Shock!

november 25.
hétfő
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Moonspell: Extinct

0105moonspellcHa nagy hirtelenjében híres portugál rockbandákat vagy -zenészeket kellene felsorolnom, a Moonspell – és persze Nuno Bettencourt – kivételével nem nagyon tudnék világviszonylatban is ismert előadókat említeni, pedig az országban mindig is komoly underground rockmozgalom létezett. A Moonspell mindenesetre már a '90-es években kivívta magának azt a példaértékű népszerűséget, amely még napjainkra sem kopott meg, pedig a gótikus vonal ma már korántsem fut annyira, mint akkoriban vagy akár néhány évvel ezelőtt. Fernando Riberióék utoljára három évvel ezelőtt jelentkeztek, méghozzá egy dupla anyaggal, amelyre már akkor is négy évet kellett várni, de én személy szerint egyébként is pártolom a három-négyévenkénti lemezmegjelenéseket. Legfőképpen azokban az esetekben, amikor egy zenekar már többnyire kiaknázta a saját stílusában rejlő lehetőségeket.

megjelenés:
2015
kiadó:
Napalm
pontszám:
7,5 /10

Szerinted hány pont?
( 31 Szavazat )

Ennek ellenére természetesen mégsem tudom azt mondani, hogy drasztikus zenei váltás történt volna az új anyagon, hiszen a Moonspelltől most is ugyanazt a jellegzetesen darkos, néha-néha hörgéssel/üvöltéssel fűszerezett gótikus metalt hallhatjuk, mint amit a korai műveken már megszokhattunk tőlük. Az Irreligious korszaka vagy éppen a Sin/Pecado-éra persze már jócskán a múlt ködébe veszett, azonban mindent elmond az új albumról, hogy hazájukban kapásból a listák első helyén nyitott – éppúgy, mint ahogyan az a legsikeresebb éveikben is jellemző volt. Nyílván a rajongóbázis már epekedve várta a legújabb művet, amely idővel valószínűleg be is fogja váltani a hozzá fűzött reményeket, ugyanis a stílus rajongóit tökéletesen ki is elégíthetik ezzel a dalcsokorral. A keleti hatásokkal dúsított hangszerelésért pedig hatalmas pluszpontot kapnak tőlem: ez mindjárt a nyitásnál visszaköszön, és mondanom sem kell, hogy meglehetősen feldobja az amúgy is emelkedett és drámai hangulatot.

A lemezt nyitó Breathe (Until We Are No More) és az azt követő címadó is kellemesen beül a fülbe, de igazán kiemelkedő nótának a harmadikként felcsendülő Medusalemet említeném, amely amellett, hogy orbitális slágerpotenciált hordoz magában, még olyan hangszerelést is kapott, hogy azáltal nyugodtan rokonítható például a legutóbbi Orphaned Land-lemez atmoszférájával is. Az egzotikus, hús-vér vonós aláfestéstől szabályosan lélegzik a nóta, Fernando pedig minderre egy felejthetetlen és zseniális énekdallamot kanyarint, ami örökre magával ragad. Az énekes egyébként is kiváló dallamérzékkel rendelkezik, búgó, mély tónusú – és talán inkább elsősorban női szíveket megdobogtató – hangszíne tökéletesen illeszkedik a sötét muzsikához. A Domina címével ellentétben semmilyen erőszakosságot sem sugall, inkább visszafogottan úsznak be a verzéi, amelyek egy emelkedett és valóban gótikus hangulatú refrénben bontakoznak ki. A dal vége felé ismét felbukkannak a keleti kórusok, amelyek szerencsére csak fokozzák az egzotikus hangulatot. A The Last Of Us pedig már nem első alkalommal juttatja eszembe az elektronikával fűszerezett Paradise Lost-lemezeket (na és persze a Depeche Mode-ot is...), amelyeken szintén hasonló muzsikát lehetett annak idején hallani, ráadásul Nick Holmes hangszíne és dallamai is valahol Riberio regisztereiben mozognak. Bár utóbbi azért mára már valamivel kiműveltebb és kevésbé karcos hanggal rendelkezik... Ezen az anyagon a szintetizátorok és a billentyűk is kissé nagyobb szerepet kaptak, de inkább csak színesítő jelleggel vannak jelen. Pedro Paixao éppen annyit tesz hozzá a zenéhez, amennyit a dalok hangulata megkíván.

