Pareidolia címmel jelent meg a Mad Robots új nagylemeze. Mint már ebből is látszik, a korábban Room Of The Mad Robots néven futott csapatnál történt pár változás, mindez azonban a zene nívóján nem hagyott nyomokat, kétségtelenül 2020 kiemelkedő hazai albumainak egyike a kiadvány. Berszán Miklós gitáros segítségével tekintettük át a banda életének aktualitásait.
Kezdjük a legfeltűnőbb változásokkal. Az első: miért rövidült le a nevetek?
Ez már régebb óta téma volt nálunk. A kezdetektől fogva mindenki csak Mad Robotsnak hívta a zenekart, és úgy gondoltuk, hogy akkor a hivatalos név is lehetne ennek megfelelő. Én személy szerint sosem voltam oda a régi nevünkért. Alapon hosszú volt, cserébe viszont nehéz volt megjegyezni. Így kerekebb.
Nem okoz fennakadásokat egy névváltás? Oké, könnyű beazonosítani benneteket így is, de azért elég régóta működtök már ti is, rendelkeztek egy bizonyos beágyazottsággal, ráadásul folyamatosan magyarázni kell mindenkinek, miért döntöttetek így...
Különösebb gondot nem okozott. Aki ismeri a zenekart, úgyis tudja, hogy ez továbbra is a RotMR, aki meg eddig nem találkozott velünk, annak meg nem hiszem, hogy zavaró tény volna, hogy eddig máshogy nevezték újonnan felfedezett zenei örömforrását. A régebbi lemezeink továbbra is elérhetők, koncerteken is játszani fogunk róluk.
A másik fontos változás Novaszel Attila távozása. Ő hová tűnt, és miért?
Attila távozása eléggé megviselt mindannyiunkat. A Mad Robots egy baráti társaság. A kezdetektől fogva csak olyan emberekkel zenéltünk, akik barátok, és azóta is az életünk részét képezik. Itt több tíz éves baráti kapcsolatokról van szó. Attilát én a '90-es évek közepe óta ismerem, szóval sosem jó, ha egy ilyen változás történik a zenekaron belül. De az ő élete más irányt vett, más dolgok lettek neki fontosak, és ezt el kellett fogadnunk. Több tagcserét elszenvedtünk már a kezdetek óta, és engem mindegyik nehezen éríntett. Többször tartottunk már itt, hogy csak négyen maradtunk a zenekarban, és mindig jól tudott működni, de valamilyen agylövés révén rendszeresen késztetést éreztünk arra, hogy öten legyünk. Jelen esetben viszont úgy gondolom, hogy megmaradunk négyes felállásban, mert így most kerek a dolog.
Elég sokáig készült ez a lemez. Miért kellett rá ennyit várni a legutóbbihoz képest, mi történt veletek az elmúlt években? Akadtak hosszabb periódusok, amikor gyakorlatilag teljesen eltűntetek szem elől.
A Rat King Racket megjelenését követően elég nehéz és válságos időszak következett. Egy lemez után a zenekar koncertezik, és mi olyankor nem is igazán szeretünk új témákkal foglalkozni, mert akaratlanul is hasonlítani fog az épp megjelent produktumhoz. Nagyjából egy évvel a Rat King kiadása után kaptunk egy felkérést a Szimpla Kerttől, hogy volna-e kedvünk egy akusztikus koncerthez náluk? Ez akkor új isnpirációt adott, és az addig megjelent számainkból egyórányi anyagot átdolgoztunk akusztikus formába. Ebből jött az ötlet, hogy csináljuk egy akusztikus EP-t új számokkal. Elkezdtünk akusztikus dolgokkal foglalkozni, de minden téma a kukában végezte. Mivel nem tudtunk előrelépni, egy év pihenő mellett döntöttünk alkotói válságra hivatkozva. Persze amilyen a mi formánk, pályázati pénzt nyertünk akusztikus EP készítésére. Így lőttek a kényszerpihenőnek. Ennek eredménye lett a Behind Everything EP. Nyilván ezután mindenképp kell új lemez. Simán összehozzuk! Legalábbis ezt gondoltuk, csak a sors nem ezt tervezte velünk. Újabb alkotói válság... Ennek ellenére heti kétszer mentünk zenekari próbára, mert majd jön az a téma. Aztán kis idő elteltével tényleg jöttek az ötletek. A baj csak az volt, hogy ezek nagy része is mind a kukában végezte. De a nagy számok törvénye alapján szép lassan elkezdtek csöpögni azok a témák, amik most a Pareidolián is hallhatóak.
Az eddigi albumaitok is erősek voltak, de szerintem mindenképpen ez eddig a legkerekebb. Ti hogy látjátok a helyét a diszkográfiában, és mi mai fejjel a véleményed az előző munkáitokról?
