Bizonyos koncertek kapcsán az ember zsigerből érzi, hogy kiemelkedően jók lesznek. És nem azért, mert órákig bújta a YouTube-ot aktuális élő videókat nézegetve, hanem valamiért tudja, és kész. Engem pedig már hetekkel a Steel Panther bécsi fellépése előtt elkapott ez az érzés, ráadásul a tengerentúli négyes előtt az az Inglorius melegített be, akiket a hazai közönség a The Winery Dogs előtt ismerhetett meg, és anno nagyjából öt perc alatt vettek meg. Ez a csomag pedig így egyértelműen kihagyhatatlan volt, amiben egyetértett velem az a nagyjából kétezer ember (köztük rengeteg magyar), akik csurig töltötték a Gasometer küzdőterét.
Az Inglorious a menetrendnek megfelelően pontban nyolckor kezdett is, és gyakorlatilag ugyanazt és ugyanúgy hozták, amit a Barba Negrában is bő fél évvel ezelőtt. A program természetesen első és egyetlen nagylemezükre épült, amelynek dalai mellé egy Whitesnake-feldolgozás és az I Surrender is befért, kétszeres sebességre gyorsítva (Deep Purple-cover ezúttal nem volt). Az már a feldolgozásokból is lejöhet, hogy a tradicionális brit hard rock a fiatal csapat fő hatása, mindez pedig színpadi megjelenésükön is látszik. Valamennyi tag markáns stílussal bír, de a zenekar igazi arca Nathan James énekes, aki egy tévés tehetségkutatóban tűnt fel, magas hangja miatt pedig számomra mindig egy 21. századi, fiatal Robert Plant ugrik be róla.
időpont:
2016. szeptember 26. |
helyszín:
Bécs, Gasometer |
Neked hogy tetszett?
|
Bár az Inglorious mindent beleadott, valahogy kissé halványabbnak tűntek ezúttal, aminek oka éppúgy lehetett a gyengébb hangzás, mint a folyamatos turnék okozta fáradtság, de szimplán csak az is, hogy az első találkozás varázsát képtelenség megismételni. Az viszont biztos, hogy hatalmas reménység a csapat, és valamiért hazájukban is nagyon rájuk kaptak, hiszen bluesban gyökeredző, ízig-vérig hard rock zenéjükkel még a slágerlistákra is sikerült felkerülniük. Új klipjükhöz ebből a buliból is vettek fel részeket, remélhetőleg pedig ezzel a videóval is folytatódik majd a sikerszéria. (Nyáron ugyan még arról szivárogtak információk, hogy a csapathoz a korábbi Cry Free-billentyűs, Soulavy Gabi is csatlakozik, Bécsben azonban nem láttam, és a honlapjukon sincs semmi vele kapcsolatban.)
Ahogy a bevezetőben írtam, gondoltam, hogy a Steel Panther jó lesz, de azt nem, hogy ennyire. Vagy hogy klasszikusokat idézzek: „Tudtam, csak nem sejtettem!" És tulajdonképpen nehéz helyzetben is vagyok, mert borzasztóan kemény feladat írásban visszaadni azt, hogy miért volt ez a buli az idei év talán legjobbja. Sőt, talán lehetetlen is. Ha érted a Steel Panther lényegét, akkor úgyis tudod, ha pedig nem, akkor hiába is írom le, mi minden történt a koncerten, úgysem fog átjönni. Amellett, hogy a zenekar tökéletesen hozza a Sunset Strip-életérzést, a zene mellett ugyanakkora hangsúlyt fektetnek a show-ra is. Márpedig esetükben utóbbi, nem meglepő módon élőben is ugyanúgy az altesti fingós-szarós-recskázós poénokra épül, ahogy dalszövegeik is. És mivel azt is lehetetlen írásban érzékeltetni, miért vicces, amikor Jim Carrey a seggével beszél az Ace Venturában, ugyanennyire értelmetlen részletesen beszámolni arról, Satchel és Michael Starr hányszor és hányféleképpen szólította fel egymást vagy a közönség női (és néha férfi) tagjait némi orális szexre vagy hányszor és milyen változatosan hangzottak el buzizós viccek Lexxi Foxx felé. Írásban úgysem jönne át, a koncert közben azonban sokszor valóban sírtunk a röhögéstől.