Azonban nem mehetek el amellett, hogy akad néhány felesleges momentum is a lemezen, illetve az anyag közepe tájékán pár kifejezett töltelékszám is felüti a fejét. Ilyen például az A Dying Breed vagy pedig a Malignia, amelyeket egészen biztosan nem fogok újrahallgatni pár év múlva. Az album vége felé ütemezett The Future Is Dark pedig ismét kellemes dallamokkal operál, hangulatát viszont eléggé elrontja a „Breathe in, breathe out..." sor végtelenített ismételgetése, amely ezen kívül is számos alkalommal feltűnik a lemezen. Mire idáig eljut az ember az album hallgatásában, kis túlzással annyira besokall a ki-be lélegzéstől, hogy úgy érzi, mintha valami amatőr meditációs tananyagot hallgatna rockzenei körítéssel... Ahogy a közel-keleti hangszerelési megoldásokért dicséretet érdemeltek, úgy jár a pontlevonás utóbbi jelenség miatt. Ráadásul a bónuszok közé is felpakolták a „lélegzős nóták" ilyen-olyan verzióit, amelyek közül a hétpercesre hízlalt nyitódal pofonegyszerű, misztikus szintihangszíneit viszont baromi jól eltalálták. Érdekes, hogy a bónusz verziók mind más címet kaptak: így lett például a The Last Of Usból The Last Of Them, a The Future Is Darkból The Past Is Darker, illetve a doomra még csak távolról sem emlékeztető Dominából Doomina.

Az Extinct jelentőségét tekintve nyílván nem veheti fel a versenyt a korai lemezekkel, de minőség tekintetében a Moonspell idén is hozta a tőlük elvárható színvonalat, ami – most már nyugodtan kijelenthetjük – nem egyszerű az ő esetükben.

 

Hozzászólások 

 
#6 GTJV82 2020-09-01 14:21
Equinox pártján állok: színvonalában és változatosságáb an is talán a legjobb újkori Moonspell album (a Night Eternal mellett).
Nálam simán 9/10.
Idézet
 
 
#5 Equinox 2020-07-31 16:47
Meglep, hogy a lemez szerintem legjhobb dala (Funeral Bloom) említésre se került. We rise we fall without control - ennyire fogós dallamokat csak nekik sikerül feltenni minden lemezre. Egyébként a töltelékként aposztrofált Malignia is hoz egy akkora refrént, hogy lehidalok (az az "I thought I was the one" rész előbb tiszta énekkel majd ordítva) - rendkívül emlékezetes lemez.
Idézet
 
 
+2 #4 Cseke Feri 2015-05-04 14:50
Idézet - Gabe:
"Az Instinct jelentőségét tekintve nyílván nem veheti fel a versenyt a korai lemezekkel"
Mármint gondolom az Extinct . :)


Jogos, köszi... Amire én hirtelen gondoltam az egy ennél emlékezetesebb Threshold album volt (Extinct Instinct - 1997)... :) De látom, már javítva lett.
Idézet
 
 
-1 #3 Marci 2015-05-04 12:58
Tenyleg ordenare ronda.
Idézet
 
 
-3 #2 trolloololl 2015-05-04 11:19
ocsmány ez a borító :S
(vegyétek már le a főoldalról :D )
Idézet
 
 
+3 #1 Gabe 2015-05-04 06:34
"Az Instinct jelentőségét tekintve nyílván nem veheti fel a versenyt a korai lemezekkel"
Mármint gondolom az Extinct . :)
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Friss

Hozzászólások

Galériák

 

Lillian Axe - Budapest, Club 202, 2012. szeptember 12.

 

Nitzer Ebb - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.

 

Megadeth - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2011. április 8.

 

Accept - Budapest, Club 202, 2011. február 2.

 

Amorphis - Budapest, Diesel Klub, 2010. november 21.

 

Pain of Salvation - Budapest, A38, 2010. október 24.