Shock!

október 05.
szombat
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Ákos: Metropolis (Make Orwell Fiction Again)

akos_cÖt évvel az Idősziget után nagyot gurít most Ákos, már ha csak a puszta méreteket nézzük, ami – mint sok más esetben is – becsapós kicsit. A Metropolisszal hősünk első alkalommal készített dupla sorlemezt, a bő másfél órás kiadvány huszonkét tételt foglal magába, amelyek közel harmada azonban ismerős lehet már korábbról. Tulajdonképpen az elmúlt évek EP-n, maxikon és egyéb kiadványokon elpotyogtatott dalait gereblyézte össze az eddig nem hallott szerzemények mellé. Természetesen új keverést és masztert kaptak a „régi" dalok, hogy jobban belesimuljanak az album megszólalásába, illetve némi áthangszerelés, kibővítés is belefért, ha úgy jött ki a lépés. Mindezekkel együtt is lehet komplett egészként kezelni/értelmezni ezt a vaskos kis anyagot, amelyet Északi és Déli oldalra osztottak fel az elkövetők a CD-n és az LP-n. Némileg leegyszerűsítve az a képlet, hogy északon a gitáralapú, míg délen a szintiszerelmes dalok kaptak helyet, ami a fő dalszerző két énjét is szépen leképezi.

megjelenés:
2024
kiadó:
FalconMedia
pontszám:
8 /10

Szerinted hány pont?
( 155 Szavazat )

A Metropolis ugyanis újra hangsúlyosan szólólemez lett, a nóták zömében Ákos nem csupán szövegíró, dalszerző és hangszerelő volt, de a hangszeres sávokat is egymaga játszotta fel. E tekintetben rögtön adják magukat a rokoni szálak a Még közelebb és a 2084 albumokhoz, és utóbb be kell látnunk, hogy az összevetés nem is akkora marhaság, mint amekkora leegyszerűsítésnek tűnt elsőre. Az album az országhatárokat is átlépő nyári turné közben nyerte el végleges formáját, Ákos és Lepés „Lepe" Gábor hangmérnök gyakorlatilag kettesben dolgoztak sok év ötletein a stúdióban, felhasználva Madarász „Madi" Gábor gitáros, az ex-bonanzás Menczel Gábor és persze Lepe zenéit is. Mi több, ha hiszed, ha nem, a lemezen olyan legendák is felbukkannak, mint Mike Stern, Richard Bona és Ian Anderson (!), még ha „csak" egy remix keretein belül is. Említettem azonban, hogy a Metropolis klasszikus szólólemez, és ha azt kérded, milyen, akkor azt tudom válaszolni, hogy ez Ákos egyszemélyi elképzelése az álomhangzásról. Élőben, a komplett zenekar társaságában majd kicsit/nagyon más lesz, ahogy lenni szokott.

Az Északi oldal tartalmaz több már ismert dalt, a Harminc év előadássorozathoz írt Ember maradj indítja útjára a show-t, és a covid-gyermek Az utolsó békeév hozza a lezárást, ez a két, saját lábán is szépen megálló tétel jelöli ki az északi világ hangulati ívét. Nagyon anyagerős ez az oldal, a Menczel-féle gitártémára (!) felhúzott A tükör (Megmutatom) például kapásból az album egyik azonnal ható slágere, amely még nagyon sokáig ott marad majd a koncertek setlistjében az újkori éra hasonló sorsra jutott alapnótái (Csend leszek, Felemel, Igazán, Ne keress engem stb.) mellett. Rögtön utána két remek Madi-dal (Útközben, Nem én döntök) következik, és a hátukon már rég el is felejtettük, hogy akadt az Északi oldal elején pár töltelékgyanúsabb szerzemény (Csak énekelj, Kékből rózsaszín) is. Az utóbbi ráadásul egy manapság sűrűn emlegetett, az érintettek számára kimondottan tragikus félreértést sulykol nagy erővel, de szerencsére az efféle mélypontokon gyorsan túlesünk. A Magunk maradtunk a hasonló című Ákos-rövidfilmből költözött át ide, a Golgota is slágergyanús, A világ peremén a már emlegetett Mandoki Soulmates-remix, szintén bitang kis darab.