Félreértés ne essék, szó sincs arról, hogy spontán lazáskodás ment volna a színpadon, ez ugyanis egy patikamérlegen tökéletesen és a végletekig megtervezett produkció volt, négy atomprofi főszereplővel, akik soha, egyetlen pillanatra sem estek ki a szerepükből. A legnagyobb számomra Lexxi Foxx volt, aki fáradhatatlanul hozta a csücsörítő, affektáló, langyi basszusgitárost, a kötelezően lenézett Stix Zadiniával („Hey dude, remember! Drummers last!"), hogy az „igazi" rocksztárok, Michael Starr és a kigyúrt gitárhős, Satchel kedvükre élcelődhessenek rajtuk. Persze mindez csak szerep és póz, ami tökéletesen illik egy olyan világhoz, amelyben egy groupie azért is beperelhet egy zenekart, mert tévedésből a gitáros helyett a bőgőssel feküdt le. Maga a koncepció tökéletesen kitalált és felépített tehát, és az azt előadó figurák is profik, én pedig azt a hanyatlást és zenei szürkeséget sem érzem, amit a harmadik nagylemez kapcsán sokan felróttak nekik. Persze számomra is az első korong a kedvenc, az intróként a KISS I Love It Loudjával induló buli pedig nagyrészt erre is épült, hiszen a tizenhat tételes szett felét ez a korong adta, míg a Balls Out és az All You Can Eat között mindössze egyetlen nótával, négy-három arányban az előbbi felé billent a mérleg nyelve.
Mindez azt jelenti, hogy egy gitárszólónak is szorítottak helyet, de ezt sem úgy kell elképzelni, ahogy egy szokásos koncerten. Satchel ugyan tekert egy rövidet, de aztán inkább felmászott a dobcucc mögé, ahol a saját maga által szolgáltatott lábdob-kísérettel tolta a nagyobbnál nagyobb metalhimnuszokat a Paranoidtól egészen a záró A muzsika hangja-betétdalig. Természetesen minden volt, csak unalmas nem! A buli legzseniálisabb részét ugyanakkor az akusztikus blokk jelentette, amelyben a Girl From Oklahoma előtt „spontán" felhívtak egy „véletlenül" kiválasztott lányt a színpadra („You look slightly retarded and easy to fuck, come up here!"), majd mind a négyen írtak egy, fejenként kétsoros dalocskát a hölgy szépségét és kívánatosságát dicsőítendő. Végül pedig a közönség soraiból szintén „találomra" kiválasztott srácot hozott be az egyik road, hogy énekeljen ő is. Ekkor azonban lánykérés következett (természetesen igennel), majd az ifjú pár romantikusan és boldogan énekelte együtt a zenekarral, hogy „Come on pretty baby, suck my balls all night." A nóta végén aztán Michael hosszasan üvöltette a közönséget, hogy „you fucked up, you made a mistake!"
Ezernyi poén volt ezeken túl is (Stix iPhone-os fuvolázása, Lexxi haj-szólója, folyamatos rúzsozása, fésülködése, Satchel állandó és szándékos tus-elbaszásai, hogy csak néhányat említsek), mi meg sírtunk a röhögéstől. Nyilván mondanom sem kell, hogy a konstans őrület mellett zeneileg is minden ízében tökéletes volt a koncert, bár sajnos ők sem szóltak igazán jól. Egyetlen negatívumot emelnék ki, ez azonban független a zenekartól: a nézőtérre annyi embert zsúfoltak be ugyanis, hogy már az Inglorious alatt sem volt levegő, a két csapat műsorával összesen majd három órát kitevő programot pedig olyan szorosan összesimulva kellett végignéznünk, mint a szardíniáknak a dobozban.
Mindez azonban csak néhány pillanatig zavart, hiszen ahogy erre ez az este is rávilágított, a Steel Panther bármikor és bármilyen körülmények között óriási.
Fotó: © Künsztler Tamás / Guitarmania E-Zine
Hozzászólások
Itt is teltházas volt . A vége felé hátra mentem a sörcsapokhoz. Ilyet még nem láttam.Nem volt sör vásárló. A finnek nem a sörcsapnál állnak akkor a produkció PRODUKCIÓ!!!!
Csak megerősíteni tudom, ami itt le van írva, tényleg elmondhatatlan hogy mi folyik egy Steel Panther koncerten. Semennyire nem adja vissza a hangulatot egy stream Wackenből, vagy bárhonnan.
Azt ugyanakkor hozzátenném, hogy másodszor már nem volt AKKORA élmény, mint először Grazban. Persze lehet, hogy csak a körülmények miatt. Az Orpheumban kb 6-700-an voltunk saccra, nem volt heringezés, mint a Gasometerben, ami agyig telt, moccanni sem lehetett. A poénok is ismétlődtek, gondolom most is mondta Satchel Starr-ra hogy "Er hat einen kleinen Schwanz".
De csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy egyszer nézze meg őket valahol!