagyot gurít most Ákos, már ha csak a puszta méreteket nézzük, ami – mint sok más esetben is – becsapós kicsit. A Metropolisszal hősünk első alkalommal készített dupla sorlemezt, a bő másfél órás kiadvány huszonkét tételt foglal magába, amelyek közel harmada azonban ismerős lehet már korábbról. Tulajdonképpen az elmúlt évek EP-n, maxikon és egyéb kiadványokon elpotyogtatott dalait gereblyézte össze az eddig nem hallott szerzemények mellé. Természetesen új keverést és masztert kaptak a „régi" dalok, hogy jobban belesimuljanak az album megszólalásába, illetve némi áthangszerelés, kibővítés is belefért, ha úgy jött ki a lépés. Mindezekkel együtt is lehet komplett egészként kezelni/értelmezni ezt a vaskos kis anyagot, amelyet Északi és Déli oldalra osztottak fel az elkövetők a CD-n és az LP-n. Némileg leegyszerűsítve az a képlet, hogy északon a gitáralapú, míg délen a szintiszerelmes dalok kaptak helyet, ami a fő dalszerző két énjét is szépen leképezi.
A Metropolis ugyanis újra hangsúlyosan szólólemez lett, a nóták zömében Ákos nem csupán szövegíró, dalszerző és hangszerelő volt, de a hangszeres sávokat is egymaga játszotta fel. E tekintetben rögtön adják magukat a rokoni szálak a Még közelebb és a 2084 albumokhoz, és utóbb be kell látnunk, hogy az összevetés nem is akkora marhaság, mint amekkora leegyszerűsítésnek tűnt elsőre. Az album az országhatárokat is átlépő nyári turné közben nyerte el végleges formáját, Ákos és Lepés „Lepe" Gábor hangmérnök gyakorlatilag kettesben dolgoztak sok év ötletein a stúdióban, felhasználva Madarász „Madi" Gábor gitáros, az ex-bonanzás Menczel Gábor és persze Lepe zenéit is. Mi több, ha hiszed, ha nem, a lemezen olyan legendák is felbukkannak, mint Mike Stern, Richard Bona és Ian Anderson (!), még ha „csak" egy remix keretein belül is. Említettem azonban, hogy a Metropolis klasszikus szólólemez, és ha azt kérded, milyen, akkor azt tudom válaszolni, hogy ez Ákos egyszemélyi elképzelése az álomhangzásról. Élőben, a komplett zenekar társaságában majd kicsit/nagyon más lesz, ahogy lenni szokott.
Az Északi oldal tartalmaz több már ismert dalt, a Harminc év előadássorozathoz írt Ember maradj indítja útjára a show-t, és a covid-gyermek Az utolsó békeév hozza a lezárást, ez a két, saját lábán is szépen megálló tétel jelöli ki az északi világ hangulati ívét. Nagyon anyagerős ez az oldal, a Menczel-féle gitártémára (!) felhúzott A tükör (Megmutatom) például kapásból az album egyik azonnal ható slágere, amely még nagyon sokáig ott marad majd a koncertek setlistjében az újkori éra hasonló sorsra jutott alapnótái (Csend leszek, Felemel, Igazán, Ne keress engem stb.) mellett. Rögtön utána két remek Madi-dal (Útközben, Nem én döntök) következik, és a hátukon már rég el is felejtettük, hogy akadt az Északi oldal elején pár töltelékgyanúsabb szerzemény (Csak énekelj, Kékből rózsaszín) is. Az utóbbi ráadásul egy manapság sűrűn emlegetett, az érintettek számára kimondottan tragikus félreértést sulykol nagy erővel, de szerencsére az efféle mélypontokon gyorsan túlesünk. A Magunk maradtunk a hasonló című Ákos-rövidfilmből költözött át ide, a Golgota is slágergyanús, A világ peremén a már emlegetett Mandoki Soulmates-remix, szintén bitang kis darab.
