Most bizonyára sokan gondolják, hogy valamiféle fatális tévedés áldozatai, azonban mindenkit megnyugtathatok: jó helyen jártok! Noha a szóban forgó anyag elkövetői sosem tartoztak szűkebb értelemben a magazin profilját jelentő műfaji kategóriákba, az általuk képviselt nívó stíluspreferenciától függetlenül hasábokért kiált. Azaz utóbbi inkább csak kívánatos állapot lenne, ugyanis hazánkban nem úgy érzékelem, hogy Mark Kingék különösebben izgatnák a firkászok fantáziáját, dacára annak, hogy az elmúlt harmincöt-negyven évben számtalan alapvetés jött ki a kezeik alól. A Level 42 friss DVD-jének elemzése emiatt aztán hiánypótló célt is szolgál.
A zenekar diszkográfiájában kevésbé vagy egyáltalán nem jártasak számára nagyjából a funk, a pop, illetve a fúziós jazz szerencsés találkozásaként tudnám leírni a csapat zenéjét (ezek korszakonként más arányban vegyültek), amelyben a könnyed kikapcsolódásra vágyó zenehallgatótól egészen a legapróbb nüanszokra is érzékeny vájtfülűig mindenki megtalálhatja magának a kapaszkodót. Ennek oka, hogy bár a zenekarban fennállása alatt kizárólag első ligás muzsikusok fordultak meg (rövid ideig Gavin Harrison is!), azonban a fókuszban mindig is a világos, közérthető dalstruktúrák álltak. Bár a legtöbb babért kétségtelenül a '80-as években aratták, és azóta számos átrendeződésen mentek keresztül, a szakmai színvonal és a lelkesedés a '90-es évekbeli átmeneti inaktivitást leszámítva töretlen.
Mint oly sokan a veteránok közül, manapság már ők sem igazán kapkodnak friss dalok írásával, ennek megfelelően legutóbbi „rendes" stúdióalbumuk, a Retroglide ezelőtt tizenhárom évvel ezelőtt jelent meg, és a Sirens címet viselő, elektronikával kokettáló EP-nek is már hat éve. Viszont annál rendszeresebben archiválnak jobbnál jobb élő performanszokat, ráadásul mindezt sajátos megoldásként szerzői kiadásban teszik. Ennek nyilvánvalóan van egy olyan kellemetlen következménye, hogy a boltokban nem futhatunk bele egy-egy friss élő kiadványukba, ugyanakkor az így kiterjesztett alkotói szabadság egynéhány előnnyel is jár. Ez a felvétel példának okáért múlt év októberében készült egy brightoni bulin, vagyis még ropogósan friss, és láss csodát: már egy hónapja hozzáférhető professzionális minőségben!
Bevallom, számomra egy-egy Level 42-koncertcucc megjelenése nagyjából a karácsonnyal egyenértékű eseménynek számít, és ami azt illeti, eddig még egy ilyen jellegű megjelenésben sem kellett csalódnom. A zenekar a szakmaiság egy egészen földöntúli szintjét képviseli, ami valahogy minden egyes megmozdulásukból kiderül anélkül is, hogy egyetlen pillanatig is görcsösen bizonygatniuk kellene a dolgot a hallgatóság felé. Épp ezért most sem igyekeznek trükkök százaival keresni a közönség kegyeit, mert ezek nélkül is egyértelművé válhat már az első hangoktól: itt bizony világklasszis muzsikálás folyik!
A koncertprogramban ezúttal kifejezetten nagy arányban képviseltetik magukat „historizáló" elemek. Kingékre ugyan általánosságban is jellemző, hogy koncertjeiken a kötelezőnek számító mainstream körök mellett rendszeresen elhangzik néhány kuriózum is, itt most talán a szokásosnál is több rég hallott motívum kerül elő. Így például kapásból a műsor elején hallhattam a szívemnek különösen kedves Heathrow című instrumentális őrületet a '82-es debütáló albumról, amelynek kapcsán egyértelműen megállapítottam: az eredeti csapat elpárolgása óta ez a kilenc éve stabilnak mondható felállás került legközelebb a korai hangzásvilághoz. Nem mintha azóta kutyaütő figurák fordultak volna meg náluk, sőt, számomra például a number one-t ezen a téren mindig is az 1991-es Guaranteed album idején összeverbuválódott formáció jelentette. Ezt az érát most sajnálatos módon egyedüliként a Heaven In My Hands idézi fel, amely azonban minden körülmények közt óriási húzást képes adni a repertoárnak, nem véletlenül szerepel szinte minden műsorban az elmúlt harminc évben. (Az innen kölcsönzött vezérmotívum az intróban viszont már kínosan klisészámba megy, tessenek valami újat kitalálni...)
Említettem a jelenlegi felállás retrózás iránti fogékonyságát, ebben azonban ironikus módon az ifjabb tagoknak legalább annyi szerepe van, mint a két őskövületnek. Az utoljára érkezett – gyermekkorában Level 42-rajongó, majd egyszer csak a dob mögé bepottyant – Pete Ray Biggin példának okáért kőkemény funk-groove-jaival teljesen nyilvánvalóan az első lemezek dinamikusabb világát idézi fel. Az már csak hab a tortán, hogy a többiekhez viszonyítottan zsenge kora ellenére valósággal megreformálja a jól ismert dalokat sajátos figuráival. Ez pedig nem kis érdem olyan elődök után, mint a groove-király Phil Gould, avagy a dobos-polihisztor Gary Husband! Ilyen alapozással minden zenésznek könnyebb dolga volna, nem mintha akár a folyamatos slap-figurák mellett, rágózva éneklő Mark King, akár a zenekar érzékenyebb oldalát megjelenítő Mike Lindup különösebb noszogatásra szorulna. (Talán nem mindenki tudja, hogy az úriember eredetileg dobosnak készült, a basszusgitár csak később jött a képbe...) Mindketten remek formát mutatnak, különösképp előbbi kapcsán pironkodik az ember fia, amint a hatvan feletti, meglett úriember lendülete a szakma jelentős részét lesöpri a színről. Amikor pedig még egy kis közös dobos csihi-puhiba is bocsátkozik Pete-tel, egy kicsit utálni is kezdem... Ja, és ha netán azt gondolnád, hogy ez az ösztönös zsenialitás a genetika egyszeri és megismételhetetlen fejezete, akkor nézd csak meg a szólógitáron ténykedő „kisöccsét", Nathant!
Summa summarum, ez a koncertanyag bizony óriási lett... már megint! Hardcore rajongóknak, ínyenc műkedvelőknek és könnyed szórakozásra vágyó laikusoknak egyaránt tudom javasolni a megtekintést. Na meg persze az összes többi fellelhető anyag beszerzését...
Hozzászólások
Különösen idehaza nehéz rajongókra bukkanni, de aki igazi műértőnek idáig mutattam őket, az is mind rajongó lett.
Sok Level 42 videót én töltöttem fel youtube-ra is. A többit meg a többiek.
:)
https://www.youtube.com/watch?v=Do9QFucoIDY
Mark és Gary külön-külön is a “túl jó, hogy igaz legyen” kategória, hát még együtt...:)