A Déli oldal ehhez képest már-már művészlemezes ambíciókat hoz, kevésbé lehet ujjal mutogatni a rádióbarátságos tételekre, Ákos érezhetően elengedte a kompromisszumokat. Itt sem nehéz azért szélesebb közönségréteget megszólító dalokra akadni, a Kegyetlen szerelem a nyári rockturnéhoz készült, és szerette is nagyon a tábor (én már kevésbé), a Képernyőmagány és a Kalifornia pedig szemérmetlen, instant slágerek. A cím- és programadó Metropolis (és a szervesen hozzá tartozó Necropolis) a végzetesen sötét tónus ellenére igazi örömzene Ákos-féle értelmezésben, ahol szinte korlátlanul kiélhette hangtervezési ambícióit, és nyilván nem is sikerült hallgathatatlanra a végeredmény. Hasonló cipőben oson az Állandó pillanat és a záró Égbekiáltó (De Profundis) is, ezekre a szerzeményekre több időt kell szánni, és nem is mindenki számára nyitják fel majd magukat teljes valójukban. Akad még pár olyan, teljes egészében Ákos által jegyzett dolgozat (Marionett, Nem várhatunk), amelyek jelenleg leginkább csak elmennek mellettem, Lepe (Bolondulásig) és Menczel Gábor (Több nem is kell) retrofuturista dalai pont jókor jönnek.

Összességében – számomra is meglepő módon – egyáltalán nem esik nehezemre egyben lepörgetni ezt a másfél órás anyagot, az egyes oldalak külön-külön pedig még jobban csúsznak. Aki megadja az esélyt, szinte kizárt, hogy ne találna kedvére valót a menüben, ahogy az is borítékolható, hogy keveseknek fog a Metropolis minden dala egyformán tetszeni, de ez rendben is van így egy ilyen monumentális munkánál. Fontos, hogy végig érezni a törődést a dalok mögött, a molyolást a részletek felett, amiktől az egész még egészebb lesz. A külcsín mellett se menjünk el, főleg manapság, amikor egyre olcsóbb megoldásokkal találkozunk az amúgy is kihalófélben lévő fizikai kiadványok piacán – a Metropolis ennek antitézisét nyújtja, már-már túlzásnak ható kiállításával és gazdag kísérő képanyagával, és én ezt a „csak azért is" hozzáállást maximálisan üdvözlöm. Nagyon vártam ezt a lemezt, és nagyon örülök, hogy kívül-belül tetszik. Egyben előre sajnálom azokat, akiknek Ákosról a kényszeres odamondás, az őszről pedig csak a bosszantó levélsöprés jut eszébe.

 