Nagyon kritikusak vagyunk önmagunkhoz. Megjelenést követően már találunk valamit a lemezen, amit máshogy csináltunk volna. A régi számaink közül is nem egyet máshogy játszunk már, mint ahogy annak idején felvettünk mert idővel a számok csiszolódnak. De ezzel szerintem semmi baj nincs. Mindegyik lemezünkre büszkék vagyunk, mert mindegyik kellett ahhoz, hogy itt tartsunk, ahol most. Az első lemezt én személy szerint még mindig elég erősnek érzem, de nyilván így utólag visszanézve az eddig megjelent lemezeket, a Rat King Racket és a Pareidolia az a két lemez, amik igazából mi vagyunk. A most megjelenő albumról azt gondolom, hogy méltó folytatása az előzőnek. Remélem, a következő lemezzel ezt is sikerül majd megfejelni.
Milyen változást hozott a dalszerzésben Attila távozása? Milyen munkamegosztásban dolgoztatok a dalokon, és mennyi idő alatt állt össze az album?
Ennél a lemeznél megváltoztattuk a dalszerzési folyamatot. Nálunk a zeneírás leginkább spontán zenélés következménye. Most annyiban változott a dolog, hogy a témák írásába Pt is elég aktívan belefolyt, és több témát is hozott, amiket aztán szépen együtt átdolgoztunk. A számszerkezeteket meg nem fixáltuk le előre, mint eddig, hanem az ének igényeihez igazítottuk. Attila távozása Pt vállára tett sokkal nagyobb terhet, mert a zenét eleve úgy írtuk meg, hogy legyen elég tere az elektronikának. Ezt a teret ki kellett tölteni, és ez is Pt érdeme.
Mely dalokat emelnéd ki a lemezről kedvencként vagy különlegességként, és miért?
Nekem az abszolút kedvencek az Iris és az Aokigahara. Aki ismeri a zenekart, tudja, hogy az ilyen sötét hangulatú, elborult témák eddig is erősen jelen voltak a zenénkben, de ezek most tényleg nagyon komorak lettek. Különlegességként a Silent Watert emelném ki, mert abban tényleg olyan teret kapott az elektronika, hogy az több mint csodálatos. Annak ellenére, hogy a lemezen talán az a legtipikusabb metal nóta.
Mennyiben írta felül az idei menetrendeteket a koronavírus-járvány?
Teljesen. Már az áprilisi lemezbemutató is törölve lett, pedig nagyon vártuk. Megvan az új időpont 2020. szeptember 4-re, a Trip Hajóra, ha lehet ez itt a reklám helye. Ezen felül is több vidéki koncert, illetve lehetséges fesztiválfellépés is törölve lett. Reméljük, sikerül majd ezeket pótolni.
Nem koncerteztek túl sokat. Lehetne-e szerintetek a korlátozások megszüntetése után bővíteni ezt a naptárat, vagy családos, megállapodott emberekként nem is cél már ennél jobban elmerülni ebben az egészben?
Feltétlenül szeretnénk többet koncertezni. Most jelent meg a lemez, minél több helyen szeretnénk élőben is bemutatni. Eddig sem igazán csak rajtunk múlott, hogy nem koncerteztünk eleget, de most mindenféleképp változtatni szeretnénk ezen.
A pár évvel ezelőtti wackenes fellépésnek ennyi idő távlatából mi volt a haszna, mit profitáltatok belőle?
Sajnos profitálni nem tudtunk belőle olyan sokat. Ez részben annak köszönhető, hogy ezt úgy lehetne hatékonyan csinálni, hogy az ember az év háromnegyed részét koncertekkel tölti ki Európa-szerte, részben pedig mi nem azt a könnyen befogadható zenét játsszuk. Ezen mondjuk nem is nagyon szeretnénk változtatni, bár nekünk legyen mondva az új lemezen egész nagy számban kaptak helyet páros ütemek is.
Milyen zenéket hallgattok mostanság? Milyen új zenekarok tetszenek, és mi a véleményetek a bevallottan kedvelt zenekaraitok friss albumairól? Például hogy tetszik az új Tool?
Új zenekarok közül elég keveset hallgatok. Vannak néha kattanások, de egy idő után már nem tetszenek annyira. Persze mit nevezünk újnak? Nekem koromnál fogva már a Gojira és a Mastodon is – akiket nagyon szeretek – az új vonalas zenekarok közé tartoznak, hiszen én a '80-as, '90-es évek metálzenéin nőtem fel. Régi kedvenceim közül most az új Sepulturát tartom nagyon erős lemeznek, illetve a most megjelent Paradise Lost-lemez is nagy kedvenc. A Tool új lemeze engem nagyon meglepett. A 10,000 Days lemezt én nagyon nem tudtam szeretni. Egyik szám sem fogott meg róla igazán. A legutóbbi és az új lemezük megjelenése óta meg annyi idő telt el, hogy két lehetséges opció volt a fejemben: vagy összehoznak egy lemezt, amit már minek, vagy tudnak valami nagyon jót csinálni. Kellemesen csalódtam.
Mik a Mad Robots rövid- és hosszabb távú céljai jelenleg?
Most a lemezbemutatóra koncentrálunk. Az ez első. Mindenképp maradandó zenei és képi élményt szeretnénk nyújtani a nagyérdeműnek. Azt követően a lemezzel minél többet koncertezni és új lemezt készíteni, ha lehet, belátható időn belül.
Hozzászólások