Éreztem némi zavart az erőben, amikor Matt Heafy az új album első bevezetőjére kihozott címadó nóta kapcsán arról beszélt, hogy a dalt már régen írták, nem is erre az albumra, hanem a Shogunra készült, másfelől ez teljesen más lesz, mint a régebbi anyagok, és akinek ez nem tetszik, az hallgasson régebbi albumokat. Merthogy a Trivium mindig is azt csinálta, amit akart, így megy ez. Plusz még überkirály, hogy végre csak és kizárólag „valódi" énekben utazik, hiszen mindig is azt szeretett volna, csillámló trillákat, érces áriákat, nem pedig üvöltözni a mikrofonba. Ilyen csodás felvezető után minimum egy 12 pontos albumot kértem volna a fülembe, ehelyett megkaptuk ezt az izét. Erre mondják, hogy a kevesebb duma előtte többet ért volna utána.
Azt a szöveget ugyanis, amely arról szól, hogy a Trivium soha nem akart az elvárásoknak megfelelni, az első hangtól az utolsóig könyörtelenül cáfolja a Silence In The Snow. Ez bizony saját műfaján belül a lehető legszélesebbre tárt kapunyitás, amelyről üvölt, hogy minél több emberhez szeretne eljutni. Nem azzal van gond, ha egy zenekar úgy dönt, hogy elvonul a legdallamosabb legelőkre, mert az énekes most éppen úgy érzi, hogy tud énekelni. A probléma ott üti fel a fejét, hogy a nagy elvi elhatározást eléggé kidolgozatlanul sikerült gyakorlatba ültetni, értsd: a szavak mögött nincs profi munka. Azok a nóták, amelyek a Silence In The Snow-n sorakoznak egymás után, nagyjából a tizenkettő egy tucat kategóriába férnek bele. Ezer szerencse, hogy a melódiákba pácolt hangszálakat növesztő zinger azt is megosztotta velünk, milyen csapatok is gyakoroltak nagy hatást rájuk, mielőtt elkezdték volna ennek a mestermunkának a felvételeit. A Panterán és a Slayeren felröhögtem, de a Metallica vagy az Iron Maiden emlegetése valóban megállja a helyét, annyi kiegészítéssel, hogy nem hatásról, inkább nagyon halvány másolatokról beszélhetünk.
És ezzel ki is mondtuk, hogy a Silence In The Snow mitől gyenge album. Egyfelől adott egy (a lehető legbarátibbra szelídített) plasztikzene, amely már meglévő receptek alapanyagaiból próbálja újra elkészíteni az unalomig ismert fogásokat (lásd kapásból a címadó nótát), másfelől ott lebeg fölötte a teljes ötlettelenség árnyéka némi plágiumszag kíséretében. Ám meglepő módon nem az alapokkal van a legnagyobb probléma, hanem a túlzásba hajlított dallamos ének és a számtalan helyen iszonyú keményen megdörrenő zene szerencsétlen párosításával. Hiába örül Heafy, hogy most aztán széténekelheti az agyát, a végeredmény inkább lehangoló, semmint komolyan vehető.
A Triviumon a Shogun óta érezhető a tanácstalanság, az azt követő két album (In Waves, Vengeance Falls) egyértelműen a tétovázás jegyeit viselte magán. Mintha valami új irányt kerestek volna, de közben elromlott a belső iránytű, így maradt a szűk körökben toporgás a saját múlt körül. Cinikusan mondhatnánk, hogy a Silence In The Snow ehhez képest előrelépés, hiszen valamerre elmoccant a zenekar, ám az a fránya masina dél helyett északot mutatott, néha pedig csak körbe-körbepörgött a tű. Pedig akadnak jó elgondolások az új albumon, ám alig van nóta, amelynek hallatán nincs déja vu érzésünk. Ez pedig többnyire az énekdallamok miatt bukkan fel. Tucatnyi zenekar ugorhat be kapásból, akik már megírtak valami teljesen hasonlót, s hiába zúz szorgalmasan az alap, ha Heafy csak dallamozni akar. Pedig a zene annyira kívánja a bikább torkot, amennyire csak lehet. Időnként azon szurkoltam, hogy ordítson már egy isteneset ez a jóember, amivel meg is mentené az albumot a szürkeségtől, de nem, hiába jönnek a jobbnál jobb riffek, ő csak nem akar durvább hangzást.