Hozzászólások 

 
#53 Oldboy 2024-10-05 11:58
Számomra az album kulcsmondatai a Marionett című dal ezen sorai: "Csak azért, mert nem tetszik egyik-másik része, Nem mondhatok nemet az Egészre". Ez vonatkozhat egy párkapcsolatra, de magára az életre is. Én például ezzel a lemezzel is így vagyok. Nem tetszik egyik-másik része (túl sok a kínrím, pár dalszövegen lehetett volna még csiszolni, az üzenetek mindegyikével sem tudok egyetérteni, stb.), de mégis összességében a külcsínre és a belbecsre együtt nem mondhatok nemet. Ugyanis ez egy gondosan összerakott koncept-lemez, még ha nem is a kifejezés "történetmesélős " értelmében. A szöveg-és zenei világhoz szervesen kapcsolódik a szövegkönyv kivitelezése. Olyan illusztrációkka l van tele, amik eszünkbe juttatnak nagyszerű sci-fi és disztópikus műveket. Szárnyas fejvadász, Dűne, Mad Max, Asimov robot történetei, vagy épp a The Walking Dead. A booklet ráadásul vastag, matt papírból készült. Nem egy környezettudato s megoldás, az tény, ellenben roppant igényes. És a fizikai hanghordozók gyűjtői számára szerintem pozitívum is. A dalszövegek értelmezése pedig sokszor a befogadón múlik. Ez a versszak bizonyos értelemben kormánykritikán ak is minősíthető: "Örök szükségállapot, Tudod, a klíma meg a vírusok. És egyformán csahol a falka, ha a gazda hajtja." A szövegértelmezé sről van egy vicces, vagy inkább tragikomikus sztorim. A 2000-es évek közepén egy vidéki kereskedelmi rádióban dolgoztam. Bő egy éve melóztam ott, amikor is történt egy tulajdonosváltá s. Két vállalkozó úriember vásárolta meg a rádiót, akik mindketten a Fidesz helyi szervezetének tagjai voltak. Az egyikük egyszer majdnem berontott a stúdióba élő adás közben, mert épp Ákostól az Ölelj meg újra ment és szerinte annak a refrénje a kommunistákról szól, mert hát a komcsi vezetők ölelgették egymást folyton. Mi akkor felvilágosított uk róla, nem valószínű, hogy erre gondolt a költő. lévén köztudottan jobboldali és a színpadon szokott ülni az akkor épp ellenzéki párt gyűlésein. Bevallom, úgy az Új törvény lemezig Ákos-rajongó voltam. Azóta is követem a munkásságát, de bizonyos távolságtartáss al. Viszont volt szerencsém párszor váltani vele néhány szót, és számomra az jött le, hogy igenis képes az önreflexióra és van egy önmagával kapcsolatos ironikus/cinikus énje is. Egyik dedikálásán Metallica pólóban jelentem meg, hátközépig érő hajjal, tehát tipikus rocker külsőm volt akkoriban. Mikor sorra kerültem, megkérdezte tőlem: Bírod a kemény zenéket? Azt válaszoltam: persze! Erre ő: akkor mit keresel itt egy nyálas popsztár dedikálásán? Pár év múlva, szintén egy dedikáláson rám nézett és így szólt: ismerős vagy, hogy is hívnak? Mondom: Roland. Erre ő: hogy is felejthettem el, hisz támogatsz is! Ezzel az általa is használt Roland hangszerekre utalt. Aztán jól elbeszélgettünk arról, hogy miért keverték le Madi szólóját az egyik dal végéről. És elárult egy-két kulisszatitkot. Nem tagadom, meghatározó koncert-élményeim is vannak Ákossal kapcsolatban. Aztán az elmúlt kb. 15 évben már nem kerültünk "még közelebb" egymáshoz, sőt inkább tisztes távolságtartáss al figyelem pályafutása alakulását.
Idézet
 
 
#52 Goodbye 2024-10-04 23:14
Meghallgattam ezt a remekművet. Kiváló bizonyítéka annak, hogy konzervatívnak lenni nem egy komolyan vehető világnézet, hanem csak mindenféle mentális problémák tünetegyüttese. Szerintem ez minden idők legdrágább másfél órás politikai fröcsögése. Csak le ne bukjon a nagyságos művészúr, hogy a Sparban vásárol mert akkor kiátkozzák az elvtársak. Ezek a dalok felértékelik a "Bokáig ér a faszom, mikor leng", a "Basznak a buszban a tinipicsák", meg a "Csöcsök és segg a kurvaélet" sorokat.
Idézet
 
 
#51 gab 2024-10-04 23:13
Az egyéb kritikák alapján (pl. Telex) ez nem nekem való. A korai munkássága oké, de most, hogy az elvtársai vannak hatalmon, nyilván nehéz lázadnia, miközben továbbra is dúl benne a közlésvágy. A Gyalog galopp c. Monty Python jelenet jut eszembe róla: Engem elnyomtak! Maga látta? Maga látta?! A rockzene sosem lehet hatalomkonform. (Mondjuk Ákos nem is rockzene, de nem ez a lényeg.)
Idézet
 
 
#50 nikfisz 2024-10-04 21:14
Erről a Tankcsapda baz+ című száma jutott eszembe : Egy nagy rakás f.s volt,mégis ment rá a kommentáradat...
Idézet
 
 
#49 Korall 2024-10-04 15:45
Idézet - Lajos1966:
Akik úgymond ellenzékiek.márcsak hivatalból is utálják őt.Nincs ezzel semmi baj,azt leszámítva,hogy indulatból ered az ellenszenv.Velük nem is érdemes foglalkozni...Viszont valami mégis van benne,hogy évtizedek óta generációk kedvence.Utánanéztem és tény,hogy a FB-on 223 ezer követője van.Ez megmagyarázza,h ogy bármikor és bárhol lép fel,full teltház van mindig.


