Emlékszem, a 2000-es évek elején a svéd Falconer volt a heavy metal egyik új üdvöskéje, az aktuális nagy szám. Az egyébként remek, 1999-es Gathered Around The Oaken Table után feloszlott Mithotyn romjain Stefan Weinerhall gitáros vezérletével alakult csapat valami egészen újszerű és egyedi hangulatban keverte zenéjében a folkos és heavy metalos megoldásokat. Akkor persze még közel sem volt ekkora folk metal-láz, azaz nem lehetett Dunát rekeszteni a népzenei elemeket dallamos heavy metal témákkal ötvöző csapatokkal, de az sem elhanyagolható tény, hogy a Falconer hangzása ugyanúgy ma is totálisan egyedi, ahogyan bő egy évtizeddel ezelőtt is az volt.
Ez Weinerhall mellett főként az énekes Mathias Bladnak köszönhető. Mathias egyáltalán nem metal arc, a musicalek világából érkezett a brigádba, ennek köszönhetően pedig stílusa és dallamai is teljesen elütnek a műfajrokon csapatok énekeseinek világától, lévén azok többnyire a heavy metal vokalizálás felől közelítenek, míg Mathiasnál egyértelműen érződik a színházi világ dominanciája. A Falconer tehát valóban üde és kivételes színfolt volt, akik ráadásul mindemellett jó számokat is képesek voltak írni, így első két lemezük csont nélkül nevezhető a műfaj klasszikusának. Mathias azonban néhány év után eléggé besokallt a koncertezéstől, így 2002-ben kivált a zenekarból, helyét pedig Kristoffer Göbel vette át. Már vele készült a The Spectre Of Deception, ami bár erősre sikeredett, a csapat mégis leszállóágba került. Ebből pedig sajnos a mai napig sem sikerült kikecmeregniük, így hiába tért vissza Mathias a 2006-os Northwind lemezen, munkásságukat ma is jóval csekélyebb érdeklődés követi, mint az első két anyag idején.
Pedig minderre tulajdonképpen szemernyi ok sincs, hiszen a csapat sajátos soundja ma is adott, Mathias énektémái sem lettek rosszabbak, és dalokat sem felejtettek el írni. Nyilván tizenöt év és hét lemez után a Black Moon Rising közel sem olyan friss, izgalmas vagy meghökkentő, mint az első anyagok voltak, de aki azokat szerette, kizárt, hogy a Black Moon Rising hallatán fanyalogjon. A Falconer ma is mesélős, utazós, szuperfogós énekdallamokkal operáló, csipetnyi viking ízt is felvonultató muzsikában utazik, amelyben Mathias selymes dallamaié a főszerep. Azoké a dallamoké, amelyek annyira karakteresek és dominánsak, hogy hiába dörög folyamatosan a duplázó és tekernek a riffek mondjuk a nyitó Locust Swarmban, az összkép veszett headbangelés helyett mégis leginkább billegésre ingerlő. Mindez pedig az egész lemezre igaz, lásd például az erős galoppozós témára épülő Halls And Chamberst vagy a Mithotyn-hagyományokat megidéző, horzsoló Wastelandet. Kis túlzással élve Blad dominanciája miatt mind már-már negédesen melodikus slágerré változik át. Bár a karakter és az egyéniség elvitathatatlan, és a csapat egyik legnagyobb erénye is egyben, az is igaz, hogy a markáns stílushoz való feltétlen ragaszkodás miatt kicsit összefolynak a dalaik. Ráadásul az énektémák sem túl változatosak, akár egydimenziósak is nevezhetnénk őket, amitől hosszú távon unalmassá válik a Falconer muzsikája.
Ha kiragadunk egy-egy számot, akkor ötletes riffeket, király szólókat és megadallamos énektémákat hallunk, azaz száz százalékos teljesítményt, ötven percben azonban fárasztó a lemez, ami egyértelműen a talán túlzottan is körülhatárolt zenei világ számlájára írható. Ettől függetlenül a Wasteland, az In Ruins, a Dawning Of A Sombre Age vagy a There's A Crow On The Barrow piszok erős szerzemények, amik önállóan bármikor megállják a helyüket.
Ha ott voltál a zenekar egyetlen pesti fellépésén, 2004-ben a Wigwamban, számodra is egyértelművé válhatott, hogy zenéjük élőben is működik. Ennek tükrében, valamint a Black Moon Rising ismeretében különösen sajnálatos, hogy nemrégiben úgy döntöttek, felfüggesztik a koncertezést. Ha nem is lett kiemelkedően jó ugyanis a nyolcadik Solymász-nagylemez, néhány rendkívül izmos téma azért így is felkerült rá, ezeket pedig jó lett volna élőben is hallani.
Hozzászólások
Nézd csak meg az új pontozási rendszert! Még annak fényében is maximum csak 8-ast lehetne rá adni, az új szisztéma fényében (meg persze a lemez ismeretében), én helyénvalónak találom a 7-est.
Mathias pedig ismét kiemelkedőt nyújtott!
Nálam 9/10.