Talán a Dead And Gone jár legközelebb ahhoz, hogy megmutassa, mennyi tudás rejlik a Triviumban, ott jelenik meg az a fantázia és hangzás, amelytől tudna még a zenekar jó albumot csinálni, ám az óvatoskodás hamar lehűti a felhorgadt reményeket. Ugyanilyen izmos lehetne a The Ghost That's Haunting You vagy a The Thing That's Killing Me, sajnos éppen ez a két szám az, amely hallatán a leginkább kutatunk az agyunk mélyén, hogy hol is hallottuk már ezt néhány ezerszer.
Nekem nagyjából a Pull Me From The Voidnál esett le, hogy nem várhatok semmi fantáziát ettől az anyagtól, sorban jönnek az elcsépelt megoldások, a tényleg unalomig ismert témák. Értem a koncepciót, érzem az akaratot, de nem hallom az eredményes kivitelezést. Matt Heafy nagyot tévedett, amikor úgy vélte, rálelt a bölcsek kövére. A régi anyagokat éppen a változatosság tette emészthetővé, az új album ezt már nem tudta produkálni. Ettől még persze sokak számára dicséretes lehet a próbálkozás, és ha a Trivium valóban úgy gondolja, hogy megtalálták az egyetlen és üdvözítő utat, jó sétát hozzá. A magam részéről inkább kerülő úton megyek.
Hozzászólások
Idézet - Gábor:
De az OSSIAN az 9-10 szánalmas
Az ilyen kritikák,és pontszámok erősítik bennem egyre jobban,hogy nem szabad elolvasni.Talán majd akkor amikor van egy saját kialakult vélemény az adott albumról,tehát x meghallgatás elteltével!
A hiányérzetem szerintem abból (is ) fakadt, hogy az utóbbi időben
elég kemény Slayer, Cataract, Hatebreed kúrán vettem részt, és ezek után
talán light-osabbnak éreztem a Triviumot.
De ez nekem tetszik!
A cikkíró meglátásaival egyébként nagyrészt egyetértek, de kissé negatív hozzáállásról
tanúskodik.
Focis nyelven: gyengébb a hátvédsor, lehetnénk jobbak közppályán, a csatárok is lehettek volna gólerősebbek, gólt is kaptunk, de azért győztünk. És nem is volt csúnya játék.
Ha lenne rendesen fizető melóm, már meg is vettem volna, így azon vagyok, hogy hátha meghozza
a Jézuska.
01 - Breath in the flames
02 - Blind leading the blind
03 - Pull me from the void
04 - Rise above the tides
05 - The ghost that's haunting you
06 - Dead and gone
07 - Silence in the snow
08 - The darkness of my mind
09 - The thing that's killing me
10 - Cease all you fire
A maradék meg kuka :)
Szerintem megoldja azt a problémát hogy a dalok elég egyformák és ráadásul kb ugyanabban a metronóm értékben mozognak.
Amúgy tényleg nem a legjobb album (nekem az a Crusade) de vannak rajta kimondottan jó dolgok, mégha nem is a legeredetibb az egész.
Nem vagyok kisebbségben. Nagyjából megosztó a lemez. Az kidívik, hogy senki nem tartja a zenekar főművének. De aki szereti többre taksálja 5pontnál.
Elhiszem, hogy Heafynek semmi kedve üvöltözni a színpadon, de attól még írhatnának érdekes, technikás dalokat - olyanokat, amiket az első 4 albumokon összedobtak. Azok között is voltak már olyanok, amiken az üvöltözés egyáltalán nem vagy csak színesítésképpe n jelent meg, és ettől függetlenül is piszok jók, igazi "Trivium-nóták" voltak. Mostanra minden eltűnt, ami őket kiemelte a tömegből, maradt egy tizenkettő-egy-tucat rádiómetál banda.
Mat Madiro totál jellegtelenül játszik, teszi, amit kell, de nem többet, ahogy az egy dobtechnikusból lett főállású dobostól elvárható.
Eltűnt a tűz, az akarat, a technikás játék - minden, amiért érdemes volt őket hallgatni.
25 éves a Souls Of Black. Anno ezzel ismertem meg a Testamentet, így lehet, hogy számomra többet nyújt, mint akik már előtte szerették a bandát, de azért csak egy klasszikus, nem?
On