Ha egy kritika ellenzéki, akkor egy elismerő ömlengés állampárti? Ne már. A rajongók többsége sem látja tisztán a rajongása tárgyát, a rajongás már csak így működik és nem csak Ákos esetében. Ha valaki leírja a véleményét -betartva a normális kereteket-, akkor azonnal jön a "lipcsizés", vagy hogy "nem érti a költőt". Ez sem objektív. Megjegyzendő, de az általa támogatott politikai garnitúra tehet róla leginkább, hogy ilyen 1 bitesen ostobává vált a közbeszéd, mégsem ír róla dalt, pedig a társadalomra nézve ez is hatalmas bűn.
Sok követője van FB-n, de a posztok alatt már alig pár száz like, azt is ugyanaz a pár ember követi el. Nem volt mindig így, de most így van. Teltház sincs rendre, de tény, hogy egy arénára való embert össze tud szedni. Ezt nem vitatja senki, eközben mások már népstadiont töltenek meg. Itt a tendenciát érdemes figyelni.

A szöveg sem azért propaganda, mert bizonyos problémákról beszél, hanem azért, mert beszűkülten és egyoldalúan teszi. Miért ne írhatna a transznemű helyzetről ha ez Őt annyira zavarja? Csak kicsit hitelesebb lenne az ajvékolás, ha közben arról is írna, hogy itthon az oktatás a béka segge alatt van, vagy hogy egy háborúban az agresszor a bűnös és nem az áldozat, írhatna a környezet pusztításáról mert lassan nincs élhető bolygónk, írhatna arról, hogy az atombombával riogatás BŰN (oroszok), vagy arról hogy 2024-ben nincs klíma a magyar kórházakban, vagy írhatna bármiről ami ebben a világban jelenleg sokkal nagyobb probléma annál, hogy évente 10 ember hülyeséget csinál a saját testével.
Idézet
 
 
#48 Matt Gabnai 2024-10-04 15:17
Idézet - Adam:
Ez mondjuk érdekes jelenség... Ha megnézzük a Spotify adatokat, Ákos sehol sincs hallgatói számban.


Nem igazan szamit a Spotify az o (vagy egyaltalan az osszes magyar produktum) szintjen, az szamit igazabol hogy mekkora termet tudsz megtolteni a koncertekkel/turneval, es mennyi merch megy el.
Idézet
 
 
#47 Johnny Bravo 2024-10-04 14:58
...a Sajó indexes cikke után ezt el sem olvasom, tök fölösleges....az az egyetlen hangvétel, ahogy lehet (és kell) írni erről a két lábon járó rothadtnarancsh ányadékról, meg a szarságairól...
Idézet
 
 
#46 Levike 2024-10-04 10:49
Egyszer küldetek jegyet Strisovszki néninek valamelyik koncertjére.
Idézet
 
 
#45 Nickname Marikanennem 2024-10-04 09:40
Idézet - frontiers:
Én egyébként, egyetlen egy dolgot nem értek vele kapcsolatban.
Az még talán nem ördögtől való, hogy valaki mondjuk nyiltan meri vállalni a politikai nézeteit, de ő még egy plusz lapáttal is rátett és konkrétan felállt egy politikai szinpadra. Én ezt nem értem.
Fellépni egy eseményen és nyiltan hirdetni egy adott politikát, szerintem nem ugyanaz.
Ő önmagában legitim előadó lenne akkor is, ha nyiltan kimondaná, hogy kormánypárti, mert van akkora életműve, ami ezt igazolja, de onnantól, hogy gyakorlatilag elkezdett politizálni, na ezt nem értem. Erre, miért volt szükség, Szerintem több rajongót vesztett vele, mint nyert.

klasszikust idézve
"Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man's world"
Idézet
 