A Déli oldal ehhez képest már-már művészlemezes ambíciókat hoz, kevésbé lehet ujjal mutogatni a rádióbarátságos tételekre, Ákos érezhetően elengedte a kompromisszumokat. Itt sem nehéz azért szélesebb közönségréteget megszólító dalokra akadni, a Kegyetlen szerelem a nyári rockturnéhoz készült, és szerette is nagyon a tábor (én már kevésbé), a Képernyőmagány és a Kalifornia pedig szemérmetlen, instant slágerek. A cím- és programadó Metropolis (és a szervesen hozzá tartozó Necropolis) a végzetesen sötét tónus ellenére igazi örömzene Ákos-féle értelmezésben, ahol szinte korlátlanul kiélhette hangtervezési ambícióit, és nyilván nem is sikerült hallgathatatlanra a végeredmény. Hasonló cipőben oson az Állandó pillanat és a záró Égbekiáltó (De Profundis) is, ezekre a szerzeményekre több időt kell szánni, és nem is mindenki számára nyitják fel majd magukat teljes valójukban. Akad még pár olyan, teljes egészében Ákos által jegyzett dolgozat (Marionett, Nem várhatunk), amelyek jelenleg leginkább csak elmennek mellettem, Lepe (Bolondulásig) és Menczel Gábor (Több nem is kell) retrofuturista dalai pont jókor jönnek.
Összességében – számomra is meglepő módon – egyáltalán nem esik nehezemre egyben lepörgetni ezt a másfél órás anyagot, az egyes oldalak külön-külön pedig még jobban csúsznak. Aki megadja az esélyt, szinte kizárt, hogy ne találna kedvére valót a menüben, ahogy az is borítékolható, hogy keveseknek fog a Metropolis minden dala egyformán tetszeni, de ez rendben is van így egy ilyen monumentális munkánál. Fontos, hogy végig érezni a törődést a dalok mögött, a molyolást a részletek felett, amiktől az egész még egészebb lesz. A külcsín mellett se menjünk el, főleg manapság, amikor egyre olcsóbb megoldásokkal találkozunk az amúgy is kihalófélben lévő fizikai kiadványok piacán – a Metropolis ennek antitézisét nyújtja, már-már túlzásnak ható kiállításával és gazdag kísérő képanyagával, és én ezt a „csak azért is" hozzáállást maximálisan üdvözlöm. Nagyon vártam ezt a lemezt, és nagyon örülök, hogy kívül-belül tetszik. Egyben előre sajnálom azokat, akiknek Ákosról a kényszeres odamondás, az őszről pedig csak a bosszantó levélsöprés jut eszébe.
Hozzászólások
Ha egy kritika ellenzéki, akkor egy elismerő ömlengés állampárti? Ne már. A rajongók többsége sem látja tisztán a rajongása tárgyát, a rajongás már csak így működik és nem csak Ákos esetében. Ha valaki leírja a véleményét -betartva a normális kereteket-, akkor azonnal jön a "lipcsizés", vagy hogy "nem érti a költőt". Ez sem objektív. Megjegyzendő, de az általa támogatott politikai garnitúra tehet róla leginkább, hogy ilyen 1 bitesen ostobává vált a közbeszéd, mégsem ír róla dalt, pedig a társadalomra nézve ez is hatalmas bűn.
Sok követője van FB-n, de a posztok alatt már alig pár száz like, azt is ugyanaz a pár ember követi el. Nem volt mindig így, de most így van. Teltház sincs rendre, de tény, hogy egy arénára való embert össze tud szedni. Ezt nem vitatja senki, eközben mások már népstadiont töltenek meg. Itt a tendenciát érdemes figyelni.