 
#44 frontiers 2024-10-04 07:30
Én egyébként, egyetlen egy dolgot nem értek vele kapcsolatban.
Az még talán nem ördögtől való, hogy valaki mondjuk nyiltan meri vállalni a politikai nézeteit, de ő még egy plusz lapáttal is rátett és konkrétan felállt egy politikai szinpadra. Én ezt nem értem.
Fellépni egy eseményen és nyiltan hirdetni egy adott politikát, szerintem nem ugyanaz.
Ő önmagában legitim előadó lenne akkor is, ha nyiltan kimondaná, hogy kormánypárti, mert van akkora életműve, ami ezt igazolja, de onnantól, hogy gyakorlatilag elkezdett politizálni, na ezt nem értem. Erre, miért volt szükség, Szerintem több rajongót vesztett vele, mint nyert.
Idézet
 
 
#43 Lajos1966 2024-10-04 01:12
Nyilvánvaló,hog y Ákos megosztó személyiség!Aki k úgymond ellenzékiek.márcsak hivatalból is utálják őt.Nincs ezzel semmi baj,azt leszámítva,hogy indulatból ered az ellenszenv.Velük nem is érdemes foglalkozni,mer t elfogultak,ezál tal nem fognak reális kritikát megfogalmazni,f őleg,hogy meghallgatás nélkül is nyomják a negatív hangokat.Azt ők is látják,tudják,é rtik,hogy ez az ember népszerű,művelt ..bár igaz,hogy kicsit modoros,mesterk élt a stílusa.Viszont valami mégis van benne,hogy évtizedek óta generációk kedvence.Utánanéztem és tény,hogy a FB-on 223 ezer követője van.Ez megmagyarázza,h ogy bármikor és bárhol lép fel,full teltház van mindig.Én is voltam már pár koncertjén és mindig hatalmas buli volt.Ezt a mostani lemezt is meghallgattam már párszor és vannak rajta erős dalok is.
Idézet
 
 
#42 Adam 2024-10-03 21:02
Idézet - Guvat Jenőné:
Óriási közönsége van most is, lehet hogy kevesebb mint tizenéve, de még mindig erős tömeg, akik bármiféle kritikát politikai támadásnak minősítenek, még ha azokat javarészét épp a pofátlan politikai lózungok miatt is kapja korunk Tinódi Lantos Ikonja.


Ez mondjuk érdekes jelenség... Ha megnézzük a Spotify adatokat, Ákos sehol sincs hallgatói számban. Igaz, dupla annyian hallgatják mint az Ossian-t, de a menő zenekarok mellett nagyon alacsony számokat hoz. Kérdés, hogy a rajongói mennyire ódivatúak és tényleg csak CD-n, ne adj isten kazettán hallgatják a zenéjét, de úgy gondolnám, hogy a Spotify adatok mérvadóak a nagyságrendet tekintve. Én inkább azt mondanám ez alapján, hogy nincs óriási rajongótábora, viszont akik vannak, azok fanatikus rajongók. Éppen ezért nem igazolható Ákos jelentősége pusztán a hallgatói számok alapján. Simán a futottak még kategória népszerűségre, kulturális lábnyoma mégis nagyobb mint pl. egy Valmaré (Ákos jelenleg 49.000 havi lejátszást produkál, Valmar meg 336.000-t). Nyilván azért, mert önigazolásra használják és felemelik. Ha pedig ez is igaz, akkor meg nem kell idegeskedni miatta. Tök mindegy, minden politikának megvannak a kultúrában a gyökerei illetve igazolásra felhasználható termékei.

Végezetül minden Ákos lemezkritika és kommenthalmaz alá odakívánkozik egy nagy hazai zenész bölcselete:
"És taps!!!"
Idézet
 
 
#41 Guvat Jenőné 2024-10-03 19:43
Idézet - Korall:
A konzervativizmu ssal talán az is együtt jár, hogy nem tud megújulni. Mindenből csak a régi a jó. Nem az van, hogy holnaptól nyomasson Trap zenét, de az egész hangzás, a dalok, minden régimódi. Rock vagy elektronika, ezeknek vannak idősebb, mégis modern képviselői, akiktől lehetne tanulni. Nem kell ahhoz múfajt váltani, hogy egy előadó haladjon a korral. Neki nem megy, úgy 20 éve. Lehet kötni az ebet a karóhoz, de akkor ne lepődjön meg ha lassan senkit nem érdekel. Fészbúkra is már csak pár ember írogat, a többi vagy kiábrándult belőle, vagy az elmúlt évtizedek sorozatos moderálása miatt eltűnt, mostanra egyedül maradt a kemény magjával egy mézes-mázas buborékban és úgy látszik, nem veszi észre, hogy saját maga okozta. Az emberek szépen tovább lépnek, van bőven zenei kínálat.


Óriási közönsége van most is, lehet hogy kevesebb mint tizenéve, de még mindig erős tömeg, akik bármiféle kritikát politikai támadásnak minősítenek, még ha azokat javarészét épp a pofátlan politikai lózungok miatt is kapja korunk Tinódi Lantos Ikonja.
Idézet
 
 
#40 Korall 2024-10-03 19:25
A konzervativizmu ssal talán az is együtt jár, hogy nem tud megújulni. Mindenből csak a régi a jó. Nem az van, hogy holnaptól nyomasson Trap zenét, de az egész hangzás, a dalok, minden régimódi. Rock vagy elektronika, ezeknek vannak idősebb, mégis modern képviselői, akiktől lehetne tanulni. Nem kell ahhoz múfajt váltani, hogy egy előadó haladjon a korral. Neki nem megy, úgy 20 éve. Lehet kötni az ebet a karóhoz, de akkor ne lepődjön meg ha lassan senkit nem érdekel. Fészbúkra is már csak pár ember írogat, a többi vagy kiábrándult belőle, vagy az elmúlt évtizedek sorozatos moderálása miatt eltűnt, mostanra egyedül maradt a kemény magjával egy mézes-mázas buborékban és úgy látszik, nem veszi észre, hogy saját maga okozta. Az emberek szépen tovább lépnek, van bőven zenei kínálat.
Idézet
 
 
#39 CChutney 2024-10-03 19:09
Idézet - Adam:
Szerintem jól dokumentált, hogy ha valaki, hát a kormánypárt az, aki Ákos propagandát nyom, hiszen ahogy elhangzott már korábban is, Ákos konzekvensen ezt a világnézetet képviselte jóval a jelenlegi kormány előtt.

A lemez viszont nem rossz -Ákos mércével mérve-, szerintem kimondottan hallgatható. Az Időszigettel kezdődött, hogy Ákos ha nem is jó, vagy kiemelkedő lett, de nem kapcsolok át automatikusan, ha hallom.

A szöveget tekintve pedig azért nem csak rosszul sikerült sorok vannak, de hát azokat ugye nem szokás felemlegetni. Tény, hogy a világnézete nagyon egyoldalú, és azok IS problémák amiket felhoz, nyilván más kérdés, hogy ki mennyire súlyozná őket másképp, venne el belőle vagy tenne hozzá. Ezen lehet vitatkozni, de tök fölösleges. Én úgy vagyok vele, hogy jobb ez, mint ha sárkányokról vagy a szerelemről dalolászna, esetleg a halált magasztalná fel.


Szerintem sem ördögtől való, hogy arról énekel, amit gondol, sőt, én még a princípiumos botrányt is túllihegettnek éreztem. Az is szomorú, hogy valszeg a szerkesztőség - jogosan - azt fogja mondani, akkor nem kellenek az ilyen megosztó cikkek ide.

Ezzel együtt is tartom, aki 2024-ben is ennek a kurzusnak csápol, azzal nem tudok vagy akarok közösséget vállalni.

Kurvára lehoz a rengeteg black metál náci is, meg a modermebb-fúziós-foglaltházas zenekaroknál a kultúrharcos kommunista vonulat, de ott legalább nem hallom ki, nem értem a szövegeket.

Ez viszont sajnos túl akut ahhoz, hogy ne bassza föl az agyam.

Ezzel együtt én örülök ennek az írásnak is, pedig sosem fogom meghallgatni ezt a lemezt.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Cloudscape - Budapest, A38, 2014. március 13.

 

Eric Martin - Budapest, PeCsa Music Café, 2013. március 9.

 

Marty Friedman - Budapest, Diesel Klub, 2011. május 19.

 

Mercenary - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

30 Seconds To Mars - Budapest, Sziget fesztivál, 2010. augusztus 13.

 

Wackor - Budapest, Süss Fel Nap, 2005. február 8.