A szöveg sem azért propaganda, mert bizonyos problémákról beszél, hanem azért, mert beszűkülten és egyoldalúan teszi. Miért ne írhatna a transznemű helyzetről ha ez Őt annyira zavarja? Csak kicsit hitelesebb lenne az ajvékolás, ha közben arról is írna, hogy itthon az oktatás a béka segge alatt van, vagy hogy egy háborúban az agresszor a bűnös és nem az áldozat, írhatna a környezet pusztításáról mert lassan nincs élhető bolygónk, írhatna arról, hogy az atombombával riogatás BŰN (oroszok), vagy arról hogy 2024-ben nincs klíma a magyar kórházakban, vagy írhatna bármiről ami ebben a világban jelenleg sokkal nagyobb probléma annál, hogy évente 10 ember hülyeséget csinál a saját testével.
Nem igazan szamit a Spotify az o (vagy egyaltalan az osszes magyar produktum) szintjen, az szamit igazabol hogy mekkora termet tudsz megtolteni a koncertekkel/turneval, es mennyi merch megy el.
klasszikust idézve
"Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man's world"
Az még talán nem ördögtől való, hogy valaki mondjuk nyiltan meri vállalni a politikai nézeteit, de ő még egy plusz lapáttal is rátett és konkrétan felállt egy politikai szinpadra. Én ezt nem értem.
Fellépni egy eseményen és nyiltan hirdetni egy adott politikát, szerintem nem ugyanaz.
Ő önmagában legitim előadó lenne akkor is, ha nyiltan kimondaná, hogy kormánypárti, mert van akkora életműve, ami ezt igazolja, de onnantól, hogy gyakorlatilag elkezdett politizálni, na ezt nem értem. Erre, miért volt szükség, Szerintem több rajongót vesztett vele, mint nyert.
Ez mondjuk érdekes jelenség... Ha megnézzük a Spotify adatokat, Ákos sehol sincs hallgatói számban. Igaz, dupla annyian hallgatják mint az Ossian-t, de a menő zenekarok mellett nagyon alacsony számokat hoz. Kérdés, hogy a rajongói mennyire ódivatúak és tényleg csak CD-n, ne adj isten kazettán hallgatják a zenéjét, de úgy gondolnám, hogy a Spotify adatok mérvadóak a nagyságrendet tekintve. Én inkább azt mondanám ez alapján, hogy nincs óriási rajongótábora, viszont akik vannak, azok fanatikus rajongók. Éppen ezért nem igazolható Ákos jelentősége pusztán a hallgatói számok alapján. Simán a futottak még kategória népszerűségre, kulturális lábnyoma mégis nagyobb mint pl. egy Valmaré (Ákos jelenleg 49.000 havi lejátszást produkál, Valmar meg 336.000-t). Nyilván azért, mert önigazolásra használják és felemelik. Ha pedig ez is igaz, akkor meg nem kell idegeskedni miatta. Tök mindegy, minden politikának megvannak a kultúrában a gyökerei illetve igazolásra felhasználható termékei.
Végezetül minden Ákos lemezkritika és kommenthalmaz alá odakívánkozik egy nagy hazai zenész bölcselete:
"És taps!!!"
Óriási közönsége van most is, lehet hogy kevesebb mint tizenéve, de még mindig erős tömeg, akik bármiféle kritikát politikai támadásnak minősítenek, még ha azokat javarészét épp a pofátlan politikai lózungok miatt is kapja korunk Tinódi Lantos Ikonja.
Szerintem sem ördögtől való, hogy arról énekel, amit gondol, sőt, én még a princípiumos botrányt is túllihegettnek éreztem. Az is szomorú, hogy valszeg a szerkesztőség - jogosan - azt fogja mondani, akkor nem kellenek az ilyen megosztó cikkek ide.
Ezzel együtt is tartom, aki 2024-ben is ennek a kurzusnak csápol, azzal nem tudok vagy akarok közösséget vállalni.
Kurvára lehoz a rengeteg black metál náci is, meg a modermebb-fúziós-foglaltházas zenekaroknál a kultúrharcos kommunista vonulat, de ott legalább nem hallom ki, nem értem a szövegeket.
Ez viszont sajnos túl akut ahhoz, hogy ne bassza föl az agyam.
Ezzel együtt én örülök ennek az írásnak is, pedig sosem fogom meghallgatni ezt a lemezt.